Hop til indhold

Kun for de teknisk interesserede.....:-) om SKAFT og fitting


Gæst

Recommended Posts

Om du har muligheden prøv den, men kan den ikke prøves før køb, ikke bestil.

- Det er ikke mulig og forudsige hvordan du responderer på dette skaftet, for nogen af os har stor tolerance for hvad vi kan swinge godt med, andre har betydelig mindre.

Som en ekstremt eksempel må jeg nævne Tiger Woods. Han kan ikke spille andet som Dynamic Gold X100 i jern, men i hans driving iron er det et PXi 6.5 skaft, som ikke engang er hard stepped, så han har tydelig stor vidde i hvad han kan tilpasse sig, men samtidig er det en selvmodsigelse for en som er så sær på skafter som han. Her er billede af hans bag data, før han fik Nike Covert som driver og wood.

Se hvad slags loft han spiller, det er ikke meget "RBZ Blades" over dette :-)

attachicon.gifTiger Woods specs.PNG

Her er en samling af skafter som er ca som PXi 6.5, og med DG S300 samt X100 i bunden

så ser man bedre hvor dette skaftet hører til på flex.

attachicon.gifPXi 6.5 vx X100.PNG

 

Vil det sige at DG 300 faktisk er stivere end PX 6.0? I Så fald troede jeg det var modsat. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Vil det sige at DG 300 faktisk er stivere end PX 6.0? I Så fald troede jeg det var modsat.

Om du sammenligner Dynamic Gold S300 mod Projext X 6.0 steel, så er PX stivest.

- Den du ser på ovenfor er PX Graphite for irons, altså grafit for jern i 6.0, og det er ikke ens med stål.

Slig ser de ud, når vi sammenligner PX 6.0 Steel, med DG S300/S400 og PX Graphite 6.0

Da er PX 6.0 Graphite blødest, så DGS300, så S400 og stivest er PX 6.0 steel

- Her har jeg lagt til PX 5.0 som er blødere end DGS300 i Butt, men så er resten stivere.

Link til kommentar
Del på andre sites

Om du sammenligner Dynamic Gold S300 mod Projext X 6.0 steel, så er PX stivest.

- Den du ser på ovenfor er PX Graphite for irons, altså grafit for jern i 6.0, og det er ikke ens med stål.

Slig ser de ud, når vi sammenligner PX 6.0 Steel, med DG S300/S400 og PX Graphite 6.0

Da er PX 6.0 Graphite blødest, så DGS300, så S400 og stivest er PX 6.0 steel

- Her har jeg lagt til PX 5.0 som er blødere end DGS300 i Butt, men så er resten stivere.

attachicon.gifS300S400vsPX60.PNG

 

Super, så giver det også bedre mening i mit hoved

Link til kommentar
Del på andre sites

Lidt om hvordan man læser en slig tabel

- Tallene i toppen er hvor langt skaftet stikker ud af klemmen det er spændt fast med, som er 5 tommer.

Butt Freq, er målt i FULL længde og med en 205 grams tip vægt

36" er det samme som Butt Freq, men nå målt med en 454 grams vægt, derfor et meget lavere tal.

Når vi skal bedømme et jernskaft, må vi tage ind den længden det skal spilles, og de fleste skaft er laves slig at de ender op ca 2.5 tommer over std, om vi ikke saver af noget i butt. Når vi tager ind at klæmmen er 5 tommer, så betyder det, at kun 2,5 tommer af "36" eller Butt, er tilbage, og det er midt i den øvre hånd.

Tallet som står under "31" er derfor det vigtigste for feel af "butt flex". Det er KUN når vi spiller over std, længde og med 1 tomme eller mere, at "36" eller Butt freq, har større interesse. Den udgør for lidt af del av den spilbare kølle til og gøre stort når den er nede ved 2.5 tommer lang.

Se derfor på ny på PX 5.0, men les "31" som styrken på grip siden...derfor føles PX stiv, de ER stiv

Link til kommentar
Del på andre sites

Fiktiv eksempel:

 

Jacob vil have nyt jernsæt. Lige nu spiller han +1"over std i PX 6.0. Jacob og den lokale pro fandt ud af at Jacob faktisk kun skal spille std længde, men Jacob ved at skaftets stivhed også afgøres ud fra skaftets længde og derfor argumenterer Jacob overfor proen, at han skal have std. længde men måske "kun" PX 5.5 i de nye jern, da de er 1" kortere.

