Hop til indhold

Fitting/tdemo af golfbolde.


Recommended Posts

Hej,

Håber nogen herinde kan dele nogle erfaringer eller informationer omkring emnet fitting af golf bolde.
Jeg har i det sidste års tid spillet med forskellige versioner af bridgestone bolde R330 serien og E6-7. som udgangspunkt har det meget handlet om følelsen for mig når jeg har truffet bolden, da jeg ikke har spillet nok til at kunne hente noget  performance data ud til statestik, og mine bolde er også forsvundet lidt for ofte så har måtte skifte model lidt for tit. Har ved lejlighed også haft mulighed for at spille med PRO v1 og x.

Jeg er nået til det punkt hvor jeg egentligt godt kunne tænkte mig at blive fittet til en bold, men er det noget man kan komme til nogen steder, eller er det mulighed for at komme ud til demo dage og prøve div. bolde

Men da jeg selv kun har følelsen at gå ud fra, og gerne vil bakke den op med noget data eller mere konsistent test har jeg lidt ramt en mur.

Vil meget gerne høre hvis folk har gjort sig nogle erfaringer eller har nogle hints.

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Bridgestone kører med bold-fitting ved jeg, så hold øje med demodagene i din lokale klub.

 

Min erfaring er, at en for 'god' bold kan have en negativ effekt - eller i bedste fald ingen effekt - for os i højere hcp. For mig er det udelukkende fornemmelsen af bolden der tæller, særligt på jernslag og især omkring green. Er kun lige så småt begyndt at bilde mig selv ind, at jeg kan mærke en (marginal) forskel mellem en 3- og 2-lags bold i samme fabrikat. Eksperimenterede sidste sæson ved at skifte mellem Dx2 og Dx3 bolde, og drog den konklusion at der er forskel, om end kun i detaljerne :-)

 

Men der er ét punkt hvor der ER markant forskel på boldene, og det er mængden af spin på de korte (wedge) slag - her er det de dyre bolde der rykker, f.eks. ProV1..  Kræver selvfølgelig at man evner at rive bolden rundt med wedgen ;-)

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

51 minutter siden, claust skrev:

Bridgestone kører med bold-fitting ved jeg, så hold øje med demodagene i din lokale klub.

 

Min erfaring er, at en for 'god' bold kan have en negativ effekt - eller i bedste fald ingen effekt - for os i højere hcp. For mig er det udelukkende fornemmelsen af bolden der tæller, særligt på jernslag og især omkring green. Er kun lige så småt begyndt at bilde mig selv ind, at jeg kan mærke en (marginal) forskel mellem en 3- og 2-lags bold i samme fabrikat. Eksperimenterede sidste sæson ved at skifte mellem Dx2 og Dx3 bolde, og drog den konklusion at der er forskel, om end kun i detaljerne :-)

 

Men der er ét punkt hvor der ER markant forskel på boldene, og det er mængden af spin på de korte (wedge) slag - her er det de dyre bolde der rykker, f.eks. ProV1..  Kræver selvfølgelig at man evner at rive bolden rundt med wedgen ;-)

Har ikke set opslag nogen steder med hensyn til demo dage for bridgestone. Syntes heller ikke jeg kan finde noget uden for USA på deres hjemmeside.

Er der nogen steder det bliver listed, eller er det kun lokalt det kommer ud?

Link til kommentar
Del på andre sites

For ca. 3-4 år siden prøvede jeg en boldfitting i Hedeland hos pro'en. Om det stadig er ham der er der ved jeg ikke.

 

Det jeg nåede frem til var, at der ikke var den store forskel i længden på carry I mit drive om det var den ene eller den anden bold. hvis jeg husker ret, var forskellen omkring 10m fra kortest til længst. Det er ikke det der gør den helt store forskel for mig. Der hvor bolden gør den store forskel er mere inde omkring green, hvor den kan få mere eller mindre spin og det er jo så et spørgsmål om smag og behag. Så der vil jeg anbefale dig at gå ud på indspils området og prøve dig frem. Køb evt. nogle forskellige bolde hos TLP til formålet. Men lad være med at betale for en boldfitting med mindre du får lov til at beholde de forskellige bolde bagefter :) 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

20 timer siden, modelo skrev:

Hej,

Håber nogen herinde kan dele nogle erfaringer eller informationer omkring emnet fitting af golf bolde.
Jeg har i det sidste års tid spillet med forskellige versioner af bridgestone bolde R330 serien og E6-7. som udgangspunkt har det meget handlet om følelsen for mig når jeg har truffet bolden, da jeg ikke har spillet nok til at kunne hente noget  performance data ud til statestik, og mine bolde er også forsvundet lidt for ofte så har måtte skifte model lidt for tit. Har ved lejlighed også haft mulighed for at spille med PRO v1 og x.

