Jump to content
claust

Live fitting @LHW

Recommended Posts

Guest

Ja for i it tilfælde var det: lav vægt = langsomt sving ;-)

Ja dette var et skole eksempel som viser at trenden "lettere og lengere" her helt galt for mange spillere, men jeg har jo skrevet om dette tidligere. Vægt påvirker dit Tempo, og Claus havde tabt sit naturlige tempo, da han ikke havde modstand stor nok fra køllen.

Jeg har regnet over det hele her på morningen, og har allerede valgt et set up til ClausT som vil blive omtalt i tråden om det tekniske for her skal vi dybt ned, for å se hvorfor valget bliver som det gør.

Ja dette var et skole eksempel som viser at trenden "lettere og lengere" her helt galt for mange spillere, men jeg har jo skrevet om dette tidligere. Vægt påvirker dit Tempo, og Claus havde tabt sit naturlige tempo, da han ikke havde modstand stor nok fra køllen.

Jeg har regnet over det hele her på morningen, og har allerede valgt et set up til ClausT som vil blive omtalt i tråden om det tekniske for her skal vi dybt ned, for å se hvorfor valget bliver som det gør.

Hej Lars,

Undskyld jeg blander mig i tråden og kører den lidt ind på mig selv, men...

Kan man forestille sig at noget af det samme gælder for mig? Mange af de ting du beskriver for Claus, lyder genkendeligt. JEg har svært ved at føle hovedet på mine nuværende køller og jeg skal virkelig kæmpe for at holde mig til et tempo der fungerer. Jeg skal gerne igennem en spand bolde eller to på bare at fange fornemmelsen for mit sving, inden jeg kan begynde på at rode med alt det andet jeg gerne vil forbedre i mit sving?

(Spiller pt. med cleveland standard grafitskafter i reg hvis du ikke kan huske det)

Guest

Hej Lars,

Undskyld jeg blander mig i tråden og kører den lidt ind på mig selv, men...

Kan man forestille sig at noget af det samme gælder for mig? Mange af de ting du beskriver for Claus, lyder genkendeligt. JEg har svært ved at føle hovedet på mine nuværende køller og jeg skal virkelig kæmpe for at holde mig til et tempo der fungerer. Jeg skal gerne igennem en spand bolde eller to på bare at fange fornemmelsen for mit sving, inden jeg kan begynde på at rode med alt det andet jeg gerne vil forbedre i mit sving?

(Spiller pt. med cleveland standard grafitskafter i reg hvis du ikke kan huske det)

Det er bare godt du blander dig her, for svaret er JA, du skal ha en helt anden vægt som bedre matcher din fysiske styrke. Det mange glemmer er at vi jo ikke ser på køllen, vi ser på bolden. Det eneste vi nå har å navigere ud fra, er FEEL. Vi må klare å føle hvor køllen befinder sig, så vi kan time alle deler av swinget rigtig, slig vi ud fra våre egne forudsætninger gør det bedst.

Vi har prøvet lidt med 95 til 108 gram på dig, men skaftet i 108 gram var DGSL, som for mange gør en lidt "kunstig"fornemmelse af vægt balance, da det har vægten meget mod tip. Jeg husker ikke om vi har prøvet Rifle på dig, men det fungerer rigtig godt for de som vil føle både hoved og skaft.

Det er bare godt du blander dig her, for svaret er JA, du skal ha en helt anden vægt som bedre matcher din fysiske styrke. Det mange glemmer er at vi jo ikke ser på køllen, vi ser på bolden. Det eneste vi nå har å navigere ud fra, er FEEL. Vi må klare å føle hvor køllen befinder sig, så vi kan time alle deler av swinget rigtig, slig vi ud fra våre egne forudsætninger gør det bedst.

Vi har prøvet lidt med 95 til 108 gram på dig, men skaftet i 108 gram var DGSL, som for mange gør en lidt "kunstig"fornemmelse af vægt balance, da det har vægten meget mod tip. Jeg husker ikke om vi har prøvet Rifle på dig, men det fungerer rigtig godt for de som vil føle både hoved og skaft.

Ok, jeg er lidt i tvivl hvordan jeg skal gribe det an (rækkefølge af træning og nyt sæt etc.

Har snakket lidt med Proen. Mine sidste data fra i vinters i trackman var lidt af en øjenåbner. Jeg troede (med baggrund i boldbanen - og måske bløde greens i efteråret) at jeg havde rigeligt med spin, trackman viste jo at jeg godtnok slog bolden højt, men at jeg manglede et par tusinde omdrejninger spin.

Min konklusion går nok i retning af flipping hands og pro'en var ikke helt uenig (han brugte bare fem minutter på mig uden for tur og uden video eller trackman). Han sagde hurtigt at jeg skal have hofterotation bedre med og have fornemmelse af at det er højre knæ der starter svinget. 

Mine tanker er at mit sving nok stadig er lige ustabilt nok til en egentlig fitting, men min næste tanke er at måske bliver mit sving ikke meget mere stabilt med de jern jeg har? Sjovt nok er jeg rigtig glad for min driver, som jeg slår rigtig fint (ift til mig generelle niveau).

Jeg tænker også at når jeg spiller par 3-banen kun med min 53-graders scratch-wedge fra dig, så sidder den rigtig fint med fulde sving (der er sjældent problemer med de lidt kortere), men når jeg spiller på banen, så går det tit galt. Måske det er fordi den er så forskellig i vægt og balance fra mine jern, så jeg egentlig skal bruge to forskellige sving alt efter om jeg slår wedgen eller jernene. I praksis (og uden at tænke teori) gik jeg helt væk fra at bruge den i fulde sving på banen i efteråret, og begyndte i stedet at slå alt fra 70-105m med min PW (som er en del af jernsættet) - med væsentlig bedre resultater.

