Jump to content
sju

"custom fitting" igen igen

Recommended Posts

overvejer et nyt jern sæt og bor i jelling, så vil lige høre jeres erfaringer om hvor jeg skal tage hen for at blive fittet, jeg overvejer golfexperten i Kolding eller i odense eller pro golf scandanivia også i Kolding.

hvem er bedst, eller sagt på en anden måde, er der et sted jeg skal holde mig fra !!

og jeg er fuld ud klar over at nr 1 var nok hvis en hvis nordjyde ikke var rejst udenlands, men jeg er typen der godt kan leve med at blive fittet i en butik, mit sving er ikke helt stabilt nok til at få fuld udbytte af de top professionelle, desværre, og det bliver det nok aldrig.

Jeg er blevet målt og tilpasset i Golfexperten Kolding. Kan selvfølgelig ikke huske hans navn, men umiddelbart synes jeg de virker fornuftige og der bliver prøvet forskellige mærker og skafter af.

Det er en god idé, at have lidt basis viden med i bagagen, såsom længde, loft, lie og skaftvægt.

Spørg, spørg og spørg, samt prøv så mange forskellige ting af, du vil hurtigt kunne mærke forskel på skaftvægt.

Tag et dit eget sæt med.

Guest

Det bliver den vildeste drøm nogen sinde der går i opfyldelse for mig, når jeg kan komme til fit for første gang.

Aner ikke hvad man skal gøre, men glæder mig mest til at få noget mere længde på, specielt de loftede. Min lob er helt gal. Jeg er næsten 2 meter lang og det er den overhovedet ikke.

Grip!

Er der i grunden nogen der ville fraråde lidt større grips end stock/standard, hvis man gik rundt med nogle ret lange finger og hænder? Eller måske ligefrem råde til at prøve nogle tykkere håndtag.

Skal sige jeg spiller uden hanske da vabler ikke fremkommer mere. Så på den konto er der jo lidt diameter der ryger. ( på den venstre )

Edited by gatekeeper

Guest

overvejer et nyt jern sæt og bor i jelling, så vil lige høre jeres erfaringer om hvor jeg skal tage hen for at blive fittet, jeg overvejer golfexperten i Kolding eller i odense eller pro golf scandanivia også i Kolding.

hvem er bedst, eller sagt på en anden måde, er der et sted jeg skal holde mig fra !!

og jeg er fuld ud klar over at nr 1 var nok hvis en hvis nordjyde ikke var rejst udenlands, men jeg er typen der godt kan leve med at blive fittet i en butik, mit sving er ikke helt stabilt nok til at få fuld udbytte af de top professionelle, desværre, og det bliver det nok aldrig.

Jeg tror du og mange med dig misopfatter hvad man egentlig søger å opnå når man laver en fitting, og det er nemlig å hjælpe dig til å blive mere stabil, det skal man ikke forvente at nogen er med "tilfældigt" udstyr, så du må aldrig tænke at du ikke er god nok til å få noget ud af det, det er stik modsat. De som virkelig har talent, kan spille "hvad som helst" mens vi dødelige påvirkes negativt når noget ikke passer. Vi har ikke den samme tilpasnings evnen helt enkelt.

Fitting og fitting, viser sig i dag å være så mangt. Det almindelige tilbud man møder der ude har ikke stort med fitting å gøre, men det er hele tiden forbedringer, men de kommer sagte, alt for sagte som jeg ser det. Du skal derfor IKKE regne med det store udbyttet af en runde hos en almindelig Golf shop. Det som sker der betragter jeg ikke som fitting, men trial and error af hyldevarer (specielt for driver), så er man en almindelig spiller, er det rent faktisk din tilpasnings evne på hylde varer som settes på prøve,det er ikke seriøst førsøg på at tilpasse udstyret så det passer dig. Du ender deraf med forslag om det som passet mindst dårlig, og der er ikke det samme som at det passer eller at det på noget vi er tilpasset dig.

Jeg ved ikke hvornår du havde planer om at dette skulle ske, eller hvor langt du er villig til å rejse, men det er måske muligheder både hos Custom Golf og hos Made by Rosenberg.

