Hop til indhold
Logan

Swingweight vs MOI

Recommended Posts

Hej,

Jeg faldt lige over en spændende video, som jeg synes er ret god til at forklare forskellen mellem Swingweight og MOI. '>

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Hej,

Jeg faldt lige over en spændende video, som jeg synes er ret god til at forklare forskellen mellem Swingweight og MOI.

'>

Fin video, men lidt farvet da differencen mellem de 2 er et spørgsmål om "hvor galt" den sw matchede kølle er vs hvad som spilleren burde spille med (MOI)

Men...at MOI matching er bedre er u-diskutabelt, da en SW scale reelt set prøver å måle noget som skal erstatte tidligere lange regnestykker for MOI, så SW er en kvasi metode til målet, og vi rammer ikke godt nok med denne metoden.

Udfordringen for kunden er å finde nogen som kan lave det her, for normalt finder man jo ikke engang nogen som kan Total vægt og SW match, langt mindre MOI, så alt som heder OEM brands er udelukket om man ønsker dette lavet rigtig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man køber jern hos en proshop, hvad er så chancen for at de ved noget om MOI,

og at det bliver brugt som baggrund for fittingen?

Jep jeg er klar over at jeg er begynder og at jeg selvfølgelig ikke har samme behov som en lav hcp'er! Udover at mit sving nok stadigvæk udvikler sig!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man køber jern hos en proshop, hvad er så chancen for at de ved noget om MOI,

Jep jeg er klar over at jeg er begynder og at jeg selvfølgelig ikke har samme behov som en lav hcp'er! Udover at mit sving nok stadigvæk udvikler sig!

Her i DK, tror jeg at du skal regne med at chancen for at de ved noget om MOI i en proshop er sådan ca. = 0. Så at det skulle blive brugt i forbindelse med fitting er endnu mindre.

Netop det, at det er begynder vil gøre at du har endnu større glæde af at blive fittet rigtigt og få custom made jern. Du vil få langt mere glæde af dit udstyr. En Pro kan langt bedre tilpasse sig dårligt udstyr end du/vi almindelige klubgolfere kan.

• Upvote 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Kunne være fedt, hvis man selv kunne udmåle (sit favoritjern) og deraf afgive bestilling.

Har været ved at kigge efter MOI DIY, meeen ikke noget jeg kan når jeg læser hvad det kræves.

Tror vi (læs:som i os uden MOI Matched jern) er mange som har et golfjern, der bare føles bedre end alle de andre i baggen. Ville virkelig ønske det var nemmere af få MOI M sit sæt...

VH

René

• Upvote 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

De kan absolut ingenting om dette, og om man skulle ramle over et sted som kan dette, er det IKKE mulig å bestille noe som helst fra OEM( de store kendte mærker) som er lavet til en given MOI værdi, for det tilbudet eksisterer ikke.

Hele den delen av Golf industrien forholder sig til kvasi metoden Swing vægt, men ude der de omsetter udstyr kan de ikke noget om Swingvægt heller, så her er intet å komme efter med mindre man opsøger en Custom Club maker.

Vi som driver med det her, har også en udfordring i å lave dette, da det medfører en anden hoved vægt end det systemet (swingvægt) som alt i dag er designet for, så i t.eks et jernsett skal ofte halvdelen av hovederne NED i vægt, og så er vi ude i tekniske sager der man både skal ha det rigtige verktøy og kunden for å lykkes.

Hvad jeg har oversigt over, er det 3 steder i DK som tilbyder det her, og alle 3 har profiler her på VMG. Det er/var også en til men han hører vi ikke noget til, og det virker som om han har gået over til swing træning og den slags.

PS! Det å få lavet en fitting rykker MERE hos en med højt HCP end en spiller med lavt HCP, så fitting  er ikke noget man skal udskyde i vente på at man er bleven "bedre", for vejen til å blive bedre er meget kortere om du har udstyr som spiller MED dig og ikke mod dig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Kunne være fedt, hvis man selv kunne udmåle (sit favoritjern) og deraf afgive bestilling.

Har været ved at kigge efter MOI DIY, meeen ikke noget jeg kan når jeg læser hvad det kræves.

Tror vi (læs:som i os uden MOI Matched jern) er mange som har et golfjern, der bare føles bedre end alle de andre i baggen. Ville virkelig ønske det var nemmere af få MOI M sit sæt...

VH

René

Det er jo teknisk mulig å lave om på det her, det er jo hvad vi gør uanset, men det er sygt kostbart om man skal handle et nyt set, som så skal splittes af for justering og genmontering. Et jernset som skal ha denne jobben udført kan du regne til ca 4000.- plus nye grips, og jobben tager ca 10 timer for den som skal lave det.

