Jump to content
Kastbjerg

Renovering af wedges....igen

Recommended Posts

@Kastbjerg

Lad mig høre hvad du har prøvet de op i mod, det ville været show å få høre

Det er selvfølgelig en svær sammenligning at sammenligne en fuldstændig tilpasset wedge med en "hylde" vare som f.eks. en titleist vokey wedge. Det er meget begrænset hvilke ressourcer golfexperten og den lokale pro har ift. Lars, men derfor er man vel altid på jagt efter noget der kan optimere sit spil.

Jeg kan ikke huske alle wedges jeg har testet op imod mine egne (callaway x tour), nogen af de modeller jeg kan huske ses herunder:

- Mizuno mp 10

- titleist vokey

- Cleveland 588

- Cleveland cg12 og cg16

- Wilson Staff TW9

- Ping tour wedge

- Cobra big rusty

- taylormade xft

Det er godt nok ikke fordi jeg har haft alle wedges med ude på en runde og direkte vurderet dem op mod hinanden. det er mere en vurdering på træningsbanen og en vurdering ud fra feel. Vores klub har heller ingen trackman eller flightscore så her har det heller ikke været igennem, men igen ville det også være mærkeligt, hvis en foretrak en "hylde" vare frem for et fuldstændig tilpasset produkt. Jeg kunne godt tænke mig at prøve Wilson Staff FG Tour, da både bag og jern er i denne model, så ville det jo heller ikke gøre noget, hvis jeg spillede wedges i FG Tour :)  

...og en ting mere...Du startet med Golf først i August 2011, men hvad var dit HCP når du rundet de 12 måneder i sporten her i August 2012 ?

Korrekt jeg startede i August 2011. Sidst i Marts 2012 var hcp. 21,2. Midt på året i Juli måned var hcp. 9,6 og i August 2012 var hcp. 5,8.

Når jeg skal give mit sæt jern og wedges en tur inden sæsonstart skal de så også i cola natten over, jeg havde forstået at de skulle renses og affedtes, og herefter en tur med black oxide.

Korrekt. Først en tur i cola natten før du behandler jernene med sandpapir. Jeg valgte at bruge 320, som Lars også gør, men man kan også gøre det grovere. Jeg valgte at farve inden behandling med black oxide.

Guest

Det er jeg da meget interteseret i! En titleist wegde kunne godt ha interesser!

Man skal tage ud skaft for at strippe de for chrome, og det er uanset nemmest når man skal renovere et hoved at det er uden skaftet. Om der er mange som vil handle til "DIY" kan jeg sagtens splitte dette op, slig at man selv kan vælge hvad man vil efter et konsept der skafter og hoveder sælges hver for sig efter et system slig.

Hoveder som originalt var Black Oxide eller Oil can, eller er strippet for chrome kr. 150 pr stk

Brugte wedge skafter som er i orden, variable modeller og flex, samt tilstand på grip fra 50.- til 150.-

DVS at et hovet klart for renovering der chrome er taget af, samt et standard Wedgeflex skaft som er i orden, koster 200.- og er det med "spinner skaft" og næsten nyt grip kr 300.- Det er hvad jeg selv mener slige sager maks skal koste.

Om sligt har interesse kan jeg lave en liste over mulige hoveder med loft bounce, sål model type og de skafter som man kan tilvælge. Alt sammen for egen renovering og montering, men da er de klar med rigtig loft og lie (jeg justerer før de splittes ad) og uden krom eller rust, så man kan gå i gang.

Her er hoveder fra 47 til 60 graders loft fra Titleist, Callaway, Cleveland, Taylormade m.fl, og her findes både Dynamic Gold R300,S200 wedge flex, S300, S400, X100, Dynalite, Project X, Nippon og KBS Tour, plus nogle flere, så her kan DIY manden lave sin egen custom fittede wedge, med hoved og skaft som han ønsker (så langt det udvalg holder så :-)))

Om der er mange som vil med, kan vi sagtens lave en egen tråd, det hele renoverings prosessen gåes igennem på ny, og alle sammen får lidt bistand undervejs, også når man skal modere sammen hoved og skaft. Detter er et godt sted og starte for de som selv vil lave lidt udstyr, og det er mikroskopiske investeringer der skal til før man kan lave en hel del som dette, men de kan vi komme tilbage til om interessen for et sligt prosjekt er der.