På OEM siden kender jeg reelt set ikke de som driver på Skælland, men ude i Smørum er det en mand som heder Jonathan som omtales godt af han som tidligere var der (Robert Heckmann), og lidt derfra har du REE Golf og Magnus som skal ha et godt udvalg i demo udstyr. Både Jonathan og Magnus kan nok betydelig mere om fitting end du normalt kan regne med å finde i en vanlig shop, så er man til de store brands, er det i alle fald værd at spørge sig for hvad de kan tilbyde dig.  

Derudover har vi en som man tit glemmer her, og det er PINGs mand i Danmark Peter Dixon.

Nå er det også mulig at det bliver lidt mere "style" over Cobras demodage dette år. Det er en som er medlem her på VMG som fra dette år vil være forhandler kontakt og rejse rundt til de udsalg som er, og er han på plads, kan man vente sig "mere" end hvad man normalt kan finde af kompetance på fitting og udstyr.

Skriv gerne lidt om dig selv, dit spil og det udstyr du har, hvad har du i din bag som fungerer godt, og hvad fungerer mindre godt (så mange specs på dette udstyret du har), så kan jeg gi dig retningen for hvor du sandsynligvis vil finde det som passer bedre, med forlag til aktuelle skafter du bør prøve etc.

Jo bedre du gør dit hjemmearbejde her, jo bedre står du stillet i mødet med de som ikke nødvendigvis er på højden her, så vi kan spare dig for eventuelle fejl køb, og give dig et solid "bull shit filter" med når du tager springet ud i denne mystiske verden der omtales som fitting, men som ingen rigtig har en standard  for hvad er.

Edited by LHW

Grip!

Er der i grunden nogen der ville fraråde lidt større grips end stock/standard, hvis man gik rundt med nogle ret lange finger og hænder? Eller måske ligefrem råde til at prøve nogle tykkere håndtag.

Skal sige jeg spiller uden hanske da vabler ikke fremkommer mere. Så på den konto er der jo lidt diameter der ryger. ( på den venstre )

Nej, tværtimod. Jeg bruger aldrig standard grip. Så vidt jeg blev oplyst sidst jeg købte udstyr er det de færreste der får skiftet grips.

Jumbo er for stor til mig, så jeg bruger midsize, men med ekstra tape så det ender et sted mellem midsize og jumbo.

Guest

Om jeg skulle spille de grips som mine egne tabeller siger, så skal jeg ha standard plus 2 lag tape som er midt i mellem standard og Midsize (MID = 4 , Jumbo = 8). Jeg har tidligere spillet MID size, men på det jeg har lavet nå er det Jumbo på det hele.

Grips size må IKKE være for lille, det skaber problemer både med variabel face angle, og at vi har for højt grip tryk som reducerer club speed.

For stor har jeg kommet frem til ikke eksisterer i det udvalg som er der ude, så det er først når man selv mener det er for stort at det er det, for jeg har ikke kunne konstatere at det på virker negativt, så på min driver skal der på et Jumbo Max XL som er nær dobbelt op av almindelig Jumbo (det er nær som en tennis ketcher i hånden).

Grip size = comfort, så bare sørg for at man ikke spiller mindre end det anbefales, det er ikke godt.

LHW Jeg tror du har fat i noget der.. bedre med et stort grib.end for lille.

Hvid man forstiller sig,at man står med en ordentligt cirkus mukkert.

Forestil dig at den er monteret med et lille tyndt skaft .Jeg tror ikke engang,at man kunne svinge den ,

Men hvis den var monteret et overdimensioneret skaft, så ville den føles

Som en fjer.

Gad vide om man kunne øge sin sving speed. Lars kan du ikke prøve at måle på det.

Evt gå til ekstrem . Vs alm. Størrelse.

Edited by gnisten

Guest

LHW Jeg tror du har fat i noget der.. bedre med et stort grib.end for lille.

Hvid man forstiller sig,at man står med en ordentligt cirkus mukkert.

Forestil dig at den er monteret med et lille tyndt skaft .Jeg tror ikke engang,at man kunne svinge den ,

Men hvis den var monteret et overdimensioneret skaft, så ville den føles

Som en fjer.

Gad vide om man kunne øge sin sving speed. Lars kan du ikke prøve at måle på det.

Evt gå til ekstrem . Vs alm. Størrelse.

Det er ubestridelig at for lille grip giver for stramt grip, tab af club speed og deraf distance, på samme vis som grip der er slidt.

