Hop til indhold
Gæst

Kun for de teknisk interesserede.....:-) om SKAFT og fitting

Recommended Posts

Gæst

Jeg tager det tekniske om ClausT besøge hos mig i dag, og det som kommer i denne tråden.

- Vi tog IKKE en komplet fitting, vi var grundlæggende på jagt efter basic specs og følger af disse, så vi ved ikke andet end område for totalvægt, samt balance punkt og vægt klasse skaftet, samt lidt om hans feel preferancer og swing karakter.

Claus havde altså fået smadret sit swing tempo ved at skaftet var for let, og at han kun havde feel av selve hovedet, ikke skaftet. Han varv sat op med Nippon 950 i R flex, og han kom fra Project X 5.0. Tester idag var altså begrenset til Totalvægt, Reel vægt fordeling og balanse, samt swingvægt.

Vi har IKKE gået i dybde på bendprofil og flex, så det genstår til næste gang, men jeg ved hvor vi skal, så det vil jeg vise jer...

I toppen af listen er Nippon 950 som han kom fra, og nr 2 er PX 5.0

- Responsen på spilleren fra disse 2 skafter var.

Nippon.

- Passivt og usikkert takeaway, meget variabel pause ved transiston, lav club speed og PTR samt early release

PX

- Stor Authority ved take away, for stor brutalitet ved transistion og toppen af swinget, bedret club speed, men variabel release.

Konklutionen er

- Nippon skaftet er for lett og for blødt. Det gør spilleren usikker, og han kunne vanskelig føle hvor han havde køllen. Det smadret alt som heder rytme og tempo timing så han kunne vanskelig ramme godt.

- PX Større totalvægt, og mere fornemmelse af at skaftet holder, gav selvtillid, men forventninger om grim feel fra en stiv skaftspids, gjorde det godt synlig at spilleren overanstrengte sig for å loade skaftet tiltrækkelig.

Min anbefalning.

- Vi skal i området 105-110 gram uncut skaft vægt, i et skaft med normalt balance punkt, dvs ikke skaft af typen DGSL.

Spilleren har et vis behov for feedback af flexstyrke fra butt delen da den giver "selvtillid", men en profil med blødere feel fra impact, vil redusere hans behov for og loade for meget for at undgå en grim feedback.

Skafter der passer denne beskrivelse, er Rifle 5.0 og 4.5, ved testen blev det benyttet 5.0 soft steppet 1x. Ved test at vægt på wedge, var det meget godt synlig at HØJ vægt i wedge var tjenlig. Dette faktum påvirker også valget af jern skafter, da vi nå står ovenfor alternativerne Constant Weight, eller Decending weight.

Taper Tip skafter som benyttes i Players irons, er Constant Weight. Selv om skafterne har forskellig længde fra 3 til PW, har de altså samme vægt.

Parallel skafter som allet starter som "metervare", og tip trimmes til rigtig flex som start, vil altså naturlig nok give det tungste skaft til 3 jernet, og det letteste til PW.

Til denne spilleren kan det se ud som, efter feedback i Wedge, at det IKKE er gavnlig med Desceding weight, men at vi bør bruge constant weight. Det gør at mine umiddelbare alternativer deles i mellem Rifle 4.5 og 5.0 som basis i Descending weight, og alternativet til disse bliver Project X PXi, som jeg tror passer perfect.

I tal og nummer ser, alle skafter fra Nippon 950, via hans gamle PX 5.0, via Rifle 4.0 og 5.0 til PXI 5.5 og 6.0 slig ud. Mit tips til vinder er PXi 5.5

Officielt har disse skafter følgende vægt som #8 jern

Nippon Pro 950GH R = 94,50 gram

Project X 5.0 = 115 gram

Rifle 4.5 = 110 gram

Rifle 5.0 = 112 gram - testet som SS1x

PXi 5.5 = 108 gram - antat rigtig valg

PXi 6.0 = 108 gram

Redigeret af LHW

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

ja Lars , det er jo stik imod hvad man ellers får at vide. det " plejer " at være ved langsom sving = lav vægt og omvendt

Ja for i it tilfælde var det: lav vægt = langsomt sving ;-)

Så har jeg set i mine hylder om der var noget jeg kunne bruge som matcher de behov vi kom frem til, og det mener jeg det var, men det var ikke et skaft jeg regnet med fra starten her.

