Jump to content
Vild med Golf
Guest

Kun for de teknisk interesserede.....:-) om SKAFT og fitting

Recommended Posts

Der er sat tidslås på trådene (24 timer) efter at et par brugere misbrugte redigeringsfunktionen, og slettede og redigerede så trådene ikke længere gav mening.

Jeg kan ændre værdien, men hvad er rimeligt?

EDIT: Har rettet så medlemmer i gruppen Medlem+ kan rette egne indlæg i indtil 1 uge efter post

@LHW take it away

22 timer siden, skrev LHW:

De som ikke kan forholde sig til almindelig net etikette må heller lukkes ude, end at forumet som et hele skal lide for å gi plads til folk det ikke burde gives plads til.

er allerede sket..

• Thanks 1

35 minutes ago, claust said:

Der er sat tidslås på trådene (24 timer) efter at et par brugere misbrugte redigeringsfunktionen, og slettede og redigerede så trådene ikke længere gav mening.

Jeg kan ændre værdien, men hvad er rimeligt?

EDIT: Har rettet så medlemmer i gruppen Medlem+ kan rette egne indlæg i indtil 1 uge efter post

@LHW take it away

Supert, jeg gør altid mit bedste for å gøre det ret første gang, men man ser ofte ikke fejl før det er "på tryk", så jeg læser altid over EFTER at jeg har postet, og DA ser jeg ofte en fejl eller 3 som burde rettes, det være sig skrive fejl, tal eller andet, men godt at man nå kan redigere den slags, for her i denne tråden skal det være "i orden" der bør i alle fald ikke findes fejl som har betydning....retter i morgen, en ny update er klar da, så da tager jeg samtidig de fejl jeg kunne se her på de sidste og lægger til en kommentar om rettelserne jeg gør. 

• Like 1

Den 7/11/2017 kl. 07:50 , skrev LHW:

@Rosenberg

(fikk ikke til å tagge de andre faste leserne, bistå gerne,,,, OSHOLM - NIK - MH80 - CONRAD...)

En lille update, her med et kort som viser de muligheder vi har om vi vælger å bygge et jernset med 3/8" dels spring.
Da de fleste set har en PW som kun er 0.25 kortere end #9 jernet, vil set som bruger #9 jernet som startsted blive det korteste, mens start fra PW eller #8 giver det samme resultat. Derfor er tabellene sorteret med #9 jernet til venstre, så settene bliver gradvis længer i de lange når vi går mod et længere jern som start point.

For et Classic 2-PW kan vi altså ved å starte fra #9 (om det var ideal jernet), lave et set der #2 jernet blev hele 0.875 kortere end i et standard set, og var settet 3-PW vil #3 jernet blive 0.75 tommer eller "halvandet jern" kortere end standard om vi startet fra #9.

Den første tabellen er med faktiske spille længder, sammenlignet mod MIZUNO standard (som er 0.25 kortere end Titleist), mens tabellen i bunden, er "ens for alle" længder da den isoleret viser differencen mellem set der er de normale 4/8" mod 3/8" og differencen på længden det så giver.  

Tabuet med "play length" er brudt med Single length irons, og erfaringen derfra har vist at vi gerne må go OP på længden i de korte, og NED på længden i de lange. Det vanlige med 3/8" set er deraf og starte fra 6,7 eller 8, alt eftersom vi måtte føle er rigtig for hvordan det hele ser ud til sidst, men det er egentlig "frit valg" til å starte fra hvor man selv måtte ønske, og her ser vi så hva det giver. Om f.eks #6 jernet er "idealet", så ser vi at det giver en PW der er plus 0.25" fra det han spiller idag (no worries), mens hans #3 jern bliver minus 0.375" eller "nesten ett jern kortere" end dagens set.

5a0156c733741_38startpointsMizunostandard.PNG.87dbffff84e19ca350562632ceae32a6.PNG

Tak LHW ;)

Dejligt at du bliver ved med at smide guld korn op på nettet ;)

ALT er copy past ;)

Den 7/11/2017 kl. 15:50 , skrev MrSwingKin:

Ved du om nogle OEM producenter vil levere et sæt ud fra dine specifikationer i forhold til længde, vægt og lie hvis man bestiller et nyt sæt?

Det kunne jo give anledning til, at nogle derude vil skifte sit sæt i 2018.

Eller skal man til en clubmaker for, at få leveret et progressivt sæt?

