Hop til indhold

Klubmesterskab i slagspil Brutto/Netto..


Recommended Posts

I vores klub er det sådan, at klubmesterskabet i slagspil afvikles som Brutto (54huller) og Netto (36).  Så vidt så godt, men så er det filmen knækker for mig, for man kan deltage i begge rækker, altså dermed øge sine chancer for alligevel blive klubmester, hvis det nu ikke går så godt i Brutto rækken.

Er det mig der er helt forkert på den, men ødelægger det ikke konceptet Brutto & Netto lidt? Jeg synes hvertfald ikke at man bør kunne tilmelde sig mere end een række. Meningen med Netto ( i min optik) er jo at få flere spillere med højere handicap med, så det ikke kun er de samme 10-15 (ca antallet af tilmeldte i Brutto) stykker der kæmper om klubmesterskabet. Og jeg har ikke en jordisk chance for at blande mig i top 15, hvis der spilles Brutto. Og sidste år var det den samme person, der vandt begge rækker, netop pga man kan deltage i begge rækker. 

Jeg mister lidt motivationen til at deltage, når det er på de vilkår man kan deltage, men er jeg helt ved siden af? 

Link til kommentar
Del på andre sites

3 minutter siden, skrev Nicolai:

I vores klub er det sådan, at klubmesterskabet i slagspil afvikles som Brutto (54huller) og Netto (36).  Så vidt så godt, men så er det filmen knækker for mig, for man kan deltage i begge rækker, altså dermed øge sine chancer for alligevel blive klubmester, hvis det nu ikke går så godt i Brutto rækken.

Er det mig der er helt forkert på den, men ødelægger det ikke konceptet Brutto & Netto lidt? Jeg synes hvertfald ikke at man bør kunne tilmelde sig mere end een række. Meningen med Netto ( i min optik) er jo at få flere spillere med højere handicap med, så det ikke kun er de samme 10-15 (ca antallet af tilmeldte i Brutto) stykker der kæmper om klubmesterskabet. Og jeg har ikke en jordisk chance for at blande mig i top 15, hvis der spilles Brutto. Og sidste år var det den samme person, der vandt begge rækker, netop pga man kan deltage i begge rækker. 

Jeg mister lidt motivationen til at deltage, når det er på de vilkår man kan deltage, men er jeg helt ved siden af? 

 

Jeg synes det er helt okay, at man er med i begge rækker. Man spiller jo på samme bane, på samme tidspunkt uanset hvad :) 

 

I min verden er der kun én klubmester og det er ham/hende der bruger færrest slag over weekenden. Resten kan man kalde rækkemestre eller noget andet i den stil. Og så kan man sagtens ha' en nettorække kørende sideløbende. Det er nemmere at sætte op på den måde og så kan det være 1. Og 3. Runde der tæller til nettorækken :)

 

I nettorækken er alle jo lige uanset hvad - folk har de slag de nu engang har :) så hvis bruttovinderen også vinder netto, så har han jo bare slået alle de andre i forhold til handicap og det skal han/hun da også belønnes for, hvis man alligevel har en nettopræmie. 

  • Like 1
Link til kommentar
Del på andre sites

1 minut siden, skrev Golfkid:

min verden er der kun én klubmester og det er ham/hende der bruger færrest slag over weekenden

Enig! 

 

2 minutter siden, skrev Golfkid:

Resten kan man kalde rækkemestre eller noget andet i den stil. Og så kan man sagtens ha' en nettorække kørende sideløbende. Det er nemmere at sætte op på den måde og så kan det være 1. Og 3. Runde der tæller til nettorækken

Også enig her og sådan er det også. 

Jeg forstår bare ikke, at man kan deltage og dermed høste præmier i flere rækker. Enten tror man på egne evner og deltager i bedste række eller også deltager man i en lavere række. Der er vel en grund til at man inddeler de forskellige turneringer i A-B-C rækker ikke? 

Link til kommentar
Del på andre sites

4 minutter siden, skrev Nicolai:

Enig! 

 

Også enig her og sådan er det også. 

Jeg forstår bare ikke, at man kan deltage og dermed høste præmier i flere rækker. Enten tror man på egne evner og deltager i bedste række eller også deltager man i en lavere række. Der er vel en grund til at man inddeler de forskellige turneringer i A-B-C rækker ikke? 