Ved nærmere analyse af de skaft vi testet, var vi i vægt i området 112 gram på Rifle og 115 gram på PX 5.0. Disse gav de bedste resultater for hans swing tempo. Jeg noterede at PX var bedst med hensyn til tempo, men om det var 3 gram, eller at han ladet på allerede fra start, er jeg usikker på, men selve tempoet var godt, men ikke forbruget af kraft.

Med Rifle var han mere afslappet, men ikke med rigtig så god tempo kontrol, men her var han mere i balance på det samlede forbrug af kraft.

Det ideelle skaftet synes derfor å være, et skaft som ligger over 112 gram, men med tilsvarende stivhed i butt sektionen som Rifle, måske lidt ekstra, men med en blødere nedre mid og tip. Vi er ude i nuancer her, men tanken er å trigge hans tempo kontrol, uden at han skal grue sig til en bad feel fra en stiv skaft spids og deraf over loade skaftet.

Skafter som matcher dette er Project X PXi 6.5, men som soft steppet 2 ganger.

- Dette PXi set som jeg har målt igennem, stater som 115.5 gram, men taber sig ca 2 gram ved SSx2 (vi saver af 1 tomme fra butt vs, strait in, så vi kan sige at vægten er 113.5 gram så vi er i rigtig gade.

Når vi soft stepper 2 gang, så er det 3 skaftet som havner i 5 jernet, og dette set PXi falder 7 CPM ved SS2 så vi havner på "PXi 5.8". Da min software ikke kan kalkulere sone flex ved Soft stepping, har jeg beregnet tallene manuelt, og da ser det hele slig ud.

PX 5.0 og Rifle 5.0 er med som referanser

Testen var med Rifle 5.0SS1 og jeg mener vi rammer plet med PXi 6.5SSx2

Det er også et andet hensyn som da ivaretages til det bedre for ClausT og det er vægt progression som følge av Constant weight skafter.

Når jeg bedømmer skaftvægt i Constant VS Descending (parallel tip)er det som #8 jern skaft jeg sammenligner. Er set up med disse skaft 5-GW, så har vi 3 længere og tungere, samt 3 kortere lettere end #8 i Descending. Vægten er deraf et gennemsnit og der er i sum 10 til 12 gram fra tungste til letteste, som giver plus/minus 5-6 gram fra den vægt jeg sammnligner fra.

Rifle som offisielt hos mig er 112 gram, ville altså gå fra 112 plus 5 `= 117 gram i 5 jernet, og ned til 112 minus 5 = 107 gram i GW.

Med PXi 6.5 SSx2 har ha ca 113.5 gram fra 5 til og med PW, så har han 114.5 til GW og 115.5 til LW. Vi tager nemlig med 3 Wedger på top.

Da 560MMC er et jern som ikke tilgiver alt, men meget, og Claus har lidt ustabilt bold træf, går vi op i tilgivelse, men ikke ned på kvaliteten, så skafterne skal monteres i et set Scratch EZ1 som 5-PW, der PW er 48 grader. 52-56-60 i Scratch 1018 wedger, 56 med DG spinner som er 125 gram. Grinds og bounce er ikke valgt, men tema bliver Blå som starter i logoen på de børstede PXi skafterne, til Blå Scratch logo på hoveder, sort ferrule med blå ring, og New decade Sort Blå-

Redigeret af LHW

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Slig ser skafter ud Satin/børstet overflade

Hovederne Scratch EZ1 ser slig ud.

En meget dyb og stor cavity, men stadig med lidt vægt direkte bagud for bolden

Vi skifter farvene i logo til Blå, det samme med ringen i ferrulen til blå.

Som skafterne er hovedet Satin/børstet

Specs på jern ser slig ud

Redigeret af LHW

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt valg! :) Her er et eksempel på den blå finish på scratch-jern.

Redigeret af MH80

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Har fået et spørgsmål om en som vurderer Mitsubishi Diamana Ahina 70X, og hvordan dette vil fungere for han

Vægt høres fin ud, men Ahina er MEGET stiv, og jeg har ikke noget som direkte er kompatibelt

Original BLUE X er stivere gennem øvre mid til øvre tip

Original BLUE X 65 er blødere i butt, og fra nedre mid og ud

ProLaunch RED x er lidt stivere i butt , men blødere derfra og ud(grusom feel, få om nogen kan lige dette skaftet)

De er altså plus minus Ahina alt efter hvor i skaftet vi måler, men ingen af disse er kendt for "smooth" feel, så vi er i den virkelig stive enden af udvalget.

