Hop til indhold

Kun for de teknisk interesserede.....:-) om SKAFT og fitting


Gæst

Recommended Posts

Den var uden anvisning for måle punkt i bunden med hensigt, men det bliver FOR svært, så her er den med, og billedet til Højre er S300 vs Rifle 6.0 så du har noget at sammenligne med.

attachicon.gifNik Sp5.PNG

Måles punktene overført har følgende betydning så du er sikker

1=Butt/36 - 2=31 - 3=25 - 4=21 - 5=16 og 6=11

Jeg tror sgu ikke det ændrer mit svar :D

Link til kommentar
Del på andre sites

OK her gik du og 99,99% av alle direkte på limpinden, og det er "bogens skyld"

De skafter du ser her er hhv Dynamic Gold S300 vs X100 og alle ved at X100 går lavere, men det har altså en blødere spids end S300 i den sidste del altså 11

Det som bestemmer launch er IKKE de første 11 tommer af skaftet alene, men OVER ALL FLEX. Du ser at X100 er stivere HELE VEJEN, men bare ikke den første del af tippen som er 11 Lang. Det eneste denne dele af skaftet gør, er å påvirke FEEL på samme måde som Torque, det gør ikke noget med launch da hele skaftet må ind i dette da jo skaftet ikke bender "bit for bit" men som et hele.

X100 er altså den sorte og S300 den blå og i tal ser de slig ud

For at kunne SE over all flex summerer du hele tal rækken og får 2296 mod 2571 som gr en flex differanse på 275 eller 12 % Det er den som bestemmer flex styrken og hvor meget skaftet som et hele bøjer sig, så X100 er 12% stivere end S300 ogbdet giver god mening om vi ser dette ud fra en club speed tabell.

85 MPH club speed er S300 midt på, og 85 Mph plus 12 % = 95 mph club speed som er gaden for X100 om vi ser dette fra den siden

Link til kommentar
Del på andre sites

Dynamic Gold er IKKE designet for at måles efter FCM systemet men var lavet i en tid der man brugte deflection board, og det er stadig et godt værktøy til at bedæmme skaft flex og hvor meget det vil bende, for det er jo akkurat en belatnings prøve af hvordan skaftet som et hele bøjer sig, og det måles om "drop i millimeter" normalt men her er det målt til hvor meget belastning det skal ha før det bender en givent antal millimeter, så højere tal = mindre bend.

Her ser du en bit af min egen database som er meget mere omfattende en Tom Wishons data da jeg også har med deflection data så man ikke skal se sig blind på kurver og et enkelt parti i skaftet. Zonene har mest betydning for load og feel, de har ikke enkelt vis så stor betydning for hvor meget skaftet bøjer sig.

Her har jeg taget med HL eller HIGH launch, en gammel DG model som ikke lengere laves, men du ser på de "svage" tal at det bender "for ingenting" og derfor launcher højere.

B.Def er altså deflection på butt siden, og T.def er tip siden, og studer hvor lidt flex tallene i soner mellem vanlig DG og DG HL er, men alligevel bender det i sum meget mere.

Redigeret af LHW
Link til kommentar
Del på andre sites

Her har jeg taget frem DG300 mod DGS300 High launch, og til forvækslig ser kurvene lige ud med S300 mod X100, og det er derfor så mange tager fejl når de ser grafen for S300 vs X100 som er til højre af de 2 billedetr, men summere du hele tal rækken i sone flex ser du flex differancen OVER ALL, og kan deraf bedømme hvem som bøjer sig mest i sum, og deraf giver højest launch

,

Link til kommentar
Del på andre sites

Så kom vi også ind på Dynamic Shaft Fitting Addendum, som du linkede til i vores private beskeder :)

http://www.hirekogolf.com/dynamic-shaft-fitting-addendum

Så det er summen af flex der bedømmer hvilket skaft der er stivest i flex overall. Det giver jo god mening. Jeg havde aldrig gættet at X100 skulle være blødere nederst i tip dog. Men det glæder jeg mig til selv at prøve at mærke :)

Det kan så være svært at bedømme, hvilken af de to graf streger som giver højest sum, uden at have tallene ved sig også. Men dem kom du også med :)

Men vi er vel enige om, at både X100 og S300 er Low launch?

Link til kommentar
Del på andre sites

Og vil S300 i nogle tilfælde være bedre end X100, for de som reelt har SwingSpeed til X100? Med tanke i, at tip er stivere, vil det så gavne nogle typer spillere fremfor X100? Altså forudsat at swingspeed er eksempelvis 96 mph

Rigtig gode spørgsmål NIK, men nå må vi tilbage til "Danse skolen" for å besvare det, og basere svaret på differance i sone flex.

S300 og X100 er LOW launch MID spin, men de virker IKKE helt ens.

Skaft flex = temperament, og BUTT samt MID er det du kan føle ved load af skaftet, men når du har ramt bolden nogle gange, har også feel af impact sat sig i din krop. S300 er blødere i Butt og Mid så en spiller med lavere club speed og svagere load vil bedre føle at noget sker når han loader, men feel fra tippen vil trigge han til å loade lidt mere da skaftspiden er stiv og giver derfor en stiv feedback. X100 er stivere i butt og mid, og vil derfor føles sværere at loade, men kun indtil du har rammet bolden nogle gange, for feel fra tippen siger, du behøver ikke give den hele armen.