Jeg vil gerne hjælpe dig hvis du mangler en til at tune dit (måske) nye sæt ;)

En update igen, denne gang med nogle "paper specs" for et set up jeg ble udfordret til å komponere, men som ikke er bygget.
DG X100 (eller S300) - ASCENDING WEIGHT - FLIGHTED - 3/8" 

Nei denne modellen eksisterer ikke, men man kan lave det om man vil.
For ett sett 3-PW må vi tilføre ett #1 og ett #2 skaft, samt tage ud #4 og #8.

For at specs skal ramme som dette kortet viser, er vi avhengige af at vi kan VEGT SORTERE almindelige DG X100 indenfor de tolerancer de har. Flex vil for 6 jernet tilsvare SS1 eller FCM 6.5, og ettersom vi ønsker "Flighted" har jeg manipuleret flex slope fra 10.4 til 11.4 pr inch, og modificeret Tip lenght progression fra standard 4/8 til godt 5/8 (11/16) som går begge vejer fra #6 jernet
11.88 CPM pr inch er identisk med RIFLE FLIGHTED, og vi ender her meget nærme også på TIP L. Progression

Vi vil så stå tilbage med et set der går fra standard flex og flight som er LOW på #9 jernet, og progressivt højere jern til jern til vi ender på #3 jernet, som her vil spille med 1 tomme lengere tip section end standard (SS2), men kun ca 5 CPM blødere end standard, og deraf HIGH launch. (tip længden). Sættet som et hele regnes som SS1 med hensyn til flex, bare med en anden stejler flex slope og tip Længde progression.

Med hensyn til VÆGT er den omregnet til "comparable wgt", og vi står så med et set som minder om det typiske Descending wgt med ca 1 gram fra skaft til skaft, bare at her vender vi den den anden vej, og til ASCENDING WGT der vi starter med ett #3 skaft på 124.3 gram, og ender med en PW på 131 gram

Det er altså mulig å "vrænge" X100 til å blive flighted og Ascending wgt om man kombinerer SS2 med SS1 og strait in, samt korrigerer med tip trim som vist. Sådan ser det ud, men HUSK - skal man ramme slope på VEKT, må vi finde skafter med den start vegt som er opgivet i KURSIV

917244946_DGX100FlightedASCENDINGwgt38.thumb.PNG.81f704e1602ccbfc566235823d145f03.PNG

VÆGT kalkylen for 3/8" er baseret på at #8 jernet spilles til "std" længde, og at man går 3/8" begge vejer derfra som i de fleste 3/8" set up, der #3 jernet så ender 5/8" deler kortere end std, eller som ett #4 jern med minus 1/8".

Her er nogle varianter for hvordan man kan lave 3/8" sets, og tilpasse den korte, den lange eller begge ender - GUL er start jernet for længde slope
1457881741_38setoption.PNG.9102e4ec1ea4ab7af3e2eaa3c58e1162.PNG

Edited by LHW

3/8" konceptet på et A4 ark bare - ALT MED BACIS I STANDARD. - BEDRE OVERSIGT OVER MULIGHEDERNE KAN MAN IKKE FÅ.
for SET MED START LENGERE END #8 er det en fordel og starte fra over length så man kun skal kappe.
Tabellen er alt man behøver for en quick and dirty uden andre værktøj en sag og noget å måle længden med.
Her er det lagt ind behov for BLY TAPE av en type som vejer 2 gram pr 3 tommer (standard 1/2" bly tape for golf)

RØDE TAL = KORTERE END STD
BLÅ TAL = LENGERE END STANDARD

1593733733_38SETUPWEBwhead.thumb.PNG.348e5a6165a549866ca1a5bd740c54db.PNG

.....MILLIMETER SET UP KOMMER  MED INTERVAL PÅ 0.5 MM SOM ALTERNATIV TIL 3/8"

Edited by LHW

Den 8.2.2019 kl. 11:15 , skrev LHW:

3/8" konceptet på et A4 ark bare - ALT MED BACIS I STANDARD. - BEDRE OVERSIGT OVER MULIGHEDERNE KAN MAN IKKE FÅ.
for SET MED START LENGERE END #8 er det en fordel og starte fra over length så man kun skal kappe.
Tabellen er alt man behøver for en quick and dirty uden andre værktøj en sag og noget å måle længden med.
Her er det lagt ind behov for BLY TAPE av en type som vejer 2 gram pr 3 tommer (standard 1/2" bly tape for golf)

RØDE TAL = KORTERE END STD
BLÅ TAL = LENGERE END STANDARD

.....MILLIMETER SET UP KOMMER  MED INTERVAL PÅ 0.5 MM SOM ALTERNATIV TIL 3/8"

Er det ikke omvendt med blå og røde tal? Det lange jern skal være kortere end standard og de korte skal være længere end standard?