Højere linjen ligger, jo stivere - Ahina er den sorte

I tørre tal ser det slig ud

Som med alt andet, det bør prøves, og vi er altså ude i skafter som ikke er kendt for "god feel", og det gør det bare vigtigere å prøve først.

Ud fra hvad jeg ved om dig, er vi nok i rigtig gade, men her er alternativer i u middelbar nærhed med mere feel, men så spørgs det jo hvad for en feel du synes godt om da ...

Det eneste skaft i denne gruppen som kan siges og ha en god feel er ProLaunch RED AXIS, som med en helt anden konstruktion og højere Torque tager ud den lidt "døde feel" som ofte kendetegner skafter i denne gaden med Low/Low og X flex. "Problemet" er at dette ikke leveres i mere end 1 vægt klasse som her er 67 gram, som nok er i den lette ende for dig.

PL RED AXIS er i egenskaber meget lige med BLUE 65 X men det lidt blødere over det hele og med højere TQ for bedre feel. Da vi uanset ikke rammer op vægt, har jeg udeladt

Project X7A3 er for blød i mid og tip, og X8A2 vejer for meget, så et direkte kompatibelt skaft med Ahina 70X har jeg ikke, men flere som er plus minus.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Om Peter Ellebye læser med, har han måske en kommentar da jeg antager at han kender Ahína70X som er en tand blødere end BLUE X som han spiller. Om jeg skal sammenligne jer 2, har i mage fælles træk, men Peter har noget mere aggressivitet i transition og starten på swinget, så tilsvarende stift som han spiller skal vi ikke.

Han spiller for tiden Tour X7 i jern med Club speed på ca 102, og med driveren er han ca på 113 mph.

Ahina 70X høres i denne settingen ikke helt gal ud, men det genstår hvad du selv synes om feel, og om du skaftets feedback af vægt og flex profil, kan få ud det bedste i dit swing.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, grunden til jeg spørg er at jeg er lidt varm på Ping Anser driveren, som kan fås med dette skaft!

Det ender dog nok med jeg alligevel køber en hos dig for at få det optimale udstyr. :)

Hvilket skafter har du, som du vil mene passer bedre? Prøvede lige 3 sving med en titleist 910 D3 med et RIP alpha 60 S skaft som jeg svingede super og sendte alle 3 lige ned af linjen. Et skaft på 63g, hvilket ikke er meget i forhold til resten af mit udstyr så det overraskede mig en del.. Kan også være et tilfælde jeg lige slog 3 gode i streg. :)

Mit nuværende driverskaft er et proforce 69 series red tour S, som jeg har en tendens til at "slå" frem for at svinge køllen.

Redigeret af MH80

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, grunden til jeg spørg er at jeg er lidt varm på Ping Anser driveren, som kan fås med dette skaft!

Det ender dog nok med jeg alligevel køber en hos dig for at få det optimale udstyr. :)

Hvilket skafter har du, som du vil mene passer bedre? Prøvede lige 3 sving med en titleist 910 D3 med et RIP alpha 60 S skaft som jeg svingede super og sendte alle 3 lige ned af linjen. Et skaft på 63g, hvilket ikke er meget i forhold til resten af mit udstyr så det overraskede mig en del.. Kan også være et tilfælde jeg lige slog 3 gode i streg. :)

Mit nuværende driverskaft er et proforce 69 series red tour S, som jeg har en tendens til at "slå" frem for at svinge køllen.

Jeg spiller Ahina skaftet, ganske vist i S-flex i både Driver og 5-Wood. Jeg tror faktisk, at jeg ville få noget mere længde ved at skifte skaft, men jeg kan rigtigt godt lide den tunge vægt, så jeg føler en super kontrol !

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg spiller Ahina skaftet, ganske vist i S-flex i både Driver og 5-Wood. Jeg tror faktisk, at jeg ville få noget mere længde ved at skifte skaft, men jeg kan rigtigt godt lide den tunge vægt, så jeg føler en super kontrol !

Det er også grunden til jeg tror det er det bedste af de 4 muligheder i Anser, da jeg også svinger bedst med højere totalvægt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er også grunden til jeg tror det er det bedste af de 4 muligheder i Anser, da jeg også svinger bedst med højere totalvægt.

