Hop til indhold
Logan

Swingweight vs MOI

Recommended Posts

De kan absolut ingenting om dette, og om man skulle ramle over et sted som kan dette, er det IKKE mulig å bestille noe som helst fra OEM( de store kendte mærker) som er lavet til en given MOI værdi, for det tilbudet eksisterer ikke.

Hele den delen av Golf industrien forholder sig til kvasi metoden Swing vægt, men ude der de omsetter udstyr kan de ikke noget om Swingvægt heller, så her er intet å komme efter med mindre man opsøger en Custom Club maker.

Vi som driver med det her, har også en udfordring i å lave dette, da det medfører en anden hoved vægt end det systemet (swingvægt) som alt i dag er designet for, så i t.eks et jernsett skal ofte halvdelen av hovederne NED i vægt, og så er vi ude i tekniske sager der man både skal ha det rigtige verktøy og kunden for å lykkes.

Hvad jeg har oversigt over, er det 3 steder i DK som tilbyder det her, og alle 3 har profiler her på VMG. Det er/var også en til men han hører vi ikke noget til, og det virker som om han har gået over til swing træning og den slags.

PS! Det å få lavet en fitting rykker MERE hos en med højt HCP end en spiller med lavt HCP, så fitting  er ikke noget man skal udskyde i vente på at man er bleven "bedre", for vejen til å blive bedre er meget kortere om du har udstyr som spiller MED dig og ikke mod dig.

Hvor er det godt skrevet !!

Men trist at det forholder sådan i en brance hvor man ville kunne spinne guld hvis man uddannede sit personale i diverse Pro-shops.

Jeg er som sagt under uddannelse som Club Fitter men føler selv jeg er kommet langt, Men der er meget der skal læres.

Peter fra http://wishongolf.se/ er meget glad for det samarbejde vi har.

Her er en liste over de steder han handler med i Sverige  http://wishongolf.se/aterforsaljare/

Min side på Facebook er kun til info ikke andet da jeg ikke skal leve af det endnu.

https://www.facebook.com/pages/Made-by-Rosenberg/1608701139351272?ref=bookmarks

Men i kan følge med i hvad jeg laver.

Jeg vil gerne tage kunder ind til Fitting.

Måden jeg gør det på er meget atypisk.

Lars (LHW) har lært mig det ikke hjælper at pege finger af dem som ikke kan finde ud af dette med at Fitte.

Så jeg vil heller gøre det på en anden måde.

Dem jeg Fitter får selv lov til at samle deres udstyr sammen med mig så man får en ide om hvad det handler om ;)

For næste gang dem jeg har Fittet står med en ven i en Pro-Shop for at købe udstyr ved denne person meget mere end dem i butikken (måske).

Det er ringene i vandet jeg vil prøve at lave ;)

Det næste år's tid vil jeg tage de kunder jeg har tid til.

Prisen for et sæt er kun kost pris min tid er gratis.

Jeg er igang med at lave et sæt for Logan for VMG & han har testet 6'er jernet og virker meget glad for det.

Så nu skal vi i skuret for at samle resten af han's sæt som bliver 575 cb med stepless 3-pw Flex blev mellem r-flex og s-flex.

CPM på skaft uden grip var 371.

Grips kom Logan selv med.

Her vil jeg gerne lige TAKKE LHW for at viste mig vejen ;)

Tak Lars du er min Mentor !!

Stolt over at have været under dine vinger ;)

Husk dette er ikke en reklame jeg laver da jeg ikke tjener noget.

Kun LHW's ideologi jeg vidre føre !!

Hilsen Rosenberg

• Upvote 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Suk, hvis bare flere var som LHW og Rosenberg. Ikke kun i golfbranchen, men i alle brancher der sælger til private.

Jeg kender Rosenbergs høje service og hyggelige gemyt fra hans skomageri. Her får man dog ikke lov til at 'samle' sine sko selv.

De timer vi har tilbragt sammen i 'skuret' har også hyggelige og lærerige.

Han er absolut et besøg værd, men spis ikke kagerne fra hylden !!! De har ligget der siden sidste år. :thumbsup:

• Upvote 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

1 - Nej, for de kan ikke levere det her, selv ikke om du leverede med hele "bage opskriften" for tilbudet eksisterer bare ikke.

2 - Nej, det er jo det industrien benytter i dag, Swingvægt som er en gen vej der fører os på vilde vejer, for D2 og D2 kan være nat og dag.

