Hop til indhold

Kun for de teknisk interesserede.....:-) om SKAFT og fitting


Gæst

Recommended Posts

Sjovt projekt, og dejligt hvis det kan få dig på banen igen...og nej, et sæt som det er næppe bygget før, men rigtig god og opfindsom løsning :)

Jeg havde jo 6-7 stk af både 7.0 og 6.5, og der sælges ikke så mange i denne flex kan jeg se, så hvorfor ikke tenke jeg, og jeg kan jo virkelig gå op i det, når vi kommer langt udenfor bogen som her, men et skaft er et skaft, og når profilen og flex passer er man jo der :-)

Det er det samme system jeg bruger når jeg vil finde #8 skafter til wedge.

- Søg efter et skaft som måler 10 CPM stivere i samme længde, så har man det.

Relative DG flex. (ikke målet ud, based on rule of thumb)

PS! Når man bruger RAW data som i dette chart, må man korrigere for SW med 3 CPM pr. 0.5 tommer op eller ned. ER target et 37 langt skaft på 102 (det PW skaft man ikke kan købe til S300)så kan man bruge X100 8 skaft på 92 plus 6 CPM for 1 tomme længere ved måling = 98, alternativt 9 skaftet på 102 plus 3 cpm for 0.5 længere = 105 CPM

Tager man et X100 #8 som da måler 98 korrigert for længden, og man tip trimmer dette 3/8 del har du 101 cpm eller, så close match du kan komme til det ikke eksisterende S300 PW skaft. Da kan man følge op med et X100 #9 skaft, tip trimmet 3/8 del som GW skaft, eventuelt uden tip trim, on de skal spilles 0.25 kortere end PW. Da opnås S300 flex hele vejen i gennem fra længste til korteste "jern" som spilles til fuldt swing.

CPM styrken her er antal CPM ekstra vurdert fra R200 #1 skaft. Slig fungerer tabellen jeg har lavet her.

Redigeret af LHW
Link til kommentar
Del på andre sites

Jubii, så kender jeg en, der også spiller Wishon 870 TI  :P

 

Har du overvejet at udvide dit kundefokus til spillere med fysisk hcp?

 

Der må da være en del, der lige som du selv døjer med diverse skavanker, hvor veltilpasset grej kan holde dem aktive med golf, længe efter de normalt ville have opgivet det herlige spil?

 

Og det lyder som om det er en målgruppe, som kan give gode udfordringer til en dedikeret håndværker som dig  :flowers:

Link til kommentar
Del på andre sites

Jubii, så kender jeg en, der også spiller Wishon 870 TI  :P

 

Har du overvejet at udvide dit kundefokus til spillere med fysisk hcp?

 

Der må da være en del, der lige som du selv døjer med diverse skavanker, hvor veltilpasset grej kan holde dem aktive med golf, længe efter de normalt ville have opgivet det herlige spil?

 

Og det lyder som om det er en målgruppe, som kan give gode udfordringer til en dedikeret håndværker som dig  :flowers:

Nej jeg har ikke vurdert dette specielt, men jeg tager jo hensyn til alt ved den enkelte spiller, det er jo hvad en fitting handler om uanset, med eller uden fysiske problem.

For mig startet den vejen jeg er på med mine egne udfordringer ift spil og udstyr, men det var en svært start, men nogle ord jeg faldt over, passer egentlig som forklaring på hvordan ting kan gå til....

"Det er helt umuligt", sagde Tvivlen

"Det er alt for farligt", sagde Frygten

"Det er også unødvendigt", sagde Fornuften

"Men du skal gøre det alligevel", hviskede Hjertet

Carpe Diem, og god Weekend alle sammen, ud og spil lidt Golf nu !

Redigeret af LHW
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 uger senere...

Det sidste stykke tid har jeg set så mange eksempler på totalt mislykket fittig (slig som ClausT og hans jern), at jeg ikke ser anden løsning end og dele med dere alle hvordan dette kan forhindres.