 

Jo, men det her ser jeg ikke som flere rækker, men som en turnering i turneringen.. Når det nu er netto så har alle jo lige store chancer for at vinde noget i nettorækken uanset hvad :) 

 

Hvis man vender den om og tænker på at f.eks. Klubmesteren i brutto har gået -12 på tre runder og også havde slået alle i nettorækken, hvorfor skal han så ikke ha' en nettopræmie? Det er jo samme bane, samme dag og fra samme teested, går jeg ud fra? Det er da også en tam følelse, at stå og ha' banket dem allesammen netto og så ikke få sin præmie for det, blot fordi det skal være socialt :) 

 

Når alle er på lige fod når der spilles med handicap, så synes jeg også det er fint at alle spillere tæller til begge rækker, som en turnering i turneringen :) 

Link til kommentar
Del på andre sites

Fuldstændig enig med Lasse. Hvis man er bedst både Brutto og Netto, så løber man med begge præmier. Absolut en rimelig måde at gøre dette på. Det kræver dog at alle deltagere har et retvisnede handicap.

Det er klart at spillere med for lavt handicap får problemer, men så skal de da bare følge handicapreglerne og sørge for at have et retvisende handicap, også selv om det måtte indebære at blive reguleret opad.

 

I øvrigt også enig i at der kun er een klubmester, nemlig ham der kommer i land med færrest mulig slag brutto. De andre er "rækkevindere", men sgu da ikke klubmestre - det er i bund og grund noget vrøvl.

Link til kommentar
Del på andre sites

3 minutter siden, skrev Nicolai:

Jeg går ud og træner.. 

Jeg vil gerne give dig ret, men jeg er ikke enig... Ikke i at man kan deltage i 2 rækker, men enig i at man selvfølgelig bør få en præmie for deltagelse. 

 

Hvis det alligevel er som en turneringen i turneringen, så synes jeg klart det er den mest fair måde at gøre det. Handicap er nu engang handicap og så er alle lige inden start :) du har dermed ligeså stor chance for at vinde nettorækken, som ham der bliver klubmester i -15 :D 

 

men uanset hvad, så skal du da ud at træne! Det er altid sjovere at være i så god form som muligt til et klubmesterskab :D 

Link til kommentar
Del på andre sites

11 minutter siden, skrev Kitter:

Det er klart at spillere med for lavt handicap får problemer, men så skal de da bare følge handicapreglerne og sørge for at have et retvisende handicap, også selv om det måtte indebære at blive reguleret opad.

Det er heldigvis ikke det der trykker, omend mit er opadgående. 

4 minutter siden, skrev Golfkid:

Handicap er nu engang handicap

Nemlig i NETTO rækken :P 

4 minutter siden, skrev Golfkid:

men uanset hvad, så skal du da ud at træne! Det er altid sjovere at være i så god form som muligt til et klubmesterskab

Very funny! :devil::D

Link til kommentar
Del på andre sites

5 minutter siden, skrev Nicolai:

Nemlig i NETTO rækken :P 

 

Jeps, så alle der deltager i klubmesterskabet, deltager automatisk sideløbende i en nettorække :D sådan burde det være i min verden, hvis man alligevel laver en nettorække. Det kræver også kun én turneringsopsætning i Golfbox :D så har alle noget at spille for og ingen er udeladt fra nogle af rækkerne :P 

 

ved ikke om det er sådan det fungerer hos jer? :) 

7 minutter siden, skrev Nicolai:

Very funny! :devil::D

 

Altså, det er da fjollet at stille op og så føle at man kunne ha' gjort mere ved træningen :P jo bedre man spiller, jo sjovere er det her djævelske, S/M spil :D 

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg synes det lyder som en god ide med nettorækker! Det har vi ikke hos os, og vi lider under, der altid kun er få tilmeldte i hver aldersrække. Jeg tror det vil få flere til at deltage fremfor kun at spille brutto. Om det nettorækkerne så skulle laves til stableford eller ikke er jo så en diskussion i sig selv, for får du flere spillere på banen i højt hcp, vil der også komme højere scores og de som plejer at spille stableford i de højere rækker risikere at få nogle rigtig høje scores. Som eksempel havde vi sidste år en der spillede et hul i 27 slag (så vidt jeg husker!) og så tager det bare lang tid :)  Men rigtigt godt incitament til at få flere deltagere!!!

Link til kommentar
Del på andre sites

11 minutter siden, skrev Golfkid:

 

Jeps, så alle der deltager i klubmesterskabet, deltager automatisk sideløbende i en nettorække :D sådan burde det være i min verden, hvis man alligevel laver en nettorække. Det kræver også kun én turneringsopsætning i Golfbox :D så har alle noget at spille for og ingen er udeladt fra nogle af rækkerne :P 

 

ved ikke om det er sådan det fungerer hos jer? :) 

 

Altså, det er da fjollet at stille op og så føle at man kunne ha' gjort mere ved træningen :P jo bedre man spiller, jo sjovere er det her djævelske, S/M spil :D 

Jamen kan i bund og grund kun give jer ret. 
Vi har mange rækker og kun Allround deltager i Brutto spillet over 54 huller og sideløbende (fordi de er nogle bimser) i Netto rækken :) 

Haha.. Igen må jeg give dig ret.. Mit er nok mere det mentale og troen på egne evner, end det er fordi jeg er en dårlig golfspiller..

