Hop til indhold

Er kortere køllelængder hjælp til gratis lavere score?


Recommended Posts


Hvis du ønsker mindre spredning på banen kan kortere køller/jern måske være en gratis hjælp til lavere score?

 

En undersøgelse fra 2019 fra mygolfspy.com viser at hybridkøller har ca 50% af spredningen sammenlignet med fairwaykøller. 

Mindre spredning er noget som mange golfspillere har god erfaring med på banen og hjælper os med at holde bolden i spil, komme tættere på green (ved indspil) og anvende mindre tid til bold-søgning i roughen

 

Alt har en pris og den mindre spredning koster på distancen for hybridkøller (Hybrid 3 i gns = 187 m) som har ca 87% af distancen sammenlignet med fairwaykøller  (FW-3 i gns = 209 m) som leder til et spørgsmål: 

 

  1. Kan vi mellem (hcp 10-20)- og højhandicappere (hcp >20) udnytte de ekstra distance-meter som fairway-køllen giver*?

    *Eller giver det bare et sværere 30-50 m halv (50%)/kvart (25%) pitchslag indtil green?

 

Det er selvfølgeligt individuelt og det vigtigste er nok at vi som golfspillere har tillid til de køller/jern vi anvender på banen fordi med tillid kommer selvtillid og flere gode slag🏌️‍♂️🏌️‍♀️

 

Jeg plejer at anvende 3-slag fra tee-til-green på par 4-huller og 4 slag fra tee-til-green for par 5-huller, så her har det været stor gevinst på scorekortet (og stress-niveauet) at anvende en hybrid fra tee. Mit bold-budget er også mere end halveret da jeg mister færre bolde og har det sjovere på banen med at spille golf (og ikke tænke så meget golf, som jeg plejede at gøre)😀

 

Har lagt en Cobra one length hybrid i min ekstra-/søndags bag (i 7-jerns længde). Hold da op hvor godt den one length hybrid virker😀 Slog 60 bolde på rangen i går og alle ville landet på fairway eller semi-rough hvis jeg var på banen. Glæder mig til at kunne anvende one length 5-hybrid'en på banen (og måske få nogle ekstra meter) som erstatning for min nuværende hybrid-6 (som er ca 2,5 cm/1" længere end one length 5-hybriden).  

 

Undersøgelsen fra mygolfspy.com viser at Cobra one length hybriden er det mest debatterede emne blandt deltagerne i undersøgelsen fra 2019. Cobra one length 3H har 67% mindre spredning sammenlignet med gns for FW-3 og hvor one length hybriden har 85% af distancen sammenlignet med gns FW-3)  

 

https://mygolfspy.com/2019-most-wanted-hybrid/ (3-hybrid “shot-area” i gns = 1320)

 

https://mygolfspy.com/2019-most-wanted-fairway-wood/ (3-Wood “shot-area” i gns = 2686)

 

Håber at emnet hjælper dig med at vælge noget udstyr som virker for dig

 

Kærlige hilsner

Enjoy Golf

Link til kommentar
Del på andre sites

18 timer siden, skrev Enjoy Golf:


Hvis du ønsker mindre spredning på banen kan kortere køller/jern måske være en gratis hjælp til lavere score?

 

En undersøgelse fra 2019 fra mygolfspy.com viser at hybridkøller har ca 50% af spredningen sammenlignet med fairwaykøller. 

Mindre spredning er noget som mange golfspillere har god erfaring med på banen og hjælper os med at holde bolden i spil, komme tættere på green (ved indspil) og anvende mindre tid til bold-søgning i roughen

 

Alt har en pris og den mindre spredning koster på distancen for hybridkøller (Hybrid 3 i gns = 187 m) som har ca 87% af distancen sammenlignet med fairwaykøller  (FW-3 i gns = 209 m) som leder til et spørgsmål: 

 

  1. Kan vi mellem (hcp 10-20)- og højhandicappere (hcp >20) udnytte de ekstra distance-meter som fairway-køllen giver*?

    *Eller giver det bare et sværere 30-50 m halv (50%)/kvart (25%) pitchslag indtil green?

 

Det er selvfølgeligt individuelt og det vigtigste er nok at vi som golfspillere har tillid til de køller/jern vi anvender på banen fordi med tillid kommer selvtillid og flere gode slag🏌️‍♂️🏌️‍♀️

 

Jeg plejer at anvende 3-slag fra tee-til-green på par 4-huller og 4 slag fra tee-til-green for par 5-huller, så her har det været stor gevinst på scorekortet (og stress-niveauet) at anvende en hybrid fra tee. Mit bold-budget er også mere end halveret da jeg mister færre bolde og har det sjovere på banen med at spille golf (og ikke tænke så meget golf, som jeg plejede at gøre)😀

 

Har lagt en Cobra one length hybrid i min ekstra-/søndags bag (i 7-jerns længde). Hold da op hvor godt den one length hybrid virker😀 Slog 60 bolde på rangen i går og alle ville landet på fairway eller semi-rough hvis jeg var på banen. Glæder mig til at kunne anvende one length 5-hybrid'en på banen (og måske få nogle ekstra meter) som erstatning for min nuværende hybrid-6 (som er ca 2,5 cm/1" længere end one length 5-hybriden).  