Skafter er den delen av en kølle som er behæftet med flest myter og misforståelser, der udsagn som at "skaftet er motoren" er av de klassiske svada myter som stadig er i omløb. DU er motoren, skaftet er sten dødt, men det påvirker måden du swinger køllen, og derfor påvirker det alt fra dit energi forbrug til din evne til å ramme godt ved et swing som er stabilt og kan gentages, og gentages helt naturlig for DIG.

I må tage til takke med denne teksten på Engelsk i dag, men nej den er ikke stjålet fra nettet, dette har jeg forfattet selv, men den verden jeg nå viser dere ind i, kan man ikke læse sig til i nogen bog, og der er ikke et eneste kursus som kan lære dig set samme som det då nå vil få indsigt i. Dette er summen af alt jeg kan om dette, formidlet på en måde som gør at vi IKKE behøver al verdens viden om skafter, men man skal kende til sone flex, slig at man ved om et skaft er stift eller blødt i en given del af det, men dette er "detaljer" som ikke griber ind i selve metoden før vi er ude i dette rent praktisk set.

I aften først har jeg tid til å besvare eventuelle spørgsmål til dette, da mange køller skal laves akkurat idag.

Shaft fitting

We cant pick a shaft with "lower" or "higher" launch and always get there, because the shaft is the players "dancing partner" and its how this "Couple" respond to each other that makes then "chemistry" between them. I like to say the the shaft influence more on the player than the player influence on the shaft, so if the shaft for some reason make the player to compensate in a way thats not beneficial for his play, a high launch might bring ball flight down, while a low launch might bring flight up. We always have to start by "going by the book", but DONT expect ´"the book" to be right in every case, because its sometimes the o posit result of what we should expect from the label of that shaft. Testing and some trial and error is always needed to dial in whats right for each player, and over time, every club fitter has seen this and had his doubt about why it can go down this way when its in conflict with the labels and the book.

I also found that we can LOOK on the player while he is swinging the club, and actually SEE if the shaft is right for him, long before we got a single number from the launch monitor. All players got his own swing, but its not that hard to SEE whats wrong or his need for changes, just by looking on him while he swing the club, and i would like to tell you all what i look for and what i judge by that.

VISUAL FITTING

Weight - Tempo

- Try to evaluate if the players Tempo is under control

His tempo shall be as close to the same for each and every swing, and we can see if his rhythm is good or not (balance and float)

A Strong player with a shaft to light, will slow down and become insecure, so its no float in his rhythm -try more shaft weight

A shaft to heavy for the player, and you will see that he is struggling in transition, so he "jump start" the club by his back and hips - NO GOOD

Transition to Down swing - Butt / Mid flex strength

- Look at the players "aggressiveness" or the lack of it.

Like with Tempo, float and control is what you wants to see, so here is what happen if flex dont fit

- If the butt to mid part of the shaft is to weak, the player will just like a shaft who is too light, slow down because the feedback he gets does im insecure, like he dont "trust" that the shaft can handle his natural way of loading it. its feel wrong for him simply. Go stiffer

- If the butt to mid is too stiff, it will trigger him to "overplay", just like a shaft who is to heavy, so he is using to much power from the top in his attempt to load this pole, but you will SEE that he is using to much energy, and that he is loosing control for that reason.

TIP of the shaft

- This part is what by the book shall give a difference in launch from high if its soft, or low if it stiff, but thats not always right

Feedback from IMPACT is what goes into his deeper mental levels, so if it too stiff, he will start to overload from the top to make it feel right

We can actually SEE all this with our own eyes, so pay attention to his power use, his rythm and float, and if it looks like electrical "sparks" coming out in several stages of his swing, we know that he is "leaking power" he want be able to transfer to the ball.

- DONT underestimate a player physical strength or need for weight before you have tried some option to find out what THIS player should play.

