Jump to content
Guest

Kun for de teknisk interesserede.....:-) om SKAFT og fitting

Recommended Posts

Er der noget med play-længderne i første tabel nederst til venstre eller forstår jeg bare ikke hvorfor der er forskel i længderne mellem jernene? 9 = 36 1/8, 8 = 36 4/8 og 7 = 36 6/8. Er det ikke meningen der skal være 3/8 mellem alle?

10 hours ago, MH80 said:

Er der noget med play-længderne i første tabel nederst til venstre eller forstår jeg bare ikke hvorfor der er forskel i længderne mellem jernene? 9 = 36 1/8, 8 = 36 4/8 og 7 = 36 6/8. Er det ikke meningen der skal være 3/8 mellem alle?

Om du nå ser på MILLIMETER set up, så er svaret NEJ, det billedet viser et set med 8.0 mm fra jern til jern mod 3/8" som er 9,5 mm
Når vi konverterer tilbage til imperial og /8" deler, afrunder EXCEL, så de tal du ser skal man IKKE benytte, de er KUN referancer, alle tal som skal benyttes er MILLIMETER målene. Vi kan endre visningen af Imperial fra /8 deler til /16" eller /32" og da bliver det mer korrekt, eller til 10 tall system, men så ser tallene meget fremmed ud.

Tenker det er tabellen i nedre venstre hjørnet og tallene som /8" deler du refererer til?
Se i toppen i de BLÅ, det  her set up har 8.0 mm hele vejen fra og med 3 til og med LOB wedge.

1555257018_Metricirons.thumb.PNG.71b20ffc7ae9eaad6c7d5de8800bef4b.PNG

Edited by LHW

Her er det samme set, nå har jeg på den blå linje i øvre venstre side skiftet til 10 tall system,
1593998894_metric10.thumb.PNG.366684790bc6a0844769c2cadd7c3222.PNG

Vi ser at vi har en udfordring her, skal #8 jernet laves til D2, så skal vi tage bort 1.6 gram fra #9 jernet, men vi kan også LØFTE hele SW linjen OP fra D2 indtil vi har udlignet og #9 jernet viser 0. Da bruger vi SW TUNEREN  OP til vi ser 0 på #9 hovedet.

Når vi kom der til, er ALLE tall løftet, og kun SW står tilbage med for tungt hoved, men her vil vi ha den sådan, så jeg har "nullet den ud" på SW Tuneren på DEN wedgen. Vi ser nå at D2.48 på #8 jernet, så kan det laves, men vi kunne også justeret længden mellem jern til noget andet end 8.0 mm med 0.1 mm ad gange til vi var der, (eller en kombination) om vi IKKE ville op fra D2 til D2.7 ca, som start, så med den her app, kan vi tage alle hensyn på en gang, og SE konsekvensen i gram.

Konsekvensen er her mer hoved vægt hele vejen, men excel regner jo ud, så vi kan lege rundt med spinners og SE hvor det går hen, uansett hvad vi justerer på. SW TUNEREN viser nå 0.70, altså har vi HEVET hele SW linjen med 0.7 så vores #8 jern gik fra D2 til D2.7 så vi skulle være fri for å tage ud vægt på #9 jernet. GW og LW var lige i nærheden, og faldt under rød-stregen når vi hævet SW med TUNEREN. 

De vi REELT set gør, er at de 1.6 vi IKKE ville tage bort fra #9 bliver 0.1 gram mindre, og skal tilføres #8 jernet for å heve det fra D2 til D2.7
Derefter regner Excel ud de andre på ny med den slope vi valgte pr tomme, så den valgte modstandsprogression følger os nå uansett lengde vi vælger
, så det kan ikke blive nemmere å komponere set up end det her.

1795953861_metricswtuner.thumb.PNG.38093ca22212e78e8ffa042946510db1.PNG

Edited by LHW

Placering af spine:

Man hører både at spine skal vende op mod spiller og at den skal vende mod spilleretningen. Hvad er op og ned på dette spørgsmål? Jeg ved LHW har snakket om man kan styre flight med det. Synes jeg har læst på @Rosenberg at du vender den mod spilleretningen. Kan jeg høre hvorfor den ene og det andet?

