Hop til indhold

Øv for Thorbjørn!


Recommended Posts

Den 14.12.2019 kl. 12:01 , skrev Pastorius:


Jeg tror godt han kan komme over det og med på ET igen, men det bliver ikke på samme hylde som tidligere - hverken med sponsorer eller turneringer.


Hvis han bliver kendt skyldig er VISA til USA nok den værste udfordring, og dermed bliver han jo noget begrænset. 

Hvis han får muligheden igen, så bliver det noget af en mental prøvelse. Mon ikke også han er blevet nogle år ældre mentalt her de seneste 5-6 mdr... 👨‍🦳

Link til kommentar
Del på andre sites

Realistisk er hans karriere på øverste niveau desværre nok slut.

 

Bliver han kendt uskyldig vil han stadig have stået på sidelinjen i et år, og ren sportsligt er det en kæmpe udfordring. Jeg er sikker på, at han stadig træner, men at holde samme itensitet under nuværende situation er næsten umuligt. Alene at være væk fra turneringsgolf så længe er også en udfordring. Mentalt må denne sag også tære hårdt på ham uanset hvad.

 

Bliver han kendt skyldig så vil han formegentlig sidde ude endnu længere, og presset fra medier, touren, sponsorer osv. vil være mange gange større, og ovenstående udfordringer blive langt større.

 

Jeg husker stadig Søren Hansens sag med SKAT som i min optik smadrede hans karriere. En ting er de økonomiske konsekvenser der kom for Søren, men at holde fokus alene i sådan en sag var svært for Søren.

 

Der er eksempler på spillere som kommer igennem sådanne kriser, men det er nok de færreste desværre. Jeg ser i hvert fald sådan en sag som værre end en skade som ville holde en golfspillere ude i samme periode. En skade er slem fysisk, og golfmæssigt, men en sag af denne karakter må alt andet lige også sætte sig mentalt.

Link til kommentar
Del på andre sites

23 minutter siden, skrev MrSwingKin:

 

Bliver han kendt skyldig så vil han formegentlig sidde ude endnu længere, og presset fra medier, touren, sponsorer osv. vil være mange gange større, og ovenstående udfordringer blive langt større.

 

Såfremt det sker, så har han jo allerede udstået en straf ved at være væk fra turneringsgolf og indtjening siden august 2019. Mon ikke dommeren tager det med i sin evt. strafudmåling.

Link til kommentar
Del på andre sites

41 minutter siden, skrev Kitter:

Dette har intet med den juridiske vurdering af en sådan sag at gøre.

 

Tja, er det ikke sådan at hvis fu har siddet føngslet et stykke tid, så fratrækkes det den endelige straf. Sådan kan man vel også vurdere en økonomisk straf... Bevares ved intet om det.

Link til kommentar
Del på andre sites

6 timer siden, skrev ronnow:

 

Tja, er det ikke sådan at hvis fu har siddet føngslet et stykke tid, så fratrækkes det den endelige straf. Sådan kan man vel også vurdere en økonomisk straf... Bevares ved intet om det.

Den med fængslet er korrekt. Hvis man har været varetægtsfængslet i en periode, så trækkes den periode fra den endelige straf. Det hænger sammen fordi politiet/domstolene har besluttet varetægtsfængslingen.

At han ikke tjener penge har jo intet med retsvæsenet at gøre. Dommeren har jo ikke forbudt ham at spille golfturneringer. Det er en sag mellem ham og European Tour/PGA Touren, da de to Tours har udelukket ham.

Hvis han bliver frikendt,  kan han måske forsøge et ( næppe klogt) civilt søgsmål mod ET/PGATouren, fordi de uberettiget har udelukket ham fra spil.

Der vil være nogle advokater, der får noget (læs honorar) ud af et sådant søgsmål, men om Thorbjørn selv vil have gavn af det....?? Næppe!

Link til kommentar
Del på andre sites

23 minutter siden, skrev Kitter:

Hvis han bliver frikendt,  kan han måske forsøge et ( næppe klogt) civilt søgsmål mod ET/PGATouren, fordi de uberettiget har udelukket ham fra spil.