Hvordan skal HEAD WEIGHT ADJUSTMENT forstås? Hvad er årsagen til der skal tilføjes vægt i dette koncept? Tror ikke helt jeg forstår den tabel.

Sidste spørgsmål: Giver dette udfordringer med gap når vi justere skaftlængde og derved potentielt swingspeed og derved gapping?

Alle de forslag som er opgivet her, er resultatet av start i ett STD jern.
RØDE - Kortere end std
BLÅ - lenger end std.

En spiller som passede "standard" i ett klassic set, foreslåes å lave det her med start i sit #8 jern, deraf er den med en STD label.

Skulle vi se på det her for din del, vil det naturlige være at vi legger den hele ind fra start som PLUS 5/8 deler som det ble bygget.
Det bliver så #8 eller #9 jernet som forbliver uendret, og som de er nå på både lengden og SW.

Når vi så starter å save ned de andre med 1/8" på #7 jernet, - så 2/8" på #6 osv, så vil det RELATiVE blive helt ens med det du ser i de her tabeller.
Der må TILFØRES vægt, da afkortningen gør at vi taber MER SW end vi ønsket.
Skal vi ramme MOI på ett 3/8" dels set, skal SW progressionen være 0.5 SWP, så når vi har savet af, taber vi i snit 0.75 SWP altså lige lidt mer end hva vi skal, så når det er savet ned, skal der nogle gram tilbage på de alle sammen, det er det du ser her.

FLEX - målbar flex endres ikke stort, når SW går ned (værdien) går flex styrken op, så om vi siger de nå var plus 5/8 og ca D7, så er jo D3 std, og de er da 4 CPM blødere grundet SW. Når vi så reducerer SW i de lange, så bliver de relativt set stivere, og vi må nå se på den nye SW verdien vs den gamle.
Starter vi fra #8, har vi 5 jern x 0.5 SWP = 2.5 CPM = ca som "hard stepping" i #3 jernet (altså går det op i flex fra "standard" til hard stepped 1x), men vi har samtidig lavet BUTT siden af det her skaftet kortere end de andre...og der tager vi det meste tilbage, så i sum taler vi  "plus minus ikke noget", det flader sig ud igen.

Jeg kan køre tallene i den Nye MILLIMETER SYSTEMET. jeg har stadig alle specs på dit Scratch jern set, så har du alle tal direkte på hvor meget der skal saves og hvor meget som skal på igen af vægt- Starter vi fra #9 jernet, betyder det at KUN det her jern forbliver plus 5/8", de andre kortere, men om man vil, kan man også tage det jern ned om det jernet i sig selv føles for heavy eller langt. Om vi tager bare 1/8" del af, går det ned med 0.75 SWP, som 2/8" er  det 1.5 SWP osv.

du kan deraf allerede nå teste det.
Tag dit #3 jern, monter et stykke tape som tager længden ned med 5 - 6/8 (18-19 mm) (tilbage til "std" længde #3 jern")
monter ca 3.2 gram bly tape på hovedet.
Prøv jernet.

Dit set up i sum, vil se ud som det set der starter med "standard" #3 jern, altså øverste linjen i det her kort, mens vegten bliver som fra #9 jernet, da vi jo går kortere, ikke lengere som tabellen for #3 jern start forudsetter.

Den her opskriften jeg har lavet ovenfor, er for jern som startet som FLAD SW match, altså Classic som de fleste har, set der var lavet til MOI men som 4/8" (jeg lavede mange af de også), de kan IKKE laves om efter samme metode, det er anden vægt som må til for kompensering der, da de jo ikke startet som flad SW

Der er INGEN differance i carry eller gapping, vi taget bort indtil 5/8 del, teoretisk ca 2 mph club speed, men det kompenseres i sin helhed af et bedre boldtref og høyere PTR, så det er ikke nogen grund til å se på lofter. For LIE vinkelen er vil ca 0.5 grader "flad" på #3 jernet efter afkortning, men om det er noget man skal justere på må man vurdere, vi taler "skævt" med næsten en meter mod højre, om den nå rammer højre om da....