 

Har Jacob ret?

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvad er flex?

Flex kan måles og den kan føles, men når vi også blander ind en længde difference på 1 tomme, rykker vi rundt på mange ting.

Total vægt går op 2-3 gram

Swing vægt går op 6 points - som spiser 6 CPM, men køllen kan være 8,6 blødere, så vi er 2,6 stivere ved 1,0 og 1,3 stivere ved 0.5 over. Kan man føle 1.3 ? Nej, men du kan føle 6 SW points, og muligvis også 2-3 gram.

Går man over i 5.5 så taber du 5 gram skaft vægt (fra 120 til 115 uncut), så i sum er vægt differancen 7-8 gram, og med en SW ændring på 6 points, er det disse 2 som kan føles, mens flex bildet ændrer sig, ikke stort teknisk set, men FEEL endres som følge af dit swing som nå har mere vægt der skal flyttes.

Følger vi CPM vs Clubspeed, og regner at 0.5 tommer = 2 mph, så vil man ved 1.0 over hæve club speed med 4 mph ved 1.0 over. Dette udløser et behov for 4 CPM stivere butt, alt andet lige, så de 2.3 plus, blev til 1,7 minus, relativt mod STD længde.

Vi ender altså reelt set blødere når vi går op i længde, som SUM af alle faktorer, men SW rykker mere, det samme vægt differancen i dette eksempel, så 5.5 std vil føles stivest af de 2, men teknisk set er 6.0 stadig stivere, nå korrigeret for club speed og SW til PX 5.83 som kompatibel værdi mod Px 5.5 std.

- Teknisk set vil altså PX 6.0 1 over, spille 3.3 CPM (typisk soft Hard stepped 1x) stivere end PX 5.5 std

Link til kommentar
Del på andre sites

For lige at nørde lidt i en anden retning, @LHW, så har du jo talt meget om at FLO driverskafter osv, hvilket giver super mening.

Jeg er så begyndt at læse lidt om spined jernskafter, som vel i bund og grund handler om det samme. Nogle mener der virkelig er forskel på et spined skaft og et ikke-spined, mens andre siger de ikke mærker forskel.

Er det noget man bør tænke over, eller er det i bund og grund pjat, eller har jeg bare misforstået konceptet fuldstændigt? :P

Link til kommentar
Del på andre sites

For lige at nørde lidt i en anden retning, @LHW, så har du jo talt meget om at FLO driverskafter osv, hvilket giver super mening.

Jeg er så begyndt at læse lidt om spined jernskafter, som vel i bund og grund handler om det samme. Nogle mener der virkelig er forskel på et spined skaft og et ikke-spined, mens andre siger de ikke mærker forskel.

Er det noget man bør tænke over, eller er det i bund og grund pjat, eller har jeg bare misforstået konceptet fuldstændigt? :P

Når det kommer til SPINE, FLO og PURE, kan vi tage bort SPINE, da det er et skud i mørket.

- En Spine finder kan finde den bløde side, men det kan også være en flad side, eller den tunge side, det ved man aldrig, og uden en CPM måler ved man ikke resultatet af det man laver.

De fleste skafter har 2 linjer som giver god FLO, og de ligger ca 90 grader fra hinanden

- Den ene siden kan nogle gange være meget blødere end den anden (grafit) og det betyder at vi er ude i flex differanser. Det meste jeg har set her er 8 CPM mellem den bløde og den stive linje, og vi regner 10 CPM som en hel flex klasse, så her var det R eller S flex alt efter ønske for å sætte det på spidsen.

Når vi bruger SPINE metoden, ved vi ikke om det er den bløde side vi har fundet (det er den vi søger), og vi ved ikke hvor stiv den er, uden en CPM måler. Vi risikerer altså et set der flex går op og ned, og vi ved ikke om skaftet går i en lige linje monteret.

PURE er egentlig en avanceret FLO metode, men man får ingen info om styrke differanser, kun valg af den linje med mindst wobble, men det kan både være den stive og den bløde, samt at disse linjer ofte rykker sig lidt når vi saver ned skaftet. Skaft som PUREs er nye uncut skaft, og deraf er det lidt "lotto" med denne metoden også.