Der vil være nogle advokater, der får noget (læs honorar) ud af et sådant søgsmål, men om Thorbjørn selv vil have gavn af det....?? Næppe!

 

Om det overhovedet er noget han vil overveje, aner jeg ikke, men bliver han frikendt, er han vel i hans gode ret, til at sagsøge for tabt arbejdsfortjeneste, jeg mener at straffe ham med karantæne, inden sagen har været for en dommer, er vel i forvejen på grænsen. Man er vel uskyldig, indtil det modsatte er blevet bevist, eller hvad?

Link til kommentar
Del på andre sites

3 timer siden, skrev Årgang63:

 

Om det overhovedet er noget han vil overveje, aner jeg ikke, men bliver han frikendt, er han vel i hans gode ret, til at sagsøge for tabt arbejdsfortjeneste, jeg mener at straffe ham med karantæne, inden sagen har været for en dommer, er vel i forvejen på grænsen. Man er vel uskyldig, indtil det modsatte er blevet bevist, eller hvad?

Han har sådan set ikke nogen rettigheder i den sammenhæng.

Både PGA Touren og European Tour er fuldstændig private organisationer, som helt og holdent selv bestemmer reglerne for deltagelse i turneringer med videre. De kan bestemme dress code, de har policies om brug af narkotika, rygning etc og fastsætter selv enhver form for sanktion for dette. Eksempelvis fik en koreansk spiller 3 års (nedsat til 1 år) suspendering for at give fingeren til publikum af de koreanske tour ansvarlige.

Matt Every fik 12 ugers suspendering fra PGA Touren pga brug af cannabis - som han vel at mærke havde fået udskrevet fuldt lovligt af egen læge til behandling af mental sygdom. Det er en overtrædelse af doping reglerne, men husk på at dopingreglerne ikke er lov, men noget som sportsorganisationerne selv har vedtaget,  hvor sportsorganisationerne selv beslutter straffen. Og deltager man i en sådan aktivitet, så ha man også accepteret at overholde reglerne og tage straffen, hvis man ikke overholder reglerne.e

 

Som idrætsudøver deltager man frivilligt i aktiviteterne som arrangeres af PGA Touren/ET og ved sin deltagelse accepterer man også at følge deres regler, vedtægter, policies med videre, og at underkaste sig de fastlagte sanktioner. Og organisationer beslutter fuldstændig selv hvem de vil optage lade spille i deres regi.

PGA Touren og formentlig ET har i deres policies et afsnit,som giver mulighed for at suspendere en spiller hvis han af politiet sigtes for handlinger, som er strafbare. hvis han så dømmes skyldig vil næste trin være at ekskludere vedkommende.

Og skulle det være muligt at gøre krav gældende (hvilket jeg tvivler stærkt på), så kan det kun være mod ET, da Thorbjørn ikke er PGA Tour kvalificeret.

 

I kan se de indledende bemærkninger i PGA Tourens bestemmelser om hvad man som deltager i en PGA Tour arrangeret event frivilligt underkaster sig.

Each PGA TOUR member, by participating in cosponsored, coordinated or approved
golf tournaments, acknowledges the right and authority of the PGA TOUR Policy
Board, the Commissioner and the Appeals Committee to (i) fine and suspend the
member from tournament play, and/or (ii) fine and permanently bar the member
from play in PGA TOUR cosponsored, approved or coordinated tournaments for
violation of the Tournament Regulations. [PGA Tour Handbook regs, side 156 ff]

Og skulle man have interesse i hele dokumentet (176 sider) kan det findes her.

Der ud ver gælder for PGA Tourens Policy Board de såkaldte corporate Articles
of Incorporation and Bylaws of PGA TOUR, som jeg dog ikke har kunnet finde online.

 

Der er i PGA Tour håndbogen blandt andet et afsnit om "Conduct unbecoming of a professional" eller "Opførsel upassende for en professionel". Der står ikke direkte noget om at pisse på et flygulv, rage på en stewardesse og være voldelig, men mon ikke man i en amerikansk sammenhæng godt kan se dette som værende "Opførsel upassende for en professionel".