Edited by LHW

Jeg er usikker på om dit set var lavet til D6 eller D7, så jeg har kørt begge.
Du kan nå se hvor mange millimeter du skal save af, og hvor mange gram som skal tilbage på det enkelte jern.

om D6 er start, bliver det sådan, der #3 jernet skal saves ned med 15.98 (16 mm kortere), og tilføres 10.4 gram
1607078225_MH80D6.thumb.PNG.e1358f683bf6a0779eac119f1ea82cf1.PNG

Om vi startet fra D7 skal der lidt mere vægt på (12.3 gram på #3 jernet for å hæve det med 1 SWP mod ovenfor - 1.95 gram extra)
Vi kan da enkelt bare legge til det tall vi ser på laveste linje, og som viser hvad 1 SWP er i gram ved denne lengden (2.16 gram på #8 jernet)
Skal vi lave #9 jernet som start, falder #3 med nye 0.75 SWP vi skal tilføre og for #3 jernet er det 1.95 gram pr SWP

Da seer det sådan ud, stadig med D6 som start. (hele SW slope falder der D6 i #8 bliver til D5.3 som laveste mulige - altså de ca 0.75 vi taber)
Tilføret vægt bliver ENS, da systemet legger hele slope ned til lavest mulige, men vi kan tage den OP derfra om vi vil, men IKKE ned uden å tage vægt bort fra hovederne. (her har jeg satt start til D7, deraf mer vægt til det enkelte hovedet, skal den ned til D6 kan vi bare trekke fra 1x tallet på laveste linjen pr hovede)

1309420254_mh802.thumb.PNG.9debafc749d1ef9d9d7560588539a257.PNG

Edited by LHW

9 timer siden, skrev LHW:

Alle de forslag som er opgivet her, er resultatet av start i ett STD jern.
RØDE - Kortere end std
BLÅ - lenger end std.

Nu tror jeg at jeg forstår den, jeg læste den lodret men den skal læses vandret. :) Så passer tallene bedre.

2 hours ago, MH80 said:

Nu tror jeg at jeg forstår den, jeg læste den lodret men den skal læses vandret. :) Så passer tallene bedre.

Hehe, ja til dig bliver det øverste linje på alle de 6 tabeller, den der starter med 5/8 deler som da indikerer hvor lang #8 jernet bliver vs standard, og deraf ett #3 jern med GRÅ som betyder STD og deraf uendret fra Standard mål (39.00") 

3 timer siden, skrev LHW:

Hehe, ja til dig bliver det øverste linje på alle de 6 tabeller, den der starter med 5/8 deler som da indikerer hvor lang #8 jernet bliver vs standard, og deraf ett #3 jern med GRÅ som betyder STD og deraf uendret fra Standard mål (39.00") 

Vil det ikke gøre at mit 9 jern skal forlænges? Det er i dag 36 5/8 og ud fra den tabel skal det være 36 6/8.

Hvis jeg går ud fra den du har lavet specifik til mine jern har du 3 jern som 38 7/8´.

21 timer siden, skrev MH80:

Hvordan skal den nederst til venstre forstås? Er der forskel på antal gram pr. SW alt efter længde på skaft?

nede til venstre er KUN referance kort.
Det viser hvor mange gram 1 Swing vægt point er om vi skulle ændre den, så ønsker vi å HÆVE den med et point hele vejen, ja så ser du nå hvor mange grams der skal til på den aktuelle kølle for å hæve den med 1 SWP

Det forholdet følger av den aktuelle kølle længden, så kortere kølle = mere vægt for å blive til 1 SWP
- #3 jernet i øverste linje er jo STD og full længde, så der skal der 1.99 Gram til pr SWP
- Det samme #3 jernet savet ned med 6/8 deler fordrer 2.05 gram (#9 start der kun #9 er stad).

Ikke den store differencen, men når vi skal op og ned med mange points, så er de decimalene vigtige, og her roder vi pænt sagt med det hele, så da må vi har styr på decimalerne, og tage afrundingen helt til sidst. 

Når vi som her, prøver å lave en progressiv SW slope som erstatning for faktisk MOI, så har vi nå 4 varianter der laves udstyr efter.

- Classic med SW match
- MOI eller 1.33 SWP progression pr tomme
- DIY MOI med 1.0 SWP progression pr tomme
- 4 inch fulcrum eller 0.8 SWP pr tomme.

