Jump to content
Kastbjerg

Renovering af wedges....igen

Recommended Posts

Der er KUN 2 DG spinner skafter, så da reserverer jeg disse til dig.

Vokey 52/08 og 56/14 det samme.

PS! Det er IKKE nogen fordel med et DG Spinner skaft i en 52 du skal spille til fuldt swing.

- Et almindelig Wedgeflex er bedre, da DG spinner ikke kan gi dig mere spin på en 52, KUN holde boldkurven lavere. Det er loft fra 56 og op disse er gode for, og da til køller man IKKE spiller til fuldt swing.

Om du da vil ha et wedge flex til 52/08 siger du bare til.

Jeg snupper wedge flex til 52/08

Har du en samlet pris ?

Er der nogen af de skafter som ligger op af px 6.0? i så fald, hvordan er spin og kurve så? spinner skafterne kender jeg og DG s300 føles for "bløde" så de er udelukket.

Guest

Der er ingen PX skafter, og ingen som er så stive som PX 6.0, men også det kan "laves" om nødvendig, og slig gør man det......

Et PX 6.0 tilsvarer FCM 6.5 og det nærmeste jeg kommer er S300 som er 5.8, eller 7 CPM svagere

- Om jeg nå ikke tager hensyn til hvad der står i bogen, og så tip trimmer vi et S300 Taper tip skaft, noget man officielt ikke kan lave, så kan jeg lave dette tilsvarede stivt som PX 6.0 ved og tip trimme det 1 tomme eller 7/8 dels tomme for å være helt precis, og da er dette S300 skaftet stiver op til FCM 6.5

- Vi må så bore op hoselen til 0.370 parallel.

Der er ingen PX skafter, og ingen som er så stive som PX 6.0, men også det kan "laves" om nødvendig, og slig gør man det......Et PX 6.0 tilsvarer FCM 6.5 og det nærmeste jeg kommer er S300 som er 5.8, eller 7 CPM svagere- Om jeg nå ikke tager hensyn til hvad der står i bogen, og så tip trimmer vi et S300 Taper tip skaft, noget man officielt ikke kan lave, så kan jeg lave dette tilsvarede stivt som PX 6.0 ved og tip trimme det 1 tomme eller 7/8 dels tomme for å være helt precis, og da er dette S300 skaftet stiver op til FCM 6.5- Vi må så bore op hoselen til 0.370 parallel.

Hej Lars, er det meningen at du vil lave en " how to" montere skafter til din renovering af wedge tråd?. ( her skulle være en tryglende smiley).

Har indkøbt 5 stk Vokeys til afprøvning men mangler lidt guidelines til at afmontere/montere skaft :-)

Det er en helt fantastisk gør det selv tråd :-)

Mvh Henrik

Guest

Hej Lars, er det meningen at du vil lave en " how to" montere skafter til din renovering af wedge tråd?. ( her skulle være en tryglende smiley).

Har indkøbt 5 stk Vokeys til afprøvning men mangler lidt guidelines til at afmontere/montere skaft :-)

Det er en helt fantastisk gør det selv tråd :-)

Mvh Henrik

Ja, tanken er at de som deltager, får løbende vejledning til det hele, også selve monteringen.

- Jeg beholder altså 1 sligt hoved her hos mig, der jeg har nogen som fotograferer alle stadier og det som laves, slik at andre bare kan følge "bake opskriften".

Når selve hovedet er renoveret, er det øvrige klart for montering, og det er lige ud af landevejen med den tilstand dere får dette leveret i. Jeg rener alle hosels for gammel epoxy, og skafterne er preppet klare, slig at det eneste man skal gøre er selve lime jobben, og den er ikke svær

- Skaftet kommer altså færdig mærket slik de skal monteres, så her behøves ingen forkundskaber. Kan du oveni det som kommer herfra, få fat på epoxy og nogle gamle aviser samt lidt aftørrings papir, har du alt som skal til.

Demontering av jern eller wedger med stålskaft er ikke hokus pokus. Du skal bare varme hoselen til epoxyen nedbrydes, for så å vride hovedet af mens du holder i grippet.

Grafit skafter skal IKKE demonteres slig, da knekker du skaft spidsen. Her skal det bruges en shaft puller, men den har vi ikke brug for til stålskafter da disse ikke skades av den metoden vi bruger.