Ive seen many players, who by visual inspection swinging their own clubs LOOKs weak, because they have a slow tempo, hardly no aggressiveness and not that impressive club speed, but DONT start by going LIGHTER to speed him up, go HEAVY. Often this players has the same syndrome as a stronger player who get a shaft to light or weak, so the reason why his tempo is slow, his aggressiveness not present, and club speed in the lower end, might be the need for more weight or MOI/resistance, so he cant find out how he can transfer his power to this club. His dancing partner has made him slow and weak, but that does not mean that he is.

By using this "Visual fitting" steps, we can use the shaft to "trigger" a player into the right path for him. and when we found whats right, you will SEE that its working, and if you ask the player how it feels, he will tell you that it feels right for him. and he will have the very best odds of making pure contact with the ball.

If we do it this way, we have to forget that one shaft is Low launch and one shaft is High, because we used that differences to alter HIS FEEL, to trigger his swing into whats right, but not to make a difference to ball flight. Tweak ball flight by tweaking loft, and/or another ball, DONT leave IT ALL to the shaft, it want be able to do it all for you, and feel right on top of it. If you find a shaft that can do all this, included flight you been lucky, so dont ask to much from the shaft alone, but let the shaft take care of what it really can do for you, and flight is not the most important since that can be done much easier by loft.

I dont know, but i like to think thats why Tiger has a set up like he does. He plays X100 to get weight and feel right, but then he tweaked loft 2 up, to get flight WAY HIGHER than any High launch shaft could have brought him, since dispersion might suffer bad, if we try to tweak flight by the shafts tip alone.

This is my way of doing this, and i always get to target this way, but i dont know how other club fitters does their job in this matters.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det sidste stykke tid har jeg set så mange eksempler på totalt mislykket fittig (slig som ClausT og hans jern), at jeg ikke ser anden løsning end og dele med dere alle hvordan dette kan forhindres.

Skafter er den delen av en kølle som er behæftet med flest myter og misforståelser, der udsagn som at "skaftet er motoren" er av de klassiske svada myter som stadig er i omløb. DU er motoren, skaftet er sten dødt, men det påvirker måden du swinger køllen, og derfor påvirker det alt fra dit energi forbrug til din evne til å ramme godt ved et swing som er stabilt og kan gentages, og gentages helt naturlig for DIG.

I må tage til takke med denne teksten på Engelsk i dag, men nej den er ikke stjålet fra nettet, dette har jeg forfattet selv, men den verden jeg nå viser dere ind i, kan man ikke læse sig til i nogen bog, og der er ikke et eneste kursus som kan lære dig set samme som det då nå vil få indsigt i. Dette er summen af alt jeg kan om dette, formidlet på en måde som gør at vi IKKE behøver al verdens viden om skafter, men man skal kende til sone flex, slig at man ved om et skaft er stift eller blødt i en given del af det, men dette er "detaljer" som ikke griber ind i selve metoden før vi er ude i dette rent praktisk set.

I aften først har jeg tid til å besvare eventuelle spørgsmål til dette, da mange køller skal laves akkurat idag.

Shaft fitting

We cant pick a shaft with "lower" or "higher" launch and always get there, because the shaft is the players "dancing partner" and its how this "Couple" respond to each other that makes then "chemistry" between them. I like to say the the shaft influence more on the player than the player influence on the shaft, so if the shaft for some reason make the player to compensate in a way thats not beneficial for his play, a high launch might bring ball flight down, while a low launch might bring flight up. We always have to start by "going by the book", but DONT expect ´"the book" to be right in every case, because its sometimes the o posit result of what we should expect from the label of that shaft. Testing and some trial and error is always needed to dial in whats right for each player, and over time, every club fitter has seen this and had his doubt about why it can go down this way when its in conflict with the labels and the book.

I also found that we can LOOK on the player while he is swinging the club, and actually SEE if the shaft is right for him, long before we got a single number from the launch monitor. All players got his own swing, but its not that hard to SEE whats wrong or his need for changes, just by looking on him while he swing the club, and i would like to tell you all what i look for and what i judge by that.