Det er deraf en ubetinget fordel at det er fitting af Custom componenter som IKKE er samlet, men som skal samles alligevel.

Jeg har aldrig taget ekstra for MOI match vs SW match selv om der går med nogle ekstra timer her.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Dette er måske en Hi-Jack af tråden! I så fald undskyld!

LHW sælger du stadigvæk wedges? Det er ikke det næste på min indkøbsliste, men det er bestemt en ting, jo godt kunne tænke mig var lige i skabet. (på mit spil er det meget tydeligt, hvor meget jeg kan vinde og tabe på indspillet til pinden).

Indspil over hazard, med pinden helt i forkant, det har jeg godt nok svært ved! (det er en af de ting der skal trænes en del i det nye år! Distance 10-100 meter!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Ja jeg har stadig lidt tilbage som efter planen legges ud her om lidt, men det er jo ikke i nærheden af det udvalg som engang var da jeg hele forrige år solgte varer til giv bort pris da jeg som kendt skal lukke ned virksomheden er i Danmark.
Det er deraf mulig jeg har noget som passer, men hele "set" på 3 wedger er næsten umulig nå, så det er mest enkelt wedger  jeg har at byde på fra 45 til 62 grader

Det du skriver i din sidste linje, er en LOB wedge på 58 graders loft eller mere, og der har jeg 7-8 hoveder tilbage. Skafter har jeg stadig kassevis med (over 40 varianter til wedge)

PS om du ikke har prøvet en 60* skal du vide at den er en svær fyr at spille, og at en 58 er lidt nemmere (springet er stort fra et sandjern på 56 til en lob 60 grader med hensyn til de krav som stilles til dig, da det høje loft fordrer korrekt lie og face angle ved impact, ellers har du svært med retningen og ender med et langt put selv om du slog den korrekte distance)

Øvelse gør mester, og det korte spil er det vigtigste.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor lukker du forretningen ned i DK? Du er for håbentlig ikke ved at stikke af fra DK?

NB. hvis jeg når dertil, og hvis du stadig har noget i DK til den tid, så ville jeg se om ikke det var muligt at komme forbi dig :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan man på en eller anden måde "måle"/teste sig selv ud fra et skema og stille kravene til butikken.

Findes der en metode til en "ligthversion" af det du laver LHW ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Kan man på en eller anden måde "måle"/teste sig selv ud fra et skema og stille kravene til butikken.

Findes der en metode til en "ligthversion" af det du laver LHW ?

1 - Nej, for de kan ikke levere det her, selv ikke om du leverede med hele "bage opskriften" for tilbudet eksisterer bare ikke.

2 - Nej, det er jo det industrien benytter i dag, Swingvægt som er en gen vej der fører os på vilde vejer, for D2 og D2 kan være nat og dag.

Tema er MEGET sammensat, og der er ikke nogen gode termer for det, så jeg omtaler det bare som "Kølle Balance", men den involverer både Total vægt, Skaft vægt, Hoved vægt. Længde og MOI værdi.

Skal alle køller i ens bag FØLES ens, så er det ikke nok med MOI match, vi må udover den igen, for jeg kan akkurat som i eksemplet med swing vægt, lave 2 køller som ender med den samme MOI værdi, men uden at de er i nærheden af at føles ens for maskinen måler kun "samlet modstand" den er ligeglad med hvordan den opstår, men det er IKKE menneskekroppen, den føler hvor det kommer fra.

Deraf skal vi ha rigtig længde og længde progression

- Vi må benytte progressiv skaft vægt der det er mulig

- Vi må modificere hoved vægt op eller ned (op er nemt, ned er sværere, og nogen kan ikke justeres ned, og et eksempel er et driver eller wood hoved i Titanium uden vægt skruer)

Den eneste bistand jeg kan give online her, er tabellerne jeg har lavet for skaft vægt progression, som vil kunne benyttes for å vælge passende skaft vægt i den enkelte kølle, men den tager IKKE hensyn til hoved vægten der hovederne er lavet for å passe med SW systemet.

SW systemet har 7 gram spring på hovederne i et jernset, i et MOI matched set er vi på ca 8 gram, så om vi starter med fitting jernet som er #6 jernet, vil vi ha behov for noget som ser ca sådan ud. (men dette er IKKE en facit, for vi ved IKKE hvor vi skal med 6 jernet vs standard, så tabellen jeg lister her er baseret på at #6 hoved vægten var perfekt som det kom, og er den ikke det, vel så rykker vi på hele tabellen tilsvarende)

#3 - Minus 3 gram fra std hoved vægt

#4 - Minus 2 gram 

#5 . Minus 1 gram

#6 - Point zero

#7 . plus 1 gram

#8 - plus 2 gram

#9 - plus 3 gram

PW- plus 4 gram.

