Jump to content
Sign in to follow this  
Kyrti

Tips til Skjoldenæsholm Trent Jones banen?

Recommended Posts

Hej, da jeg skal spille Trent Jones et par gange i denne måned med sønnerne, så vil jeg være glad hvis nogen har tips til at spille banen for en almindelig golfer som ikke når banen i banens par :thumbsup:

Har kigget på baneguiden på nettet og set hvordan den ser ud og har også tænkt mig at købe en baneguide når jeg kommer til banen, så det er bare nogle "staldtips" jeg søger.

Jeg skal prøve at skrive lidt når jeg kommer hjem, vil dog sige at jeg er langtslående, så jeg vil næppe selv spille som Kyrti skal spille.

Det hurtige råd er at bruge indersiden af hovedet. Man får mange ekstra slag på banen, så man skal spille klogt.

Den kunne jeg godt lide :D

"Det hurtige råd er at bruge indersiden af hovedet"

Mange gange når jeg står på først tee tænker jeg: "Brug hovedet i dag, tænk på at spille banen i dit par og ikke banens par", men det lykkes ikke altid? Ofte når jeg står foran bolden er jeg næsten overbevist om at jeg sagtens kan slå et slag som jeg normalt kun kan slå 1 ud af 10 gange. Men de gange hvor jeg bruger indersiden af hovedet, går det meget bedre :rolleyes:

Men du skal jo lige huske på, at vi har ikke allesammen lige mange brikker at flytte rundt med mellem ørerne :no:

Men skal forsøge at huske det. Min nabo, en ældre herre som har spillet golf i 45 år og har er med i Skjoldenæsholm Golf og har spillet banen siden den blev bygget har flere gange udfordret mig til en runde, så jeg vil lige bruge et par runder med drengene først :getlost:

@Kyrti

Jeg skal gerne supplere, hvad Engslev skriver, da vi nok er tættere på hinanden rent afstandsmæssigt med driveren. Men, selvom jeg spillede banen i lørdags, så skal jeg lige genopfriske hullerne først.

Hul 1: Kort par 4 hul, Der er mere plads i venstre side på den anden side af slugten end man umiddelbart kan se, sigt efter bunkers, undgå slices :ahappy:, der er rød hazard i højre.

Hul 2. Par 5 hul, Du kan se hvor du ikke skal slå hen i drivet ( bunkers) i 2-slaget skal du op langs søen, men pas på, det hælder lidt mod søen. 3-slaget mod green, er formentlig over vand, så afhængi af hvor lang carry du har, skal du måske vælge at slå et lay-up slag så du ikke bliver våd.

Hul 3. Par 3 hul, spil efter venstre side af greenen,

Hul 4, Par 4 hul. Endnu et hul med vand i spil, der kan spilles på to metoder, enter slår du efter fairway bunkeren, gerne så du har et (ca.)100 meter tilbage ind over vand til en smal green. Eller slå kort af vandet i venstre, du vil have et lidt længere slag tilbage, også ind over vand, men fra denne vinkel kommer du mere på langs af greenen.

Hul 5: Par 5 hul, efter drivet, kan du enten slå højre om søen, hvor du igen alt efter hvor lang carry har, kan vælge at gå efter greenen i 3-slaget, eller spille dig tørt rundt om søen. Alternativt skal du slå ned til venstre side af søen i 2-slaget, hvor der er ca. 130 meter carry over søkanten til green, risikoen er at et hooke vil gå OB.

Hul 6. Par 4. hul. sæt drivet til højre mellem gærde og træer. Undgå at gå lige over gæret medmindre du har min. 220. i carry. da roughen ikke er sød. Bunkers er et fint sigte punkt.

Hul 7. Ret langt par 4 hul, til hævet green, hvis du har carry på ca. 230 meter er det en lille sø i højre side af fairwau.... (Jeg kan ikke lide den sø) . Kort slående skal overveje lay-up, da green har to platouer, og det kan svare sig at ramme det rigtige platou.

Hul 8. par 3 hul, ned af bakke. lidt langt, men lige til.

Hul 9. Langt par 4 hul, op af bakke de sidste 130 meter. Spil det som et par 5 hul.

Hul 10. Par 4 hul, drive ind over vand, slå efter bunkers, de færeste kan nå dem.

Hul 11: Langt par 3 hul. sørg for at komme ud over roughen i drivet, den kan være led at være i.

