Jump to content
Guest

Kun for de teknisk interesserede.....:-) om SKAFT og fitting

Recommended Posts

9 hours ago, Kitter said:

Hej Lars

tak for dette meget interessante overblik. Det er fascinerende at se denne sammenhæng,som dukker op flere og flere steder. Der var en kort artikel i næstseneste nummer af TodaysGolfer med nogen lignende tal, så det er klart noget som man er ved at få øjnene op for - og data kan man jo nu få fordi man har Trackman m.v.

Her har de også lavere swingspeed med. Mine 88mph med en smash factor på 1,40-1,42 (der arbejdes på det!) og AoA på 4* op og launch angle på 14* (meget stabilt) falder under tallene i dine skemaer. Hvillken retning skal man korrigere for at tage højde for lavere swingspeed og dårlig smashfactor??

206704558_Screenshot_20200217-212505_TodaysGolfer.thumb.jpg.9e09cf10d88570b8523647b774e6d4cf.jpg

Jeg har skrevet en DIY driver tune up tilbage i 2013 som ligger på GolfWRX og som det linkes til stort set daglig. Den vil bistå dig med en KRAFTIG forbedring av smashfaktor, for det er BALL SPEED som er det vigtigste for TOTAL, og du taber ball speed grundet impact position, men den kan du rette op ved først å gøre dig kendt med hvor du bør ramme på face, så med tuning af skaft længden og eventuelt justering af hoved vægt så du opnår et stabilt impact i det området af face.

Metoden er den samme jeg selv benyttet til fitting, men alle kan klare dette selv, og mange tusind har gjort det med meget gode resultater og det fordrer INGEN forkundskaber eller special udstyr, alt du behøver at vide står beskrevet i den tråden og det er ikke så meget heller.

https://forums.golfwrx.com/discussion/909991/diy-driver-tune-up-diy-fitting/p1

23 minutter siden, skrev LHW:

Jeg har skrevet en DIY driver tune up tilbage i 2013 som ligger på GolfWRX og som det linkes til stort set daglig. Den vil bistå dig med en KRAFTIG forbedring av smashfaktor, for det er BALL SPEED som er det vigtigste for TOTAL, og du taber ball speed grundet impact position, men den kan du rette op ved først å gøre dig kendt med hvor du bør ramme på face, så med tuning af skaft længden og eventuelt justering af hoved vægt så du opnår et stabilt impact i det området af face.

Metoden er den samme jeg selv benyttet til fitting, men alle kan klare dette selv, og mange tusind har gjort det med meget gode resultater og det fordrer INGEN forkundskaber eller special udstyr, alt du behøver at vide står beskrevet i den tråden og det er ikke så meget heller.

https://forums.golfwrx.com/discussion/909991/diy-driver-tune-up-diy-fitting/p1

Tak skal du have - jeg er desværre helt klar over smash factors betydning, og arbejder på det sammen med min Pro.

Jeg rammer faktisk face rimeligt centralt (målt ved Dr.Scholl's footspray 🙃)  med centrum en smule (~½cm) mod tåen i forhold til centrum af face (men ikke altid over midtlinjen), men dog med en vis variabilitet. Det er variabiliteten, som giver forskellen i gennemsnitlig smash factor, da jeg jo nogen gange har 1.48+, men andre gange betydeligt lavere.

Men tilbage til mit spørgmål, da jeg ikke kan regne med at øge min swing speed på 88mph (rygproblemer!), tværtimod går det kun een vej.

- Mine 88mph med en smash factor på 1,40-1,42 (der arbejdes på det!) og AoA på 4* op og launch angle på 14* (meget stabilt) falder under tallene i dine skemaer.

Hvillken retning skal man korrigere for at tage højde for lavere swingspeed og dårlig smashfactor??

Jeg tænker her ikke korrektion som forbedring af smash factor (det arbejdes der som sagt på), men hvordan jeg skal justere tallene i dit skema for at finde optimal launch angle/spin rate for lige netop en ball speed på 88*1,40=123mph med min suboptimale smash factor.

Dette for at vide hvad der et min forventelige distance under de nuværende forudsætninger?

Så har jeg en baseline og kan arbejde på og måle forbedringer i driver setuppet ud fra din DIY (samt svinget og andre faktorer) ud fra denne baseline...

Som altid tak fordi du deler af din store viden!!!

2 minutes ago, Kitter said:

Tak skal du have - jeg er desværre helt klar over smash factors betydning, og arbejder på det sammen med min Pro.