 

Man har som spiller ingen rettigheder, da det er organisationen som bestemmer reglerne.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er selvfølgelig ET vi taler om og ikke PGA. 

 

Jeg har ikke kendskab til fortilfælde, hvor ET har suspenderet spillere, uden de har været dømt og kan ikke tro at nogen mener at det er okay. 

 

Jeg er ikke jurist eller særligt velbevandret ud i lovens spidsfindigheder, men har dog aldrig hørt om, at man som forening eller andet, kan lave egne regler, som ikke følger loven.

 

Nedenstående er muligvis meget morsomt skrevet, men problemet er jo netop, at vi ikke ved om TB har gjort det..

 

17 minutter siden, skrev Kitter:

Der er i PGA Tour håndbogen blandt andet et afsnit om "Conduct unbecoming of a professional" eller "Opførsel upassende for en professionel". Der står ikke direkte noget om at pisse på et flygulv, rage på en stewardesse og være voldelig, men mon ikke man i en amerikansk sammenhæng godt kan se dette som værende "Opførsel upassende for en professionel".

 

 De øvrige eksempler du nævner, udover at omhandle andre tours end ET, er alle eksempler på spillere som har overtrådt reglerne.

 

Jeg har på lige fod med alle andre, ingen mulighed for at vide, om TB er skyldig eller ej, men det er heller ikke det jeg forholder mig til, udelukket problemerne i at behandle folk som skyldige, inden en dom er faldet.

  • Like 1
Link til kommentar
Del på andre sites

10 timer siden, skrev Årgang63:

Det er selvfølgelig ET vi taler om og ikke PGA. 

 

Jeg har ikke kendskab til fortilfælde, hvor ET har suspenderet spillere, uden de har været dømt og kan ikke tro at nogen mener at det er okay. 

 

Jeg er ikke jurist eller særligt velbevandret ud i lovens spidsfindigheder, men har dog aldrig hørt om, at man som forening eller andet, kan lave egne regler, som ikke følger loven.

 

Nedenstående er muligvis meget morsomt skrevet, men problemet er jo netop, at vi ikke ved om TB har gjort det..

 

 

 De øvrige eksempler du nævner, udover at omhandle andre tours end ET, er alle eksempler på spillere som har overtrådt reglerne.

 

Jeg har på lige fod med alle andre, ingen mulighed for at vide, om TB er skyldig eller ej, men det er heller ikke det jeg forholder mig til, udelukket problemerne i at behandle folk som skyldige, inden en dom er faldet.

Selvfølgelig er det okay at suspendere en spiller som er titalt for en overtrædelse af denne karakter.

Europatouren har et brand, og sponsorer som de selvfølgelig beskytter, og der vil man ikke lægge navn til, at have en spiller gående som er tiltalt for noget af denne karakter.

 

I virkeligheden svarer det til, at en fodboldklub suspenderer en af sine spillere mens en eventuel retsag står på.

Dem kan du nok finde 100 vis af eksempler på.

 

En grovere sammenligning kunne være en pædagog som er tiltalt for, at forulempe et barn. Du kan være helt sikker på, at vedkommende vil blive suspenderet mens sagen står på. Også selvom vedkommende muligvis er uskyldig.

 

Så det er helt sund fornuftigt, at suspendere Thorbjørn, men som danskere håber vi jo på, at han er uskyldig, og kommer tilbage på golfbanen. Men det er følelse, og ikke fornuft.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

 

@Årgang63

En forening kan naturligvis ikke lave regler som går uden for lovgivningen, men den kan uden videre lave regler, som er strammere end lovgivningen.

Det ser man mange steder – også i helt almindelige golfklubber. Fx er en regel om dress code eller forbud mod brug af mobiltelefoner på driving range jo en stramning i forhold til lovgivning – en dress code eller mobilforbud kan en forening jo uden videre indføre. Og hvis man ønsker at være medlem af klubben, så skal man overholde de regler. Hvis ikke man overholder reglerne, kan man suspenderes eller ekskluderes – det er strammere end lovgivningen, men lovgivningen betyder intet, da klubben ikke overtræder nogen lov ved at have sådanne regler.