Tema er MEGET sammensat, og der er ikke nogen gode termer for det, så jeg omtaler det bare som "Kølle Balance", men den involverer både Total vægt, Skaft vægt, Hoved vægt. Længde og MOI værdi.

Skal alle køller i ens bag FØLES ens, så er det ikke nok med MOI match, vi må udover den igen, for jeg kan akkurat som i eksemplet med swing vægt, lave 2 køller som ender med den samme MOI værdi, men uden at de er i nærheden af at føles ens for maskinen måler kun "samlet modstand" den er ligeglad med hvordan den opstår, men det er IKKE menneskekroppen, den føler hvor det kommer fra.

Deraf skal vi ha rigtig længde og længde progression

- Vi må benytte progressiv skaft vægt der det er mulig

- Vi må modificere hoved vægt op eller ned (op er nemt, ned er sværere, og nogen kan ikke justeres ned, og et eksempel er et driver eller wood hoved i Titanium uden vægt skruer)

Den eneste bistand jeg kan give online her, er tabellerne jeg har lavet for skaft vægt progression, som vil kunne benyttes for å vælge passende skaft vægt i den enkelte kølle, men den tager IKKE hensyn til hoved vægten der hovederne er lavet for å passe med SW systemet.

SW systemet har 7 gram spring på hovederne i et jernset, i et MOI matched set er vi på ca 8 gram, så om vi starter med fitting jernet som er #6 jernet, vil vi ha behov for noget som ser ca sådan ud. (men dette er IKKE en facit, for vi ved IKKE hvor vi skal med 6 jernet vs standard, så tabellen jeg lister her er baseret på at #6 hoved vægten var perfekt som det kom, og er den ikke det, vel så rykker vi på hele tabellen tilsvarende)

#3 - Minus 3 gram fra std hoved vægt

#4 - Minus 2 gram 

#5 . Minus 1 gram

#6 - Point zero

#7 . plus 1 gram

#8 - plus 2 gram

#9 - plus 3 gram

PW- plus 4 gram.

Når vi så kommer til Woods, bruger SW systemet 10 gram pr tomme, (eller 5 gram pr 0.5 tommer sammenlignet mod jern) men vi skal stadig ha ca 8 gram pr 0.5 tomme i et MOI match set.

Deraf taler vi om modificeringer som tager tid, og når man ved at i en fabrik monteres et set på 10-12 minutter (de limer jo bare), er det utopisk å tro at de tager imod en ordre som fodrer 3 timers modificering før de kan starte med epoxy. 

Vi må deraf leve med at Golfindustrien for næsten 100 år siden valgte en metode som er "OK", men som ikke er helt som det skal være, og der kommer INGEN ændringer på det her, det skal man ikke engang håbe på.

Gennem tiden har flere OEM lavet MOI matched jern set, men de fik aldrig nogen markeds succes af den enkle grund at MOI værdien bare var sat til et tal, og ikke var tilpasset kunden. Du fik deraf et set som i det mindste havde "samme fejl" for alle, mens i et SW set vil det variere som man jo ser på vægt tabellen. Et eller flere jern vil muligvis passe rigtig godt, de andre bliver progressivt ud af kurs.

attachicon.gifShaft weight progression.PNG

Det jeg omtaler nå er årsagen til at Tom Wishon hoveder har 2 vægt porter, for de laves nogle gram lettere end standard så man også skal kunne tilbyde de lettere hovederne uden voldsomme modificeringer for at komme ned med vægten

MOI matched er deraf ensbetydende med Custom, det leveres ikke fra OEM, og inden Custom er det Tom Wishon som ruler her, de andre driver med Swingvægt. Det er Tom som har sørget for det digitale instrument vi kan bruge til opgaven, men det er som de siger "its more to it then only MOI" det skal være rigtig Total vægt og "Balance" ikke kun MOI eller modstand, for den kan vi gå lige så forkert med som SW.

. Ok øv. Problemet er at branchen skal tjene penge og helst tjene på en spiller flere gange, da der skal købes nyt grej. Problemet for dem er, at hvis de uddanner folk som dig Rosenberg, så har vi vores grej i længere tid.......det er ikke godt for dem. Min teori...... Har faktisk et andet spørgsmål som jeg har tænkt meget over. Jeg starter det i en ny tråd. Spørgsmålet er : hvor meget udviklingen engentlig gjort for grejet. Jern køller driver. Det hele. Inden for de sidste 10 år.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er igang med at lave et sæt for Logan for VMG & han har testet 6'er jernet og virker meget glad for det.

Så nu skal vi i skuret for at samle resten af han's sæt som bliver 575 cb med stepless 3-pw Flex blev mellem r-flex og s-flex.