Jeg rammer faktisk face rimeligt centralt (målt ved Dr.Scholl's footspray 🙃)  med centrum en smule (~½cm) mod tåen i forhold til centrum af face (men ikke altid over midtlinjen), men dog med en vis variabilitet. Det er variabiliteten, som giver forskellen i gennemsnitlig smash factor, da jeg jo nogen gange har 1.48+, men andre gange betydeligt lavere.

Men tilbage til mit spørgmål, da jeg ikke kan regne med at øge min swing speed på 88mph (rygproblemer!), tværtimod går det kun een vej.

- Mine 88mph med en smash factor på 1,40-1,42 (der arbejdes på det!) og AoA på 4* op og launch angle på 14* (meget stabilt) falder under tallene i dine skemaer.

Hvillken retning skal man korrigere for at tage højde for lavere swingspeed og dårlig smashfactor??

Jeg tænker her ikke korrektion som forbedring af smash factor (det arbejdes der som sagt på), men hvordan jeg skal justere tallene i dit skema for at finde optimal launch angle/spin rate for lige netop en ball speed på 88*1,40=123mph med min suboptimale smash factor.

Dette for at vide hvad der et min forventelige distance under de nuværende forudsætninger?

Så har jeg en baseline og kan arbejde på og måle forbedringer i driver setuppet ud fra din DIY (samt svinget og andre faktorer) ud fra denne baseline...

Som altid tak fordi du deler af din store viden!!!

Se på tallene en gang til, vi kan ikke hente ud stort mere distance uden mere ball speed, for ændring af launch angle betyder meget lidt, og fordrer mere loft eller et nyt swing, men ingen af de vil rykke ved noget som duer til noget. i snit kan vi hente 2.2 yards carry (ca 2 meter) pr grader vi kan hæve launch angle, så kan vi rykke den til 16, giver det fantastiske 4 meter...så det er ikke derfra vi kan gøre det. Vi regner 1 mpg ball speed til 2 meter carry alt andet lige, så regnestykket bliver sådan:

88 x 1.41 = 124 mph ball speed
88 x 1.50 = 132 mph ball speed

Potentialet er altså 8 mph ball speed x 2 meter = 16 meter extra carry, men følger du den DIY og hæver impact til over centerlinjen vil du hente ud 1-2 grader mere launch, og spin værdiene vil falde med 240 rpm for hver 3 mm op på face vi justerer impact, så havde jeg din normale spin værdi nå, kunne vi køre alle nummer og finde det samlede potentiale, men jeg tror denne Trackman rapporten som er fra en anden VMG medlem jeg har lavet driver for viser dig hvad du kan opnå, med den samme driver og det samme swing du har nå, bare forbedret impact, så det er på selve driveren vi skal justere, IKKE på dig.

image.thumb.png.df35707427513e879b425aaaecf61602.png

Her er et nyt chart for 135 mph ball speed , nå med METER , og dette kan du rent faktisk kan nå fra 88 mph club speed, så se nå på 14* launch og se dig rundt om den samme ball speed bare med andre SPIN eller LAUNCH angle kan rykke på distancen....det er ikke stort, vi kan mulig forbedre roll out med lavere spin, men der kommer IKKE mere carry på her, du er allerede oppe ved en rimelig god launch angle og over 17 skal vi ikke... Kom du til 17* så var der kun 6 meter carry extra...
Leg også mærke til at "lige meget hvilken spin værdi", så varirer carry med mindre end 8 meter fra ringeste til bedste resultat, og så langt er der ingenting som tyder på at din spin værdi er ved 4250 så DIT potentiale er meget mindre end de 8 meter, måske kun 4 fra bedre spin, så kombinerer vi det er det måske tale om 10 meter fra dagens ball speed.

Det er altså summen af mere ball speed, en forbedret spin og en god launch angle som rykker ved noget, og din launch er ikke så ringe, så tilbage er spin som alene ikke rykker stort, mens ball speed er det du mangler mest, og der det virkelig rykker.
image.thumb.png.733bd8af604e843886ec7d26c8adf878.png

Om du nå sammenligner Trackman tallene med tabellen, ser du at for den aktuelle VMG spilleren er der ikke mere å hente, vi kom ud til det absolutte maximum, og han har ikke engang en positiv AOA, så selve FITTINGEN er det som afgør hvor godt vi kan ramme og hvad som så kommer ud af det. Akkurat det samme kan du klare selv om du følger den DIY driver tune up.

