Hop til indhold
Vild med Golf

Gæst

Rigtig skaft længde på jern - how to..

Recommended Posts

Gæst

Dette er et meget vigtig tema, og spørgsmåler kommer op igen og igen, så lad os med det samme slå fast at, det VIGTIGSTE parameter i alle Golfkøller er LÆNGDEN, så jeg vil aldrig mere høre at nogen på VMG siger...bare vælg standard....:-)...ikke gør det, det er et meget dårlig råd.

Vi er IKKE ens, og det er IKKE vores højde som afgør hvad det passer, for vi holder jo ikke køllen med munden eller panden, men med vores hænder. Vi kan derfor starte med det som heder "Statisk fitting", der vi måler afstanden fra jord, og op til den rynke i dit håndled som er nærmest din hånd. Er du højre spiller, måler vi til din venstre hånd. Det er til den røde prikken man måler, når man står ret op og ned med skuldrene rett, armene afslappet hengende langs siden af kroppen, og golfskoene PÅ.

Vi kan så gå i denne tabellen, og se hvad der er passende længde og starte testing fra. Jeg har brugt disse start tal hele vejen, og de passer rigtig godt, for jeg har ikke havnet mere som 0.25 tommer fra på jern sum slut det jeg kan huske.

Der er ingen "standard" for længder på Golfudstyr, men vi kan regne et "standard" #5 jern til 38 hos Titleist, Callaway og Adams, og vi kan regne det til 37 7/8 del hos Taylormade og Mizuno, mens Wilson er 38.50. Dette er "tommelregler, så studer specs på akkurat den model du ser på, og find hvad der er "standard" længden for #5 jernet.

Når man handler NYT udstyr, og har tålmodigheden til at vente nogle uger efter en fitting, så er det den samme pris som standard, om man skal handle andre specs på længde, så dette er IKKE en ekstraudgift, tilpasningen er aldeles gratis, og eftersom skaftlængden også er det vigtigste af alle parameter, gør dette rigtig, IKKE køb "standard", med mindre det er afklaret at det er nettop standard du passer.

Ude i praksis, kan vi SE på spillerens stance om skaftlængden passer han.

- Er de for kort, vil spilleren falde for meget forover, og over sin kølle, og hans ryg og hofter vil være i en ugunstig vinkel for at velfungerende swing.

- Angrebs vinkelen på bolden bliver stejlere, og vi fremprovokerer med det fede mishits, og grave problemer.

Er køllen for lang, bliver ryg for meget ret op og ned, og din øje til hånd koordinering vil også begrense hvor lang kølle du kan mestre. Det er altså et sted på den gyldne middelvej vi søger, den du fysisk, mekanisk, og i evne kan ramme bedst med.

Udstyr som er for dårlig tilpasset, er ikke kun sværere at spille med, det på fører også swing fejl som nemt kommer med videre over i andet udstyr, da dine mis hits påvirker dig mentalt. Tilpasning af udstyr er altså ikke noget som egentlig gør dig som spiller bedre, men det skal bistå med å reducere dine fejl til et minimum, så er resten op til dig.

Når Stancen SER fornuftig ud, og den for spilleren føles komfortabel og natulig, slig at HAN kan swinge med både kraft og balance, kan vi teste og måle om længden passer.

(ses bedst af en hjælper som stiller sig bag og ser spilleren mod target line, som kan se om han minder om Ringeren af Notre dam, da er den for kort, og står han som en lygte pæle er køllen jo alt for lang)

Vi tester den kølle længden som SER bra ud for stancen med å se se hvor på face man rammer. En kølle som passer skal vi kunne ramme i sweetspot stort set hver gang, men er den for lang, vil det være ind mod heel du rammer. Rammer man over alt på face, kan det også betyde at den er for lang. Impact labels på face, eller en Whiteboard pen og en prik i bolden rettet mod sweetspot ved adressering er det du behøver for denne testen.

Husk at man enkelt kan justere længden også på brugte jern. De kan både laves kortere og længere, og vi behøver IKKE bruge trind som 0.5 eller 1.0 tomme, men vi tilpasser ned i 1/8 dels tomme kortere eller længere, slig at dette bliver så godt som mulig.

0.5 Tommer er alt for grovkornet en tabel, så om vi starter på Standard og går op, er de i tommer disse muligheder. (1/8 dels tomme er ca 3,2 millimeter)

Std

Plus 1/8

Plus 2/8 (0.25 over)

Plus 3/8

Plus 4/8 (0.50 over)

Plus 5/8

Plus 6/8 (0.75 over)

Plus 7/8

Plus 8/8 (1.0 over)

1 Tomme er jo "kun" 25.4 millimeter, og høres jo ikke meget ud, men det er det, og i min bog er der 8 størrelser fra standard og der op, ikke kun 2 eller 4.

- Om der er mulighed for det, bør spillerens stance vurderes både med det længste jern som vurderes, samt hans PW som er den korteste, eventuelt også en GW om den spilles til fuldt swing som om den var et #11 jern.

SE også til at man holder rigtig sted på grippet når man spiller, og når skaft længden skal bedømmes. Rigtig mange holder for langt op, og laver deraf køllen længere end den er. Se på grippet på køllen. For enden er der som oftest 2 hvide ringe rundt. Begge disse skal være fri, og på udsiden af din hånd.