Når vi så kommer til Woods, bruger SW systemet 10 gram pr tomme, (eller 5 gram pr 0.5 tommer sammenlignet mod jern) men vi skal stadig ha ca 8 gram pr 0.5 tomme i et MOI match set.

Deraf taler vi om modificeringer som tager tid, og når man ved at i en fabrik monteres et set på 10-12 minutter (de limer jo bare), er det utopisk å tro at de tager imod en ordre som fodrer 3 timers modificering før de kan starte med epoxy. 

Vi må deraf leve med at Golfindustrien for næsten 100 år siden valgte en metode som er "OK", men som ikke er helt som det skal være, og der kommer INGEN ændringer på det her, det skal man ikke engang håbe på.

Gennem tiden har flere OEM lavet MOI matched jern set, men de fik aldrig nogen markeds succes af den enkle grund at MOI værdien bare var sat til et tal, og ikke var tilpasset kunden. Du fik deraf et set som i det mindste havde "samme fejl" for alle, mens i et SW set vil det variere som man jo ser på vægt tabellen. Et eller flere jern vil muligvis passe rigtig godt, de andre bliver progressivt ud af kurs.

Det jeg omtaler nå er årsagen til at Tom Wishon hoveder har 2 vægt porter, for de laves nogle gram lettere end standard så man også skal kunne tilbyde de lettere hovederne uden voldsomme modificeringer for at komme ned med vægten

MOI matched er deraf ensbetydende med Custom, det leveres ikke fra OEM, og inden Custom er det Tom Wishon som ruler her, de andre driver med Swingvægt. Det er Tom som har sørget for det digitale instrument vi kan bruge til opgaven, men det er som de siger "its more to it then only MOI" det skal være rigtig Total vægt og "Balance" ikke kun MOI eller modstand, for den kan vi gå lige så forkert med som SW.

Redigeret af LHW

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Ja jeg har stadig lidt tilbage som efter planen legges ud her om lidt, men det er jo ikke i nærheden af det udvalg som engang var da jeg hele forrige år solgte varer til giv bort pris da jeg som kendt skal lukke ned virksomheden er i Danmark.

Det er deraf mulig jeg har noget som passer, men hele "set" på 3 wedger er næsten umulig nå, så det er mest enkelt wedger jeg har at byde på fra 45 til 62 grader

Det du skriver i din sidste linje, er en LOB wedge på 58 graders loft eller mere, og der har jeg 7-8 hoveder tilbage. Skafter har jeg stadig kassevis med (over 40 varianter til wedge)

PS om du ikke har prøvet en 60* skal du vide at den er en svær fyr at spille, og at en 58 er lidt nemmere (springet er stort fra et sandjern på 56 til en lob 60 grader med hensyn til de krav som stilles til dig, da det høje loft fordrer korrekt lie og face angle ved impact, ellers har du svært med retningen og ender med et langt put selv om du slog den korrekte distance)

Øvelse gør mester, og det korte spil er det vigtigste.

Hey Lars kunne du måske frem skaffe en lob wedges på 64-67 graders ??? ...

Og tjek gerne din personlig besked mappe ;-) ;-) ;-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Hey Lars kunne du måske frem skaffe en lob wedges på 64-67 graders ??? ...

Og tjek gerne din personlig besked mappe ;-) ;-) ;-)

64 kan jeg lave, men ikke over det.

En sådan vil ha 10 grader statisk bounce,og en sål som er bred nok til at den kan modificeres til PM

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

64 kan jeg lave, men ikke over det.

En sådan vil ha 10 grader statisk bounce,og en sål som er bred nok til at den kan modificeres til PM

Uha uha uha .. skriv lige en pris på sådan en på pm... du kender mine spec...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Dette er måske en Hi-Jack af tråden! I så fald undskyld!

LHW sælger du stadigvæk wedges? Det er ikke det næste på min indkøbsliste, men det er bestemt en ting, jo godt kunne tænke mig var lige i skabet. (på mit spil er det meget tydeligt, hvor meget jeg kan vinde og tabe på indspillet til pinden).

Indspil over hazard, med pinden helt i forkant, det har jeg godt nok svært ved! (det er en af de ting der skal trænes en del i det nye år! Distance 10-100 meter!

Han har lavet den sygeste wedges 56 gr. Til mig. Føj den spiller max

• Upvote 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu

Important Information

Ved at bruge forum accepterer du vores Privatlivspolitik og Vilkår for brug af siden