Hvor i landet holder du hen? er du på Jylland et sted, kom jeg gerne til en aftale for å bistå dig, gerne sammen med din PRO som nok vil blive sjokkeret over hvad der er mulig med helt enkle midler, for det her er ikke svært i det hele taget, og var dette uopnåelig ville ikke så mange kunne bekræfte at de har lykkes med å optimere sin driver selv. 

Jeg skal lave et kort for 120 MPH ball speed i løbet af dagen og poste her, men det vil altså vise det samme jeg forklarer ovenfor. Din Launch angle er god, spin kender jeg ikke men om jeg antager 3500 så taber du kun 4 meter vs den ideale spin værdi som er  2250 rpm vs 14* launch og 135 mph ball speed, og en ændring af launch når du allerede har 14* rykker heller ikke stort, mens kombineret, mere ball speed, lavere spin og mulig lidt mere launch er det som virkelig swinger.

Med hensyn til SPIN og Launch vs IMPACT kan dette kortet jeg har lavet benyttes. IKKE gå opp i launch angle som sådan, det er DIFFERANCENE ift impact kortet viser.

image.thumb.png.bb8afe24c2cb35c044c74b3b57248c27.png

Forstå tabellen sådan at om du nå rammer direkte i center, har vi "point zero" som giver 9 launch og 2610 rom spin. Hæver vi impact med 3/8 eller ca 1 cm bare, vil launch angle gå op til 10, altså PLUS 1* grader på launch (det er det tallet du skal se, ikke tal værdien (11*) som sådan), mens spin vil falde fra 2610 til ca 1890, altså vil den ene cm højere op på face hæve launch med 1 grader og reducere spin med 720 rpm som et snit.

Det betyder at om du nå har 14* launch og som jeg antager 3500 rpm spin, vil de nye tal være 15* launch og 2780 som spin kun ved å hæve impact med 1 cm på face, men kan vi samtidig tune os ind der vi skal, forbedrer vi også din ball speed betraktelig, og da synes forbedringen.

UDEN forbedring af ball speed vil dette give 4.3 meter mere carry, og et potentiale til 8 meter forbedret total, fortsat meget lidt, men kombineret med bedret ball speed vil det rykke voldsomt, så det er fra et impact nærme VCOG vi skal hente de meter du savner.

Edited by LHW

Da alle tråder har betydelig flere læsere end aktive deltagere, og mange af jer nok spiller med en driver som IKKE har skrukobling på skaftet så vi kan tage af hovedet å måle os frem til VCOG, kan vi benytte en forenklet genvej til et bedre impact.

Mål HØJDEN på selve face der den er størst og del det hele i 3 lige deler sådan:
Ideelt impact er på grænselinjen mellem den højeste 3 del og Center delen der jeg har sat en GRØN Smiley - ca 10-13 mm mod toe side af face.
Her skal COR værdien være på max, og vi kan opnå en smash factor på 1.52 om vi lykkes godt, så for Kitter giver det 88 mph club speed x 1.52 = 133.8 mph ball speed, eller op ca 10 mph ball speed fra dagens som i sig selv giver 20 meter extra carry, PLUS fordelen af måske 1* extra på launch, samt en meget bedre spin værdi.

370439039_FixedhoselidealIMPACT.thumb.JPG.8fc8330a9f8f4aa637a20d9408dd2a68.JPG

Edited by LHW

@Kitter

Her har jeg lavet en afkortet udgave for 120 mph ball speed (ja lidt lavere end din, og som da repræsenterer 80 mph club speed med 1.5 som smashfaktor). Som du ser, vi kan ikke via launch eller spin, ej heller kombineret få stort mer ud af det hele, det er marginalt når din launch angle allerede er god og ved de 14*, så du skal bedre impact position på face, DA kommer distancen. Læg mærke til at om fairways har roll som ude på touren, er differencen fra en launch angle på kun 8 og op til 16 kun 11 meter på total, og er launch så dårlig som 8, skal der lidt af en ændring til på swinget for å nå 16* , men carry vil rykke godt, så Launch angle er ansvarlig for carry - Spin for roll out og deraf total.

image.thumb.png.8cee840bd220ac93ea5f95fac0e13321.png

Jeg er for tiden tilbage i Danmark, og er du på Jylland et sted, kommer jeg gerne for å bistå med en tuning af din driver, det vil også gøre det meget nemmere for PROen å undervise dig videre når køllen ikke længer jobber mod dig, og se ikke bort fra at vi kan hente nogle mph club speed oveni, det er ikke uvanlig når alt er tilpasset, så tabellen ovenfor med 135 mph ball speed synes jeg er et rimelig mål man bør prøve å nå, og det betyder at 190 meter carry eller mere og godt med roll out når fairways tillader det burde være opnåelig. Er din spin værdi nå ved de 3-3500 fra 14* launch taler vi ca 30 meter ekstra carry, mulig mere, og det kan man vel ikke takke nej til?