• Like 1

15 hours ago, MH80 said:

Placering af spine:

Man hører både at spine skal vende op mod spiller og at den skal vende mod spilleretningen. Hvad er op og ned på dette spørgsmål? Jeg ved LHW har snakket om man kan styre flight med det. Synes jeg har læst på @Rosenberg at du vender den mod spilleretningen. Kan jeg høre hvorfor den ene og det andet?

Spining av skaft er dødfødt, det du finder er IKKE den stive eller den svage siden, men den FLADESTE siden af skaftet, (radial consistancy) og vi ved ingenting om hvordan skaftet bevæger sig ud fra den testen, og det er det vi søger svar på.

FLO er det som giver mening, men det fordrer en CPM reader som vi kan se hvad som er den stive og hvad som er den bløde siden, og hvor stor differencen er, men selv det giver os kun en teoretisk fordel, i praksis er den diskuterbar da vi under swinget fra toppen af, drejer skaftet 90 grader. Det betyder at vi loader på den ene FLO linjen, og under release roterer til den andre FLO linjen, så her bliver spørgsmålet hvor stor er differencen fra den stive til den bløde siden, og hvordan opfører skaftet sig under rotation fra den ene FLO linjen til den andre?

Jeg benyttet FLO som en kvalitets kontrol, både for å se om skaftet var ved den flex styrke det burde, og for å se om skaftet havde variabler der var stor fra den bløde til den stive siden.
Alt efter spiller, er det feel fra load eller release som tæller, men generelt benyttes den stive siden til Load, den bløde til Release.

Jeg benyttet en FLO test som går vandret, og når jeg havde fundet FLO linjen, lavet jeg en streg klokken 12 på skaftet i længde retningen som benyttes til å indstille skaftet vs face angle, så det mærket skulle IKKE pege target line, selv om det var den vejen testen udføres.

Bare glem SPINE testing med kulelager, du kan ligeså godt rulle skaftet på et fladt bord og se om det hele tiden stopper med samme siden op, det vil vise hvad der er den flade siden som så vender ned, og er det "helt galt", vil den flade siden mod target line være den bløde siden, der skaftet bøjer sig nemmere, men vi ved ikke rigtig....en CPM test må til, så da kan man ligesågodt benytte FLO og glemme spine, for vi vil ikke kun ha rede på hvad der er den bløde og den stive siden, vi vil vide hvordan skaftet arbejder fra den indstilling.

Vi kommer også ud i nogle problemer med nogle af de justerbare hosels som er for Drivere. Jeg kender ikke de alle, men Titleist så dette tidlig, så allerede fra 910 modellen var alle indstillinger 90 grader fra hinanden, så om vi justerende på hoselen for face angle eller lie, vekslet vi i mellem den stive og den bløde FLO linjen, mens andre hosel typer ikke nødvendigvis har 90 grader mellem de indstillinger vi kan vælge, så må man vide hvordan hosel settingen skal stå FØR vi monterer skaftet, vis ikke har vi kastet bort tiden til hele FLO testen.

Jeg er med på FLO, og glemte at skrive om det. Det jeg mener er jeg ser folk spiner skaftet først og dette er så udgangspunktet for FLO. Men nogle starter så med spine kl. 12 og andre starter ved kl. 9.

• Upvote 1

kl. 9 skal den hårde side være :)

Jo man kan godt se på en Trackman hvad tal var får & efter skaftet er sat kl. 9

Denne øvelse har jeg været igennem med en Pro. 

Før var clubface i minus & efter var det plus. 

Bolden går osse kortere hvis skaftet sidder 180 grader forkert, det vil sige kl. 15

Et skaft skal have den bløde side bagud & den hårde fremad :-)

Dette er testede på alle mine kunder gennem tiden.  

Ikke med med demo udstyr men med kundens eget udstyr. 

Tekst er fra en elite spiller som fik lavede et test 4 jern hvor 4-5-6 blev trukket venstre:

Hvor er det vildt det 4 jern nu . De kommet meget federe ud og jeg kan styre det nu . Hvis jeg tager 5 jernet som vi ikke har rørt ved så er miss hit stadig venstre og den er helt væk med 4 jernet . 😁👍 
Driveren er mere i banen også 😋 
3 wood er mere til at styre men skal sættes op i samme grader den var i før, dog bare hvor vi så får sat skaftet som det sidder nu, det kunne du godt lave ikke ? Men ellers skal vi bare ha lavet sættet så det hele spiller ala det 4 jern du har lavet der. Men tænker det er alle jern vi vel skal ha gennemgået om skafterne sidder korrekt osv? 