VISUAL FITTING

Weight - Tempo

- Try to evaluate if the players Tempo is under control

His tempo shall be as close to the same for each and every swing, and we can see if his rhythm is good or not (balance and float)

A Strong player with a shaft to light, will slow down and become insecure, so its no float in his rhythm -try more shaft weight

A shaft to heavy for the player, and you will see that he is struggling in transition, so he "jump start" the club by his back and hips - NO GOOD

Transition to Down swing - Butt / Mid flex strength

- Look at the players "aggressiveness" or the lack of it.

Like with Tempo, float and control is what you wants to see, so here is what happen if flex dont fit

- If the butt to mid part of the shaft is to weak, the player will just like a shaft who is too light, slow down because the feedback he gets does im insecure, like he dont "trust" that the shaft can handle his natural way of loading it. its feel wrong for him simply. Go stiffer

- If the butt to mid is too stiff, it will trigger him to "overplay", just like a shaft who is to heavy, so he is using to much power from the top in his attempt to load this pole, but you will SEE that he is using to much energy, and that he is loosing control for that reason.

TIP of the shaft

- This part is what by the book shall give a difference in launch from high if its soft, or low if it stiff, but thats not always right

Feedback from IMPACT is what goes into his deeper mental levels, so if it too stiff, he will start to overload from the top to make it feel right

We can actually SEE all this with our own eyes, so pay attention to his power use, his rythm and float, and if it looks like electrical "sparks" coming out in several stages of his swing, we know that he is "leaking power" he want be able to transfer to the ball.

- DONT underestimate a player physical strength or need for weight before you have tried some option to find out what THIS player should play.

Ive seen many players, who by visual inspection swinging their own clubs LOOKs weak, because they have a slow tempo, hardly no aggressiveness and not that impressive club speed, but DONT start by going LIGHTER to speed him up, go HEAVY. Often this players has the same syndrome as a stronger player who get a shaft to light or weak, so the reason why his tempo is slow, his aggressiveness not present, and club speed in the lower end, might be the need for more weight or MOI/resistance, so he cant find out how he can transfer his power to this club. His dancing partner has made him slow and weak, but that does not mean that he is.

By using this "Visual fitting" steps, we can use the shaft to "trigger" a player into the right path for him. and when we found whats right, you will SEE that its working, and if you ask the player how it feels, he will tell you that it feels right for him. and he will have the very best odds of making pure contact with the ball.

If we do it this way, we have to forget that one shaft is Low launch and one shaft is High, because we used that differences to alter HIS FEEL, to trigger his swing into whats right, but not to make a difference to ball flight. Tweak ball flight by tweaking loft, and/or another ball, DONT leave IT ALL to the shaft, it want be able to do it all for you, and feel right on top of it. If you find a shaft that can do all this, included flight you been lucky, so dont ask to much from the shaft alone, but let the shaft take care of what it really can do for you, and flight is not the most important since that can be done much easier by loft.

I dont know, but i like to think thats why Tiger has a set up like he does. He plays X100 to get weight and feel right, but then he tweaked loft 2 up, to get flight WAY HIGHER than any High launch shaft could have brought him, since dispersion might suffer bad, if we try to tweak flight by the shafts tip alone.

This is my way of doing this, and i always get to target this way, but i dont know how other club fitters does their job in this matters.

Tak Lars - som sædvanligt - super spændende læsning 

Link til kommentar
Del på andre sites

Lidt hoved gymnastik til @Nik

Er disse 2 skafter ens ?

Hvilket af disse er High Launch og hvilket er Low ?

Og hvilket af disse 2 skaft vil FØLES stivest ?

-

Hvad er GALT her og HVORFOR ?