Guest

Ja det er differensen mellem jern og wedge der er for stor. Svinget fra jernet fungerer ikke på wedgen og modsat, noget også Claus fik erfare- Var det galt med han lette jern, var det værre med hans lette wedger. Du har wedger i en vægt som burde basse dig, men jernene er for lette.

Det ser jo ikke godt ud, men quick fix er bly tape på skaftet 35.5 cm ned fra grip enden.

Balancen forbliver som tidligere, men total vægten går op som ved skifte til samme skaft bare i en tungere udgave.

Ja det er differensen mellem jern og wedge der er for stor. Svinget fra jernet fungerer ikke på wedgen og modsat, noget også Claus fik erfare- Var det galt med han lette jern, var det værre med hans lette wedger. Du har wedger i en vægt som burde basse dig, men jernene er for lette.

Det ser jo ikke godt ud, men quick fix er bly tape på skaftet 35.5 cm ned fra grip enden.

Balancen forbliver som tidligere, men total vægten går op som ved skifte til samme skaft bare i en tungere udgave.

Og det er lovligt?

i hvert fald indtil det bliver opdaget :D

Kommer i tanke om et citat fra der bliver brugt blandt medarbejdere hos apple, hvis en kollega er i tvivl om sine beføjelser og spørger; "On your last day at Apple you are allowed to do whatever you want!"

Guest

Og det er lovligt?

Blytape kan monteres hvor du vil på en golf kølle, men ikke på face, så ja det er lovlig å spille med 50 blytape på skaftet om du vil.

Blytape kan monteres hvor du vil på en golf kølle, men ikke på face, så ja det er lovlig å spille med 50 blytape på skaftet om du vil.

Men selfølgelig skal man ikke af/ på montere under en runde der er tællende

Hvor havnet resten af denne tråden? eller blev der til en ny @ClausT 

2 timer siden, skrev LHW:

Hvor havnet resten af denne tråden? eller blev der til en ny @ClausT 

Kan ikke finde noget, har lige forsøgt at søge ... 🙂

I øvrigt skal jeg fittes i morgen - hos Claus i Stensballegaard 🙂

Jeg har ingen planer om nyt sæt umiddelbart, men skiftede for et par år siden til et Wilson FG Tour V6 med DG Pro S300 ss x2 - helt uvidenskabeligt valgt dengang, men der skulle ske noget nyt, og skelede til det sæt du havde fittet til mig. Fornemmelsen i det nuværende sæt opleves i hvert fald af mig som nogenlunde den samme.

Men nu er der løbet meget vand gennem åen siden dengang, så nu er jeg spændt på at se hvad målingerne siger i morgen - jeg har i hvert fald en ide om at mit sving er anderledes end dengang, og at jeg måske kan kan optimere tingene igen.

Fedt, ja giv os en orientering om hvordan fittingen som leveres der, og hvad i kom frem til.

Nå, @LHW mine nuværende jern var ikke helt hen i skoven - og jeg er stadig overfølsom overfor jern der er vægtet for lavt, så min fitting fra for mange år siden holder faktisk rimeligt endnu.

prøvede ca 8-10 kombinationer af skafter og hoveder, og mange af dem blev virkeligt for lette for mig, og jeg mistede fornemmelsen i tilbagesvinget.. hvis jeg SKULLE finde forbedringer, ville en lidt højere boldkurve og bedre nedgangsvinkel hjælpe mig. Smash faktor var høj og tilfredsstillende. Stadig fint med standard længde og Lie, sad lige hvor det skal..

Bedste resultat fik jeg med Taylormades nye P790 med regular 102g skaft, der gav mindre spredning og højere boldkurve, og samtlige føles godt vægtmæssigt, og fantastisk ved impact. Noget længere, men nok mest fordi Taylormades 8-jern har samme loft som Wilson 7-jern (doh!). At lofterne er anderledes er så måske ikke så dumt da det efterlader 4-jernet 3-4 grader stærkere, hvilket jeg godt kunne bruge.  TM jernene koster desværre en bondegård..

Nogen der vil købe et sæt FG Tour V6? 😊🏌️

12 timer siden, skrev claust:

Nå, @LHW mine nuværende jern var ikke helt hen i skoven - og jeg er stadig overfølsom overfor jern der er vægtet for lavt, så min fitting fra for mange år siden holder faktisk rimeligt endnu.

prøvede ca 8-10 kombinationer af skafter og hoveder, og mange af dem blev virkeligt for lette for mig, og jeg mistede fornemmelsen i tilbagesvinget.. hvis jeg SKULLE finde forbedringer, ville en lidt højere boldkurve og bedre nedgangsvinkel hjælpe mig. Smash faktor var høj og tilfredsstillende. Stadig fint med standard længde og Lie, sad lige hvor det skal..

Bedste resultat fik jeg med Taylormades nye P790 med regular 102g skaft, der gav mindre spredning og højere boldkurve, og samtlige føles godt vægtmæssigt, og fantastisk ved impact. Noget længere, men nok mest fordi Taylormades 8-jern har samme loft som Wilson 7-jern (doh!). At lofterne er anderledes er så måske ikke så dumt da det efterlader 4-jernet 3-4 grader stærkere, hvilket jeg godt kunne bruge.  TM jernene koster desværre en bondegård..

Nogen der vil købe et sæt FG Tour V6? 😊🏌️

Prøvede i at tilføje blytape på hoveder for at finde bedre vægt derigennem i stedet for kun at prøve forskellig vægtede skafter?