For øvrige læsere, det "mønster" vi ser er at ideel SPIN værdi går ned med 250 rpm pr 1* grader launch angle vi går op, og det mønster er relativt konstant for alle varianter af ball speed, mens de andre parameter (carry, og total) varierer med ball speed, launch eller spin. Har man meget lav launch, vil en høj spin værdi holde bolden i luften lengere, og strække carry, men kun indtil en vis launch angle, så vender den kurven

Edited by LHW

Super, tak for info.

Min spin er i gennemsnit 2600-2800 - og ganske stabil. Når det går galt ender den over 3000, men det sker faktisk ikke ofte.

Jeg er desværre fra Djævleøen og har ikke planlagt ture til Jylland. Det ville ellers være fedt. Jeg må snakke med @Rosenberg, som jeg har en aftale med om wedges i begyndelsen af marts.

Igen - så rart at du deler din viden!

18 minutes ago, Kitter said:

Super, tak for info.

Min spin er i gennemsnit 2600-2800 - og ganske stabil. Når det går galt ender den over 3000, men det sker faktisk ikke ofte.

Jeg er desværre fra Djævleøen og har ikke planlagt ture til Jylland. Det ville ellers være fedt. Jeg må snakke med @Rosenberg, som jeg har en aftale med om wedges i begyndelsen af marts.

Igen - så rart at du deler din viden!

Thomas kan alt det her, så han kan helt klart bistå, og jeg har ikke Djevleøen på rejseprogrammet før til mai/juni (har ikke fået dato), når min søn bliver Bachelor fra IT universitetet i KBH, men jeg skulle også ha været en tur hos nettop Thomas da vi har nogle gamle projekter der ligger på is til det passet...

Lad mig uanset spørge, har du specs på udstyret i din bag? Spille længder og skaft vægt er det væsentligste (never mind med SW værdier), og hvad er din favorit kølle i baggen? Om du kan poste specs og skrive lidt om hvordan de fungerer og føles med hensyn til både flex og vægt, kan jeg i det mindste give dig et skub i rigtig retning for tuning af driveren, men jeg mener stadig du skal se på den DIY om du ikke allerede har en aftale med det første hos Thomas.

EFTERLYSNING

Denne tråden er jo der det heftigste Nerderi foregår, og til et "forsknings project" søges et jernset i 3-PW (gerne 2-PW) med PROJECT X skafter som kan bort gives eller sælges til en meget lav pris. Flex eller længde er helt uden betydning, det samme med tilstand på hoveder, udslidt er godt nok, samme med grips, men skafterne må være uden buler, mens ridser og lidt overflade rust er uden betydning.

Det jeg vil prøve er å modificere et set Project X skafter til å blive RIFLE FCM som constant weight, og årsagen er helt enkelt at rigtig mange savner muligheden for å handle RIFLE FCM da de KUN tilbydes fra PFC center, så lykkes det her som jeg tror det vil gøre, vil en hel verden få et tilbud de ikke så komme, nemlig Constant weight RIFLE FCM som ikke har vært lavet nogen gang, men jeg er rimelig sikker på at jeg skal klare det baseret på Project X skafter, men da må jeg ha et set jeg kan save som jeg vil, og til det er nye skafter for kostbare da jeg gerne vil se at det går som det skal for et helt set.

Har du et gammelt jernset med Project X skafter som ikke koster alverden, lad mig høre fra dig, og det er som sagt skafterne som sådan der har interesse, intet andet, så brugte skaft alene uden hoveder og grips er det samme for mig her.

PS! kun standard modellen er af interesse her, IKKE Flighted da det er en mix af 3 skaft vægter og her skal alle blive ens, altså Constant weight.