-

Dette var den indledende opgave i skaft specs, og andre brugere må godt skrive, men opgaven er specielt rettet mod @NIK

Link til kommentar
Del på andre sites

Nå, jeg må hellere give det et skud:

Ad 1) de 2 skafter er givetvis ens på labels, men ikke helt på cpm målingerne. Så ja og nej. Samme skaft, men med en smule forskellige flex målinger. Jeg tror dog det er så minimalt, at det ikke kan mærkes. (?)

Ad 2) jeg vil sige at øverste skaft er såvel Low launch, samt stiveste følelse. Dels har det højere cpm hele vejen igennem og det er også stivest i tip, af de 2, hvorfor det bør virke som Low launch, i hvert fals for en med late eller medium-late release.

Men jeg er nu ikke sikker på, at det andet er et 'High launch' skaft. Langt fra faktisk. Ku de ikke begge mærkes som 'Low launch'?

Ad 3) her ser vi et 'knæk' ved punkt 16, altså i tip-enden. Normalt bliver skaftets cpm værdi højere og højere fra Butt til tip, men her ser vi et 'soft spot', som ikke burde være der. Jeg kunne forestille mig det gav en grim føling af tippen.

Og skaftet er vel reelt set et fejlprodukt?

Av min arm, jeg er sgu ikke sikker i noget som helst af det :D jeg glæder mig til at høre hvor langt jeg er fra

Link til kommentar
Del på andre sites

SVARENE

Er disse 2 skafter ens ?

attachicon.gifX100 2 shafts.PNG

JA - Dette er 2 stk DG X100 #6 jern skafter, og differancerne kommer fra 5 faktorer

#1 Selve produktionen. Det findes ikke 2 ens skafter i hele verden sat på spidsen

#2 CPM readeren. Mange har ikke decimaler, og de bruges ikke her, så 299.4 = 299 og 299.6 = 300

#3 Beam lenght. Når vi måler et skaft må vi påse at skafet er "Flushed" med enden af klæmmen, eller cut mark

#4 Calibrering av Clamp pressure, eller hvor hårdt skaft klæmmen trykker mod skaftet.

#5 FLO mark. det er ikke mulig å måle det samme skaft 2 ganger efter hinanden til samme værdi, uden at man har orienteringen ens, da alle skafter varierer i CPM efter orientering. De med højest kvalitet i stål slig som Rifle er inden for 1 CPM, men vi ved jo at der er desimaler, og at CPM readeren runder af.

Dette er altså selv ikke på "2 helt ens skafter" mulig og se 100% korrekte og digitale tal, og de kan aldrig blive det, så her er vi indenfor summen af alle de tolerance påvirkninger som jeg lister op her.

Hvilket af disse er High Launch og hvilket er Low ?

Og hvilket af disse 2 skaft vil FØLES stivest ?

attachicon.gifHigh and Low.PNG - attachicon.gifHigh and Low 2.PNG

Dette er DGS300 mod RIFLE 6.0, og her ser vi at S300 rent faktisk er et stivere skaft end RIFLE 6.0, og de fleste som har prøvet ved også at DGS føles stivest af de 2, selv om det i mange tabeller (mine egne inkl) er opgivet til FCM 5.8 og Rifle jo er 6.0.

High Vs Low launch er mere et spørgsmål om hvordan man kommer til bolden, end de tørre data fra skaftet, for teknisk set i en robot som swinger ens fra gang til gang, er der ikke stort mere end 1 grader fra laveste til højeste launch indenfor samme flex klasse. Derfor er ikke skaftets label "gyldig" for andre end spillere med konstant swing og late release, mens for andre er det mere et spørgsmål om hvordan spillerens swing responderer på skaftet, og det kan gå begge veje. Rifle kan derfor blive low launch i hænderne på en spiller som launcher DGS 300 til månen, sat på spidsen. Derfor siger jeg at skaftet påvirker spillerens swing, mere end spillerens swing påvirker skaftet. De tekniske data viser jo at der jo næsten ingen difference, så hvor kommer den fra ?, jo fra det der sker i spillerens swing når han swinger DETTE skaftet, og hvorledes skaftets flex soner responderer tilbage på det.