(nye til slidte grips regnes til op mod 1 jern)

De som slår længst af alle i denne verden, Long driverne, der bruger mange af de Jumbo max som jeg selv skal bruge, og verdens lederen bruger det grippet. Rekorden hans er 551 yards eller 501,4 meter som total.

http://www.jumbomax.com/

Edited by LHW

grunden til at jeg ikke mener at jeg vil få fuld udbytte at en 100% pro fitting er at jeg altid har haft en tendens til at mit sving altid kommer udefra og ind så jeg tit laver et pull slag, jeg trækker til venstre, jeg er højre håndet, har gået meget til pro og ved at et af problemerne er at jeg ikke kan holde mine arme ind til kroppen i tilbage svinget de flagre lidt ud fra kroppen, hvilket gør at jeg kommer udefra og ind i selve svinget.

så med det skøre sving så tror jeg at det kan være svært at afgøre om lie på jern skal være 1 op 1eller 1 ned.

lidt mere info : på vej til 52 år slår på en sommerdag med 0 vind 145m med mit 7 jern,taylormade rocketblade reg skaft standard sæt

er 186 cm høj og mener at virst to flor er 91 cm, altså rimelig tæt på hvad de fleste mener passer på standard sættet.

Guest

Nå er jeg ikke nogen ekspert på Taylormade, men hvad jeg kan se er der 65 grams grafit, eller 85 grams stål, og begge deler i den lette enden, og her er grafit FOR let til mange, men du omtaler en swing fejl som ikke nødvendigvis har noget med påvirkning fra udstyret at gøre, og de gange det typisk har det er det for høj vægt, og "over the top" som laver out side ind swing, men det kan også komme fra en skaft vægt som er for let, og som gør at du ikke finder ud af hvor du skal stoppe dit swing i toppen.

Selv om lie vinkler er meget vigtig, er længde og vægt er vigtigere for at dit swing skal fungere, så du skal evne å ramme godt, SÅ kan vi justere lievinkler når vi har kommet der hen.

En metode å teste en højere skaft vægt på, alt andet lige, er at måle sig 35.5 cm ned fra grip enden og tilføre vægt der og teste hvad der sker, om det påvirker nogen vej.

Guest

Der er meget god information I det I skriver her omkring grip.

Jeg får sommerfugle i maven når jeg tænker på mit nuværende grej og så noget der er langt nok og så nogle dejligt tykke grips!

Der er ved at være en del praktiske ting på min liste der skal ordnes.

Men min liste kan godt rumme lidt mere skal jeg fortælle jer.

Hvorledes står det til med skafter, ser i - som ny, spiller man jo gerne med hvad man nu har, men aner intet om optimale forhold.

Jeg kan sige jeg slår gerne hårdt i et løst sving også i et plan sving. Så hvis det var et vigtigt punkt, så slår jeg til, så godt den kan trække med Jamie Sadlowski's trofærer i kikkerten. Altså IKKE blødt og slow.

Ved man kan gå efter forskellige typer skafter, jeg tænker nu bare - ikke alle jern bør have samme skaft. De skal vel differentieres ud, lige fra lob til driver. Alt efter type slag, right?

Nå er jeg ikke nogen ekspert på Taylormade, men hvad jeg kan se er der 65 grams grafit, eller 85 grams stål, og begge deler i den lette enden, og her er grafit FOR let til mange, men du omtaler en swing fejl som ikke nødvendigvis har noget med påvirkning fra udstyret at gøre, og de gange det typisk har det er det for høj vægt, og "over the top" som laver out side ind swing, men det kan også komme fra en skaft vægt som er for let, og som gør at du ikke finder ud af hvor du skal stoppe dit swing i toppen.

Selv om lie vinkler er meget vigtig, er længde og vægt er vigtigere for at dit swing skal fungere, så du skal evne å ramme godt, SÅ kan vi justere lievinkler når vi har kommet der hen.

En metode å teste en højere skaft vægt på, alt andet lige, er at måle sig 35.5 cm ned fra grip enden og tilføre vægt der og teste hvad der sker, om det påvirker nogen vej.

kan da godt være jeg skulle prøvet at tage noget gaffatape og sætte noget vægt på skaftet og så lige smutte ned på rangen, bor 300 m fra klubben, og så se hvad der sker. og mit skaft er stål

• Upvote 1

Guest

Der er meget god information I det I skriver her omkring grip.