6 timer siden, skrev LHW:

Lad mig uanset spørge, har du specs på udstyret i din bag? Spille længder og skaft vægt er det væsentligste (never mind med SW værdier), og hvad er din favorit kølle i baggen? Om du kan poste specs og skrive lidt om hvordan de fungerer og føles med hensyn til både flex og vægt, kan jeg i det mindste give dig et skub i rigtig retning for tuning af driveren, men jeg mener stadig du skal se på den DIY om du ikke allerede har en aftale med det første hos Thomas.

Hej Lars,

tak for din velvilje.

De vigtigste specs er nedenfor

image.png.c1fc0ca2e81bcb2fbacee720127f60fd.png

At beskrive svingfornemmelse på skrift er ikke let, men jeg skal forsøge. For mig er en god svingfornemmelse, at det fra tilbagesvinget føles som om det er køllen/jernet som svinger sig selv ned gennem bolden uden at jeg skal styre køllen eller bruge nogen form for kræfter - den gør det bare helt af sig selv. Jeg skal også kunne føle vægten i køllehovedet i svinget -på den positive måde.

Min bag plus nogen løse køller samlet op gennem årene ser sådan ud.

Det skal lige bemærkes, at der er arbejdet meget med svinget siden nedenstående fittede jern/driver blevet lavet.

Wishon 771 CSI 5-PW med DG R300 (oprindelig fra Honum, efterfølgende monteret ny hoveder af Thomas ifm nogen revnede face på to jern. Tom Wishon byttede faktisk alle hoveder uden beregning, ikke bare de to revnede.) Stort set ensartet god fornemmelse til og med 6-jern. Til og med 8-jern ”svinger de sig selv”. Har 120 m carry i 8-jernet, 128 i 7-jernet.

Yndlingsjernet er 8-jernet, som jeg kan lægge hvor jeg har lyst. 5i er jeg kun gode venner med, når svinget sidder.

FW er Ping G30 - 3 wooden (14,5* men sat til 13,5) slår jeg fra tee 170-190 m, lige ned i fairway. Absolut den bedste kølle hvad angår svingfornemmelse, hvor jeg føler den rigtig fornemmelse af flex og mulighed for at mærke vægten af køllehovedet ude i svingbanen (hvis man kan sige det sådan)

5W (18* sat til 17*) kan jeg bruge fra fairway med god fornemmelse. Har også 7W, som jeg ofte bruger i stedet for en hybrid.

Har to slags hybrider

Cobra Baffler T-rail (19/22*- en gammel dreng fra 2012) - denne giver klart den bedste ubesværede fornemmelse i svinget næst efter 3W'en. (føler vægten af hovedet, men med fornemmelsen af at skaftet flexer lidt rigeligt) men jeg slår den ikke så langt som min Ping G30 hybrid (19*, 22* (150-160m) og 26*), som jeg til gengæld føler giver lidt mere modstand (i negativ forstand) i svinget - den svinger ikke sig selv. Og med Pingen kommer der meget nemt en hook. Det er alligevelPing som er i baggen pga længde.

Driverne (ja der er for mange!)

I baggen er Titleist 917 D2, Stiff-flex, 8,5 grader sat i 7,75*. Med den opsætning har jeg en launch angle på 14* (AoA 4* op) og får 180-190 m ud af den. Hvis jeg sætter den i 9,25* kan jeg få launch angle på 16-18*. Føles lidt stiv naturligt nok, har også testet den med R-flex, men så får jeg en større spredning uden at vinde på længden. Har ikke rigtig føling med hvor vægten af køllehovedet er i svingbanen.

Sammenlignet med de øvrige drivere giver den kombinationen af mest længde, mindst spredning og bedst kontrol samlet set, men den har ikke fornemmelsen af at "svinge sig selv".

Min tidligere standard driver, Taylormade R11S, er kortet i skaftet med en tomme til 44,75 og svingvægt justeret med hotmelt (Leet i Falsterbo). Giver lidt bedre smash factor, lidt mindre spredning, men er 10-15m kortere end Titleisten. Launcher noget højere end Titleisten. Giver ikke meget respons, svinger heller ikke sig selv – jeg skal tvinge den rundt.

Wishon 919THI (fra Thomas). Den er jeg aldrig blevet gode venner med. Skaftet føles for kort, kan ikke føle vægten i hovedet. Den har slet ikke den nødvendige længde (20-25 m kortere end Titleisten) og launcher meget (for) højt.