Når vi skal vurdere en spillers Swing med en given kølle, så er det et "Par" vi har med at gøre, ikke en kølle, eller en Golfspiller, og det forstår ikke mange af de som underviser i swing teknik, eller driver med fitting og salg af udstyr. De underviser i en "par dans" men lægger al skylden på den ene part. Om de kunne forstå at et Golfswing er som et danse trind i pardans, og derefter vurdere om den han underviser eller fitter, passer til den danseparter han har. Er Dansepartneren for let, må du selv stå for balancen uden bistand, og kan du ikke føle hvor du har den anden part i dansen, så ser det ikke godt ud for de som ser på heller.

- FLEX i en golf kølle er helt identisk med temperament i en dans, og deraf behovet for flex styrke, så et start sted er nemt at finde.. Den anden part i dansen skal jo også følge dig i rytmen og det hele så hvor svært kan det være og kunne SE hvad der er galt ? Vi kan altså lade danse partneren, skaftet TRIGGE spilleren ind i den korrekte rytme og flyd i dansen, ved å ændre på vægt, vægt balance eller flex og flex soner.

- Tænk altså pardans, og prøv og se hvad han mangler for at swinget skal fungere optimalt, så ved du hvad du skal finde frem. Du ser jo om han mangler balance, flyd, orientering eller temperament.

En god skaft fitting handler altså om og finde den helt ideelle daske partner for akkurat denne danseren, slig at den kan udfylde hans svage sider, og løfte summen af hele dansen op til et højere level.

Det er skaftet i køllen som er den vigtiske komponent her, for det er den som er længden, og vægten, samt flex, og alt dette skal være i orden, før du kan ramme optimalt. NÅ er resten op til kølle hovedet og bolden.

Hvad er GALT her og HVORFOR ?

attachicon.gifX100 vs X100 2.PNG - attachicon.gifX100 vs X100.PNG

Dette er 2 stk X100 skafter igen, og den ene gangen har en eller anden som har målt, virkelig dummet sig ved målingen, for JA som du siger tallene SKAL blive højere hele vejen mod tip, de kan ikke gå ned. Det er altså ikke en fejlvare, men en fejl måling da alle tal er udenfor sandsynlig tolerance. Det han har dummet sig på er beskrevet i svar nr 1, men den vigtigste her, er #4, men også 3 og 5.

#3 Beam lenght. Når vi måler et skaft må vi påse at skafet er "Flushed" med enden af klæmmen, eller cut mark

#4 Calibrering av Clamp pressure, eller hvor hårdt skaft klæmmen trykker mod skaftet.

#5 FLO mark. det er ikke mulig å måle det samme skaft 2 ganger efter hinanden til samme værdi, uden at man har orienteringen ens, da alle skafter varierer i CPM efter orientering. De med højest kvalitet i stål slig som Rifle er inden for 1 CPM, men vi ved jo at der er decimaler, og at CPM readeren runder af.

Dette er altså selv ikke på "2 helt ens skafter" mulig og se 100% korrekte og digitale tal, og de kan aldrig blive det, så her er vi indenfor summen af alle de tolerance påvirkninger som jeg lister op her.

VIRKELIG GODT GÅET NIK, du forstår meget mere end mange der siger de er Club Makere, men nu kommer der snar en der er lidt sværere :-)