 

4 minutter siden, skrev osholm:

Jeg synes det lyder som en god ide med nettorækker! Det har vi ikke hos os, og vi lider under, der altid kun er få tilmeldte i hver aldersrække. Jeg tror det vil få flere til at deltage fremfor kun at spille brutto. Om det nettorækkerne så skulle laves til stableford eller ikke er jo så en diskussion i sig selv, for får du flere spillere på banen i højt hcp, vil der også komme højere scores og de som plejer at spille stableford i de højere rækker risikere at få nogle rigtig høje scores. Som eksempel havde vi sidste år en der spillede et hul i 27 slag (så vidt jeg husker!) og så tager det bare lang tid :)  Men rigtigt godt incitament til at få flere deltagere!!!

JA!! Det er lige præcis sådan jeg tænker, du er bare bedre til at skrive det :D Bare med slagspil og netto.. Folk og det er seriøst.. Fravælger at deltage, fordi de ved at de skal spille med/mod dem fra Brutto, omend frafaldet ikke er helt så stort. Men jeg er altså ikke den eneste der "brokker" mig over at dem fra Brutto også deltager i Netto.. 

Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, skrev Nicolai:

I vores klub er det sådan, at klubmesterskabet i slagspil afvikles som Brutto (54huller) og Netto (36).  Så vidt så godt, men så er det filmen knækker for mig, for man kan deltage i begge rækker, altså dermed øge sine chancer for alligevel blive klubmester, hvis det nu ikke går så godt i Brutto rækken.

Er det mig der er helt forkert på den, men ødelægger det ikke konceptet Brutto & Netto lidt? Jeg synes hvertfald ikke at man bør kunne tilmelde sig mere end een række. Meningen med Netto ( i min optik) er jo at få flere spillere med højere handicap med, så det ikke kun er de samme 10-15 (ca antallet af tilmeldte i Brutto) stykker der kæmper om klubmesterskabet. Og jeg har ikke en jordisk chance for at blande mig i top 15, hvis der spilles Brutto. Og sidste år var det den samme person, der vandt begge rækker, netop pga man kan deltage i begge rækker. 

Jeg mister lidt motivationen til at deltage, når det er på de vilkår man kan deltage, men er jeg helt ved siden af? 

 

Jeg kan slet ikke se hvorfor nogen skulle udelades fra at deltage, hele ideen med en netto række er jo at alle spille på lige vilkår, og den der spiller bedst i forhold til sit hcp vinder, af alle dem der deltager i klubmestersksberne.

Ellers må dem der ikke vil ha bestemte spillere med spille en privat turnering en anden dag.  

Jeg kan godt følge at man måske ikke har lyst til at deltage, fordi man er ukomfortabel ved at måske skulle ud med en scratch spiller, og mht tiden og mange slag.  

 

Jeg kunne godt se at det kunne fungere at dem der ikke ønskede at deltage i brutto, de kan så samle op og dermed kun være i puljen som række vinder. 

Redigeret af Casper
Link til kommentar
Del på andre sites

7 minutter siden, skrev Nicolai:

Jamen kan i bund og grund kun give jer ret. 
Vi har mange rækker og kun Allround deltager i Brutto spillet over 54 huller og sideløbende (fordi de er nogle bimser) i Netto rækken :) 

Haha.. Igen må jeg give dig ret.. Mit er nok mere det mentale og troen på egne evner, end det er fordi jeg er en dårlig golfspiller..

 

JA!! Det er lige præcis sådan jeg tænker, du er bare bedre til at skrive det :D Bare med slagspil og netto.. Folk og det er seriøst.. Fravælger at deltage, fordi de ved at de skal spille med/mod dem fra Brutto, omend frafaldet ikke er helt så stort. Men jeg er altså ikke den eneste der "brokker" mig over at dem fra Brutto også deltager i Netto.. 

 

Men hvad er problemet i, at dem som deltager i brutto også tæller i nettorækken? De har jo akkurat ligeså stor chance for at vinde, som alle jer andre, som gerne vil spille i nettorækken :) det er jo ikke fedt at vinde nettorækken, velvidende at der er en anden der har slået én med 5 slag netto, som ikke kunne vinde fordi han ikke måtte være med ;) 

 

Tværtimod, så har de den ulempe, at de har spillet 36 huller om lørdagen og derfor er mere drænede for energi om søndagen ;) 

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg tror det misforståes lidt.. Jeg siger ikke at man skal udelukke nogen, men holde rækkerne adskilt. Altså at deltager man i Netto, så er det KUN Netto og ditto med Brutto :)

Det er netop pga det ukomfortable, som jeg ser problemet og dermed også frafaldet. 