Taylormade R9 Supertri (min søns). Denne har klart den bedste svingfornemmelse af driverne, svinger ikke helt sig selv, men tæt på. Med denne føler jeg, at jeg kan mærke vægten i køllehovedet på en positiv måde, så den releaser bedre end de andre. Launcher ret højt, men giver længde svarende til Titlesiten. Desværre også stor spredning.

Den optimale driver for mig ville have svingfornemmelsen fra R9 Supertri kombineret med smash factor fra R11S og launch angle fra Titleisten (men det er pokkers svært at slå med tre drivere på én gang).

Så fik du lige hele min golfudstyrshistorie....Håber du kan bruge detaljerne:-)

Du ser ud til å ha det godt med DG SL som er meget TIP HEAVY, eller helt enkelt balance punkt retning hoved siden, mens de er "let" i butt siden,  så der skal mer vægt på hovedet til dig en det normale, det er hvad som mangler den Wishon driveren som helt klart har det bedste hovedet. (se min kommentar i bunden) Godt mulig den også er til den korte siden vs dit naturlige swing plan, men jeg havde umiddelbart taget den frem og givet den nogle striber bly tape.

Det du beskriver af fornemmelse gør at jeg tror det skal laves en MBI match i dit tilfælde (MOI Balance Index match)-
Det er MOI match men efter en helt særegen metode som IKKE er normalt, den er forbeholdt de helt store nerder, men benyttes til spillere som er sensitive for relationen mellem total vægt og hoved vægt. Vi kan regne os frem på utallige vis, jeg benytter den enkleste som er lige ud af landevejen

Hoved vægt / total vægt = MBI

Vi skal altså først lave en MOI match på vanlig vis, så regne ud MBI og fin tune den ved justering på grip siden.
Grip siden ændrer næsten ikke den faktiske MOI værdi, det er minimalt, men den ændrer brutalt på MBI

Eksempel: 
Dit #8 jern er favoritten, og eftersom jeg ikke ved faktisk hovedvægt (eller din grip vægt), må jeg bare benytte standard værdier, men det duer for eksemplet.

Grip - 50 gram
Grip tape - 2 gram
Skaft afkortet til spille længde. - 88 gram (estimat)
#8 jern hoved vægt 275 gram
Ferrule og epoxy = 2 gram (som tilhører hovedet)

Vi har da en total vægt på 417 gram og af dette er hovedet med ferrule og epoxy 277 
277 / 417 = 66.42% av total er hoved vægt

Det her regnestykket må vi lave for SAMTLIGE køller i baggen, og skal du ha den samme fornemmelse, må vi indenfor 1%
Lad os prøve WISHON driveren, stadig uden kunden om faktiske parameter, alt baseret på standard.

Grip - 50 gram
Grip tape - 2 gram
Skaft afkortet til spille længde. - 59 gram (estimat)
DRIVER hoved vægt 203 gram
Ferrule og epoxy = 2 gram (som tilhører hovedet)

Vi har da en total vægt på 315 gram og af dette er hovedet med ferrule og epoxy 205 
205 / 316 = 64.87% av total er hoved vægt

Når vi her ser (og viste) at hovedet er for let (relativt) så bekræfter også tallene det samme. Din favorit som er #8 har en MBI på 66.42 vs driveren med 64.87
Hæver vi nå HOVEDVÆGTEN med 5 gram så sum bliver 210, bliver MBI 66.45 vs #8 på 66.42

TEST MED 5 GRAM BLYTAPE PÅ HOVEDET AF WISHON DRIVEREN.

PS" det jeg laver af regnestykker her er KUN estimater da jeg jo ikke ved de faktiske tal, og dette regnestykke giver INGEN MENING om vi ikke i forvejen har lavet det andet "rigtig", dvs Spille lengen og MOI, men her mangler MOI, og i mit regne stykke ca 50-55 MOI points, så for mig ser det ud som at driveren er bygget til samme MOI værdi som dine jern, men driveren BØR være 50 MOI point OP fra jern. (op til 150 MOI points over jern)

"Normalt" har vi jo tunet hoved vægten så det føles rigtig, derfor er det "normalt" at den MBI faktor vi ser på køller som IKKE føles helt rigtig er for høj, og da tuner vi ned MBI tallet ved å tilføre vægt på grip siden, så selve MOI værdien forbliver indenfor 2-3 MOI points, mens MBI og den dynamiske feel af balance bliver "korrekt". 

