Hop til indhold

Er der en grænse?


Recommended Posts

Griber lige den her.

 

Er enig med Finseth, at regler skal overholdes, og de skal desværre diskes.

 

Men @inu8D har set for meget golf i fjernsynet :P Regel 7.2 siger at man gerne må putte og chippe på færdigspillede greens og næste teested også i Slagspil (Stabelford er slagspil) . Grunden til at vi ikke ser de professionelle gøre det i TV andet en hulspilsmatcher, er at de har Match propositioner, der siger at de ikke må (ellers ville det tage for lang tid)

 

Jeg tror at @Inu8D snakker om at chippe og putte inden runden på turneringsgreens. I det tilfælde er der forskel på hulspil og slagspil.

Link til kommentar
Del på andre sites

Griber lige den her.

 

Er enig med Finseth, at regler skal overholdes, og de skal desværre diskes.

 

Men @inu8D har set for meget golf i fjernsynet :P Regel 7.2 siger at man gerne må putte og chippe på færdigspillede greens og næste teested også i Slagspil (Stabelford er slagspil) . Grunden til at vi ikke ser de professionelle gøre det i TV andet en hulspilsmatcher, er at de har Match propositioner, der siger at de ikke må (ellers ville det tage for lang tid)

Jeg siger at man gerne må putte osv på FØR en runde når det er hulspil! Jeg er ligeglad med hvad der sker under runden !

Link til kommentar
Del på andre sites

Regler er regler, syntes desværre ikke den er længere.

 

Ja det er brandærgerligt, at blive disket hvis der er lavet regel brud, men er det ikke deltagerens egen skyld - bevidst eller ej? Laver jeg et regel brud i trafikken - bevidst eller ej - så tror jeg nok jeg skal få en bøde hvis jeg blev snuppet. Jeg er på ingen måde selv fejlfri og vil faktisk gerne selv have at vide hvis jeg lavet noget lort, det plejer at sætte sig bedre i det lange løb :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg siger at man gerne må putte osv på FØR en runde når det er hulspil! Jeg er ligeglad med hvad der sker under runden !

Sorry, fejl læste dit indlæg,  :blush:  

 

Men det er meget ofte at jeg får af vide at jeg ikke må putte igen efter hullet er færdigspillet. I går på Greve, var der meget stor forskel i hastighed på banen og øvegreens, så efter første hul (hvor jeg 3-puttede :mad:) valgte jeg så at tage "første" puttet igen. Og måtte igen forklare at man gerne må ifht. regel 7.2, nok derfor jeg troede du mente det anden.

Link til kommentar
Del på andre sites

"Hvis ikke de bliver diskvalificeret for at putte på den green, så må jeg have lov til at øve mig på alle greens og fra alle teesteder, velvidende at jeg ikke må..." 

 Jeg troede golf var en gentlemanssport, som var hævet over de andre idrætsgrenes "vind for enhver pris"- og "spil til grænsen og lidt over" mentalitet.

 

Reglen er der for at forhindre Gnisten i at løbe ud og øve sig på banen inden en match. Den er der ikke for diske uvidende begyndere, der fordriver tiden 5 minutter før en gunstart. Man skal være noget af en regelrytter for ikke at kunne se forskel på de to ting.

Jeg er fuldstændig enig.

 

Gnistens hypotetiske eksperiment går over alle grænser og kan på ingen måde sammenlignes med de 3 der render rundt og spiller lidt omkring en enkelt green.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er fuldstændig enig.

Gnistens hypotetiske eksperiment går over alle grænser og kan på ingen måde sammenlignes med de 3 der render rundt og spiller lidt omkring en enkelt green.

... Og så alligevel ikke. Turneringer afgøres ofte med 1 point eller på bag-9 score, så det er bestemt ikke ligemeget.

Vores tricky green 13 ligger klods op af hul 14 tee og man kan få MEGET fordel af at øve sig lidt på den aktuelle hulplacering, det samme på 7/8

Det kan godt være det bare er amatørsport, men gentleman tankegangen hænger i min optik mere på at man er sin egen dommer og ikke på at man kan slække på reglerne

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er klart en gammel gnavpot, stivstikker og flueknepper.

 

Reglerne kan ikke gradbøjes - ellers ville de lige så stille flytte sig afhængig af den enkelte persons fornemmelser og følelser for, hvor meget kan kan afvige.

 

En regel er en regel - og den gælder for alle!

Link til kommentar
Del på andre sites

En regel er en regel, den er til for at blive overholdt....... Den er jeg enig i, dog som der er blevet påpeget er man sin egen dommer, jeg vil ikke gå ind og rette en modspiller og sige han tog fejl, jeg plejer og spørge lidt pædagogisk (f.eks. - var du ikke meget tæt på out of bounds)

Nu vi lige er lidt i gang med regler, så synes jeg faktisk der er forbløffende mange som ikke kan reglerne, jeg ved ikke om man kan sige "selvfølgelig skal man som amatørspiller ikke kunne alle regler til punkt og prikke" - jeg som er på min 3. golfsæson bliver tit spurgt om regler fra spillere som har spillet mange år...

