Hop til indhold

Min egen 1:3 chip regl


Gålfer

Recommended Posts

Wooord. Det med at rulle frem for flyve. Man kan regne med en slope på en green. Man kan ikke være sikker på man rammer plet på første hop med en loftet wedge. Micro bakker kan offset linjen alvorligt. Det kan man pille helt ud af ligningen ved at trille den frem.

 

Jeg har mange gange landet på en micro bakke med en wedge og så dør den fuldstændigt eller ræser afsted alt afhængigt hvor på bakken man lander.

 

Men stabber man en wedge så den kun flyver 2 meter og bidder og gir slip på spin så er det også fint at løbe en lobwedge 8 meter efterfølgende.

 

Mennat flyve et chip ind til en pind midt green sker aldrig nogen sinde for mig. Den skal ned på jorden. Der kan jeg regne med boldens flugt med meget højere succes rate samt præcision, statistisk set målt ud fra praktiske sessions med forskellige typer værktøj, hvor opgaven var ens uanset værktøjet i hånden. 

 

Skulle skaden ske. Vil jeg hellere ha stået bag en bold der triller mod mål end fløjet og stopper 1 meter efter. Jeg har en større fornemmelse for at dyrke greens aktuelle stimp samt slope og tendenser af tilt som man ikke får hvis man laver lang carry lille rul som jo er alt afgørende for at man kommer ind, og så rent faktisk ikke brænder den næste, selvom den måtte være en tester på 2-3 meter.

 

Redigeret af Gålfer
Link til kommentar
Del på andre sites

8eren bruger jeg også. Det er dog 3 runder siden jeg sidst brugte netop det jern til et chip. Op af bakke fringe med green på plateau, så stor vinkel mellem fringe og green. Pinden stod ca 6 meter inde. Tiltede rygsøjlen så den var tæt på 90 grader med fringe vinkel og skulle bruge ca.....1 meter og 20 carry. Slog den lige på så den releasede hurtigt, den fløj op over fringe og var omkring 20 cm over green forkant som det højeste, og løb sikkert op mod pinden og gav mig et nemt put opad. Havde jo set hvordan den kurvede en anelse til højre. Så puttet var slet ikke et tema....

Redigeret af Gålfer
Link til kommentar
Del på andre sites

Vil dog sige, at det er KLART fedest at lave en lille lav spinner når det nærmer sig pitch afstand, og så ind til pinden og grave sig ned.

 

Der er en gråzone.

 

Og så er der wedges man lander bag pinden og trækker bolden ned mod pinden, baglæns.

 

Først den ene vej

og så den anden vej

og tju og tju og skomagerdreng

 

@Rosenberg

Hvad gør du rundt om green? Wedge? eller bruger du sådan en chipper der ligner en putter, med god loft på :) ?

 

odyssey.chipper.jpg.3e331dd71f68c10dfc4116216e450a03.jpg

 

Redigeret af Gålfer
Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis jeg døjer lidt med at strike bolden, kan jeg godt finde på at bruge en 4hybrid og så bare slå den som en putter. Så kan man ikke ramme den dårligt :-)


Hvis jeg føler jeg rammer den okay på dagen, så bruger jeg altid en 56* slår den halvvejs mod målet og lader den løbe ud den sidste halvdel.

Link til kommentar
Del på andre sites

< 1 meter fra green med pæn fringe putter jeg

1-3 meter bruger jeg helst 9 og 8 jern med rul, det passer som regel med at bolden lige skal lande greenen og så klarer rullet resten

> 3 meter = SW

 

LW kun hvis jeg skal over bunker og fra rough kommer det an på hvor meget rul der må blive, om jeg bruger sw eller lw

 

Jeg roder lidt med at slå en lav spinner med pitch, men det er absolut forbeholdt en pind sat midt/bagkant og kun hvis lejet er tørt og fast, så det har der ikke været meget af i år :no:

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg bruger, og har altid brugt en lobwedge til stortset alle slag. Det er med garanti ikke det jeg vil anbefale at nye golfere skal lære, men jeg har tillært mig at manipulere med lofte, angrebsvinkel osv., så jeg kan stortset slå alle tænkelige slag. Alt fra flop, til en som flyver langt og bider, til en der kommer flad ud og løber osv. Der er ingen tvivl om, at man sagtens kan tillære sig dette, men det kræver relativt god timing at vedligeholde, og ens fejlmargin kan i perioder være for stor. Tror mange af os fra den gamle skole har lært dette, men jeg er ret sikker på, at det ikke er det mest effektive. Slet ikke hvis man kun spiller/træner 1 gang om ugen.