 

Undersøgelsen fra mygolfspy.com viser at Cobra one length hybriden er det mest debatterede emne blandt deltagerne i undersøgelsen fra 2019. Cobra one length 3H har 67% mindre spredning sammenlignet med gns for FW-3 og hvor one length hybriden har 85% af distancen sammenlignet med gns FW-3)  

 

https://mygolfspy.com/2019-most-wanted-hybrid/ (3-hybrid “shot-area” i gns = 1320)

 

https://mygolfspy.com/2019-most-wanted-fairway-wood/ (3-Wood “shot-area” i gns = 2686)

 

Håber at emnet hjælper dig med at vælge noget udstyr som virker for dig

 

Kærlige hilsner

Enjoy Golf


Jeg har prøvet begge veje, og spiller pt med 3,5 og 7-kølle - uden hybrider.

Hybriderne er nemmere at slå, men jeg kan ikke helt styre retningen på dem. Det kan godt være at de (hybriderne) er nemmere at få op at flyve, og at de helt slemme ikke er helt så slemme som de værste woods, men på lange par 3-huller eller med langt ind på par 4, så kan jeg ikke styre retningen på dem godt nok. Det kan jeg med woods, så jeg rent faktisk rammer nogle greens med dem fra 175 - 205m. 

Altså - de gode woods kan jeg slå indenfor 10-15 meter i retning - hybriderne er nok nærmere 25 m.

 

Eneste ulemper er at jeg ved de tvivlsomme lejer er nødt til at gå ned i et (kortere) jern.

 

 

Redigeret af Pastorius
Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for dine kommentarer i debatten Pastorius👍

 

Dejligt at høre at dine fairway-køller virker som de skal for dig🏌️‍♀️

Kan godt forestille mig at du har et mere stabilt sving-plan og kølle hoved i boldtræffet (da du spiller i et lavere handicap sammenlignet med mid-/høj handicappere) som giver dig mere stabilitet og tillid til dine fairwaykøller.

 

Har haft god erfaring med en FW-7 og FW-5 fra tee (og her er jeg mere stabil sammenlignet med min driver), så FW fra tee er altid på min "short"-liste af muligheder

Spillede også en sæson med en FW-7 på banen, og ja FW-7'er'en gav mig mere længde men desværre også mere spredning og flere slag

 

For mig er det desværre således at jo længere køller og jern bliver desto mere ustabil bliver jeg, så min strategi er at anvende minimum længde for at opnå det spil (og stabilitet), som jeg ønsker. Fx med min driver slår jeg typisk 6/10 gode fra tee, fairway-kølle slår jeg typisk 7/10 gode fra tee og med hybrid slår jeg typisk 8/10 gode fra tee. 

 

Vi er alle forskellige/individuelle golf-spillere så det er om at finde det som virker for os hver især.

 

For mig har har disse faktorer virket positivt på min glæde, stabilitet og lavere score:

  1. Kortere (og custom tilpasset) skaft længder
  2. Lettere jern med grafit skafter (nu kan jeg nemmere lege med 1/4, 1/4 og 3/4 sving uden at tabe bold-højde)
  3. Højere loft på jern/køller (som giver den minimumlængde jeg behøver) 

Fortsat god pinse

 

Enjoy Golf

 

Link til kommentar
Del på andre sites

2 timer siden, skrev Enjoy Golf:

Tak for dine kommentarer i debatten Pastorius👍

 

Dejligt at høre at dine fairway-køller virker som de skal for dig🏌️‍♀️

Kan godt forestille mig at du har et mere stabilt sving-plan og kølle hoved i boldtræffet (da du spiller i et lavere handicap sammenlignet med mid-/høj handicappere) som giver dig mere stabilitet og tillid til dine fairwaykøller.

 

Har haft god erfaring med en FW-7 og FW-5 fra tee (og her er jeg mere stabil sammenlignet med min driver), så FW fra tee er altid på min "short"-liste af muligheder

Spillede også en sæson med en FW-7 på banen, og ja FW-7'er'en gav mig mere længde men desværre også mere spredning og flere slag

 

For mig er det desværre således at jo længere køller og jern bliver desto mere ustabil bliver jeg, så min strategi er at anvende minimum længde for at opnå det spil (og stabilitet), som jeg ønsker. Fx med min driver slår jeg typisk 6/10 gode fra tee, fairway-kølle slår jeg typisk 7/10 gode fra tee og med hybrid slår jeg typisk 8/10 gode fra tee. 