Er det mig der er galt på den fordi jeg godt kan lide at kende reglerne, eller skal man som mange andre, bare spille golf og så tage den derfra og håbe på, at der er en der kan reglerne når der spilles turnering?

Uha der kom flere linier end jeg plejede at aflevere i dansk skriftlig stil.... Burde tage en kopi og sende til mine gamle lærer og sige "se, jeg kan godt"

Link til kommentar
Del på andre sites

En regel er en regel, den er til for at blive overholdt....... Den er jeg enig i, dog som der er blevet påpeget er man sin egen dommer, jeg vil ikke gå ind og rette en modspiller og sige han tog fejl, jeg plejer og spørge lidt pædagogisk (f.eks. - var du ikke meget tæt på out of bounds)

Nu vi lige er lidt i gang med regler, så synes jeg faktisk der er forbløffende mange som ikke kan reglerne, jeg ved ikke om man kan sige "selvfølgelig skal man som amatørspiller ikke kunne alle regler til punkt og prikke" - jeg som er på min 3. golfsæson bliver tit spurgt om regler fra spillere som har spillet mange år...

Er det mig der er galt på den fordi jeg godt kan lide at kende reglerne, eller skal man som mange andre, bare spille golf og så tage den derfra og håbe på, at der er en der kan reglerne når der spilles turnering?

Uha der kom flere linier end jeg plejede at aflevere i dansk skriftlig stil.... Burde tage en kopi og sende til mine gamle lærer og sige "se, jeg kan godt"

 

Ja golf er en gentleman sport, men for mig betyder det man indrømmer de fejl man begår og ikke tænker "så de det?".

 

Har du en fornemmelse af hvilke regler der bliver spurgt til? Som kaninfører, så er det helt klar dropreglerne som der bliver spurgt mest til og "forglemmelsen" er når der trædes på andres puttelinje.

Link til kommentar
Del på andre sites

En regel er en regel, den er til for at blive overholdt....... 

 

Det her er vel den generelle diskussion.

 

Jeg kender intet regelsæt (heller ikke golfreglerne) der er godt nok til at blive fulgt rigidt, uden at det giver nogle uforholdsmæssigt strenge konsekvenser for ubetydelige overtrædelser og modsat. 

 

Hvis man kan leve med det, så er det vel fint nok, men jeg synes også det er ud over al sund fornuft at diskvalificere folk for den slags forseelser der er tale om her. Det ville svare til at dømme folk livsvarigt fængsel for at 10 km/t for stærkt fordi der engang var en der gjorde det, der kom at køre et andet menneske ned.

 

I den virkelige verden er der er straframme for forseelser (og jurister til at vurdere straffen), i golf er der én straf for hver forseelse, det giver altså problemer i stil med dem vi ser her.

Link til kommentar
Del på andre sites

@hojbjerg, nu er det ikke kun kaniner den er galt med!

Spiller skyder bold i skoven, han tager en provisorisk med, da den første bold findes og den er "uspillelig" og den heller ikke kan droppes inden for 1 kølle, vil spiller strege hullet fordi han ikke kan komme til, den regel med at der kan droppes så lang tilbage i linie med flaget er der mange der glemmer... (Måske har jeg bare været uheldig og møde mange af dem der ikke kan huske det)

@Pastorius

Well, kan godt følge din pointe! Men så er det jo igen, hvornår er grænsen nået, lad os sige....

Din medspiller har det med at trampe højt græs ned inden han slåer...efter 20 gange siger du så, det der må du altså ikke, så kommer svaret "jamen, du har jo intet sagt de sidste 20 gange - hvorfor nu?"

Men ja det hele kommer jo an på, hvor perniffen man er

Link til kommentar
Del på andre sites

@hojbjerg, nu er det ikke kun kaniner den er galt med!

Spiller skyder bold i skoven, han tager en provisorisk med, da den første bold findes og den er "uspillelig" og den heller ikke kan droppes inden for 1 kølle, vil spiller strege hullet fordi han ikke kan komme til, den regel med at der kan droppes så lang tilbage i linie med flaget er der mange der glemmer... (Måske har jeg bare været uheldig og møde mange af dem der ikke kan huske det)

 

Sagde ikke det "kun" var kaniner, det var bare hvad jeg oplever når jeg går med dem :) Drop regler er helt klart noget af det der skal være styr på.

 

Kan godt li din "højt græs" anekdote, den tror jeg faktisk jeg har set et par gange eller lige buk en gren der er i vejen for stance eller swingpath. Er vi ude i regl 12 i sådan en situation? Syntes ikke det fremgår super klart :) 

Link til kommentar
Del på andre sites

@Pastorius

Well, kan godt følge din pointe! Men så er det jo igen, hvornår er grænsen nået, lad os sige....