Jeg bruger derfor kun FLO, der jeg har styr på flex værdien på den bløde vs den stive side i skaftet, og er det et jern set, er "idealet" den bløde side i target line 9:3, og den stive 12:6, forudsat at det giver en god CPM slope.

Denne video viser at SPINE ikke rammer det man ønsker vs PURE

Slig laver jeg dette, men jeg måler samtidig flex styrken

Link til kommentar
Del på andre sites

Når det kommer til SPINE, FLO og PURE, kan vi tage bort SPINE, da det er et skud i mørket.- En Spine finder kan finde den bløde side, men det kan også være en flad side, eller den tunge side, det ved man aldrig, og uden en CPM måler ved man ikke resultatet af det man laver.De fleste skafter har 2 linjer som giver god FLO, og de ligger ca 90 grader fra hinanden- Den ene siden kan nogle gange være meget blødere end den anden (grafit) og det betyder at vi er ude i flex differanser. Det meste jeg har set her er 8 CPM mellem den bløde og den stive linje, og vi regner 10 CPM som en hel flex klasse, så her var det R eller S flex alt efter ønske for å sætte det på spidsen.Når vi bruger SPINE metoden, ved vi ikke om det er den bløde side vi har fundet (det er den vi søger), og vi ved ikke hvor stiv den er, uden en CPM måler. Vi risikerer altså et set der flex går op og ned, og vi ved ikke om skaftet går i en lige linje monteret.PURE er egentlig en avanceret FLO metode, men man får ingen info om styrke differanser, kun valg af den linje med mindst wobble, men det kan både være den stive og den bløde, samt at disse linjer ofte rykker sig lidt når vi saver ned skaftet. Skaft som PUREs er nye uncut skaft, og deraf er det lidt "lotto" med denne metoden også.Jeg bruger derfor kun FLO, der jeg har styr på flex værdien på den bløde vs den stive side i skaftet, og er det et jern set, er "idealet" den bløde side i target line 9:3, og den stive 12:6, forudsat at det giver en god CPM slope.Denne video viser at SPINE ikke rammer det man ønsker vs PUREhttp://www.youtube.com/watch?v=DecL0hWralcSlig laver jeg dette, men jeg måler samtidig flex styrkenhttp://www.youtube.com/watch?v=oncXSFLR5RE

Okay, cool.

Men vil du mene der er værdi i at få flo'et sine stålskafter til jernene også? Eller giver det kun mening i grafitskafterne?

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er kun putter skafter jeg IKKE FLOer, men effekten er mindre i jern end grafit.

- Jern skafter varierer som oftest ikke mere end 2 cpm, så her er der ikke stort å hente, samt at mange glemmer noget væsentlig når de ser en slig FLO test. Om skaftet går "bananas" efter 8 runder frem og tilbage, har det ingen betydning for hvor godt du kan ramme bolden. Bolden forlader (som oftest) face ved første forsøg, så det er egentlig KUN den første gang skaftet bender mod bolden som tæller i praksis. MEN...vi prøver og finde en linje der skaftet i gentagende tur/retur viser at det ikke har "modstand" mod å følge den linje det skal, for det man "frygter" er at skaftet skal rykke hovedet ud af retning, så vi ikke rammer tilsvarende rent.

Link til kommentar
Del på andre sites

En af mine venner skriver en hel del til mig på e-post om DIY sager han har gang i, og efterhånden har han handlet ind ikke så rent lit udstyr. Ikke mange har en CPM måler i privat eje uden at de driver med dette, for den mangler jo også hos de fleste som hevder de driver med dette :-)

Til jakob

Når vi skal bedømme flex styrke er det IKKE nok å se på butt CPM.

- Vi må ikke glemme at vi ALDRIG spiller et skaft i fuld længde, så når vi skal bedomme den faktiske stivhed i BUTT, må vi tage ind flex styrken også 5 tommer nedenfor butt, da selve butt delen som ofstest kun er 1 til 2 tommer, altså saver vi af den delen vi målte på...

Slig måler vi op alle soner i et skaft, der tallet i toppen viser hvor mange tommer skaftet stikker ud fra klemmen. Selve butt er målt med hhv 205 grams da som BUTT freq, mens tallet på 41 (woods), eller 36 (jern) er det samme sted, men nå med en 454 grams tip vægt og derfor en meget lavere CPM værdi.