De andre parameter vil jeg ikke komme ind på her, dette var bare en vejledning til starten på det hele, LÆNGDEN, den må man ikke overse, da bliver golf sværere end nødvendig, og igen, igen, igen....det koster IKKE ekstra å få en anden længde end standard når man handler nyt, så sørg for at det passer her.

Redigeret af LHW

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

I skemaet står der wtf fra og wtf til. Synes ikke der står noget i teksten om det. Kunne godt tænke mig at bruge skemaet til en kammerat der tror hans jern er for lange da han skal grippe omkring en 1.5 tomme ned for at få et ordentligt træf.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Den med wrist to floor var jeg godt klar over, men " fra " og " til " har jeg ikke fattet.

Mål, og se hvad målet er, og brug FRA / TIL så du ved hvor dit mål skal læses fra, er det så svært ?

- Har du et WTF på 90 cm, er du i mellem 86.4 og 91.4 og da er det standard med #5 jern på 38.00

Redigeret af LHW

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Den med wrist to floor var jeg godt klar over, men " fra " og " til " har jeg ikke fattet.

Det er intervaller! Hvis du er mellem den øverste fra og den øverste til, så går du en tand til højre og får din skaftlængde. Og så fremdeles

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Pliing, så faldt tiøren. Tænk jeg ikke havde regnet den ud. Fra xx til xx så er det den længde driver og jern. Total blind. Sorry for det dumme spørgsmål.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Pliing, så faldt tiøren. Tænk jeg ikke havde regnet den ud. Fra xx til xx så er det den længde driver og jern. Total blind. Sorry for det dumme spørgsmål.

:P man lærer ikke hvis man ikke tør spørge

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er sprit ny indenfor golf verdenen, og skal i første omgang bare prøve af om jeg vil spille golf eller om jeg ikke vil spille.
Jeg blev så enig med mig selv jeg formenlig lærte hurtigere ved at have samme køller hver gang. Så jeg købte mig et random Guloggratis sæt da jeg er studerende og penge ikke ligefrem hænger på træerne. Så begyndte jeg at læse lidt mere om udstyr osv. og damn længder, flex osv.

Når jeg så læser din guide til længder, så får jeg målt mit WTF og lander i intervallet  86,4-91,4cm så tjekker jeg længden for 5-jern omregnet til 96,5 cm. Hvor lånes dette fra? Er det fra toppen af grebet og til undersiden af jernet ude hvor skaftet går ned i hoved? Eller er det på anden vis der skal måles?
Er det lavet en guide lignede den her til skafter? 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er sprit ny indenfor golf verdenen, og skal i første omgang bare prøve af om jeg vil spille golf eller om jeg ikke vil spille.

Jeg blev så enig med mig selv jeg formenlig lærte hurtigere ved at have samme køller hver gang. Så jeg købte mig et random Guloggratis sæt da jeg er studerende og penge ikke ligefrem hænger på træerne. Så begyndte jeg at læse lidt mere om udstyr osv. og damn længder, flex osv.

Når jeg så læser din guide til længder, så får jeg målt mit WTF og lander i intervallet  86,4-91,4cm så tjekker jeg længden for 5-jern omregnet til 96,5 cm. Hvor lånes dette fra? Er det fra toppen af grebet og til undersiden af jernet ude hvor skaftet går ned i hoved? Eller er det på anden vis der skal måles?

Er det lavet en guide lignede den her til skafter? 

Se dette indlæg, og rul ned til et indlæg af Honum hvor han har lagt et par billeder ind af hvordan man måler længden på skaftet.

• Upvote 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Se dette indlæg, og rul ned til et indlæg af Honum hvor han har lagt et par billeder ind af hvordan man måler længden på skaftet.

Mange tak. Det var præcis det jeg ledte efter.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej golfere

Jeg 195 cm. og har haft mistanke om at mine jern er for korte, da jeg i perioder topper bolden, selv når jeg svinger almindeligt. 

Jeg målte WTF til 95,5 cm. hvilket i følge tabellen siger jeg skal have jernlængde på 38,5 tomme. Jeg har målt mit 5 jern til 38 tommer.

Kan det gøre en så stor forskel hvis mine jern var 0,5 tomme længere ? 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige umiddelbart kommer du jo næsten 13 mm nærmere jorden i dit sving og det vil bevirker at du ikke topper eller rammer bolden på ækvator. Så ja, jeg tror det vil hjælpe dig. Men skal ikke kunne sige det. Jeg er ny i golfverden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Hej golfere

Jeg 195 cm. og har haft mistanke om at mine jern er for korte, da jeg i perioder topper bolden, selv når jeg svinger almindeligt. 

Jeg målte WTF til 95,5 cm. hvilket i følge tabellen siger jeg skal have jernlængde på 38,5 tomme. Jeg har målt mit 5 jern til 38 tommer.

Kan det gøre en så stor forskel hvis mine jern var 0,5 tomme længere ?

Jeg har jo ikke sett dig, men hele din stance ændrer sig ved 0.5 i differance, og den tabellen rammer rimelig godt, så benyt muligheden om du kan prøve det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved ikke om det er blevet nævnt synes ikke jeg kunne se det nogle stedet. Hvad så når det kommer til woods, er eksempelvis ved at kigge på en 5 wood hvor kommer de ind i tabellen? er det under målene ved driver eller ved 5 jernet?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu

Important Information

Ved at bruge forum accepterer du vores Privatlivspolitik og Vilkår for brug af siden