Derfor overlapper de hinanden mere end mange er klar over, og ser du tilbage på min tabel og under DFSi vil du se at der er kun 3 MPH i club speed differance som basis, men på grund af over all flex, ender vi med et andet club speed område som mulig for X100.

Jeg tester alle S300 spillere med X100 også, da nettop spiller og skaft i sum er det som laver resultatet, så både feel fra load og impact påvirker hvordan spilleren vil swinge køllen, vi ved ikke dette ned i så små detaljer før spilleren har testet dette. Er han meget følsom for flex ved load, kan X100 være for stiv og han vil overloade, selv om spidsen er blød, så vi er tilbage til par dansen, og hvordan de forskellige deler av skaftet trigger spillerens swing.

Vi må derfor aldrig se os blind på et enkelt tal som butt CPM eller kun tip ved 11, men prøve og forstå hvilken del af skaftet som påvirker det spilleren kan føle i de forkellige deler af swinget, og hvilken vej det kan trigge han til å justere sig.

FEEL er det vi søger, og føles det godt for spilleren vil hans swing fungere for han kompenserer ikke for noget, mens føles det galt et eller andet sted, vil han kompensere men ikke altid til noget bedre, så fitterens job er og se hvad der sker, og spørge til hvordan det føles, og om spilleren kan identifisere hvor det føles for blødt eller stivt, så vi kan justere han ind. Vi kan se på tallene hvor den stive feel kommer fra i den ene skaft vs det andet, så slig kan vi bruge sone flex til navigation i feel af flex, og det er det eneste vi bør bruge dette til, IKKE til high eller low launch, da bør vi summere tal rækken og se over all flex, eller deflection. Som du ser på deflection er der næsten ingen differance på S300 og X100, men da S300 har "blødere butt og mid, men stivere tip, så føles og trigger dette skaftet spilleren lidt forskellig vs X100, selv om de i en maskine bænder næsten ens på deflection, og derfor begge 2 er LOW launch

Redigeret af LHW
Link til kommentar
Del på andre sites

Rigtig gode spørgsmål NIK, men nå må vi tilbage til "Danse skolen" for å besvare det, og basere svaret på differance i sone flex.S300 og X100 er LOW launch MID spin, men de virker IKKE helt ens.Skaft flex = temperament, og BUTT samt MID er det du kan føle ved load af skaftet, men når du har ramt bolden nogle gange, har også feel af impact sat sig i din krop. S300 er blødere i Butt og Mid så en spiller med lavere club speed og svagere load vil bedre føle at noget sker når han loader, men feel fra tippen vil trigge han til å loade lidt mere da skaftspiden er stiv og giver derfor en stiv feedback. X100 er stivere i butt og mid, og vil derfor føles sværere at loade, men kun indtil du har rammet bolden nogle gange, for feel fra tippen siger, du behøver ikke give den hele armen.Derfor overlapper de hinanden mere end mange er klar over, og ser du tilbage på min tabel og under DFSi vil du se at der er kun 3 MPH i club speed differance som basis, men på grund af over all flex, ender vi med et andet club speed område som mulig for X100.Jeg tester alle S300 spillere med X100 også, da nettop spiller og skaft i sum er det som laver resultatet, så både feel fra load og impact påvirker hvordan spilleren vil swinge køllen, vi ved ikke dette ned i så små detaljer før spilleren har testet dette. Er han meget følsom for flex ved load, kan X100 være for stiv og han vil overloade, selv om spidsen er blød, så vi er tilbage til par dansen, og hvordan de forskellige deler av skaftet trigger spillerens swing.Vi må derfor aldrig se os blind på et enkelt tal som butt CPM eller kun tip ved 11, men prøve og forstå hvilken del af skaftet som påvirker det spilleren kan føle i de forkellige deler af swinget, og hvilken vej det kan trigge han til å justere sig.FEEL er det vi søger, og føles det godt for spilleren vil hans swing fungere for han kompenserer ikke for noget, mens føles det galt et eller andet sted, vil han kompensere men ikke altid til noget bedre, så fitterens job er og se hvad der sker, og spørge til hvordan det føles, og om spilleren kan identifisere hvor det føles for blødt eller stivt, så vi kan justere han ind. Vi kan se på tallene hvor den stive feel kommer fra i den ene skaft vs det andet, så slig kan vi bruge sone flex til navigation i feel af flex, og det er det eneste vi bør bruge dette til, IKKE til high eller low launch, da bør vi summere tal rækken og se over all flex, eller deflection. Som du ser på deflection er der næsten ingen differance på S300 og X100, men da S300 har "blødere butt og mid, men stivere tip, så føles og trigger dette skaftet spilleren lidt forskellig vs X100, selv om de i en maskine bænder næsten ens på deflection, og derfor begge 2 er LOW launch

Når du så fitter, hvor meget kigger du så på selve svinget? Jeg mener, det kan jo være nærmest umuligt at se de små detaljer der sker på 0,2 sekunder uden et High speed kamera.