Jeg får sommerfugle i maven når jeg tænker på mit nuværende grej og så noget der er langt nok og så nogle dejligt tykke grips!

Der er ved at være en del praktiske ting på min liste der skal ordnes.

Men min liste kan godt rumme lidt mere skal jeg fortælle jer.

Hvorledes står det til med skafter, ser i - som ny, spiller man jo gerne med hvad man nu har, men aner intet om optimale forhold.

Jeg kan sige jeg slår gerne hårdt i et løst sving også i et plan sving. Så hvis det var et vigtigt punkt, så slår jeg til, så godt den kan trække med Jamie Sadlowski's trofærer i kikkerten. Altså IKKE blødt og slow.

Ved man kan gå efter forskellige typer skafter, jeg tænker nu bare - ikke alle jern bør have samme skaft. De skal vel differentieres ud, lige fra lob til driver. Alt efter type slag, right?

ufda, det svaret er et 10 binds leksikon om jeg skal give dig hele, så vi må prøve en kort version :-)

Skaftets opgaver:

#1 - Levere længden køllen skal ha

#2 - Den dikterer total vægten

Et #7 hoved vejer ca. det samme uanset producent og et standard grip vejer 50 grams, så det er selve skaftet man regulerer total vægten op eller ned med. Total vægten er din "dansepartner", så den skal passe din fysiske styrke og behov for "modstand" så du kan holde et stabilt tempo fra slag til slag, samt en vis bistand til stabilisering af swing planet. For meget eller forlidt, er skidt begge dele, og 5 gram har betydning her.

#3 - Feel af flex.

Feel er det vigtigste med hensyn til flex. KUN spillere med late release vil kunne opleve en differance i ball flight mellem High eller Low launch. For alle andre påvirker ikke profilen ball flight kun feel.

Feel af flex er en trigger for din aggression og kraft forbug. For stift og du vil "gi den hele armen" for at skaftet skal "virke", og for blødt vil gøre spilleren usikker og han rammer dårlig.

#4 - Mishit correction

En spiller som konsekvent har problemer med venstre side av banen, skal IKKE  ha et high launch skaft, for det vil ved late release lukker mere i, og den er dømt ud i ventre, så denne spillere skal gå efter Low/Mid eller LOW launch for å opnå en vis "tilgivelse" for sine typiske mis hits, og modsat den andre vej.

Et skaft til et #3 jern, eller til en Lob wedge har ikke de samme egenskaber, selv ikke i det samme set med samme label. Skafterne er progressivt stivere hele vejen, og i det helt korte ønsker vi ikke tilført dynamisk loft, da vi har statisk loft så det holder.

Det var så kort jeg klarede og beskrive det her, men vi har jo også skaft set som "Flighted" som betyder extra launch i de lange, og extra reduktion av launch i de korte, altså for en med late release vil de lange gå højere end normalt, og de korte lavere end normalt, og vi har også modeller i mellem standard og flighted som til eksempel Project X PXi stål skafter til jern.

Edited by LHW

Guest

Perfekt.

Jeg gør en del i håndled med svirp med dominerende højrehånd, som i mit tennis slag, deraf affødes naturlig late release som du nævner.

Guest

Perfekt.

Jeg gør en del i håndled med svirp med dominerende højrehånd, som i mit tennis slag, deraf affødes naturlig late release som du nævner.

Din release af køllen starter i det split sekund at skaftet begynder å vende bort fra din krop mens den stadig er op/ned, og fra det split sekund er ikke køllen modtagelig for mere energi, "lade tiden" er over der og da. All brug af kraft efter det split sekund bremser køllen og reducerer din club speed.

Guest

Det er en god forklaring. Kan dog, der hvor jeg er PT. Godt lide at trykke på når tid er med højre hånd. Føler jo mindre jeg trykker på jo kortere bliver slaget da meget at mit slag ligger i hænderne har jeg denne følelse ( virkeligheden er sikkert anderledes )

Skal lige sige, det er for tee til transport slag. Der hvor længden tæller. og knap så meget at den ligger på en femøre.

Edited by gatekeeper