Hop til indhold
Vild med Golf

Gæst

Rigtig skaft længde på jern - how to..

Recommended Posts

Desværre har Titleist vist skiftet connector ud på den "nye" 913 serie, så man kan ikke umiddelbart tage et 3wood fra 910 serien og teste i 913 driverhoved, hvilket vil give problemer for de spillere der umiddelbart havde tænkt sig at bruge et upgrade skaft i den nye serie:(

quote name="LHW" post="55475" timestamp="1376554852"]

IMO er Titleist den mest seriøse OEM med hensyn til skaft længder, og 45" er ikke det store problem å lave om til 44, men mange burde også kende til, at bestiller du en ny driver, kan du få den slig du vil.Titleist spillere har også en anden mulighed som ikke er så kendt.- En driver og en Wood bruger som start sted det samme skaft, men en Wood er tip trimmet 0.5 tommer pr hoved nummer op, eller tilsvarende 0.5 tommer pr. 10 gram heving af hoved vægt.Går man ned fra 45 til 44 og vil beholde SW balancen, er det 6 SW point x 1.65 gram = 10 gram = 0.5 tommer tip trim = 3W skaft.Da kan man bare bestille et skaft til en 3W for connectoren er også den samme. Da er skaftet tip trimmet slig at flex opretholdes når man skal tilføre vægt til hovedet, og det kan man gøre selv med vatt fra en lege bamse. Ud med vægt skruen (giv den lidt varme med en hårføner, den har et lim på gevindet)Jeg har ikke alle spec for hånden, men jeg skal finde de frem så man kan bestille rigtig skaft længde og "Wood nr" slig at man får et skaft som passer driveren. Fra UK koster Titleist skafter med connector for woods 90 GBP.Alternativt, test med å efterfylde 10 gram på hovedet(tape noget på udsiden), og et stykke tape på grippet, der du "taper bort" 1 tomme af skaftet, så du tager dit grip lavere tapen. Test køllen, og om flex og launch er OK, kan du bare save det hele fra grip siden, og montere på et nyt grip.Bliver launch for høj, eller skaftet føles for blødt, må det tip trimmes for å stives op så det bedre kan tage de 10 gram ekstra hoved vægt, eller hvad man nu ønsker å tilføre.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om det er fy fy her inde at snakke om :)

Men jeg har kigget lidt på den nye Nike Covert 5 wood, jeg har dog tænkt mig at købe den over nettet i Englang da penge ikke hænger op træerne her og de er en smule billigere der.

Men ved ikke om jeg skal købe det std. længe eller jeg skal tage efter LHWs skema der siger at jeg skal have 2 tommer kortere end min driver længde som er 43,5.

Hvilket vil sige at jeg skal have den forkortet 0,5 tomme ved bestilling. Mit spørgsmål er så om det vil ændre noget med balancen i køllen eller er det noget som de sørger for hos internet firmaet?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved godt at det vil være bedst for mig at komme i en butik.. Men rent hypotetisk hvad ville jeg være bedst tjent med: At spille med en kølle der er 0,5 tomme for lang eller en kølle som er rigtig længde men bare savet af?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Er den for lang, vil du ramme mange heel side = slice

Er den kortet af uden justering af SW, kan hovedet føles for let, og du rammer dårlig af samme årsag

Dette er jo ens uanset hvor du handler denne, da det nok kun er i shops som min og hos Jon at alle parameter skal passe, men vi finder jo ud af hvad der passer bedst for akkurat denne spilleren, og laver så udstyret til disse specs.

0.5 tommer er altså ikke noget "drama", og kan du leve med bly tape på hovedet, ville jeg bare handlet denne i den længde som passer, for så å justere med by tape til den sidder der den skal.

Husk å vælge det grip du ønsker, og med den størrelse som passer dig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt enkelt JA

Skal jeg først teste uden de 10 gram, og evt så med 5 og 10 gram.

Hvor skal de ekstra gram placeres, jeg kan jo sætte dem i bunden af det cavity der er i Nike covert tour driveren, eller så tæt på toppen af køllehovedet men stadigvæk i cavity. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Skal jeg først teste uden de 10 gram, og evt så med 5 og 10 gram.

Hvor skal de ekstra gram placeres, jeg kan jo sætte dem i bunden af det cavity der er i Nike covert tour driveren, eller så tæt på toppen af køllehovedet men stadigvæk i cavity.

På En Covert er det naturlig og placere blytapen i cavityen da den ikke er synlig fra adressering, og den kommer aldrig i fysisk kontakt med noget som kan drage den af.

10 gram er kun 5% af kølle hovedets egenvægt, så vi klarer ikke å ændre stort på COG, selv ikke om vi kunne klare å placere alt på et knappenåls hoved, med mindre det havnet alt på toe siden.

10 gram er også en meget bly tape, så du behøver hele fladen du har til rådighed, og du må lægge flere lag for å nå 10 gram.

PS Jo lavere på sål, eller lengere ud mod toe vi kommer, altså i afstand fra grip, så vil 1 gram påvirke forskellig, fra å placere det samme gram højt oppe og ind mod skaftet. Det jeg taler om her er påvirkning på SW balancen. Der skal derfor mere vægt til pr sw point oppe rundt hoselen, vs ude i toe ned mod sål. (Kraft X Arm)

Redigeret af LHW

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

På En Covert er det naturlig og placere blytapen i cavityen da den ikke er synlig fra adressering, og den kommer aldrig i fysisk kontakt med noget som kan drage den af.

10 gram er kun 5% af kølle hovedets egenvægt, så vi klarer ikke å ændre stort på COG, selv ikke om vi kunne klare å placere alt på et knappenåls hoved, med mindre det havnet alt på toe siden.

10 gram er også en meget bly tape, så du behøver hele fladen du har til rådighed, og du må lægge flere lag for å nå 10 gram.

PS Jo lavere på sål, eller lengere ud mod toe vi kommer, altså i afstand fra grip, så vil 1 gram påvirke forskellig, fra å placere det samme gram højt oppe og ind mod skaftet. Det jeg taler om her er påvirkning på SW balancen. Der skal derfor mere vægt til pr sw point oppe rundt hoselen, vs ude i toe ned mod sål. (Kraft X Arm)

Jeg har nogen 5 grams klodser som bruges til at afbalancere af alufælge med, de fylder ikke meget og har med stor succes brugt dem på min putter, jeg vil nemt kunne sætte 2 af dem fast i cavity.

http://www.thansen.dk/product.asp?c=9467014505&n=-1839800908&pn=-1839788248&q=afbalancering

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

..det er strengt taget ikke lovlig, det skal være blytape efter bogen

hmmm temmeligt fjollet efter min mening, om det er blytape man taper fast eller en lille blyklods med dobbeltklæbende tape på??

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

hmmm temmeligt fjollet efter min mening, om det er blytape man taper fast eller en lille blyklods med dobbeltklæbende tape på??

Definitionen på blytape står ikke i regelbogen (eller i USGA's noter). Det var nok en grænse jeg godt turde udfordre. Evt kan du sætte en stribe blytape øverst.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Betyder det så ikke at hotmelt og bamsefyld er ulovligt ?

Nej, ikke til indvendig vægtning...det er bare kun blytape der er lovligt til udvendig vægtning :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu

Important Information

Ved at bruge forum accepterer du vores Privatlivspolitik og Vilkår for brug af siden