CPM på skaft uden grip var 371.

Grips kom Logan selv med.

Jeg er superglad for at have mødt @Rosenberg. Man kan virkelig mærke på ham, at det er er noget han vil og han er en rigtig håndværker, hvor tingene skal være i orden. Tidligere har han skiftet grips på mine nuværende jern og da han gjorde det, fik jeg billeder af jernene inden han satte nye grips på, så jeg ved selvsyn kunne se, at der ikke var noget gammel grip tape på. Jeg fik også en hel lille rapport med hvad swingweight var på jernene før og efter der kom nye grips på. Det får man ikke nede i den lokale golfs butik eller hos pro'en. Dette var dog da han lige var kommet i gang med at sætte sig ind i hvordan det hele hang sammen.

Nu er @Rosenberg kommet en hel del videre end han var da han skiftede mine grips. Vi havde oprindeligt snakket om, at jeg skalle have MOI'et mine gamle jern. Dog havde jeg også fortalt ham, at jeg ikke var afvisende overfor tanken om at skulle have nye jern. Da jeg så fik at vide, at jeg kunne få nye jern til kost pris, så var det jo en ret nem beslutning.

Så 3. juledag mødtes @Rosenberg og jeg på rangen i Smørum, hvor vi tilbragte tre timer med at teste diverse skafter og småjusteringer, inden vi blev enige om hvad det var jeg skulle have. Dette blev faktisk udelukkende baseret på feel. Men da vi kom frem til den rigtige opsætning, var hverken jeg eller han i tvivl om hvad der ville være rigtigt. Så @Rosenberg kørte hjem og bestilte det vi var blevet enige om og har nu samlet et 6 jern til mig, som jeg har testet med stor glæde.

Nu mangler vi bare at finde et tidspunkt at stille os ind i hans skur for at samle det hele, hvilket jeg glæder mig rigtigt meget til. Det har jo godt nok lige været jul, men den 2. jul er vist lige om hjørnet :D Når jeg mine jern er færdige, skal jeg nok vende tilbage med mere om selve processen.

• Upvote 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er superglad for at have mødt @Rosenberg. Man kan virkelig mærke på ham, at det er er noget han vil og han er en rigtig håndværker, hvor tingene skal være i orden. Tidligere har han skiftet grips på mine nuværende jern og da han gjorde det, fik jeg billeder af jernene inden han satte nye grips på, så jeg ved selvsyn kunne se, at der ikke var noget gammel grip tape på. Jeg fik også en hel lille rapport med hvad swingweight var på jernene før og efter der kom nye grips på. Det får man ikke nede i den lokale golfs butik eller hos pro'en. Dette var dog da han lige var kommet i gang med at sætte sig ind i hvordan det hele hang sammen.

Nu er @Rosenberg kommet en hel del videre end han var da han skiftede mine grips. Vi havde oprindeligt snakket om, at jeg skalle have MOI'et mine gamle jern. Dog havde jeg også fortalt ham, at jeg ikke var afvisende overfor tanken om at skulle have nye jern. Da jeg så fik at vide, at jeg kunne få nye jern til kost pris, så var det jo en ret nem beslutning.

Så 3. juledag mødtes @Rosenberg og jeg på rangen i Smørum, hvor vi tilbragte tre timer med at teste diverse skafter og småjusteringer, inden vi blev enige om hvad det var jeg skulle have. Dette blev faktisk udelukkende baseret på feel. Men da vi kom frem til den rigtige opsætning, var hverken jeg eller han i tvivl om hvad der ville være rigtigt. Så @Rosenberg kørte hjem og bestilte det vi var blevet enige om og har nu samlet et 6 jern til mig, som jeg har testet med stor glæde.

Nu mangler vi bare at finde et tidspunkt at stille os ind i hans skur for at samle det hele, hvilket jeg glæder mig rigtigt meget til. Det har jo godt nok lige været jul, men den 2. jul er vist lige om hjørnet :D Når jeg mine jern er færdige, skal jeg nok vende tilbage med mere om selve processen.

Samme indtryk af Rosenberg herfra. Entusiasmen er helt på højde med LHW's og lyset i øjnene når han begynder at fortælle er også derhenad - så skal resten nok komme hen af vejen, selvom det er nogle store sko der skal fyldes ud.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Overvejer at gå En tomme ned på driveren(Taylormade rocketballz 9,5 gr.stiff).

Er det korrekt,at for at ramme samme sw,så skal hovedet tilføres 10gr vægt?