 

Vi er alle forskellige/individuelle golf-spillere så det er om at finde det som virker for os hver især.

 

For mig har har disse faktorer virket positivt på min glæde, stabilitet og lavere score:

  1. Kortere (og custom tilpasset) skaft længder
  2. Lettere jern med grafit skafter (nu kan jeg nemmere lege med 1/4, 1/4 og 3/4 sving uden at tabe bold-højde)
  3. Højere loft på jern/køller (som giver den minimumlængde jeg behøver) 

Fortsat god pinse

 

Enjoy Golf

 

Mine woods og driver er også kortere end standard.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej igen

 

Første runde på Skanderborg banen med Cobra One Length 5-hybriden og ja den virker fint for mig på banen🏌️‍♀️

Da one length 5-hybriden er 1" kortere og har 4 grader mindre loft (sammenlignet med min nuværende Cobra f-max 6-hybrid) så giver det kun/ca 5 m ekstra længde

 

Det bemærkelsesværdige var tilliden når jeg adresserede bolden (med noget som føles som et 7-jern i længde) og jeg havde en god følelse hver gang om at det det bliver et godt slag. Tilgivelsen var også meget god (og føltes lige god som min Cobra f-Max 6-hybrid) og jeg ramte både tå og hæl og bolden fløj lige ud (men dog lidt kortere)

 

Alt i alt en god oplevelse på banen med Cobra One Length 5-hybrid og hybriden kan godt anbefales hvis du søger mere stabilitet i dit spil😀

 

Enjoy Golf

Link til kommentar
Del på andre sites

Den 23.5.2021 kl. 12:00 , skrev Enjoy Golf:

For mig er det desværre således at jo længere køller og jern bliver desto mere ustabil bliver jeg, så min strategi er at anvende minimum længde for at opnå det spil (og stabilitet), som jeg ønsker.

 

Det tror jeg mange kan genkende - jeg selv inklusive. Jeg har tænkt på om en kombination af vanlige progressive længder i de korte jern, og så onelength i lange jern/hybrider kunne være den optimale kombination?

 

Man hører jo aldrig om golfspillere som har problemer med at deres wedges og korte jern er for korte i et progressivt sæt, så hvorfor overhovedet gøre skafterne længere som i et fuldt onelength sæt? Derimod er problemerne ofte i de lange jern, så det giver mening at korte dem (og kun dem) ned.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej peejay,

 

God pointe med at det er de lange køller/jern vi behøver hjælp/stabilitet med at finde sweet-spot👍

 

Tom Wishon har udtalt at han vil give golfspilleren hvad de tror de skal have/bruge også derefter gå 2-trin ned/tilbage (fx FW3 til FW-7, H3 til H5, i4 til i6.....) og jeg ved ikke om det er rigtig for de fleste golf-spillere men det skal nok passe for nogle golf-spillere. Har selv parkeret mit ego et par gange og spiller med grafitskafter i senior-flex (med 8-jern som mit længste jern i baggen)

 

Blev custom-fittet sidste sæson til ens længde wedges (PW-GW-SW i 35" og lie-vinkel i 64-grader) og mine ens længde wedges har hjulpet en del på bedre boldtræt (mindre spredning på slagfladen) og mindre bold-spredning ved indspild/pitching ind til green.

 

Har vurderet single/one length flere gange (i mit næste køb af jernsæt) men da jeg syntes at mine wedges bliver for lange (min 7-jern længde er 36,5") og da mine wedges er nogle af mine vigtigste jern i baggen og som fungerer ok så har jeg ikke hoppet på one length/single length bølgen endnu. Måske, hvis der kommer flere producenter og de kan levere sæt i 35"/35,5" skaft længde så kan det være jeg går "all-in" med single iron/one length (som jeg syntes er et meget godt koncept som kan øge spillegdelen for rigtigt mange golf-spillere😀

 

Ved ikke om der er underbevistheden eller komforten/genkendelsen med at stå med noget som kroppen/hjernen kender som giver stabilitet, eller om det er noget andet....

 

Enjoy golf

Link til kommentar
Del på andre sites

Vær med i debatten

Du kan skrive dit svar nu og registrere senere. Hvis du har en konto, kan du logge ind nu for at skrive svaret med din konto.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Dit tidligere indhold er genskabt..   Slet indhold af tekstfeltet

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...

Vigtig information

Ved at bruge forum accepterer du vores Privatlivspolitik og Vilkår for brug af siden