Da kan vi altså langt på vej lave en slags "online" club repair skole for wedger, der mange samtidig laver dette selv, og forteller om hvordan det går med projectet.

Det er uanset meget god langtids økonomi i slige wedger for den som selv har muligheden og interessen for å tae hånd om sit udstyr på en anden måde en i skapet i klubben, eller bagasjerommet på bilen:-)

Om jeg ikke husker helt fejl gik der med ca 700.- i div inklusive maling, regrover og black oxide den første gang, men denne investering er nok til mindst 50 total renoveringer, så det er noget man kun skal betale den første gang. Man kan nå blive ved med og renovere sine wedger så lenge man gider, eller de er lovlige, og det ser ud til å blive i år 2024 eller noget sligt.

Om man normalt skifter sine wedger hvert andet år på grund af slid, og de i gennemsnit koster 1000.- kroner stk nye i en vanlig shop, så koster 3 wedger kr 1500.- i slid pr år, så en investering på kr.700.- i det som skal til for å renovere de, er taget hjem efter ca 5 måneders brug af nye wedger, så har man wedger som er Raw, kan de renoveres med en besparelse på 2000.- mod nye wedger, og da har du også handlet nye grips så de også "føles" nye.

Det betaler sig deraf "big time" over tid for den som vil, og dette er jo skatter frie penge lovlig sparet når det jo er ens eget man renoverer for selv og spille videre med..

Lyder spændende. Er der evt. Nogle venstrehåndsslag wedges imellem?

Det ville være fedt med en seperat tråd hvor man kunne udveksles erfaringer man gør sig i løbet af sådan nogle projekter.

Den er jeg frisk på. :)

Jeg går her en af de næste dage i gang med at renovere en Callaway wedge for en af min golf venner.

Jeg har længe med stor interesse læst de tråde der har været omkring renovering.

LHV: lav en liste, jeg er bestemt interesseret i at "lege" med. :thumbsup:

Kan ikke udelukke at jeg også gerne vil deltage. Trænger i den grad til at vide lidt mere om udstyr, og hvorfor ikke starte med at lave sin egen wedge. Håber den praktiske del også kan laves af en "ikke-håndværker". Derfor ville jeg synes godt om en egen tråd, hvor erfaringer og fif kunne deles.

Guest

Kommer en liste på slut af dagen i dag, jeg har bare en del udstyr som SKAL færdiglaves her i dag...

Guest

Uhaa.....her er vist meget der er givet bort, og meget var simpelt hen for ringe til å laves, så her er udvalget i hoveder der er noget man kan lave gode igen. Husk alle sammen kan justere op eller ned 2 grader, og Bounce følger loft begge veje, så en 56/14 kan laves til 54/12, 55/13, 56/14, 57/15 eller 58/16

Titleist Vokey

1x 52/08 Kan leveres som 50/06 ,51/07 ,52/08 ,53/09 ,54/10

1x 54/10 Kan leveres som 52/08 ,53/09 ,54/10 ,55/11 ,56/12

1x 56/14 Kan leveres som 54/12 ,55/13 ,56/14 ,57/15 ,58/16

1x 58/08 Kan leveres som 56/06 ,57/07 ,58/08 ,59/10 ,60/10

Taylormade - RAC

2x 60 - Kan leveres som 58,59,60,61 og 62

1x 56 – Kan leveres som 54,55,56,57 og 58

1x 52 - Kan leveres som 50,51,52,53 og 54

Cleveland 588

4x 60 - Kan leveres som 58,59,60,61 og 62

1x 53 - Kan leveres som 51,52,53,54 og 55

1x 51 - Kan leveres som 49,50,51,52 og 63

Cleveland CG 12

1 x 52 - Kan leveres som 50,51,52,53 og 53

Mizuno MPT

1x 56/13 – Kan leveres som 54/11- 55/12- 56/13- 57/14 og 58/15

1x 53/08 - Kan leveres som 51/06- 52/07- 53/08- 54/09 og 55/10

Mizuno MPT 10

1x 58/10 - Kan leveres som 56/08 ,57/09 ,58/10 ,59/11 ,60/12

SKAFT – opgiv hoved valg og ønsket køllelengde.

