Jump to content
claust

Live fitting @LHW

Recommended Posts

WIshon 560MC mener jeg de hedder? De minder mest om mine Mizuno'er, og så skal der et PX Rifle skaft på omkring 110g (ret mig LHW) mener jeg det var. De vil give mig markant mere længde (Vi var på et tidspunkt oppe at tale 2 1/2 jern teoretisk).

Scratch wedges med det korrekte skaft monteret i stedet for det jeg har nu vil give mig op mod 2000 rpm mere, og et helt andet feel på sving og boldtræf.

Har besluttet mig for at tage skiftet, dog skal finanserne lige afstemmes inden jeg kan lægge ordren hos Lars. Driver og hybrid skifter jeg, måske til Nike, men der skal jeg lige have afstemt med Lars. Men køller bliver i 2. og 3. omgang, først jern og wedges :-)

der må være en fejl , 66m carry med et 7 jern, og over 10,000 i spin ,eller hva.?

Ingen fejl der...... det er jo Claus :D

der må være en fejl , 66m carry med et 7 jern, og over 10,000 i spin ,eller hva.?

@claust

Ingen fejl der...... det er jo Claus :D

Yeah baby, bare vent - nu er det jo dokumenteret at det var UDSTYRET den var gal med :thumbsup:

Jeg syntes at ham rene20, er ved at være rimelig frisk, det er vist på tide at du lammetæver ham ;)

Hørt !

Det er bare lige det at jeg har på fornemmelsen at Rene nærmest lever ude på golfbanen, så han er altid i skarp træning. Men ned, det skal han på et tidspunkt :baby:

2 1/2 jerns forskel - er det ca 25 m??

Og hvad er du, teoretisk gået fra og til i længde på de forskellige jern?

/Henrik

ja mere end 20 meter på et 5-jern.

kender ikke mine længder nøjagtigt men vil mene jeg har omkring 150 meter (total) i dag på et 5 jern.

For øvrigt, nyt sæt er lige bestilt, det gamle er til salg...

Kan simpelthen ikke leve med tanken om den enorme forskel der er på de to sæt - MUST HAVE !

Nu får jeg travlt med at spare op i en helvedes fart...

For øvrigt, nyt sæt er lige bestilt, det gamle er til salg...

Kan simpelthen ikke leve med tanken om den enorme forskel der er på de to sæt - MUST HAVE !

Nu får jeg travlt med at spare op i en helvedes fart...

Another One bites the dust! :D

Til lykke med købet

Guest

Yeah baby, bare vent - nu er det jo dokumenteret at det var UDSTYRET den var gal med :thumbsup:

Definitivt, men for andre læsere må jeg understrege, at SÅ GALT, er det ikke normalt at jeg ser, og jeg skal forklare hvad dette handler om, for her går mange almindelige fittere helt galt, om de går efter bogen....

Når jeg så ClausT swinge sine Mizuno jern med 95 grams Nippon skafter, ser man en spiller som har et MEGET slow tilbage swing, markeret pause i transistion, og lav club speed, samt meget variabelt swingplan.

Her vil mange kunne tro, at spilleren er fysisk i den svage ende, og at han lave club speed kan forbedres med et lettere skaft....HELT FEJL.....

Årsagen til hans langsomme TEMPO (tid fra man starter bagswinget, til man rammer i sum) er mangel på skaft vægt, så går man lettere, gør man det værre, ikke bedre.

Totalvægten er "din dansepartner", og passer ikke denne vægten/modstanden til din fysiske styrke, så kan du ikke opnå en stabil rytme i dit swing. Her var det så galt at alt som heder rytme var fraværende, så det var meget variabelt hvor lang tid han brugte på sit swing, og pauserne i toppen varierede meget på tid.

Det man egentlig ser, er en spiller som ikke kan føle sin kølle, så han tager det helt rolig så han han føle den. I vendingen har han tabt kontrollen, ofte vil han overswinge for han kan ikke føle hvor han er, før han har kommet for langt, og ALLE alarmklokker ringer. Han hører kun nogle få af de, og vægten er årsagen.