Vanvittig hvad sådan små detaljer gør .

Jo dette betyder virkelig noget om skaftet sidder rigtig :-)

Hilsen Rosenberg

• Upvote 2

https://www.precisiongolf.co.uk/

Dette sted er anerkendt for udstyr & pression når vi snakker om tilpasning af udstyr.  

De sætter også skaftet kl. 9

En kunde som tog over med sin søn for at prøve dette sted inden han skulle på collage i USA. 

Jeg spurgte om de satte skaftet i udstyr som jeg gør?

Svar:Ja de sætter skatterne med den stive side frem og den bløde bagud som standard.

• Upvote 1

Når man ser hvor stor forskel der på et skaft i FLO-line og et der ikke er, er det svært at tro det ikke har en forskel i forhold til hvordan det sidder i skaftet.

HVORDAN MÅLER OEMs KØLLE-LÆNGDEN

Denne her er så speciel at den bør postes her i denne tråden.
Det handler om MÅLE STANDARD for lengder på golf udstyr, og som med det meste andet som har med  Golfudstyr å gøre, er der INGEN FÆLLES STANDARD, så det er ingenting å si på at mange undres over at 2 modeller som på papiret kan se ens ud, IKKE er det når de måles, eller at en som tilsyneladende er kortere end en anden, faktisk er længer...

Denne jobben burde jeg gjort for mange år siden, men "better late than never" heder det vist....
Jeg har sendt ud E-poster til en god håndfuld af de store mærker, og svarene er begyndt å komme ind, så her har vi 2 af de afklaret.

TAYLORMADE
- De har frem til nå benyttet en metode som garanteret har ført mange på vilde vejer, der de har målet ud til en PIN, som gør at længden fremstår ca 1/8" kortere end hvad den er om man benytter USGA metoden for drivere med en 60* lievinkel der man måler til enden af grippet. TM har så sent som 11.01.2018 skiftet til USGA standarden.
Da information er relativt omfattende fra TM, poster jeg link til det hele, der også omregnings-tabeller er vedlagt.

https://www.taylormadegolf.com/on/demandware.static/-/Sites-tmag-master-catalog/default/v1557994372776/manuals/LengthMeasurementNotice.pdf?CJEVENT=e518e7fdc87d11e982fc00370a180511

MIZUNO
- De beholder sin egen metode som IKKE passer med USGA standard, men omregningen er enkel
Målt med en USGA standard ruler vil MIZUNO sine køller (og jern og andet), måle 3/8" LÆNGER end hvad som står på papiret.

https://www.mizuno.co.jp/customer/faq/golf/qa/club_length.aspx

TITLEIST
- Her var det en klovn som besvarede, men de gives en ny mulighed, og jeg håber denne som besvarede bliver strammet op internt, for det svar jeg fik er ikke bare for dumt, det er latterlig og lidt til, men gengives her, så må jeg tro de kan gøre bedre rede for sig når de gives en ny mulighed.
" Lay the club in a corner, with the clubhead in the corner measurement would be from the corner to top of the grip.". 

Jeg fylder på ved å redigere denne posten efterhånden som de andre svar kommer ind.

Så kom Titleist med et noget mere seriøst svar, det er dog stadig svært å benyttet det i praksis, da de ikke kun har sin egen standard, men sin egen ruler som jeg ikke fik billede af, eller nogen dybere forklaring for hvordan den fungerer, men den har variabel livinkel, og de specs de opgiver er UDEN GRIPS.....det betyder at så langt, med 3 svar, har vi 3 varianter.....
Da de dummet sig på første svar, modificerede jeg spørgsmålet noget så der ikke skulle være tvivl om hvad der spørges til:

What MEASURE STANDARD, DOES TITLEIST USE for play lengths?
- a fixed 60* ruler like the USGA standard?
- a variable lie angle ruler?
- another method? 
- with or with out grip?

Svaret lyder sådan:
"We use a proprietary length board that was designed by our engineers here at Acushnet.
It does take lie angle into consideration.
The club lengths that are published on our website DO NOT include the grip. For instance, when we list a 7 iron at 37", that is an ungripped 7 iron."