Så er det mere et spørgsmål om at få spilleren til at forklare hvad HAN føler, fremfor at tage "træner-brillen" på og kigge på de små detaljer i svinget?

Og hvad gør du hvis spilleren siger: "jeg kan ikke mærke forskel på det her 62 g. sindssygt slatne grafit skaft og det her 130 g. X100 stålskaft"?

Link til kommentar
Del på andre sites

Bare prøv, du KAN set alt dette med dine egne øjne, du behøver ikke high speed video.

- De gange nogen kommer 2.stk samtidig op til mig (mange har med en kammerat, nogen også sin egen Pro), og da forklarer jeg den ene som er tilskuer samens med mig hvad vi ser efter, og alle som en kan se dette.

VÆGT

- For meget - Se om spilleren må "jumt starte" køllen i vendingen

- For lidt . han bliver passiv og rytmen ujevn

Flex

- For stiv - han vil kompensere med og spille over evne og "overloade" for at det skal føles rigtig

- For blød - han bliver usikker og passiv for noget siger han at skaftet ikke kan klare med den load han giver det.

Studer derfor "det dansende par" og se om der er balance i stancen hele vejen, om han har flyd i sit tempo ohg kan gentage det samme tempo uden problem, og om han loader "tilstrækkelig" eller for meget:

Du ved hvordan en dygtig spiller ser ud når han swinger til sit bedste, og du ser derfor med en gang om en spiller kommer galt af sted til den ene eller andre siden og bliver passiv, u-rytmisk eller overaktiv og rykker og slider i køllen.

Du som ser på vil ofte SE noget spilleren IKKE kan føle, og det er det lidt spesielle her. Prøv og lægge til eks. 10 gram på skaftet 35.5 ned fra butt, og se om han nå er over total vægt maks. Det vil se ud som at køllen er "frosset fast" så han må "rykke den fri" i toppen af swinget.

Det er på grund af alt dette, jeg siger, Spilleren må tage 3-4 prøveswing UDEN at ramme bolden, så må han teste med bold. PÅ den måden går feel af butt og mid ind i hans swing så han loader DENNE køllen eller responderer til denne delen af køllen. Er skaftets spids nå for stiv, vil han hæve load i de kommende swing, og da har du identifisert hvilken del af skaftet som trigget han ud af balance, nemlig spidsen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Du har jo også en Launch monitor, og du vil kunne se differancer som t.eks i club speed, som ofte går op, når flex matcher spilleren, for når flex matcher, vil han loade rigtig og vi ved begge 2 at det er teknikken som laver club speed, IKKE den kraft du bruger, så med vægt og flex kan vi trigge hans "teknik" til å fungere som en af 2 parter i et dansepar.

Link til kommentar
Del på andre sites

Du har jo også en Launch monitor, og du vil kunne se differancer som t.eks i club speed, som ofte går op, når flex matcher spilleren, for når flex matcher, vil han loade rigtig og vi ved begge 2 at det er teknikken som laver club speed, IKKE den kraft du bruger, så med vægt og flex kan vi trigge hans "teknik" til å fungere som en af 2 parter i et dansepar.

Det er klart, at en monitor vil forklare meget. Jeg troede ikke man kunne spotte så meget med det blotte øje, men nu kommer jeg til at holde øje med det hver eneste gang jeg ser et sving :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Du har garanteret set at lige pludselig er det et skaft som giver den samme spillere mere club speed, men de har samme vægt. Forklaringen ligger i hvordan flex styrken trigget spillerens swing teknik, og typisk er det at spilleren går til en stivere flex, som giver han mere temperament, men stadig indenfor hvad han teknisk evner og kontrollere, slig at han stadig rammer godt og opnår max smashfaktor. Det er da vi ser store differancer i længde med en driver, og mange kan ikke andet som og sige, dette skaftet passet mig bedre, men de ved ikke rigtig hvorfor.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er klart, at en monitor vil forklare meget. Jeg troede ikke man kunne spotte så meget med det blotte øje, men nu kommer jeg til at holde øje med det hver eneste gang jeg ser et sving :)

 

Nik - jeg var oppe hos Lars og fik forklaret hvad man skulle holde øje med (min svigerfar skulle have ny driver)

Ganske rigtigt - det var helt tydeligt for mig at se,  at ved et for tungt skaft ville han trække sin skuldre mod jorden, fremfor at holde et rent svingplan.

 

Tal på TrackMan underbyggede også hvad vi kunne se, men alene det faktum at man med det blotte øje, kunne spotte et for tungt skaft - det er da imponerende :-)

 

VH

 

René

Link til kommentar
Del på andre sites

Vær med i debatten

Du kan skrive dit svar nu og registrere senere. Hvis du har en konto, kan du logge ind nu for at skrive svaret med din konto.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Dit tidligere indhold er genskabt..   Slet indhold af tekstfeltet

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...

Vigtig information

Ved at bruge forum accepterer du vores Privatlivspolitik og Vilkår for brug af siden