Og er det ligemeget hvor på hovedet det sættes.vil prøve med blytape.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er i hvert fald ikke helt ligegyldigt hvor du sætter tapen når vi snakker så mange gram (kan ikke huske om det er 10 gram for en driver pr tomme). Tænk på de nye drivere (sldr) cobra (de nye flyz) hvor vægten kan skubbes mod hæl og tå for at opnå mere fade eller draw Bias.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Som I måske har læst under > så har jeg nu fået mine P - 3 jern. Og jeg har jo lovet at vende tilbage med lidt om selve processen.

Nu er jeg jo ikke selv fitter og bliver det heller aldrig, så der er klart nogle ting jeg ikke lige kan det rette ord på. Men jeg synes det er super spændende og det har været fantastisk at være med til.

@Rosenberg og jeg lavede en aftale, om at jeg skulle komme ud til ham og være med til at samle mine nye jern en aften. Jeg mødte op ude hos ham og så fortalte han ellers hvordan det skulle foregå og i hvilken rækkefølge. De skafter han havde købt hjem til mig, var blevet nøje udvalgt fra hans forhandler i Sverige, så der var ikke den store forskel i vægt og stivhed på dem (@Rosenberg ret mig lige hvis jeg tager fejl).

Efterhånden som processen skred frem, blev hvert enkelt skaft skåret til i korrekt længde, der blev fundet "spine", målt og vejet, så det hele kom til at passe indenfor ganske få gram i følge. Der blev lavet build up til grip, grippet blev monteret og til sidst hovedet, med mere eller mindre vægt indlagt, således at det hele passede sammen. Da alt var limet, måtte jeg desværre vente til dagen efter med at få jernene med hjem.

Da jeg havde hentet jernene og været en tur på range, stod det klart, at der skulle rettes lidt lie. Dette meldte jeg til @Rosenberg i en SMS, som starks svarede, at je gskulle bare komme forbi næste aften, så kunne det blive klaret... SUPER service! Da jeg kom, rettede vi lie og tog en tur på range, hvor der blev slået bolde i massevis. Samtidig benyttede vi hans nye SkyTrack og det var imponerende at se, at mine svinghastighedder var ganske konsistente og mine slag var der ikke meget spredning over. Dog var de længere jern mere højre orienterede end godt var. Så da vi kørte hjem, blev der lige bøjet lidt mere på lie. Efterfølgende har jeg så igen været på range og nu også på selve banen og jernene er lige i skabet.

Det næste hvad p - 3 angår er, at jeg lige skal en tur forbi en af vores Pro'er og have lavet en TrackMan rapport, så vi kan få loft/lie rettet helt til.

Jeg skal også lige en tur forbi @Rosenberg igen og have skiftet skafter i mine S og GW, samt have lavet en ny lob wedge, men det ligger allerede klar hos ham :)

Jeg kan kun ANBEFALE @Rosenberg og take ham mange gange!

@Rosenberg:

Jeg glæder mig til at spille en runde med dig! :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja du har nu nogle jern der passer dig.

Jeg hyggede mig også under samlingen af dine jern.

Stepless R flex skafter som blev tip trimmet til firm -1 tomme.

575 cb jern

Vi brugte LHW's tal på moi +- 5 & udgangs punktet var dit 6j som lå på 2633.

Ja tak til en runde :-)

Så bliver det 575 mb mod 575 cb :-)

Jeg er spændt på din rapport med trackmann da du selv har alle data'er på dine jern som vi lavede.

Damm det var koldt den aften.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Her til eftermiddag kørte jeg direkte fra en kunde ud til Simgolf i Grøndals centret i København. Jeg skal nemlig lige spille en lille match med Københavns Firmasport, hvilket altid er hyggeligt. Da jeg træder ind ad døren løber jeg ind i @Rosenberg og det endte med at vi stod og hyggesnakkede i ca 1½ times tid. Snakken faldt selvfølgelig på jern, skafter, hvilke Pro'er han fitter og alt muligt andet. Men snakken faldt også på mine jern. Vi kunne ikke lige huske hvornår det var han lavede dem til mig og derfor måtte jeg lige undersøge det. Jeg kan jo så se at de er fra Januar 2015, hvilket vil sige at jeg har spillet 4 sæsoner med dem og jeg er stadig VILD med dem. Det synes jeg selv er ret godt og det er da også en god reklame for at det at få lavet noget udstyr der passer er en rigtig god ting, der klart kan anbefales til andre:D@Rosenberg og jeg har aftalt, at vi skal finde en dag hvor vi kan "gå" en runde her i løbet af vinteren. 