Og det er det som PGA Touren og ET gør i de beskrevne tilfælde med den koreanske finger og brug af medicinsk cannabis. Det er måske nok upassende, men dog lovligt (i de fleste lande og sammenhænge) at give fingeren, lige som brug af medicinsk cannabis er lovligt. Men dopingregler (som IKKE er lov, men private regler indført af idrætsorganisationerne) er strammere end loven, og derfor kan de pågældende spillere suspenderes, selv om de ikke har overtrådt nogen lovgivning.

På samme måde kan PGA Tour og ET uden problemer have regler for opførsel, som er strammere end lovgivningen (sammenlign med klubbens dress code ovenfor), og have straffe for overtrædelse af dette uden, at den pågældende handling er strafbar ifølge lovgivningen. Det er op til Touren at definere, hvad upassende opførsel er i tour-sammenhæng, uanset om denne definition er strammere end lovgivningen. Definitionen må bare ikke være løsere end lovgivningen.

 

ET/PGA Tour har åbenbart vurderet, at det faktum, at der er rejst tiltale mod Thorbjørn betyder, at han har udvist en ikke-acceptabel adfærd ud fra de to tour’s regler for opførsel. Det betyder ikke nødvendigvis, at det er strafbart efter engelsk lov, men det kan alligevel være en overtrædelse af tour’s regler, og dermed kunne straffes med suspendering.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ydermere kan man jo også sige at i "Guds eget land" kaldet Amerika og også i Australien vil de jo ikke vil have folk ind, som har været sigtet i diverse kriminelle sager, som eksempelvis seksuel krænkelse, vold mm. - i hvert fald hvis man skal tro hvad man ser i fjernsynets "Grænsepatrulien". Her begøver folk ikke at være dømt, men hvis bare de har været sigtet bliver de forment adgang. Så her vil TB jo have et problem fremover med mindre de lande laver undtagelser for kendte personer.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, skrev Kitter:

En forening kan naturligvis ikke lave regler som går uden for lovgivningen, men den kan uden videre lave regler, som er strammere end lovgivningen.

Og her må jeg så rette mig selv.

En forening kan faktisk godt lave regler som går uden for lovgivningen.  Tænk bare på boksereglerne. Der er jo ingen tvivl om, at det som foregår i en boksering ville vøre ulovligt, hvis det foregik uden for bokseringen. Det ville klart falde ind under voldslovgivningen.

 

Tænk også på den nylige sag i ishockey sammenhæng herhjemme, som gav anledning til diskussioner om hvor grænsen går mellem fysisk hårdt spil og reel vold. Der var en hel del som argumenterede for at kontakten mellem de to spillere var "en del af spillet", mens domstolene jo fandt at det var strafbar vold.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg må indrømme at jeg er forundret over jeres fuldkommen accept af ET's suspensation af TB, med argumenter som "selvfølgelig er det okay at suspendere, for at beskytte brand og sponsorere" " det ville man jo også gøre med en pædofil pædagog" og "alle de andre gør det jo også".

 

Jeg kommer lidt til at tænke på hekseafbrændinger. En diskssion hørt i gamle dage.. Nu har de brændt gamle Maren. Det er okay, der var nogen som sagde hun var heks og de skal jo beskytte kirken, desuden har de også gjort det i Horsens. Jeg siger ikke at gamle Maren ikke var en heks, bare at der kunne eksistere en mulighed for, at hun ikke var det.

  • Like 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Vær med i debatten

Du kan skrive dit svar nu og registrere senere. Hvis du har en konto, kan du logge ind nu for at skrive svaret med din konto.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Dit tidligere indhold er genskabt..   Slet indhold af tekstfeltet

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...

Vigtig information

Ved at bruge forum accepterer du vores Privatlivspolitik og Vilkår for brug af siden