Hul 12. Par 5. hul, i drivet skal du sigte på bunkers, der er ca. 230 meter til dem, andet slaget vil for de fleste være et layup hvor man skal passe på sø i højre og OB i venstre (OB går hele vejen). Hvis drivet er langt, skal du overveje om det kan svare sig at tage fairwaykøllen, da bunkers ca. 100 meter fra green kan komme i spil.

Hul 13: Kort par 3 hul, OB i venstre, Min opfattelse er at skoven dog er ret tæt omkring green, så ca. 40% af boldene der er på vej derind, bouncer i spil igen :P

Hul 14, par 5 hul. I drivet slås der lidt op af bakke, der er en græsknold i venstre side af fairway, langtslående skal prøve at komme over denne, så langt til venstre som muligt, ellers triller man ned i rough på bagsiden af bakken. ellers hold fairway rundt.

Hul 15. Kort par 4 hul, OB i venstre, svær green i to platouer.

Hul 16, Sø i spil ved hooks, ved slice kommer søen på hul 12 i spil. greenen hælder mere tilbage mod fairway end det umiddelbart syntes (min holdning).

Hul 17. Fantastisk par 3 hul. Pænt langt, med sø venstre og rundt om green. bunkers bagved og græsbunkers højre om green. Der slås ned mod hullet.det kan være en ide at slå kort af green, men pas på da fairway hælder mod søen.

Hul 18. Par 5. hul. svært for den ikke langt slående spiller. I drivet kan den langtslående skære over søen, med risiko for OB i højre, men med mulighed for at nå green i 2. Den almindelige spiller, skal overveje om søen over hovedet kan skæres i drivet, eller om der skal spilles tørt venstre om søen. 2- slaget skal så spilles op langs den første sø, det kan nok ikke svare sig at prøve at skære for meget af søen, da der stadig vil være meget langt tilbage i 3-slaget, spil i stedet op langs højre side af næste sø, så langt som muligt, da green bedst nås med et kort jern.

Håber at beskrivelsen kan bruges. :thumbsup: Og sig til hvis jeg skal prøve at uddybe noget yderligere.

Edited by Engslev
  • Upvote 1

Takker for beskrivelsen, den er hermed udskrevet, skal studeres nøje i min lænestol og senere anvendes på banen, så jeg har et lille forspring ;-)

Dejligt med hjælpsomme folk her på VMG, tak.

Et lille ekstra råd for min egen regning: Husk at nyd det!

Det er efter min mening en virkelig flot bane, så selv hvis scoren ikke bliver helt som ønsket, så får du stadig en super oplevelse med hjem.

@Optimisten, det skal jeg huske. Jeg har nu siddet og gennemgået baneguiden, sammenholdt med de tips der er fremkommet her på siden. Har tilrettelagt den perfekte runde :getlost: på papiret er det enkelt og gennemtænkt, men.......

I teorien er teori og praksis det samme

I praksis er det ikke...

Sagt af en berømt træner i amerikansk fodbold, hvis navn jeg har glemt.

Så fik jeg gået første runde på Trent Jones Skjoldenæsholm. En god oplevelse, flot bane, greens og fairway stod bare flot.

Tak for beskrivelsen med gode tips, havde dem med på runden.

Kom ind med 34 point, så det er jeg godt tilfreds med, skal helt klart prøve den igen. Kan godt lide de steder hvor der "måske" kan være en god gevinst ved at forsøge, men også med mulighed for det modsatte.

Jeg nød også naturen og fuglelivet.

Fremragende beskrivelse - den havde jeg stor glæde af i dag.

Orker du at lave noget lignende på Old Course?

Skal spille Ryder Cup med arbejdet i næste uge, og jeg har ikke tid til at få spillet en prøverunde på Old Course også.

Prøver at smide dig en beskrivelse i morgen aften, håber at det er tids nok.

Det er helt fint. Jeg er glad hvis du orker det :D

Jeg har kigget en del på baneguide, så jeg har fanget lidt, så du må godt nøjes med de lidt mere specielle huller der kan drille (dem er der sikkert nogen af), hvis det kniber med tiden.

Har prøvet at skrive noget, det er nok lidt farvet af at jeg ikke er så vild med banen. På plus siden skal siges at greens har været bedre en RTJ det meste af året. Derudover, så er beskrivelsen på hjemmesiden også ok.