Mine wedges er ret slidte og derfor står de for en udskiftning, jeg er ikke i tvivl om hvor de skal bestilles henne.... altså hvis jeg får lov til at vinde over manden der nok skal levere dem :frantics:

• Like 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
6 timer siden, skrev Logan:

Her til eftermiddag kørte jeg direkte fra en kunde ud til Simgolf i Grøndals centret i København. Jeg skal nemlig lige spille en lille match med Københavns Firmasport, hvilket altid er hyggeligt. Da jeg træder ind ad døren løber jeg ind i @Rosenberg og det endte med at vi stod og hyggesnakkede i ca 1½ times tid. Snakken faldt selvfølgelig på jern, skafter, hvilke Pro'er han fitter og alt muligt andet. Men snakken faldt også på mine jern. Vi kunne ikke lige huske hvornår det var han lavede dem til mig og derfor måtte jeg lige undersøge det. Jeg kan jo så se at de er fra Januar 2015, hvilket vil sige at jeg har spillet 4 sæsoner med dem og jeg er stadig VILD med dem. Det synes jeg selv er ret godt og det er da også en god reklame for at det at få lavet noget udstyr der passer er en rigtig god ting, der klart kan anbefales til andre:D@Rosenberg og jeg har aftalt, at vi skal finde en dag hvor vi kan "gå" en runde her i løbet af vinteren. 

Mine wedges er ret slidte og derfor står de for en udskiftning, jeg er ikke i tvivl om hvor de skal bestilles henne.... altså hvis jeg får lov til at vinde over manden der nok skal levere dem :frantics:

Mine jern fra LHW  (årgang 2013) står heller ikke for udskiftning, men er suppleret af to hybrider fra Rosenberg og så har han flyttet mit gamle wedgeskaft over på et nyt hovedet (fra LHW's ophørsudsalg). 

Det er lidt et problem hvad man skal bruge sine penge til, når man spiller med udstyr der passer :)

• Like 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig 🙂. Mine jern fra LHW var også de første nogensinde jeg har ejet, der bare passede 100% 🙂

Havde noteret mig de vigtigste faktorer, og valgte forrige år et par nye jern ud (Lod mig friste af FG Tour V6'ere) fra samme overordnede specs, og synes at det stadig passer rimeligt godt. Kunne måske være bedre med en udmåling igen, men det er jo ikke altid man kan tillade sig den luksus 😉 

Er dine ikke ved at være slidte nu efter 5 år?

• Like 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

På lørdag har jeg en aftale med @Rosenberg
 Mit 7 jern har en skramme i sålen efter mødet med en sten så der skal et nyt hoved i skaftet. Ellers skal der ikke laves noget om...

Og så starter jeg en gradvis udskiftning af mine wedges så jeg jeg skal have lavet den GW der hører til mit nuværende sæt. Senere skal jeg så have lavet en SW og en LW når økonomien er til det...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
25 minutter siden, skrev Bojoerge:

@Rosenberg

Mit 7 jern har en skramme i sålen efter mødet med en sten så der skal et nyt hoved i skaftet.

Seriøst???!!!

Det må da godt nok være en stor skramme, hvis du vil bruge penge på et nyt hovede...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
2 minutter siden, skrev Kitter:

Seriøst???!!!

Det må da godt nok være en stor skramme, hvis du vil bruge penge på et nyt hovede...

Ja det er en rimelig stor skramme og så kan jeg se skrammen nederst på slagfladen når jeg står over bolden. Det er ikke ligefrem med til at øge tilliden til et godt...

Det var ellers et rigtig godt slået slag, men stenen lå lige der hvor min turf startede...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
13 timer siden, skrev claust:

Enig 🙂. Mine jern fra LHW var også de første nogensinde jeg har ejet, der bare passede 100% 🙂

Havde noteret mig de vigtigste faktorer, og valgte forrige år et par nye jern ud (Lod mig friste af FG Tour V6'ere) fra samme overordnede specs, og synes at det stadig passer rimeligt godt. Kunne måske være bedre med en udmåling igen, men det er jo ikke altid man kan tillade sig den luksus 😉 

Er dine ikke ved at være slidte nu efter 5 år?

Joe - de er ikke så pæne. Jeg tænker ikke det noget reelt for slagene. Får måske en flyer eller to mere end jeg ellers ville have fået.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu

Important Information

Ved at bruge forum accepterer du vores Privatlivspolitik og Vilkår for brug af siden