Din medspiller har det med at trampe højt græs ned inden han slåer...efter 20 gange siger du så, det der må du altså ikke, så kommer svaret "jamen, du har jo intet sagt de sidste 20 gange - hvorfor nu?"

Men ja det hele kommer jo an på, hvor perniffen man er

 

Grænsen er nået der hvor man finder ud af den er nået. Hvis man altid vil holde sig til reglernes bogstav, så opstår der rigide situationer. Det eneste måde at undgå det på er at diskutere sig til rette. (eller have en dommer der har hjemmel til at tage nogle lidt mere åbne beslutninger end reglerne lægger op til.

 

Det lader til at flertallet herinde vil acceptere de groteske konsekvenser af små regelovertrædelser fremfor at åbne for en diskussion af rimeligheden. Jeg er mest til at være pragmatisk, så længe vi ikke spiller professionelle turneringer eller amatørturneringer om virkelig store præmier.

Redigeret af Pastorius
Link til kommentar
Del på andre sites

Grænsen er nået der hvor man finder ud af den er nået. Hvis man altid vil holde sig til reglernes bogstav, så opstår der rigide situationer. Det eneste måde at undgå det på er at diskutere sig til rette. (eller have en dommer der har hjemmel til at tage nogle lidt mere åbne beslutninger end reglerne lægger op til.

 

Det lader til at flertallet herinde vil acceptere de groteske konsekvenser af små regelovertrædelser fremfor at åbne for en diskussion af rimeligheden. Jeg er mest til at være pragmatisk, så længe vi ikke spiller professionelle turneringer eller amatørturneringer om virkelig store præmier.

 

Jeg er som sådan også rimelig pragmatisk, og snakker vi klappepræmier og vinkurve, så fred være med det, men jeg ville personligt stadig blive rimelig irriteret over at tabe en klubturnering - uanset præmien - til et medlem som jeg konstaterer laver 3-4 point på en green vedkommende lige nåede at øve på inden start. 

 

En klog mand sagde engang for nyligt til mig det ville være ufatteligt meget nemmere at spille golf, hvis man havde et øveslag hver gang ;) 

 

Nu er det jo heller ikke op til mig eller nogen anden at dømme det, kun dommeren .. og selvfølgelig kan man ikke nødvendigvis kende eller huske alle regler eller man kan være uopmærksom. Det er ikke længe siden jeg blev gjort opmærksom på at jeg groundede i en hazard, hvor jeg jo bare tænkte jeg stod i højt græs, men så lærte jeg noget nyt :) 

Link til kommentar
Del på andre sites

. Det er ikke længe siden jeg blev gjort opmærksom på at jeg groundede i en hazard, hvor jeg jo bare tænkte jeg stod i højt græs, men så lærte jeg noget nyt :)

 

 

 

Du grounder først køllen når den rører Jorden ! Du må gerne røre græsset i en hazard bare ikke "bunden" af hazarden.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvor man dog forbløffes ind i mellem. Jeg er meget forbløffet over hvordan folk er villige til at bøje reglerne. Hvis man ser en eller flere personer der chipper og putter ind til en green inden en match, så bryder de helt klart reglerne... også selv om de ikke lige selv kender dem. Hvis man opdager at de vil til at gøre ovennævnte, kan man jo være flink og gøre opmærksom på det.

 

I efteråret skrev jeg et lille indlæg om EDS vs ikke EDS runder og der var også mange der havde undskyldninger for at bryde reglerne (>). Hvor er grænsen? Jamen der er ingen tvivl om at kender man den pågældende regel, så skal den følges til punkt og prikke. Hvis man uforvarende bryder en ikke kendt regel og ingen andre gør opmærksom på det, tjaa, så er der jo ikke noget at gøre.

 

Bryder man en regel og bliver gjort opmærksom på det, så må man også tage straffen og så har man lært en lektie og jeg er ret sikker på at man aldrig glemmer den regel igen.

 

Jeg spillede selv med i Engslev i Greve forleden dag hvor en af vores medspillere droppede fri af en parallel vandhazzard. Han fik ikke flyttet sin driver inden droppet, men ramte den heldigvis ikke. Jeg nåede desværre ikke at gøre ham opmærksom på reglen inden han droppede. Men efterfølgende fortalte vi ham, at han skulle huske at fjerne sin driver inden han droppede. Jeg er ret sikker på, at han vil huske denne regel fremover.

 

Og ja, jeg mener klart at reglerne skal overholdes uanset om man finder dem latterlige eller ej.
 

Link til kommentar
Del på andre sites

Vær med i debatten

Du kan skrive dit svar nu og registrere senere. Hvis du har en konto, kan du logge ind nu for at skrive svaret med din konto.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Dit tidligere indhold er genskabt..   Slet indhold af tekstfeltet

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...

Vigtig information

Ved at bruge forum accepterer du vores Privatlivspolitik og Vilkår for brug af siden