Jump to content
claust

Live fitting @LHW

Recommended Posts

Godmorgen venner,

Senere i dag er jeg på besøg hos LHW, hvor vi skal have set min bag efter i sømmene.

Jeg vil løbende komme med opdateringer og billeder her på siden, så du kan følge med i hvordan sådan en omgang foregår, og følge med i hvilke tanker og forsøg der laves, inden vi kommer frem til en endelig konklusion.

Samtidig får vi også testet kvaliteten af en typisk fitting udført af en alm. Dansk golfbutik, idet det meste af mit sæt blev fittet ved køb i 2011. Selvfølgelig med forbehold for udviklet sving i mellemtiden osv. :-)

Så følg med her på siden, selv glæder jeg mig utroligt meget til at se hvor vi ender :-)

God underholdning på en dag, hvor banen er dækket af sne :)

Mon ikke det er en træt Claus der en gang i aften sætter kursen mod hedested????

Ja, det lyder rigtig spændende.

Kunne godt selv tænke mig sådan en tur, når der en gang i fremtiden er penge til det :thumbsup:

Så er jeg landet :-)

Har taget de første sving med min Mizuno' er og sammenlignet især skaftvægt med andre alternativer, og der er vist ingen tvivl om at udgangspunktet er noget forkert - mine nuværende skafter er alt for lette, og koster både club og ball speed.

Interessant er også hvordan fornemmelsen er med de forskellige skaft vægte - efter at have prøvet et par slag med nogle prøvejern skulle jeg slå med mit eget 6-jern igen, og kunne så let ikke styre det - var ved at få det i nakken ;-)

Vi tester videre, skal nok komme med billeder løbende også...

Dagens hovedperson - NS950GH

Lars i værkstedet

Testet Project X5.0 (mit gamle skaft) - clubspeed hævet fra 70 til 77.

Vi taler en teoretisk forbedring på over 2 jerns længde på de længste jern ...

Hold da op , hvor lette er dine gl, skafter kontra nye. Jeg prøvede igår nogle s 300 6,0 tror jeg de hed , de var ubehageligt tunge i forhold til mine egne cleveland ,men det kunne være sjovt at prøve dem i trackman og se om det alligevel er bedre,

De gamle er 95 gram.

Min driver (R11) er ud over at være 1.5 tomme for lang også en del for tung - dvs. der ikke kan komme optimalt resultat ud af at komme et kortere skaft i, da der så skal tilføres vægt til hovedet, og samlet set bliver det for meget. At afkorte den som den er nu duer ikke, vægten er helt i hegnet.

Loft og Lie tjek af jern og wedges er som forventet / frygtet, 1-3 grader forkert gennemgående, dvs. at f.eks. 7- og 6 jernet har været meget tæt på hinanden. Rettet nu :-)

Guest

Så har jeg sent ClausT hjem igen, en hel del klogere på hvad der passer han

- Nå var denne runden her noget som normalt ikke laves her hos mig, vi lavede en delvis fitting på basic parameter af jern, og vi vurderede så det udstyr han haft i forvejen. Det er gennemgående så galt, at en re-fitting ikke har nogen hensigt, så vi tog ikke nogen fuld test af alt i Trackman. Differense i behov og hvad han har er så langt fra hindaden, at vi begrænset os til å lave lofter til std, og lie 1 grader flad. Jeg kan ikke lave noget godt ud af det han kom med simpelt hen, og årsagen ligger på "feel".

Vi konstaterer at han mangler totalvægt, og denne kan vi mange ganger opnå ved og tilføre vægt på hoved og lidt på grip, slig at balancen bliver rigtig. MEN...og det er et stort men, nå spilleren ikke kan sense skaftet, KUN hovedet, kan man ikke lave dette med godt resultat. Identisk med TLP, kunne ClausT udmærket føle difference på 2 gram, og hvor på køllen de befinder sig. Til en slig spiller kan man ikke snyde, og det betyder her at KUN hevet vægt fra skaftet i sig selv vil gøre det bedre, og da er modificeringen for stor til at svare sig økonomisk.

Det er et kanon godt set han har med Mizuno MP53 og Nippon 950 skafter, men kombinationen passer ikke til han til han og det er primært skaft vægt som er problemet.

Lignende vægt problem var der med driveren og hybridene. Wedgene og putteren har vi lavet, Det putteren fik var et nyt grip som også har ca 26 gram ekstra vægt, og en helt anden diameter. Længden på putteren blev taget ned fra 34 til 33, og lie vinkelen ændret med 6 grader. Den var altså "lidt" fejl den også :-)

Før han tog hjem, gik vi over det hele, matematikken bagud, og de erfaringer vi havde lavet os i dag, og her var svarene klare, det kommer lidt udstyr på Vildmedgolf Køb og Salg, og det fejler ikke noget, det passer bare ikke godt til han. Putteren er den han beholder som det eneste.

Spin på 10000 var med en Scratch 60 LW med DG spinner, men vi skiftet ikke kølle på Trackman før slaget, så den står som et 7 jern. Det var ca 2000 mere end på hans egen, men mangel på vægt er hoved årsagen, da han med 95 og for let til jern, er helt gal med 95 gram som wedge skaft. De fik derfor 7 gram tungsten så SW værdien kom op på D4 fra ca D1 som er alt for let på en wedge.

Edited by LHW