Jeg er nået til det punkt hvor jeg egentligt godt kunne tænkte mig at blive fittet til en bold, men er det noget man kan komme til nogen steder, eller er det mulighed for at komme ud til demo dage og prøve div. bolde

Men da jeg selv kun har følelsen at gå ud fra, og gerne vil bakke den op med noget data eller mere konsistent test har jeg lidt ramt en mur.

Vil meget gerne høre hvis folk har gjort sig nogle erfaringer eller har nogle hints.

 

 

Som for andre spillere, kan det være en hel del å hente ved et boldskifte, men du må gå i dig selv å spørge hvad for nogle egenskaber vil du ha ændret?
Er det mer distance fra tee du søger, er det en bold med lavest mulig spin med driveren som vil gøre det.
Er det bedre stop i jern på approach mod green, vil en bold der spinner mere med jern være vejen.

Tidligere delte vi bolde generelt i 2 kategorier mellem "Distance" og "Tour", der man automatisk havde lavere spin både fra tee og med jern på distance vs "tour" modeller, men udviklingen har kommet videre. Om du går i bold listen til USGA som tester alle bolde før de kan slippes fri på markedet, så vil du i de her lister finde en bogstav kode som indikerer spin med driver og spin med jern, og de er der i dag de bolde som både giver lavt spin med driveren, og højt spin med jern, og de bold egenskaberne er det langt flere spillere som burde vælge.

Gå derfor i listen til USGA, og find den bolden du spiller med nå, så du kan se differancen til de alternativer som er der ude. Du vil da opdage et brand som ikke er så vanlig her i Europa men som er af de helt store i asien, nemlig Volvik som flere her på forumet har prøvet. De har modeller som har lavt spin med driveren og højt spin med jern.

Koderne som er mulige er.
L = low spin
M = medium spin
H = high spin

Når du ser kombinationen L-H så betyder den Lavt spin med driveren, og højt spin med jern, så der skal du se efter din nye bold

Du må gå til det her link, og vælge download af listen som er i PDF format
http://www.usga.org/conforminggolfball/conforming_golf_ball.asp

Redigeret af LHW
Link til kommentar
Del på andre sites

På 23/3/2016 den 06:25 , LHW skrev:

Som for andre spillere, kan det være en hel del å hente ved et boldskifte, men du må gå i dig selv å spørge hvad for nogle egenskaber vil du ha ændret?
Er det mer distance fra tee du søger, er det en bold med lavest mulig spin med driveren som vil gøre det.
Er det bedre stop i jern på approach mod green, vil en bold der spinner mere med jern være vejen.

Tidligere delte vi bolde generelt i 2 kategorier mellem "Distance" og "Tour", der man automatisk havde lavere spin både fra tee og med jern på distance vs "tour" modeller, men udviklingen har kommet videre. Om du går i bold listen til USGA som tester alle bolde før de kan slippes fri på markedet, så vil du i de her lister finde en bogstav kode som indikerer spin med driver og spin med jern, og de er der i dag de bolde som både giver lavt spin med driveren, og højt spin med jern, og de bold egenskaberne er det langt flere spillere som burde vælge.

Gå derfor i listen til USGA, og find den bolden du spiller med nå, så du kan se differancen til de alternativer som er der ude. Du vil da opdage et brand som ikke er så vanlig her i Europa men som er af de helt store i asien, nemlig Volvik som flere her på forumet har prøvet. De har modeller som har lavt spin med driveren og højt spin med jern.

Koderne som er mulige er.
L = low spin
M = medium spin
H = high spin

Når du ser kombinationen L-H så betyder den Lavt spin med driveren, og højt spin med jern, så der skal du se efter din nye bold

Du må gå til det her link, og vælge download af listen som er i PDF format
http://www.usga.org/conforminggolfball/conforming_golf_ball.asp

Der er én oplysning, jeg mangler på det skema: hvilken køllehastighed bolden er optimeret til.

Det må da være det første, man kigger på, når man kigger efter nyt boldmærke; der er jo ingen, som får det maksimale ud af en bold, som er optimeret til f.eks. 110 mph, hvis man har en køllehastighed på f.eks. 80 mph. eller omvendt.