Vi må tilbage til "hvad det hele er" for å forstå alternativene her, og de handler kort og godt om, HVORDAN swinger vi vores køller?
- Swinger vi de alle samme ENS, ja så er ENS modstand det rigtige.
- Det klassiske SW match giver et set der modstanden går OP jo lengere køllen er, altså et set der vi progressivt benytter MERE kraft jo længer vi skal flytte bolden, deraf progressivt større modstand.

Da har vi begge ender, af det, de andre 2 er i mellem, altså har vi IKKE ENS modstand, den faktiske er progressivt højere jo lengere køllen er, det er bare hvor meget mere vi taler om.  Sådan ser de 4 typiske SW slopes ud af de som benyttes i dag, men her er ikke noget "ret eller galt", vi har det som passer spilleren, og det som ikke passer så godt, så ligesom alt det andet, er det her individuelt, og noget som påvirkes af utallige faktorer og deraf noget vi IKKE skal bestemme før vi har vurderet helheden.

Skal vi lave det her "rigtig", bør vi lave både det korteste og det længste jern, og i en variant man stadig kan modificere, så her er det lidt trial and error, og de af dere som har oplevet rigtig fitting og ved hvad bare 0.4 gram kan lave i differanse, ja de forstår at har man 4 valgt her, så er det IKKE lige meget hvad man vælger

Sådan ser de 4 slopes ud i et set med 0.50" mellem jern, det typiske klassiske D2 flad hele vejen i bunden af de 4
Her ser vi både hvordan SW og hoved vægten varierer alt efter om vi vil ha ens modstand (MOI eller 1.33 SWP pr tomme), eller FAKTISK progressiv, og i så fald hvor progressiv ønsker vi den skal være? Den vi omtaler som progressiv, den som har 1.33 SWP pr tomme er jo den FLADE, den som giver faktisk ENS modstand.

758453641_4slopes1.thumb.PNG.3a2d117eff423f86edd8d4890734c11a.PNG
Det er den her typen af muligheder man IKKE bydes på fra OEMs, og det er synd, da det jo viser sig at det enkelt kan laves, baseret på helt standard varer.

Vil disse 4 typer kun anvendes på de jern der anvender samme hoved- og skafttype? Vil hybrider og 2-3 jern med lettere skafter følge disse progressioner, eller vil de blive fittet særskilt?

Så håber jeg at denne EXCEL VBA APP regner korrekt, noget den gør på alle de test runs jeg har lavet, så nå slippes den fri til brug, men TJEK før du saver...mindst 2 gang. Jeg poster linket via WRX, da det er nemmere å administrerer det via en side, men den skal være selvforklarende for de som ved hvad den skal bruges til 🙂

Her tager vi CUSTOM FITTING helt til enden af det mulige i tilpasning på Længden og Modstand.
Vi kan tune SW slope som vi vil med interval på 0.1 SWP pr tomme, så her er ikke noget vi ikke kan beregne med hensyn til længde og SW modstand, 

http://www.golfwrx.com/forums/topic/1751610-metric-irons-excel-vba-app/

SÅDAN blev interface til slut, så må det ligge et stykke tid før jeg kobler på SKAFT og FLEX  modulen, samt MOI calc til Kg/cm2 som nå er skjult indtil jeg har tid å lave den færdig, men det andet er klart nå, så derfor slipper jeg den bare ud her i 1. udgave.

1832650420_Metricirons.thumb.PNG.56cb59ed37574559fd654338d257add3.PNG

Også bare et lille chart som giver et hurtig overbkk over de muligheder vi har når vi går METRIC - studer HØJRE SIDEN med differancer vs standard.
Det er fra 10 mm eller 3/8" del og 9.5 mm ned til 2/8 de mest aktuelle alternativer er, og 5/16" eller 8.0 mm (7.9 mm) tror jeg bliver en hit.
Her kan vi spille "standard" #8 jern, og få ett "3 jern der er som dagens #5 jern å¨længden, og vi kan bare blive ved med 8.0 mm helt til Lob Wedge om vi vil...
Ved å benytte start i #8 jernet, og METRIC systemet, kan vi tilpasse alle deler av jern sættet fra de lange via mid til de korte OG wedgene så¨ALT passer.

2033221969_Metricoptions1.thumb.PNG.ab48ecaa73d59bc0157b1f1948bf7137.PNG

SIG UMIDDELBART TIL OM DET OPDAGES FEJL.

Metric options2.PNG

Edited by LHW