PÅ stål skafter bruges en gasflamme i 60 sekunder, eller en el bleser på 1800W i 120 sekunder, så er det bare og holde i grippet, mens du vrider hovedet af skaftet. UMIDDELBART og mens det er varmt, skal du nå bruge en roterende stålbørste i hoselen slig at gammel epoxy kommer ud. Lader du det køle ned, bliver epoxyen hård igen og da sidder den fast der nede. Samtidig er der som oftest en "prop" af epoxy i skaftspidsen. Denne må også fjernes, vis ikke vil ikke skaftet lade sig genmontere. Når vi monterer skaftet og stikker dette ned i hoselen, vil luften som er i hoselen evakuere via skaftet. Er skaftet lukket af epoxy vil du kun komprimere en luft pude i bunden af hoselen og under tørre tiden kommer så skaftet op nogle millimeter når lufttrykket hæver grundet varmen som epoxyen udvikler. Klassisk begynder fejl, så husk og tage ud denne "lim proppen" fra skaft spidsen.

Det samme fænomen skal man huske når man skal lime ind, og det benyttes tip vægter. Vi skal IKKE ha lim i selve bunden av hoselen, og vi skal IKKE lime fast selve tip vægten, for al epoxy vi tilfører her, kan lukke ventilations-hullet i tip vægten (den har hul lige i gennem for at luften skal kunne evakuere fra hoselen)

Vi skal bare få det hele igang, så skaffer jeg en som tager billeder undervejs for her er det mange ting man bedre viser med billeder end man kan forklare med ord.

Edited by LHW

Tak for udførligt svar, det rejste dog lige et par følge spørgsmål..

Skal der bruges en speciel form for epoxy eller vil jeg kunne finde en som virker i Silvan/Bauhaus?

Den roterende stålbørste du benytter er det en som passer præcist ned i hosel? Findes disse til Dremel eller lignende?

Beklager at der er gået spørge-Jørgen i den, men jeg synes virkelig det er et interessant projekt :-)

Husk nu 5% rabat hos Gamola ved at bruge rabatkoden: TLPGOLF :)

Jeg bruger som oftest kun 3 ja, men jeg har nok en mere grundig bearbejdet overflade.attachicon.gifIMAG0040.jpgattachicon.gifIMAG0042.jpgDu må godt bruge en dremel med roterende stålbørste på de store fladerBrug så en pudseklodse med 320 på "de fine linjer" for å shape disse, samt taget bort ridser fra dremelen som "går den forkerte vej".

Har du kun brugt sandpapir for at opnå satin looket på det callaway 5 jern?

Edited by konnrad

Guest

Har du kun brugt sandpapir for at opnå satin looket på det callaway 5 jern?

NEJ :-)....det har været en runde der chrome belegning er taget af (hos Tempo-Krom)

slig at dette er bart metal, ikke et vanlig køllehoved med chrome, og derfor kan jeg også lave det sort med black oxide, noe man ikke kan om der er chrome på. (DVS da må man bruge andre kemikalier)

NEJ :-)....det har været en runde der chrome belegning er taget af (hos Tempo-Krom)slig at dette er bart metal, ikke et vanlig køllehoved med chrome, og derfor kan jeg også lave det sort med black oxide, noe man ikke kan om der er chrome på. (DVS da må man bruge andre kemikalier)

Hov, fik ikke ikke udtrykt mig ordentligt der. Er godt med på at chrome var blevet strippet, men det jeg mente var den finish du havde på det rå stål inden du oxiderede det. Er den finish opnået kun med slibning med korn 320 sandpapir?

Guest

Jeg bruger jo maskine til næsten det hele, det er sidste finish jeg laver med 320 for hånd. Hele prosessen her hos mig er via 5 forskellige slibe/buffer hjul eller bælter.

Jeg læst Lars første tråd omkring renovering af wedges utallige gange og besluttede mig for selv at gøre et forsøg. Fandt nogle billige Vokeys på GO og købte ind af de nødvendige sager.

Jeg er nogenlunde tilfreds med resultatet, der hvor jeg føler jeg mangler noget er ved slibningen. Om det er mangel på kundskaber eller værktøjer vil jeg lade være usagt. Tror det er en del lettere med de rigtige maskiner :-)

Glæder mig til at prøve at slå med dem, men der er lige lidt arbejde med skafterne inden jeg når til det.

Lars tak for den oprindelige tråd og svarene på de spørgsmål jeg har fået stillet undervejs.

Til dem som overvejer at kaste sig ud i et sådanne projekt, køb ind og kom igang. For pokker hvor er det fedt og tilfredsstillende at se en kasseret wedge komme til live igen.

Edited by Raaskou