 

Jeg vil klart anbefale nye golfere, at tillære sig at skifte værktøj efter hvor langt bolden skal flyve, og herefter trille, og aldrig manipulere med grader mv. Det vil alt andet lige kræve, at man skal sætte det samme "sving" på, og det er alene værktøjet der bestemmer opførslen af boldflugt mv.

 

@Gålfer - Chipperen er ikke lovlig at bruge i turneringsregi, og derfor giver den for de fleste ikke mening at bruge. (Kan se jeg tager fejl. Beklager)

Redigeret af MrSwingKin
Link til kommentar
Del på andre sites

6 minutter siden, skrev Årgang63:

 

Så længe den ikke har slagflade på begge sider, er jeg ret sikker på at den er lovlig.

Så husker jeg forkert, men det kan sagtens passe. Det følger lige op på. Tak for det :)

 

Edit: Så vidt jeg kan læse mig til har du fuldstændigt ret. Tak :)

Redigeret af MrSwingKin
  • Like 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Den 21/9/2017 kl. 16:40 , skrev Gålfer:

Vil dog sige, at det er KLART fedest at lave en lille lav spinner når det nærmer sig pitch afstand, og så ind til pinden og grave sig ned.

 

Der er en gråzone.

 

Og så er der wedges man lander bag pinden og trækker bolden ned mod pinden, baglæns.

 

Først den ene vej

og så den anden vej

og tju og tju og skomagerdreng

 

@Rosenberg

Hvad gør du rundt om green? Wedge? eller bruger du sådan en chipper der ligner en putter, med god loft på :) ?

 

odyssey.chipper.jpg.3e331dd71f68c10dfc4116216e450a03.jpg

 

Jeg har fået god træning af Davies Golf så mig indspil ligger i wedges :-)

Mit indspil de sidste 2 år har været total i hegnet !!!

Men efter jeg har haft træning og forstået hvilken teknik det skulle bruges har jeg kunne spille ind & i :-)

  • Like 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Spillede en gang golf i går - talte sammen hvor mange gange jeg skulle chippe og med hvad.

 

Første gange jeg misser green er på hul 9, et par 4 hul, det vil sige drivet missede green, lå med heldigt leje med bunker mellem bold og flaget som stod godt 6 meter inde.

Jeg så med det samme sådan et lille fladt hook stab over bunker og fornemmede hook rulllet på green og det passede med slopes, slog den og fik puttet i til en birdie - det blev klaret med en lobwedge.

Næste green misset var hul 14, lobwedge igen, rammer flaget og dumper ned ved hullet :) Standard pitch/chip, mellem højde.

Misser 15 green, og chipper med en pitch wedge, sådan en flad en med check og release, cut spin da slope gik fra venstre mod højre en anelse.

Misser green på 16, men det var andet slaget ( par 5 hul ) - den ligger godt oppe på et hook leje, passede perfekt til 2 meter carry og 4 meter rul, den trillede med hook rul op til pinden, igen lobwedge.

 

 

Så, det er KUN når bolden ligger favorabelt på helt kort græs eller tuet op i rough, jeg egentligt gør brug af 1:3 chippet med flade jern.

 

 

Redigeret af Gålfer
Link til kommentar
Del på andre sites

Vær med i debatten

Du kan skrive dit svar nu og registrere senere. Hvis du har en konto, kan du logge ind nu for at skrive svaret med din konto.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Dit tidligere indhold er genskabt..   Slet indhold af tekstfeltet

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...

Vigtig information

Ved at bruge forum accepterer du vores Privatlivspolitik og Vilkår for brug af siden