Når der kom vægt på, i et skaft med naturlig balance (han kunne ikke lige DGSL som er tip heavy, butt light)

så kom der mere "autoritet" og beslutsomhed i bagswinget, han overswingede ikke, for nå kunne han jo føle hvor køllen var hele vejen. Når du kommer op rigtig, kan du vende direkte, uden 2 omgange i rundkørselen slig han gør med Nippon 95. Det langsomme tempo med variabel pause i toppen, gav store variabler i tempo og deraf boldtræf, og dette har vi ændret ved et andet skaft, som giver en kølle der er 20 gram plus fra hvad han spiller med. Nå har han rytme og flyd som gavner både club speed og kvaliteten på boldtræffet.

Selve skaftet udgør 15-16 gram og resten er hevet hovedvægt, for også den var for lav., men jeg må altså understrege, at det IKKE er normalt at mis fit er SÅ stor som her, så det er ikke så tit JEG siger, dette skal du sælge, og du skal ha nyt jern set, men her var der ikke noget at diskutere, alle prøver viste det samme, uden nogen tvivl om årsagen.

Derfor skal man passe sig med å tro, at en "slow swinger" er fysisk svag, og af den grund swinger langsomt med tempo problemer. Her SKAL man prøve og gå den anden vej en bogen, gå OP i vægt, eventuelt også i flex styrke på butt og mid, for flex er også med til og give "modstand" og feel af hvor køllen er.

- For let og for blød, gør altså at spilleren raserer sit tempo, og det var altså problemet her.

Edited by LHW

Guest

Tør man spørge hvor du blev fittet til dit MP53 sæt claus?

Jeg mener vi skal la det ligge, for her er mange faktorer som skal på bordet.

- ClausT har mellem disse set, knækket en arm, og det har selvfølgelig påvirket hans evne til å sætte fart på en golf kølle. I dette perspektiv er lav vægt en logisk løsning, og den eneste....

De som kender meg ved hvad det hele startet med, mig selv og mine egne problemer med ryg. Jeg er tidligere Freestyle alpinist på højt nivå, men skader stoppet det hele. Da jeg startet med golf var det med en underliggende solid fysik i ren muskel masse, men rammen er "rusten" (skader som ikke bliver god). Det Golfudstyr jeg selv er komfortabel med og swinge, DVS ramme godt med, er u-akseptabelt for min ryg, jeg er dømt ned i vægt skal jeg ha en teoretisk mulighed til å levere varen over 18 huller.

Vægt er key word her. Jeg kan bare ikke ramme en ko i røven med den vægt som "pleaser min ryg", så den væsentligste lære jeg har fået ud af mange års studier i dette, samt analyse af mig selv og samtlige spillere som har besøgt mig, (ja vi er alle forsknings objekter:-)...så ser jeg en ting man bare ikke kan snyde med, og det er køllens totalvægt, swing vægt værdi, og ikke mindst, hvor vægtden fysisk er placeret. Vi føler disse sager, og det er de som gør at vi kan swinge køllen rigtig. Matcher ikke disse parameter til spillerens fysik, kan ingen træner i verden hjælpe når det er helt galt.

Sammenligningen af et golfswing og par dans er træfende. Køllen er din dansepartner, og kan du ikke føle hvor denne er i dansen, ser det ikke godt ud for tilskuerne heller. Ja man kan altså SE at noget ikke matcher i "Parret", og det er visuelt godt synlig, så den som ved hvad han skal se efter, kan ændre dette til det bedre.

Guest

ClausT fik idag også en lektion i at det er køllen som påvirker spilleren, ikke spilleren som påvirker køllen, slig vi tror det er. Han fik med selvsyn konstateret, at efter 5 swing sidder køllen i "swinget", så når man nå tager en anden kølle med HELT andre specs, vil det første swing blive helt galt, for du har "specs" fra de sidste 5 swing, i dit swing, og dette swinget prøver du nå med den nye kølle, det går galt.

- I løbet af 2-3 nye slag, er swinget justeret til denne kølle, så når man går tilbage til den som egentlig passer, går det helt galt på første her også. Swinget er nå fyldt med komsenpasjoner til specs i en kølle som slettes ikke passer dig, så du skal ha nogle swing for at de rigtige specs skal ind i kroppen.

HUSK DERFOR. Dine prøveswing (på banen) skal ikke kun varme dine muskler, de skal sætte specs fra køllen i dit swing. Swing derfor som om du faktisk udfører slaget, 2-3 gange. så er køllens specs "i dit swing", og du har de bedste ods på og ramme, selv om køllen har mis fit. DU justerer dig som best du kan, for køllen påvirker dig mere en du påvirker køllen.

Edited by LHW