Når vi skal bedømme flex i BUTT, eller GRIP siden, er det altså både 41 og 36 på woods, eller 36 og 31 på jern sett under et, men stadig ved vi ikke noget om resten.....

Slig kan vi lade oss lure om vi kun ser på BUTT, og tror at det siger hvor stift skaftet egentlig er.

- Alle disse har identisk BUTT CPM, men er nat og dag i flex som SUM.

Disse 3 skafter har alle sammen 263 CPM som BUTT CPM - uncut.

Et er R flex, de andre 2 er X flex, og det hænger jo ikke på en hø gaffel ?

Ser vi på PROFILEN som et hele, er der ingen tvilv om hvad som er det stiveste og det blødeste, for her er vi oceaner fra hinanden, selv om BUTT CPM er helt identisk.

Den kan altså IKKE bruges til en side by side af flex, uden at vi ser på HELE profilen.

EDIT - For å måle de andre deler af skaftet, er det en helt anden klemme som skal bruges, så IKKE prøv dette med den du har, da brækker du skaftet.

Det er denne på 4 tommer som bruges til SONE flex nedenfor butt

http://www.mitchellgolf.com/DigiFlex-4-Zone-Clamp.html

Du behøver IKKE købe en slig, bare spørg om spec her på VMG, jeg har data for nesten alt som er lavet (over 2800 skaft modeller), og der kommer nye til hele tiden.

Redigeret af LHW
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 uger senere...

Et skaft er et skaft .....men for mig selv som spiller er det altså ikke helt så enkelt, ja jeg har ikke mødt på en vanskeligere kunde, for min ryg er så dårlig at jeg har vurderet at give op at spille selv.

Jeg har fra mit set nr. 2 spillet med Dynamic Gold, og vægt har været godt for mit tempo, men ikke for min ryg, og har man tit tennis albue som mig er man i sum dømt grafit, men men.....jeg rammer ikke en ko i røven med udstyr der ikke vejer noget, og jeg vil ikke spille descending weight, for så bliver min PW alt for let.

- Har prøver dette med 75 grams grafit, men det blev for let med ca 70 i PW og 80 i 5 jernet. 80 Gram føltes ikke så galt, men så skulle jeg jo ha noget der var tungere at starte fra.....

Jeg har prøvet ALT, og ingenting fungerer, men så skulle jeg lige se over og måle nogle skafter...hmmmm kan man...nej selvfølgelig kan man ikke så enkelt er det ikke....Project X Tour Issue Hybrid skafter har jeg loftet fyldt op med, men de stiveste flex 7.0 og 6.5 er der ikke solgt mange af, så E-bay var tanken, men så.....3 tommer tip giver ikke stort rom for tip trim, men.....

Lang storry short, jeg lavede et test jern med Wishon 870 Thi PW 50* (hot face, Game improvement), og Project X Tour Issue hybrid skaft i flex 7,0, som ble tip trimmet kun 0.5.....balancen føltes gal med D1 true SW, men så fik jeg den vildeste ide.....havde jo liggende nogle Jumbo Max grip på ca de 100 gram....2 stk, mid at XL. jeg tog det største, hvorfor ikke, så tilbage og teste....sidder lige i skabet som og jeg aldrig havde slået en anden kølle :-))))))

YES! Jeg kan spille grafit, bare total vægten kommer op, og ligger I HÅNDEN, der den ikke slår ihjel min ryg, og nå skal der laves et set Verden ikke har set før, der jeg har brugt "Reversed trimming", for å lave et set CONSTANT weight Grafit som i vægt match er lige så godt som Dynamic Gold Tour Issue, altså plus minus 0.5 gram. Da der nok aldrig er lavet tilsvarende, og nok ikke kommer nogen sinde, da skafterne jo koster en lille formue pr. stk, kan jeg fortælle hvordan dette laves.

PW = 7.0 Tipped 0.5 - rest butt

9 = 7.0 Un-Tipped - rest butt

8 - 6.5 Tipped 1.0 - rest butt

7 - 6.5 Tipped 0.5 - rest butt

6 - 6.5 Un-Tipped - rest butt

5 - 6.0 Tipped 1.0 - rest butt

Det giver et set, Constant weight der netto skaftet vejer 81 gram (plus minus 0.5), og flex play ready i CPM vil være 4.8 - 4.9. Skafterne jeg starter fra er altså Hybrid skafter i forskællig vægt og flex, som jeg også har sorteret ud, slig at jeg skal få vægt match bedst mulig. Selve profilen i sum ender en tand blødere med højere launch end almindelige PX 4.5 Graphite for jern, men nogle gram lettere play ready.