Man kan ikke samle op, der skal spille færdig eller er den rettet mod Osholms forslag til stableford? 

Link til kommentar
Del på andre sites

6 minutter siden, skrev Casper:

 

Jeg kan slet ikke se hvorfor nogen skulle udelades fra at deltage, hele ideen med en netto række er jo at alle spille på lige vilkår, og den der spiller bedst i forhold til sit hcp vinder, af alle dem der deltager i klubmestersksberne.

Ellers må dem der ikke vil ha bestemte spillere med spille en privat turnering en anden dag.  

Jeg kan godt følge at man måske ikke har lyst til at deltage, fordi man er ukomfortabel ved at måske skulle ud med en scratch spiller, og mht tiden og mange slag.  

 

Jeg kunne godt se at det kunne fungere at dem der ikke ønskede at deltage i brutto, de kan så samle op og dermed kun være i puljen som række vinder. 

 

Meget enig, specielt i første afsnit :) det der med at samle op undervejs for nogen, tror jeg vil være mere til forvirring end gavn :) 

 

Jeg er tilhænger af, at alle der deltager brutto, automatisk deltager netto. Så er man sikker på at finde den mest rigtige vinder af den række, så meget rigtigt det nu kan være i hvert fald :) 

 

Hvis man endelig skal lave noget i klubben for at få folk til at deltage, så synes jeg det kunne være federe at lave en 18 hullers stableford klubturnering om søndagen inden finalerunden, for dem som ikke vil spille nogen form for slagspil. Tænker primært hcp 20 og op (de skal selvfølgelig stille op i slagspil hvis de har mod på det). Så kan de der kun kan deltage den ene dag, også være med. Så går førerboldene i klubmesterskaberne ud til sidst og så med en fælles præmieoverrækkelse, hvilket også vil gøre, at der er flere tilskuere til at klappe klubmestrene ind på sidste hul :) 

3 minutter siden, skrev Nicolai:

Jeg tror det misforståes lidt.. Jeg siger ikke at man skal udelukke nogen, men holde rækkerne adskilt. Altså at deltager man i Netto, så er det KUN Netto og ditto med Brutto :)

Det er netop pga det ukomfortable, som jeg ser problemet og dermed også frafaldet. 

Man kan ikke samle op, der skal spille færdig eller er den rettet mod Osholms forslag til stableford? 

 

Så udelukker du jo også dem som spiller brutto? Det er da tamt at blive kåret som nettovinder, hvis én eller flere i bruttorækken er bedre... Når der bliver spillet samme dag, til samme pindplaceringer og på samme tidspunkter, så synes jeg det er mest fair, at ALLE der spiller slagspil brutto deltager i nettorækken. Dem der så ikke vil spille 54 huller, men kun 36, de kan så KUN deltage i nettorækken. 

 

Hvordan plejer i at lave startlister? I min verden skal det være 100% efter handicap om lørdagen, altså de første 36 huller, med laveste handicap ud først for tempoets skyld. Søndag går man så ud i scorerækkefølge :) 

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg mener at der er to forhold at tage hensyn til og at de til dels er modstridende.

 

Et er at finde en klubmester og ja der kan selvfølgelig kun være en klubmester, bedste brutto-score, men det andet forhold, er klubbens ønske om flere deltagere, til klubmesterskaberne, derfor en netto-række. Fakta er at i gruppen efter de bedste, vil næsten ingen stille op, hvis brutto-række deltagerne også stiller op, om de bare skal have en tudekiks, ved jeg ikke, men vil klubben gerne have at de stiller op, må klubben tage hensyn til det fakta. Fakta er også at den bedre spiller, er mere stabil og derfor oftere vil spille op til hcp, specielt i slagspil. Vi har fx lavet en slagsspils turnering, hvor vi spiller 8 runder over sæsonen, slagspil-netto og leaderbordet er stort set en opremsning af hcp, med laveste øverst :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Vær med i debatten

Du kan skrive dit svar nu og registrere senere. Hvis du har en konto, kan du logge ind nu for at skrive svaret med din konto.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Dit tidligere indhold er genskabt..   Slet indhold af tekstfeltet

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...

Vigtig information

Ved at bruge forum accepterer du vores Privatlivspolitik og Vilkår for brug af siden