WISHON 919THI
Rent teknisk set er dette noget af det absolut bedste der nogen sinde er lavet, og det er mange årsager, men først og fremst at INGEN andre driverhoveder giver en tilsvarende STABIL launch angle....årsagen er ROLL på face. En vanlig driver har et face plan som er en stor bue, så et hovede der måler 10* loft i center, er ca 8* i bunden og 12* i toppen. Sådan er IKKE denne lavet, den er lavet med samme loft på den nedre 2/3 del af face, og kun 1* grader ekstra på den øvre 3 del. Derfor vil loftet være meget konstant, uansett hvor vi rammer, og deraf stabiliserer vi launch angle som er væsentlig for carry, så når en driver er fittet korrekt med de her hoveder, vil spilleren opleve bedre dispersion på carry grunder face teknologien som er i brug. Det er neppe mange Driver hoveder som er i salg 10 år efter de kom på markedet, men det er altså denne, for den sparker røv på det meste, og jeg spiller stadig med min og har ingen skifte planer.

Du skal derfor IKKE give op den køllen, test med 5 gram extra hoved vægt, du vil umiddelbart opdage en ændring til det bedre, forudsat at vi ikke passerede din tolerance for TOTAL vægt, og du skal IKKE vurdere skafter som er Counterweighted, altså let i tip siden og tung i butt siden da de automatisk vil sende os over din tolerance for Total vægt før det føles rigtig på hoved siden.

Launch angle og loft - Ja det er godt mulig 11 statisk loft er for meget til dig, men jeg formoder at denne driveren har LANG HOSEL? da kan Thomas justere den akkurat som vi gør med jern, så loftet kan bendes ned via op til 4* face angle som konverteres til loft, og er LIE 58* som er standard, vil 4* open du "resetter" til square ved adressering, tage loftet ned med 2.84* så 11* bliver til 8.16* som det lavest mulige, altså kan den justeres ned til samme området din Titleist er, og der er ingen praktisk difference fra 7.75 til 8.16*, i en robot er det 0.34* i difference på launch angle (0.84 af loft difference)

LÆNGDE og MOI
Du antyder selv at denne Wishon driveren er "kort", og vi konstaterer at MOI er for lav / for lav hoved vægt, og vi KAN slå to fluer i et slag her, og simpelt hen forlænge skaftet som vil hæve MOI værdien og "forbedre" længden på samme tid, vi taler i gaden af ca 0.5 tommer før tallene falder på plads den vejen. Skulle vi lave "alt perfect" her, ser det ud som at vi skal lave 3 sager før denne driveren er 100%. Den skal forlenges, 0.5-0.75, face angle skal åbnes op til 4 grader fra der den er, (som du selv retter tilbage til square ved adressering), og der skal tunes med nogle gram på hoved vægten. Vi passerer da de 50 MOI points op, men det er sandsynligvis det du har behov for, så det plager mig at jeg ikke kan lave alt det her for dig, det er jo bare en times job i sum, men Thomas kan, forudsat at hoselen er af den lange typen.

Edited by LHW

Tusind tak! Det lyder rigtig spændende.

Jeg forsøger med lidt bly på 919, men lige nu står den i skammekrogen i sommerhuset og bliver kun brugt til svingøvelser i haven🙃

Og så har jeg jo en aftale med @Rosenberg i begyndelsen af marts. Godt nok med tanke på wedges (som simpelthen skal skiftes nu!) og så lidt jern justering, men mon ikke vi også kan snakke driver.

Vil det have nogen effekt også at lægge lidt vægt på hovedet på nogen af de andre køller?

7 minutes ago, Kitter said:

Tusind tak! Det lyder rigtig spændende.

Jeg forsøger med lidt bly på 919, men lige nu står den i skammekrogen i sommerhuset og bliver kun brugt til svingøvelser i haven🙃

Og så har jeg jo en aftale med @Rosenberg i begyndelsen af marts. Godt nok med tanke på wedges (som simpelthen skal skiftes nu!) og så lidt jern justering, men mon ikke vi også kan snakke driver.

Vil det have nogen effekt også at lægge lidt vægt på hovedet på nogen af de andre køller?

Eftersom jeg ikke har data for hele din bag, kan jeg ikke lave dette på papiret og kan derfor ikke svare dig på det spørgsmål, du er selv den nærmeste til å bedømme om der mangler feel af hoved vægt på en eller flere af dine køller, så vejen videre er via "trial and error" for å se om du kan forbedre noget her den vejen. Havde jeg et komplet set med data for det hele, ja så kan jeg regne det ud, men i mangel af det har jeg ikke den muligheden, og det er for omfattende å lave de her beregninger nå man ikke ved om tallene man baserer det på er de korrekte, da kan vi kun antyde og se en mulig retning som ovenfor der jeg 'TROR 5 gram hoved vægt vil kunne gøre det.

