Hop til indhold
Gæst

Kun for de teknisk interesserede.....:-) om SKAFT og fitting

Recommended Posts

Gæst

Ok.

Et generelt skaft/kølle spørgsmål: hvilke factorer bestemmer spin på en driver, eller sagt på en anden måde, hvad kan du skrue på for at justere spin i forhold til en driver for at opnå optimal spin?

LOFT er det korte svaret.

Ved hjælp af skaftet besørger vi at du rammer godt, og gennem det optimerer ball speed og eliminering af gear effect. Loft besørger så launch, alt efter ønske om ball flight og bane forhold. Spin bliver altid lavt når man rammer godt, og loft er vejen til ændring.

Vi kan fin justere ved tip trim, som primært reducerer tilført dynamisk loft, men kun for en late release player. Effekten er derfor variabel, samt at vi risikerer dårlig feel om vi tip trimmer over vægt behovet. Vi kan ved vægting af hovedet, lægge Hot melt gavnlig for launch og spin, men vi er ude i små tal, og mindre end hvad 1 grader loft kan gøre, med de mængder vi som oftest benytter (8-10 gram)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Er PXi skafterne generelt "blødere" i flex end andre px og rifle da i vælger 6.5 ssx2, jeg havde overvejet at prøve en hybrid med PXi 6.0 skaft, vil det være for blødt i forhold til mine x100 ssx2?.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Er PXi skafterne generelt "blødere" i flex end andre px og rifle da i vælger 6.5 ssx2, jeg havde overvejet at prøve en hybrid med PXi 6.0 skaft, vil det være for blødt i forhold til mine x100 ssx2?.

MEGET blødere men det er det ikke alle som vil høre på :-)

- det nærmeste PX skaftet som kan sammenlignes med PXi 6.5 er 5.0 Flighted, som igen er en tand blødere end PX 5.o, og vi skal soft steppe 2 x.....altså en hel del ned i flex fra PX 5.0

Redigeret af LHW

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

MEGET blødere men det er det ikke alle som vil høre på :-)

- det nærmeste PX skaftet som kan sammenlignes med PXi 6.5 er 5.0 Flighted, som igen er en tand blødere end PX 5.o, og vi skal soft steppe 2 x.....altså en hel del ned i flex fra PX 5.0

Dvs pxi 6.0 reelt vil være for blødt for mig?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Så skal jeg så ikke prøve den hybrid alligevel da den kun fåes med pxi 6.0 skaft :(

Om du har muligheden prøv den, men kan den ikke prøves før køb, ikke bestil.

- Det er ikke mulig og forudsige hvordan du responderer på dette skaftet, for nogen af os har stor tolerance for hvad vi kan swinge godt med, andre har betydelig mindre.

Som en ekstremt eksempel må jeg nævne Tiger Woods. Han kan ikke spille andet som Dynamic Gold X100 i jern, men i hans driving iron er det et PXi 6.5 skaft, som ikke engang er hard stepped, så han har tydelig stor vidde i hvad han kan tilpasse sig, men samtidig er det en selvmodsigelse for en som er så sær på skafter som han. Her er billede af hans bag data, før han fik Nike Covert som driver og wood.

Se hvad slags loft han spiller, det er ikke meget "RBZ Blades" over dette :-)

Her er en samling af skafter som er ca som PXi 6.5, og med DG S300 samt X100 i bunden

så ser man bedre hvor dette skaftet hører til på flex.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det må da vist være en typo i face angle på TW driver:  +2 3/2 ?

Kan det iøvrigt passe at de "bare" har taget et 8,5° hoved og voldbøjet til 11,25° og derved også åbnet face angle voldsomt  ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Om du har muligheden prøv den, men kan den ikke prøves før køb, ikke bestil.

- Det er ikke mulig og forudsige hvordan du responderer på dette skaftet, for nogen af os har stor tolerance for hvad vi kan swinge godt med, andre har betydelig mindre.

Som en ekstremt eksempel må jeg nævne Tiger Woods. Han kan ikke spille andet som Dynamic Gold X100 i jern, men i hans driving iron er det et PXi 6.5 skaft, som ikke engang er hard stepped, så han har tydelig stor vidde i hvad han kan tilpasse sig, men samtidig er det en selvmodsigelse for en som er så sær på skafter som han. Her er billede af hans bag data, før han fik Nike Covert som driver og wood.

Se hvad slags loft han spiller, det er ikke meget "RBZ Blades" over dette :-)

attachicon.gifTiger Woods specs.PNG

Her er en samling af skafter som er ca som PXi 6.5, og med DG S300 samt X100 i bunden

så ser man bedre hvor dette skaftet hører til på flex.

attachicon.gifPXi 6.5 vx X100.PNG

Kan desværre ikke finde nogen steder at prøve dem, da der ikke er nogen af butikkerne der fører dem.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor i alverden spiller/spillede han med 11 grader!? Læg mærke til hans fairway kølle også? 16 grader for en tour spiller er da vidst ikke helt normalt?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Kan desværre ikke finde nogen steder at prøve dem, da der ikke er nogen af butikkerne der fører dem.

hmm...til hybrid kan du spille PXi 6.0.....

- Du har prøvet PX Tour Issue Hybrid på 85 gram, når taler vi 112

- Har også revideret tallene i Wishon Software for en feil på PXi 6.5

PXi 6.0 falder i mellem PX 5.5 og 6.0 Hybrid, nærmest 5.5

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Hvorfor i alverden spiller/spillede han med 11 grader!? Læg mærke til hans fairway kølle også? 16 grader for en tour spiller er da vidst ikke helt normalt?

Tiger spiller et LOW launch jern skaft, men mere loft end normalt i Players irons, så det er ikke Launch egenskabene har er ude efter fra skaftet. Han spiller med højt spin og max stop på alt, det er årsagen til de høje loft han bruger, mens skafterne er tilpasset hans swing.

16* regnes som 4 Wood

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

hmm...til hybrid kan du spille PXi 6.0.....

- Du har prøvet PX Tour Issue Hybrid på 85 gram, når taler vi 112

- Har også revideret tallene i Wishon Software for en feil på PXi 6.5

PXi 6.0 falder i mellem PX 5.5 og 6.0 Hybrid, nærmest 5.5

attachicon.gifPXi vs Hybrid.PNG

Ok tanken var at få en 21 graders hybrid og evt skifte mit 4 jern ud med en 24 graders variant af hybridden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

...og hans driver er som du ser med 11.25 grader loft, men nå snakker vi TRUE loft. Den som læser godt vil også se at han spiller en driver med closed face angle, nogen man ikke skulle tro med en spiller på hans level.

Jeg har tidligere skrevet om dette med loft og tolerancer, og her for lidt siden var der en tråd på GolfWRX hvor en spiller havde fået målt sin 10.5 Callaway driver med 13^* loft som resultat. Callaway fortalte han det som det var, at 10.5 var designet som 12* og produktions tolerancen var plus minus 1* slig at 10.5 var 11 til 13 grader....So much for OEM fitting...ikke ved man loftet på demo driveren, og ikke ved man loftet på den man bestiller. Der man kan bestille hand picked loft, bør man gøre det, om specs på demo køllen er kendt da...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu

Important Information

Ved at bruge forum accepterer du vores Privatlivspolitik og Vilkår for brug af siden