Jeg må nå vurdere boldkurven i 5 jernet, før jeg ved hvor meget jeg skal tip trimme, om det bliver 2/8 , 3/8 eller 4/8 som kalkuleret. Vægten er tilfældigvis lig pr tomme butt og tip, så det betyder ikke noget for vægt, men kan betyde en del for launch i de som beregnes trimmet 0.5 og 1.0. - O.5 tip trim stiver op list forskellig efter hvor lang total længden ender, så det var en lengere regne opgave for å måle de ut og se at det kunne laves med både vægt og flex match som står i stil til labelen på skaftet, men man kan altså, om man er gal nok, for de koster hele 149 USD stk i USA, og her går det med 6 skaft, så de koster altså 900 USD for "et set" med slige skafter "der over" :-)

Vel, så kunne jeg finde noget som jeg ramte med, men det skulle være dyrt før det passet, men det føltes rigtig der min ryg ville være med til legen. Heavy grips var altså løsningen for den tabte skaft vægt for mig, for den PW jeg swinger nå, vejer 500 gram blank, mod den gamle som tog min ryg på 468 gram..

Og så kan jeg jo prale af at jeg spiller PX flex 7.0 i PW og 9 jernet, så ingen har nok set magen til dette noget sted :-)

Redigeret af LHW
Link til kommentar
Del på andre sites

Et skaft er et skaft .....men for mig selv som spiller er det altså ikke helt så enkelt, ja jeg har ikke mødt på en vanskeligere kunde, for min ryg er så dårlig at jeg har vurderet at give op at spille selv.

Jeg har fra mit set nr. 2 spillet med Dynamic Gold, og vægt har været godt for mit tempo, men ikke for min ryg, og har man tit tennis albue som mig er man i sum dømt grafit, men men.....jeg rammer ikke en ko i røven med udstyr der ikke vejer noget, og jeg vil ikke spille descending weight, for så bliver min PW alt for let.

- Har prøver dette med 75 grams grafit, men det blev for let med ca 70 i PW og 80 i 5 jernet. 80 Gram føltes ikke så galt, men så skulle jeg jo ha noget der var tungere at starte fra.....

Jeg har prøvet ALT, og ingenting fungerer, men så skulle jeg lige se over og måle nogle skafter...hmmmm kan man...nej selvfølgelig kan man ikke så enkelt er det ikke....Project X Tour Issue Hybrid skafter har jeg loftet fyldt op med, men de stiveste flex 7.0 og 6.5 er der ikke solgt mange af, så E-bay var tanken, men så.....3 tommer tip giver ikke stort rom for tip trim, men.....

Lang storry short, jeg lavede et test jern med Wishon 870 Thi PW 50* (hot face, Game improvement), og Project X Tour Issue hybrid skaft i flex 7,0, som ble tip trimmet kun 0.5.....balancen føltes gal med D1 true SW, men så fik jeg den vildeste ide.....havde jo liggende nogle Jumbo Max grip på ca de 100 gram....2 stk, mid at XL. jeg tog det største, hvorfor ikke, så tilbage og teste....sidder lige i skabet som og jeg aldrig havde slået en anden kølle :-))))))

YES! Jeg kan spille grafit, bare total vægten kommer op, og ligger I HÅNDEN, der den ikke slår ihjel min ryg, og nå skal der laves et set Verden ikke har set før, der jeg har brugt "Reversed trimming", for å lave et set CONSTANT weight Grafit som i vægt match er lige så godt som Dynamic Gold Tour Issue, altså plus minus 0.5 gram. Da der nok aldrig er lavet tilsvarende, og nok ikke kommer nogen sinde, da skafterne jo koster en lille formue pr. stk, kan jeg fortælle hvordan dette laves.