Når du så besøger Thomas i marts, bør du få målet op alle relevante data for dine køller, bare da kan man identificere og se hvorfor nogen fungerer bedre end de andre, men ALLE data må med, ikke kun vægt og balance, men længde og MOI (eller SW), jeg regner lige godt fra SW som MOI, men ingen af de giver mening om de andre data mangler, for som du ser med Wishon driveren, den er for kort, og forlængelse i sig selv hæver MOI, for andre køller kan en reduktion være vejen om MOI er for høj, og skal vi tage den helt ud, skal også Total vægt progression MOI og MBI være rigtig, DA vil det blive de "trylle staver" man drømte om.

Det er altså ikke helt enkelt å lave alle køller i en bag til å blive "trylle-staver" men har jeg spillerens feedback og de tørre tal, ja så kan jeg regne ud hvor vi skal, men uanset hvad vi kan regne os frem til, må man altid prøve det man tror bliver rigtig før det kan konstateres at det var ret. Du som spiller er altså en meget vigtig del af vurderingsgrundlaget, så jo bedre du kan beskrive hvad du oplever, jo nemmere er club makerens opgave, og når dette teamwork fungerer som det bør, så kan man altså lave en fitting som virkelig duer, selv om club makeren aldrig har set spilleren swing en golf kølle. Mange vil mulig tænke at det ikke er mulig, men er dialogen og forståelsen mellem spiller og club maker god nok, ja så kan man, og her er et av utallige eksempler fra spillere jeg har bistået online på dette vis, og med resultater de aldrig tidligere har været i nærheden af.

Denne spilleren, HDCP på solsiden av scratch, PGA træner i 18 år og som bygger sit eget udstyr viser at selv spillere som han, har meget å hente fra de små parameter andre bare overser da de ikke ved bedre, men når du læser ser man at spilleren er 100% oprigtig om sine stærke og svage sider med spillet, det er der det starter.

Jeg kan altså bistå, men det fordrer data grundlaget for club specs som mangler i din sag, så min bistand er "metode" og hvordan vi går forover ved testing, samt tal beregninger når jeg har spillerens feedback ud fra de tester han foretog.

https://forums.golfwrx.com/discussion/1782086/my-moi-iron-build-thank-you-howard/p1

• Upvote 1

Nok en update, denne gang muligvis den vigtigste jeg har lavet om tema FLEX og CPM måling, så jeg ved den burde været skrevet på Dansk, men eftersom aktiviteten her på VMG er meget lav mod hvad det en gang var på udstyrs-siden, og kun et fåtal har dybdeinteresse for tema, må i nøjes med link til GolfWRX der originalen ligger. Det er et MEGET omfattende tema, og jeg har efter evne prøvet å dække det så godt som mulig, og ikke mindst, rydde op i det kaos som råder der ude, specielt dette med brug af flex charts som "ikke passer" med de skaft vi har for hånden. Tråden burde været lavet for mange år siden da dette tema virkelig er et orme-bol, og det er det jeg her prøver å rydde op i, selv om jeg ved der forsat vil være "vilde tilstande", for hvad er nå egentlig "S Flex" ? eller hvorfor er mine "S flex" køller kun "R flex" på kortet? Det vil du finde svar på her, og betydelig mere.

De som absolut bør læse tråden og kopiere materialet er @Rosenberg ,@osholm,og @Honum samt alle andre som ejer en CPM måler. De som var til undervisning hos mig fik indsyn i alt det her, men ikke med alle de charts og dybdeforklaringer som nå er i text form. Materialet i tråden vil være del av en senere samling, og det er deraf lagt ned et betydelig stykke arbejde for at dette skal være sikret som reference for fremtiden. Tråden dækker både flex ratings og temaet skaft vægt, som begge er et kaos af de helt store, men tråden bistår med det som skal til for å navigere rigtig i begge dele.

https://forums.golfwrx.com/discussion/1816864/cpm-and-flex-matching-what-chart-to-use-fcm-what-is-flex-slope

Som altid er spørgsmål velkommen, OGSÅ fra de som ikke har CPM målere eller driver med dette i det daglige.

• Like 1