Redigeret af LHW
Link til kommentar
Del på andre sites

SVARENEEr disse 2 skafter ens ?attachicon.gifX100 2 shafts.PNGJA - Dette er 2 stk DG X100 #6 jern skafter, og differancerne kommer fra 5 faktorer#1 Selve produktionen. Det findes ikke 2 ens skafter i hele verden sat på spidsen#2 CPM readeren. Mange har ikke decimaler, og de bruges ikke her, så 299.4 = 299 og 299.6 = 300#3 Beam lenght. Når vi måler et skaft må vi påse at skafet er "Flushed" med enden af klæmmen, eller cut mark#4 Calibrering av Clamp pressure, eller hvor hårdt skaft klæmmen trykker mod skaftet.#5 FLO mark. det er ikke mulig å måle det samme skaft 2 ganger efter hinanden til samme værdi, uden at man har orienteringen ens, da alle skafter varierer i CPM efter orientering. De med højest kvalitet i stål slig som Rifle er inden for 1 CPM, men vi ved jo at der er desimaler, og at CPM readeren runder af.Dette er altså selv ikke på "2 helt ens skafter" mulig og se 100% korrekte og digitale tal, og de kan aldrig blive det, så her er vi indenfor summen af alle de tolerance påvirkninger som jeg lister op her.Hvilket af disse er High Launch og hvilket er Low ?Og hvilket af disse 2 skaft vil FØLES stivest ?attachicon.gifHigh and Low.PNG - attachicon.gifHigh and Low 2.PNGDette er DGS300 mod RIFLE 6.0, og her ser vi at S300 rent faktisk er et stivere skaft end RIFLE 6.0, og de fleste som har prøvet ved også at DGS føles stivest af de 2, selv om det i mange tabeller (mine egne inkl) er opgivet til FCM 5.8 og Rifle jo er 6.0.High Vs Low launch er mere et spørgsmål om hvordan man kommer til bolden, end de tørre data fra skaftet, for teknisk set i en robot som swinger ens fra gang til gang, er der ikke stort mere end 1 grader fra laveste til højeste launch indenfor samme flex klasse. Derfor er ikke skaftets label "gyldig" for andre end spillere med konstant swing og late release, mens for andre er det mere et spørgsmål om hvordan spillerens swing responderer på skaftet, og det kan gå begge veje. Rifle kan derfor blive low launch i hænderne på en spiller som launcher DGS 300 til månen, sat på spidsen. Derfor siger jeg at skaftet påvirker spillerens swing, mere end spillerens swing påvirker skaftet. De tekniske data viser jo at der jo næsten ingen difference, så hvor kommer den fra ?, jo fra det der sker i spillerens swing når han swinger DETTE skaftet, og hvorledes skaftets flex soner responderer tilbage på det.Når vi skal vurdere en spillers Swing med en given kølle, så er det et "Par" vi har med at gøre, ikke en kølle, eller en Golfspiller, og det forstår ikke mange af de som underviser i swing teknik, eller driver med fitting og salg af udstyr. De underviser i en "par dans" men lægger al skylden på den ene part. Om de kunne forstå at et Golfswing er som et danse trind i pardans, og derefter vurdere om den han underviser eller fitter, passer til den danseparter han har. Er Dansepartneren for let, må du selv stå for balancen uden bistand, og kan du ikke føle hvor du har den anden part i dansen, så ser det ikke godt ud for de som ser på heller.- FLEX i en golf kølle er helt identisk med temperament i en dans, og deraf behovet for flex styrke, så et start sted er nemt at finde.. Den anden part i dansen skal jo også følge dig i rytmen og det hele så hvor svært kan det være og kunne SE hvad der er galt ? Vi kan altså lade danse partneren, skaftet TRIGGE spilleren ind i den korrekte rytme og flyd i dansen, ved å ændre på vægt, vægt balance eller flex og flex soner.- Tænk altså pardans, og prøv og se hvad han mangler for at swinget skal fungere optimalt, så ved du hvad du skal finde frem. Du ser jo om han mangler balance, flyd, orientering eller temperament.En god skaft fitting handler altså om og finde den helt ideelle daske partner for akkurat denne danseren, slig at den kan udfylde hans svage sider, og løfte summen af hele dansen op til et højere level.Det er skaftet i køllen som er den vigtiske komponent her, for det er den som er længden, og vægten, samt flex, og alt dette skal være i orden, før du kan ramme optimalt. NÅ er resten op til kølle hovedet og bolden.Hvad er GALT her og HVORFOR ?attachicon.gifX100 vs X100 2.PNG - attachicon.gifX100 vs X100.PNGDette er 2 stk X100 skafter igen, og den ene gangen har en eller anden som har målt, virkelig dummet sig ved målingen, for JA som du siger tallene SKAL blive højere hele vejen mod tip, de kan ikke gå ned. Det er altså ikke en fejlvare, men en fejl måling da alle tal er udenfor sandsynlig tolerance. Det han har dummet sig på er beskrevet i svar nr 1, men den vigtigste her, er #4, men også 3 og 5.#3 Beam lenght. Når vi måler et skaft må vi påse at skafet er "Flushed" med enden af klæmmen, eller cut mark#4 Calibrering av Clamp pressure, eller hvor hårdt skaft klæmmen trykker mod skaftet.#5 FLO mark. det er ikke mulig å måle det samme skaft 2 ganger efter hinanden til samme værdi, uden at man har orienteringen ens, da alle skafter varierer i CPM efter orientering. De med højest kvalitet i stål slig som Rifle er inden for 1 CPM, men vi ved jo at der er decimaler, og at CPM readeren runder af.Dette er altså selv ikke på "2 helt ens skafter" mulig og se 100% korrekte og digitale tal, og de kan aldrig blive det, så her er vi indenfor summen af alle de tolerance påvirkninger som jeg lister op her.VIRKELIG GODT GÅET NIK, du forstår meget mere end mange der siger de er Club Makere, men nu kommer der snar en der er lidt sværere :-)