Denne burde måske været taget "internt" med ROSENBERG eller OSHOLM, da jeg denne gangen behøver bistand til noen tester til en liten APP.

Det kan være meget besværlig å lave data "på papiret" til å guide os igennem ett byggeri, af jern da der er så mange detaljer i alt fra skaftets balance punkt, faktisk COG, faktisk start vægt på skaft etc, men jeg TROR jeg er ved å nærme mig i noget som i sum kan gøre det her enklere....

Problematikken går ud på å tjekke de return values denne app leverer, det ser til tider ret ud, andre ganger galt, og uden en SW scale of MOI match scalen ved siden af mig kan jeg ikke tjekke de her data i praksis uanset hvor mange test runs jeg kører her.....

Vi taler DRY FIT values, der kun hodet og skaft er inkluderet (ferrule og epoxy er udeladt end så længe men kommer selvsagt med i "finalen")
Det jeg vil dere skal gøre, er å tage et "tilfældig" skaft og et passende hoved som normalt tilhører det skaftet, (gerne flere alternative skaft på det samme hoved).

De data jeg behøver er Skaftets MODEL (navn så jeg kan finde BP, du skal IKKE måle) NETTO vægt OG samt NETTO længden på skaftet (nå værdi)
(har du en kølle du akkurat nå bygger, vil jeg gerne ha både uncut og cut data for skaftet)
Hovedets nummer og vægt, (nå værdi). samt BBGM på hovedet som baggrunds data.
Return values som MOI points OG SW værdi.

Det er altså et minimum af input data som skal til, og jeg vil prøve dette op mod "officielle specs" for skaftets balance punkt for å se om vi har en "tolerance" tilstede på skaftets balance punkt om det skulle variere og IKKE passe med officielle specs. Differancen er uanset lille, men når systemet kan regne ned til 0.1 MOI points KAN det ha betydning for om "papirdata" matcher den virkelige verden.

Ud over det sædvanlige, at vi må punche ind faktisk hoved vægt vi starter fra, er input data begrenset til de GULE felt. - vil bare vise hvordan det fungerer.
Her ser vi hvordan appen regner ud NETTO skaft vægt fra UNCUT, og tager hensyn til at Wedger har højere BBGM, samt at set som IKKE laves til 4/8" har variabel butt cut vs standard.
DETTE vil du IKKE se, dette er "skjult matematik", der er en egen INPUT box for de data som skal overføres hit legges ind.

image.thumb.png.662307162ea8347ee630cd53b1967863.png

SKAFTET er vigtigere end mange er klar over, så for å gives den som skal bygge maximalt med retur data, regner systemet ud hvor mange MOI points skaftet i sig selv tilfører, og på ny ser vi GULE felt som de eneste INPUT, de burde være selvforklarende. Vi taster længden for #9 jernet, og opgiver længde progression mellem Jern og Wedger.
Return data ser overvældende ud, med det er mere af pædagogiske grunder, så vi kan se hvordan MOI værdien for skaftet i sig selv ændrer sig mellem Descending, Constant eller Ascending WGT. De aktuelle return values af interesse for DETTE byggeri er de BLÅ. Her ser vi også INPUT af faktisk uncut start vægt for skaftet da de jo varierer, så i mit eksempel er alle helt ens, noget de aldrig er i praksis, men det kan dette systemet tage hånd om lige meget hvad skaftet vejer.

image.thumb.png.26736ec6654f5358f5e5729657ad023c.png

Vi ender så op med de her tall der vi ved hjælp af SPINNERE kan tune hovedvægten op eller ned med 0.1 gram sådan at alle tal for MOI værdi bliver helt ens på poenget, og da ser vi hvor mange gram der skal tilføres det enkelte hoved for å nå vores target, samt hvordan det hele ser ud som total vægt progression eller mellem køller . Hurtigere og enklere end det her kan det næppe laves, da udelader vi noget som vil give os gale data. Jeg håber og tror det her kan give os "papirdata" vi kan bygge efter, og opnå en tolerance på det færdige byggeri som er "god nok", eller mindre end 5 points (0.5 gram hoved vægt) off, og en total vægt indenfor plus minus 1.5 gram, da har jeg lykkes, men jeg ved ikke hvor nærme vi kommer, det er det jeg vil tage rede på med praktiske prøver. (ja denne vil selvsagt deles gratis, og er en "afsporing" fra den store appen med EL-profile data jeg stadig IKKE kan få fat på i en gratis udgave, og derfor ligger på hold til jeg finder en, men denne her er nok vel så nyttig, og meget enklere i sum.