Hul 1.: Par 3, intet specielt

Hul 2.: Kort par 4, med en dyb dal, det kloge valg er at slå godt 200 meter ud i fairway, for de langt slående så er der lidt mere plads i højre bag træerne end man kan se fra teestedet. Hvis du skal slice, så skal det gøres ordentligt da du så kan spille op af hul 15, bare husk at råbe fore :thumbsup: Greenen kan være hurtigere end resten af banen da den ligger udsat, den hælder væk fra spilleretningen fra midten.

Hul 3. Par 4, en lille bakke midt på fairway er udfordringen, den kan være generende at ligge i til 2-slaget. Green er højt hævet over fairway, så husk at tage ekstra jern til indspillet. Green hælder en del, så der kan være svære puts.

Hul 4. Langt par 5 hul, op ad bakke, så med mindre du har rigtig god medvind, og samtidig kan slå langt så brug tre slag på at nå green, tænk dig om fra tee. Brug din ”Go-to” kølle, og spil op til et indspil.

Hul 5, Par 4, smal fairway, der er lidt mere plads i højre side end du kan se fra teestedet, prøv at komme midt i fairway (indlysende), 2- slaget er ned af bakke, hvis du er kommet langt i højre, så kan du nok ikke se højre side af greenen.

Hul 6, Par 5, langt hul, drivet er op af bakke, i 2-slaget, skal du ligge op til ca. 125 meter fra green, da fairway ellers falder ned mod en dal kort af green og du vil få en let akavet stance. Selve greenen er flad.

Hul 7. (Lorte hul)… par 4, Det er et ret kort hul, men det kræver et godt drive, slice og du er i vandet eller skoven, hook og det har et langt 2-slag til green. Selv med et ”godt” drive kan du havne midt på en meget skrående fairway… Prøv at slå over nr. 2 træ fra venstre, du skal måske nøjes med en fairwaywood.

Hul 8. Par 3, hvor der skal flyves ca. 120 meter over vand, og der er mere vand hvis du taber slaget i venstre. Hvis du taber slaget i højre, så er der en del træer omkring green der kan give problemer i indspillet.

Hul 9. Par 4, Igen et blindt udslag, så pas på dem foran jer, der er ok med plads, fairway falder en del ca. 220 meter ude, oftest vil du dog rulle helt i bunden af den. Undgå at tabe bolden i venstre, der vil den være meget svær at finde der. Slicer du kan du ramme hul 6. Prøv at ramme det rigtige plateau i indspillet.

Hul 10. Du kan se alle fare, green er let hævet og næsten uden fald.

Hul 11, der er en lille å ca. 180 meter ude, længere (op til ca. 200 meter) hvis du kommer i venstre. Jeg syntes at jeg får den bedste stance i højre side af fairway.

Hul 12. Laaangt par 4 hul. 426 meter. Det kræver et godt drive at nå green i to, hvis du er i tvivl om den sidder, så vælg din ”go-to kølle” og spil hullet som et par 5 hul.

Hul 13, Kort par 5 hul, her skal du gerne score. Med mindre at der er modvind, så tag driveren, da du oftest vil kunne komme på i to eller i alt fald tæt på 2-slaget skal ind over træerne, få gerne en medspiller frem på puklerne og se hvor du lander hvis du går efter den i 2., green hælder tilbage mod fairway.

Hul 14, pænt langt par 3, dog ned af bakke. Green hælder mod venstre, og er i to niveauer.

Hul 15, jeg syntes at det er banens sværeste hul. Du har et blindt udslag, så du vil ikke kunne se nedslaget, selv med et godt drive, så vil du have et mellem til langt jern i andetslaget til en hævet green der hælder væk fra dig. Spil det som et par 5 hul..

Hul 16, par 4, For de langt slående, så er der mere plads i højre end du kan se fra tee, men du risikerer et ned ad bakke leje. Prøv at slå ca. 200 - 210 meter ud, efter venstre side af fairway. Hvis du slicer og ender i skoven, så er det en lost ball, du vil ikke finde den nede i skoven :baby: 2-slaget er meget ned af bakke, så tag højde for det i jernvalget. green hælder næsten ikke.

Hul 17, par 3, op af bakke jeg har ca. et jern ekstra. green hælder mod højre, mest i venstre side. Hvis flaget står i højre side af green, så er bunkeren i spil, og den er dyb… Så der skal du spille efter midtgreen.

Hul 18 Par 4, og et langt et af slagsen. Du kan/ skal skære noget af hazarden i højre. Green er hævet, men hælder ikke meget når du når den. Hvis driveren ikke sider, så overvej at spille det som par 5.