Link til kommentar
Del på andre sites

9 timer siden, claust skrev:

Jeg vil gerne tage dem hjem hvis der er potentielle kunder til dem ?

Jeg prøver dem også gerne af, hvis du tager dem hjem (og dusinpriserne i øvrigt er konkurrencedygtige ifht de øvrige mærker) :)

 

EDIT: Det skulle i såfald være modellerne S3 eller S4 og/eller Vista iV

Redigeret af nAlen
Link til kommentar
Del på andre sites

4 timer siden, Lars-Jensen skrev:

Der er én oplysning, jeg mangler på det skema: hvilken køllehastighed bolden er optimeret til.

Det må da være det første, man kigger på, når man kigger efter nyt boldmærke; der er jo ingen, som får det maksimale ud af en bold, som er optimeret til f.eks. 110 mph, hvis man har en køllehastighed på f.eks. 80 mph. eller omvendt.


Gå til det her linket hos Volvik, så har du svar på alle dine spørgsmål og nogen til
http://www.volvik.com/ball-fitting/

10 timer siden, KimW skrev:

Som for andre spillere, kan det være en hel del å hente ved et boldskifte, men du må gå i dig selv å spørge hvad for nogle egenskaber vil du ha ændret?

Er det mer distance fra tee du søger, er det en bold med lavest mulig spin med driveren som vil gøre det.

Er det bedre stop i jern på approach mod green, vil en bold der spinner mere med jern være vejen.

Tidligere delte vi bolde generelt i 2 kategorier mellem "Distance" og "Tour", der man automatisk havde lavere spin både fra tee og med jern på distance vs "tour" modeller, men udviklingen har kommet videre. Om du går i bold listen til USGA som tester alle bolde før de kan slippes fri på markedet, så vil du i de her lister finde en bogstav kode som indikerer spin med driver og spin med jern, og de er der i dag de bolde som både giver lavt spin med driveren, og højt spin med jern, og de bold egenskaberne er det langt flere spillere som burde vælge.

Gå derfor i listen til USGA, og find den bolden du spiller med nå, så du kan se differancen til de alternativer som er der ude. Du vil da opdage et brand som ikke er så vanlig her i Europa men som er af de helt store i asien, nemlig Volvik som flere her på forumet har prøvet. De har modeller som har lavt spin med driveren og højt spin med jern.

Koderne som er mulige er.

L = low spin

M = medium spin

H = high spin

Når du ser kombinationen L-H så betyder den Lavt spin med driveren, og højt spin med jern, så der skal du se efter din nye bold

Du må gå til det her link, og vælge download af listen som er i PDF format

http://www.usga.org/conforminggolfball/conforming_golf_ball.asp

 

Er det rigtigt forstået at de fleste spillere, ligegyldigt hcp, vil have gavn af en l-h bold vs de andre kombinationer, ligegyldigt om bolden så hedder Tour eller distance?


Haha, jeg må bare grine, men har du prøvet å forstå hvad jeg skriver?...hvor kommer HCP ind i det her?
Det handler jo helt enkelt om hvad du "mangler" nå, har du en bold der spinner for meget fra tee og laver boldkurver du ikke ønsker, så vil en bold med mindre spin fra tee bidrage, og det helt uavhengig av dit HCP eller hva bolden heder, vi taler rene tekniske egenskaber. Det samme i det korte spil. Har du spin nok eller ønskler du mer? hvor svært kan det være å forstå det her?

Link til kommentar
Del på andre sites

Haha, jeg må bare grine, men har du prøvet å forstå hvad jeg skriver?...hvor kommer HCP ind i det her?

Det var da fint jeg fik dig til at grine [emoji3]

Kan godt se mit spørgsmålet var lidt tvivlsomst, da jeg læste dit indlæg igen [emoji45]. Læste dit indlæg af to gange, så havde glemt starten, da jeg spurgte.

Men tak for uddybningen - Jeg skal nok ikke ud i en l-h bold lige pt.

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Vær med i debatten

Du kan skrive dit svar nu og registrere senere. Hvis du har en konto, kan du logge ind nu for at skrive svaret med din konto.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Dit tidligere indhold er genskabt..   Slet indhold af tekstfeltet

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...

Vigtig information

Ved at bruge forum accepterer du vores Privatlivspolitik og Vilkår for brug af siden