Denne her en integreret del i den store appen jeg stadig jobber på, men der skaft databasen som skal gøre det hele "bedre", altså mangler, så her må vi selv taste ind balance punkt, det slipper man i den store, og DERFOR vil jeg IKKE at du skal måle BP, dette er nemlig også en test om vi kan benytte de data som de leveres og deraf har nogen nytte af de offisielle specs. Vis det viser sig at vi selv må måle BP, så kan jeg bare droppe hele databasen, for det er BP og EL-profilene som har interesse derfra, IKKE skaft vægten da den jo aldrig passer med offisielle specs uanset, og derfor må tastes ind akkurat som hoved vægt.

PS! jeg har valgt å lægge VCOG til 4/8" fra leading edge for jern hoveder (varierer fra 4/8 til godt 5/8" mellem hoveder), så de vil variere, og faktiske specs kan vi enten måle, eller hente fra Maltby, men nogle modeller har variabelt VCOG ift hoved nummer, og da kan vi ALDRIG ramme plet på "papiret", uden at vi kender VCOG fra jern til jern. Det ER mulighed for å taste det ind om man vil, men jeg har for enkel hedens skyld bare valgt et tal og benytter samme for alle. Vi må altså via alle de målinger vi som oftest ikke gider om vi skal ramme 100% på papiret, men lad os se hvor nærme vi kan komme i en forenklet variant som denne, det er det jeg vi tage rede på her før den færdig laves deles.

Teori og praksis er nogle gange et stykke fra hinanden, lad os se hvor meget....hjelp til med å måle nogle eksempler, så skal jeg se om denne appen svarer "godt nok" eller ikke.
Her er altså FINALEN, og der vi tuner head weight så vores data falder på plads (vi tilfører ingen tal, vi bruger spinnere for op eller ned med 0.1 gram på hoved vægt og alle de andre regnes ud af sig selv) . Som du ser giver systemet DRY FIT values også for brug af SW scalen, så her ser vi både MOI værdier og SW værdier.
Her en test run af 4/8" som MOI matched....SW progression ser IKKE rigtig ud....det er den slags grejer jeg må finde ud af, er der afvik, og hvorfor..... 

image.png.220c59a95bdb263973862c6d04926065.png

Her ser vi hvad True Temper AMT er for noget, det er MOI MATCHEDE SKAFT
For jern er progression ca 6 gram pr tomme, for Woods nærmere 4 gram, og det forklarer vel hvorfor mine tabeller for skaft vægt progression har 5 gram i snit pr tomme?

Her ser vi at for SKAFTET er AMT "ideelt", men KUN som 4/8" set, vi roder det til om vi går 3/8", så AMT ser IKKE ud til å være egnet for 3/8" dels set, da vi også ender med en underlig hoved vægt progression, så selv om MOI er den samme, bliver det som 2 køller med samme SW værdi, de kan føles helt forskellig da den faktiske vægt distributionen er en anden, så for AMT ser det ut til at vi bare roder det hele til med MOI match or 3/8" . De kommer nemlig IKKE så galt ud som faktisk MOI med 7 grams hoveder...meget godt faktisk.

image.thumb.png.eac8c35b8e460703c68f6f6ac95e4572.png 

Går vi 3/8 del med AMT bliver skaftets MOI værdi Ascending......og må kompenseres på hovedet tilsvarende, derfor den underlige hoved vægt progression som havner UNDER 6 gram, og det ser bare IKKE rigtig ud, så hvordan det føles stiller jeg spørgsmålstegn ved. End så længe tror jeg AMT bør være som de er, altså bør vi IKKE røre ved de, andet som mulig bygge de til 4/8" deler og MOI match, IKKE 3/8" og MOI. Her ser vi at MOI tolerancen går "gal vej", og fra plus minus 2.6 MOI points til plus minus 4.6, og at skafterne nå har vendt MOI kurven den anden vej.

image.thumb.png.3dd86c33bb15a4d13dc8401a8eae90df.png