Yihaaaaa :) helt skidt var det da ikke :)

Jeg havde dog ikke tænkt så meget på "fejlmålinger", men selvfølgelig er det da problemet i 3'eren!

Bring on the tough stuff! ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

I øvrigt, vil 3'eren ALDRIG kunne være fejl i skaftet?

Har aldrig hørt om noget så ekstremt, så det tror jeg ikke, men når vi VED at det er det samme skaft som måles, og alle andre tall også er way off, så er det ikke fejl produktion, men fejl måling, for VÆGT og Step Pattern kan ikke blive ens og indenfor specs med disse CPM tall.

Link til kommentar
Del på andre sites

Har aldrig hørt om noget så ekstremt, så det tror jeg ikke, men når vi VED at det er det samme skaft som måles, og alle andre tall også er way off, så er det ikke fejl produktion, men fejl måling, for VÆGT og Step Pattern kan ikke blive ens og indenfor specs med disse CPM tall.

Klart nok. Det var også mere om det reelt ville være muligt at fejlproducere et skaft så voldsomt.. Det er det så nok ikke :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvilke af disse skaft har lavest launch og forklar hvorfor,

samt giv dit tip til Label (Launch label) på disse 2 shafter.

attachicon.gifNik sp1.PNG

 

Eftersom det vigtigste parameter i skaftet for at bestemme, hvorvidt det er low eller high launch er tippen, altså de 2 sidste soner/punkter der måles på skaftet, så må BLÅ have laveste launch af de 2, også selvom det ligger lavere end det andet i både butt og mid.

 

Den med hvilke labels der smides på, synes jeg er en del sværere.

BLÅ = Low

SORT = Mid-Low

... Er det helt ved siden af? :/

Link til kommentar
Del på andre sites

Den var uden anvisning for måle punkt i bunden med hensigt, men det bliver FOR svært, så her er den med, og billedet til Højre er S300 vs Rifle 6.0 så du har noget at sammenligne med.

Måles punktene overført har følgende betydning så du er sikker

1=Butt/36 - 2=31 - 3=25 - 4=21 - 5=16 og 6=11

Link til kommentar
Del på andre sites

Vær med i debatten

Du kan skrive dit svar nu og registrere senere. Hvis du har en konto, kan du logge ind nu for at skrive svaret med din konto.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Dit tidligere indhold er genskabt..   Slet indhold af tekstfeltet

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...

Vigtig information

Ved at bruge forum accepterer du vores Privatlivspolitik og Vilkår for brug af siden