Det virker for mig, 72 gram vejer mit skaft og jeg har ikke det der sene tunge release man burde have for det. At du så vil have Anser'en skal jeg nok lade være at kommentere på ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Vægt og flex i sum er det som får dig til at slå med dette skaftet, men jeg har ikke sone flex på den modellen, men 3 andre ProForce i X flex og de er alle en tad til den bløde side vs Ahina. Måske skal du blødere i butt og øvre mid ?

Jeg mener fortsat at Project X 7B3 bør passe, eventuelt tip trimmet, og vil du ha mere vægt findes jo også 8B4. Tour issue serien har jeg ikke sone flex på, foruden tip trimmet i en par varianter, men RIP Alpha S flex er ikke så lang fra der jeg mener du passer. PFC 60 X kan også passe.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det virker for mig, 72 gram vejer mit skaft og jeg har ikke det der sene tunge release man burde have for det. At du så vil have Anser'en skal jeg nok lade være at kommentere på ;)

Hver sin smag! :) Har prøvet titleisten et par gange, men den spinner for meget for mig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Her er alle 8 som kan prøves og som du kan passe. (X10A2 til en wood, ikke driver)

X6B7 Project X Tour Issue 6.5 - Graphite Wood 69 Gr. 3.5TQ

X7B3 Project X Tour Issue 6.5 - Graphite Wood 76 Gr. 3.2TQ

X8B4 Project X Tour Issue 6.5 - Graphite Wood 83 Gr. 3.3TQ

X6A4 Project X Tour Issue 7.0 - Graphite Wood 69 Gr. 3.5TQ

X7A3 Project X Tour Issue 7.0 - Graphite Wood 76 Gr. 3.2TQ

X8A2 Project X Tour Issue 7.0 - Graphite Wood 82 Gr. 3.2TQ

X8A4 Project X Tour Issue 7.0 - Graphite Wood 83 Gr. 3.2TQ X-Siff Tip

X10A2 Project X Tour Issue 7.0 - Graphite Wood 100 Gr. 2.5TQ

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vægt og flex i sum er det som får dig til at slå med dette skaftet, men jeg har ikke sone flex på den modellen, men 3 andre ProForce i X flex og de er alle en tad til den bløde side vs Ahina. Måske skal du blødere i butt og øvre mid ?Jeg mener fortsat at Project X 7B3 bør passe, eventuelt tip trimmet, og vil du ha mere vægt findes jo også 8B4. Tour issue serien har jeg ikke sone flex på, foruden tip trimmet i en par varianter, men RIP Alpha S flex er ikke så lang fra der jeg mener du passer. PFC 60 X kan også passe.attachicon.gifRip Ahina.PNG

Hvordan skal tabellen læses? Er det flex i forskellige tommer på skaftet?

Ja, som jeg kan se så ligner RIP og Project X hinanden en hel del. Det overraskede mig hvert fald at et så let skaft kunne give mig så gode sving.

Redigeret af MH80

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er alle 8 som kan prøves og som du kan passe. (X10A2 til en wood, ikke driver)X6B7 Project X Tour Issue 6.5 - Graphite Wood 69 Gr. 3.5TQX7B3 Project X Tour Issue 6.5 - Graphite Wood 76 Gr. 3.2TQX8B4 Project X Tour Issue 6.5 - Graphite Wood 83 Gr. 3.3TQX6A4 Project X Tour Issue 7.0 - Graphite Wood 69 Gr. 3.5TQX7A3 Project X Tour Issue 7.0 - Graphite Wood 76 Gr. 3.2TQX8A2 Project X Tour Issue 7.0 - Graphite Wood 82 Gr. 3.2TQX8A4 Project X Tour Issue 7.0 - Graphite Wood 83 Gr. 3.2TQ X-Siff TipX10A2 Project X Tour Issue 7.0 - Graphite Wood 100 Gr. 2.5TQ

Ok.

Et generelt skaft/kølle spørgsmål: hvilke factorer bestemmer spin på en driver, eller sagt på en anden måde, hvad kan du skrue på for at justere spin i forhold til en driver for at opnå optimal spin?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Det er ikke kun vægt som er differanser her, også selve profilen er lidt variabel inden for A eller B flex, og den måles som DEFLECTION eller "fald i millimeter når en given vægt monteres"

Jo lavere deflection tal, jo stivere, det er derfor lidt differance også i feel og launch, selv i samme flex.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu

Important Information

Ved at bruge forum accepterer du vores Privatlivspolitik og Vilkår for brug af siden