Jump to content
Vild med Golf
Klarskov Stoltze

Hvilken golfbold skal jeg vælge?

Recommended Posts

Spiller pt. i hcp.22,6 og er på vej ned, har til nu spillet med de bolde jeg finder og købt de billigste bolde jeg er kommet forbi.

Men er der en bold som vil passe til mit hcp?

Slår ca 190 meter med 5.jern så pt. spiler jeg ikke med driver da jeg ikke har fundet den rette i nu!

Boldvalg er meget individuelt, og valg af bold kan ikke udvælges ud fra ens handicap alene.

Kender du din swinghastighed med en driver?

Hvis ikke, hvordan vil du så betegne dit sving? Langsomt, medium eller hurtigt?

Der findes 2 typer af golfbolde. Distance bolde og Tour bolde. Distance bolde er lidt hårdere i kernen, men flyver ikke lige så skævt, hvis du slår et skævt slag. Tour bolde har en blødere kerne, men kan kan forværre en slice f.eks.

Et meget bredt spørgsmål! ;) Et par ting er som minimum relevante:

Hvad er dit budget?

Hvad er din svinghastighed?

Ønsker du mere eller mindre spin i din bold? Distance vs. green kontrol?

Der ligger lige så meget videnskab bagved valg af bold som der ligger bag ved valg af skaft.

En god ide som jeg tilråder mange er at gå ind på bridgestones hjemmeside, de er utroligt hjælpsomme igennem deres livechat såfremt man ikke lige føler for en direkte golfbold fitting. Ikke det sagt at du skal spille en bridgestone, men foreslår de f.eks. en E5, så kan du spille E5, topflite gamer v2, osv, så kan man finde lignende alternativer :).

Med det sagt, så er srixon AD333 en udemærket 2piece low budget bold, som jeg vil anbefale til alt og alle indtil de enten bliver fittet, eller smider så få bolde væk at de kan spille med pro v1, B330 eller taylormade penta ;)

Spiller pt. i hcp.22,6 og er på vej ned, har til nu spillet med de bolde jeg finder og købt de billigste bolde jeg er kommet forbi.

Men er der en bold som vil passe til mit hcp?

Slår ca 190 meter med 5.jern så pt. spiler jeg ikke med driver da jeg ikke har fundet den rette i nu!

Vi må konkludere at du har en høj svinghastighed, jeg tror det er de færreste der slår 190 meter med et 5jern, mener du ikke 5wood? :-)

Der er mange forskellige faktorer når man skal vælge bold, tag evt. en snak med TLP, og køb nogle stykker af hver af de bolde i snakker om, så kan du tage en beslutning ud fra det.

Men det er nok en to eller tre lags bold du skal vælge, er man til en "blød" lyd når man putter, så er en Wilson DX2 eller DX3 et godt valg.

Junior bruger: hvorfor lige den bold?

Mener selv jeg må have et medium sving efter hvad jeg ser hos andre!

super bruger: nej jeg mener nu med et 5 jern...men ikke altid helt lige!

hvad med smartcore?

Fordi bolden har været en top low budget bold de sidste 5 år j.f. golfdigest, jeg har selv spillet bolden i off perioder når jeg ikke lige følte for at miste 5 B330 pr runde, det er en 2lags bold med et meget tyndt rabalon cover, som - til prisen giver højst acceptabelt spin omkring green, imens den på de lange jern har en meget penetrerende boldflugt. Skal du have en bold til under 20,- så er dette bolden, enten den eller topflite gamer v2, men den er meget svær hvis ikke umulig at opstøve i europe lige pt.

Dette var også en af grundene til at jeg spurgte til dit budget, fordi hvis det er uendeligt så ville jeg enten spille taylormade penta TP5, srixon Z-star eller en B330 / B330 RX alt efter din swingspeed (105+ mph).

Men det er næste umuligt at sige uden at vide hvad din average spin er på de forskellige jern, hvordan din boldflugt er og hvad du vil have ud af bolden ;)

• Upvote 1

Fordi bolden har været en top low budget bold de sidste 5 år j.f. golfdigest, jeg har selv spillet bolden i off perioder når jeg ikke lige følte for at miste 5 B330 pr runde, det er en 2lags bold med et meget tyndt rabalon cover, som - til prisen giver højst acceptabelt spin omkring green, imens den på de lange jern har en meget penetrerende boldflugt. Skal du have en bold til under 20,- så er dette bolden, enten den eller topflite gamer v2, men den er meget svær hvis ikke umulig at opstøve i europe lige pt.

Dette var også en af grundene til at jeg spurgte til dit budget, fordi hvis det er uendeligt så ville jeg enten spille taylormade penta TP5, srixon Z-star eller en B330 / B330 RX alt efter din swingspeed (105+ mph).

Men det er næste umuligt at sige uden at vide hvad din average spin er på de forskellige jern, hvordan din boldflugt er og hvad du vil have ud af bolden ;)

egentlig sjovt du nævner de mest eftertragtede tour bolde, bortset lige fra titleist pro v1 eller pro v1x er der nogen særlig grund til dette?

Jeg har altid set B330S = pro v1 og B330 = pro v1x rent performance mæssigt, og de gange jeg har spillet med dem har de mere eller mindre spillet ens, og har altid selv spillet med bridgestone versionen grundet den 20% lavere pris, ikke fordi jeg rent performance mæssigt foretrækker den fremfor pro v1/x. Det var nu mest for at komme med eksempler, der er jo også callaway i, og Nike 20XI-S/X, så nok mest tilfældigt end en større snedig plan bag ved det :).

Jeg er efterhånden landet på at spille med Srixon AD333. Jeg køber dem som søbolde hos TLP for 7 kr. stykket: https://www.tlpgolf.dk/golfbolde/sobolde/srixon-soebolde.html

Jeg kan godt mærke, at når jeg engang i mellem finder en ProV1x, Penta eller lignende high-end-bold, at de måske er 5% bedre, men prisen er typisk mere end det, så AD333 er optimal for mig,, når man jeg nu har en tendens til at smide lidt bolde væk 🙂

Gammel tråd, men altid aktuel 🙂

AD333 er en rigtig god bold, og spillede selv med den længe - er dog mest til nye bolde og på et tidspunkt blev der for langt mellem de bedste tilbud - tror jeg var helt nede omkring lidt over 100 kr. dusinet hvis man købte lidt stort ind dengang.. Efter den kom med nyt cover steg prisen endnu mere..  Og 229 kr. er den efter min mening ikke helt værd, så er der bedre alternativer f.eks. Dx2 soft. Men som god kvali søbold til 7 kr. er den et godt køb.