PW = 7.0 Tipped 0.5 - rest butt

9 = 7.0 Un-Tipped - rest butt

8 - 6.5 Tipped 1.0 - rest butt

7 - 6.5 Tipped 0.5 - rest butt

6 - 6.5 Un-Tipped - rest butt

5 - 6.0 Tipped 1.0 - rest butt

Det giver et set, Constant weight der netto skaftet vejer 81 gram (plus minus 0.5), og flex play ready i CPM vil være 4.8 - 4.9. Skafterne jeg starter fra er altså Hybrid skafter i forskællig vægt og flex, som jeg også har sorteret ud, slig at jeg skal få vægt match bedst mulig. Selve profilen i sum ender en tand blødere med højere launch end almindelige PX 4.5 Graphite for jern, men nogle gram lettere play ready.

Jeg må nå vurdere boldkurven i 5 jernet, før jeg ved hvor meget jeg skal tip trimme, om det bliver 2/8 , 3/8 eller 4/8 som kalkuleret. Vægten er tilfældigvis lig pr tomme butt og tip, så det betyder ikke noget for vægt, men kan betyde en del for launch i de som beregnes trimmet 0.5 og 1.0. - O.5 tip trim stiver op list forskellig efter hvor lang total længden ender, så det var en lengere regne opgave for å måle de ut og se at det kunne laves med både vægt og flex match som står i stil til labelen på skaftet, men man kan altså, om man er gal nok, for de koster hele 149 USD stk i USA, og her går det med 6 skaft, så de koster altså 900 USD for "et set" med slige skafter "der over" :-)

Vel, så kunne jeg finde noget som jeg ramte med, men det skulle være dyrt før det passet, men det føltes rigtig der min ryg ville være med til legen. Heavy grips var altså løsningen for den tabte skaft vægt for mig, for den PW jeg swinger nå, vejer 500 gram blank, mod den gamle som tog min ryg på 468 gram..

Og så kan jeg jo prale af at jeg spiller PX flex 7.0 i PW og 9 jernet, så ingen har nok set magen til dette noget sted :-)

 

Vi vil jo gerne se billeder af vidunderne :):D

Link til kommentar
Del på andre sites

Det skal laves færdig først her i løbet af ugen, og jeg vil ikke spille med Jumbo max grips i jern da traction er for ringe, så der skal testes lidt med New Decade i Mid size (blå som matcher skaft), der jeg lægger på 8-10 lag build up (start vægt 62 gram plus ca 18-20 gram tape), samt counterweight, muligvis som blytape spunden rundt butt med ca 20-25 gram som fylder tilsvarende 1 lag build up.

Da swinget er meget rustent, har jeg valgt al den hjælp jeg kan få fra hovederne, så det bliver Wishon 870 Thi som er et Game improvement med relativt stor tilgivelse for lidt dårlig ramte slag. De har Smedet titanium face med trampolin effekt med COR på .830 som en driver, så jeg kan får lidt lengde på trods af høje loft der PW er på hele 50 grader. (de skal højt og stoppe godt)

Billeder kommer når de er lavet.

Slig ser mine måle data ud for å finde hvilket skaft som skal bruges hvor.

i Toppen står "play lenght" og jern, og under er mål af de aktuelle skafter på disse mål, først uden tip trim, så med o.5 og 1.0. De farvede fælter er de valg jeg har lavet, og ideal flex slope er 10 CPM når de måles i play lenght med samme tip vægt.

Her tages det hele til det ekstreme i hvad et skaft kan være med til, men jeg har styr på alle data, så jeg ved hvor jeg havner :-)

Slig det ser ud her å nå bliver set up

#5 jern = PXH 6.0 uden tip trim på 293 CPM eller ca 0.25 tipped = ca 295

#6 jern = PXH 6.5 uden tip trim på 306

#7 jern = PXH 6.5 tipped 0.5 på 316

#8 jern = PXH 6.5 tipped 1.0 på 324 eventuelt tipped 1.2 = ca 326

#9 jern = PXH 7.0 uden tip trim på 331, eventuelt tipped 2/8 = 334

PW......= PHX 7.0 tipped 0.5 på 341 CPM

Da er flex match og vægt match so god den kan blive, og på linje med DG Tour Issue

Redigeret af LHW
Link til kommentar
Del på andre sites

Vær med i debatten

Du kan skrive dit svar nu og registrere senere. Hvis du har en konto, kan du logge ind nu for at skrive svaret med din konto.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Dit tidligere indhold er genskabt..   Slet indhold af tekstfeltet

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...

Vigtig information

Ved at bruge forum accepterer du vores Privatlivspolitik og Vilkår for brug af siden