Dynamic Gold S200/Wedgeflex – 8 stk

Dynamic Gold S300 - 5 stk

DG Spinner – 2 stk

Nippon NS 100 S flex - 3 stk

Dynalite Gold – 1 stk

Alle disse skafter er bule og rust frie, og de renses og poleres op.

Om skafter har behov for justring OP på længde, giver jeg med forlænger og monterer denne.

Loft og lie justeres før jeg skiller de af, slig at du VED loftet på den køllen du selv samler og kan tage den direkte ud i spil når du har lavet det du skal.

Da dette ser ud til å få en vis opslutning, strækker jeg mig lidt ekstra, og tilbyder å FLOe skaft og tilpasse længde, også forlængelse der det er aktuelt, samt swing vægte de slig du vil, så alt du skal gøre, er å renovere hovedet, samt lime det hele sammen. Jeg leger også med en ny ferrule, så det eneste du mangler er epoxy og nyt grip, og lige nu er der også udsalg på grips fra kr 25.-

Om i nå tager kontakt med @TLP Golf, kommer han sikkert med en hyggelig pris på disse regroovere som @DenGladeGolfer har lavet. De anbefales

PS! det vil tage op mod 2 uger før dette kan leveres, da hovederne skal til stripping af krom, noget jeg ikke laver her ved mig.

RESERVER DIREKTE HER I TRÅDEN DET DU ØNSKER - FØRST TIL MØLLE

Edited by LHW

Jeg kunne godt bruge følgende:

Titleist Vokey 52/08 og 56/14

Begge med Spinner skafte eller Dynamic gold wedge flex.

Standard længde, loft og lie.

Hvad er samlet pris ?

Edited by Riisberg

Guest

Så hvad kommer en vokey med spinner skaft til at koste og er det forskelligt hvad skafterne koster?

I en post tidligere i tråden skrev jeg slig:

Hoveder som originalt var Black Oxide eller Oil can, eller er strippet for chrome kr. 150 pr stk

Brugte wedge skafter som er i orden, variable modeller og flex, samt tilstand på grip fra 50.- til 150.-

DVS at et hovet klart for renovering der chrome er taget af, samt et standard Wedgeflex skaft som er i orden, koster 200.- og er det med "spinner skaft" og næsten nyt grip kr 300.- Det er hvad jeg selv mener slige sager maks skal koste.

DVS . Hoveder færdig strippet for krom kr 150.- uanset model

- Skafter alle "almindelige" kr 50.- S200/S300/Dynalite - nogen af de med gode Original grips med logo

- DG Spinner kr 125.- kun 1 stk, med nyt Tour Velvet full cord,

- DG spinner kr 100.- kun 1 stk. med godt originalt Ping grip

Så pris pr stk med std skaft kr 200.- alternativt med Spinner 250.- eller 275.-

Guest

Jeg kunne godt bruge følgende:

Titleist Vokey 52/08 og 56/14

Begge med Spinner skafte eller Dynamic gold wedge flex.

Standard længde, loft og lie.

Hvad er samlet pris ?

Der er KUN 2 DG spinner skafter, så da reserverer jeg disse til dig.

Vokey 52/08 og 56/14 det samme.

PS! Det er IKKE nogen fordel med et DG Spinner skaft i en 52 du skal spille til fuldt swing.

- Et almindelig Wedgeflex er bedre, da DG spinner ikke kan gi dig mere spin på en 52, KUN holde boldkurven lavere. Det er loft fra 56 og op disse er gode for, og da til køller man IKKE spiller til fuldt swing.

Om du da vil ha et wedge flex til 52/08 siger du bare til.