Jump to content
TLP

Træningsøvelser for højere clubspeed

Recommended Posts

Hej alle

Jvf. mit besøg hos @LHW og måling i Trackman, så kunne jeg jo konstatere, at min svinghastighed kun er ca. 80 mph med min driver :(

Jeg skal helt klart have nogle lektioner hos en Pro. Og forhåbentlig kan han give mig nogle træningsøvelser, som kan være med til at øge svinghastigheden.

Selvom jeg ikke bliver yngre, så er jeg trods alt kun 42, så jeg burde have ihvertfald 10-15 gode år endnu, og dette med en fornuftig svinghastighed. Såfremt jeg holder mig i form og alt det der :super:

Jeg tænkte blot - nu og her - om der var nogle herinde, som har erfaring med træningsøvelser mindet udelukkende på at øge ens svinghastighed?

I så fald så hører jeg meget gerne herom :)

Edited by TLP

I det nye nummer af Dansk Golf, er der nogen øvelser, beskrevet af Thomas Nørret - det går egentlig bare på at stå og svinge driveren som et baseballbat - jeg har selv brugt det flere gange - om det virker, må vi lade andre bedømme, men jeg synes at det giver en meget god fornemmelse.

Der findes også et afkortet skaft med en snor med knude på - når du svinger rigtigt, vil du lave et smæld dom med en pisk i bunden af svinget - det har jeg så ikke prøvet, men ideen virker rigtig, da det drejer sig om at al power aktiveres i bunden af svinget.

Nu har jeg ikke lige set dit sving, men noget så banalt som grip, samt flex i håndled har meget stor betydning - hvis du holder for hårdt, låser du dig selv.

For stor afstand til bold - hvis man nærmest strækker ud efter bolden, er der ikke meget power - prøv at forestille dig svinget som når du skal kaste en sten for at slå smut - her er der masser af power lige i det øjeblik du kaster stenen - men hvis du forsøger at kaste den langt ude fra kroppen, er det ren vatarm og stenen kommer ingen steder

Hvis du skal have en langsigtet løsning hvor en større muskelmasse og øvelser der er tilrettet dit golfsving så synes jeg, at du skal kontakte en TPI(Titleist Performance Institute) træner. Det går i sin enkelthed ud på, at du får kortlagt dit sving og får øvelser der passer til og kan udvikle den muskelmasse der bruges i netop dit sving, så du kan opnå brugbare resultater langsigtet.

Ellers har jeg set end udsendelse omkring Rory McIlroy's sving og hvor vigtig ens hofterotation er i et golfsving. Så jeg ville helt klart fokusere på dine hænder og hofter samt en øget muskelmasse.

fandt en TPI træner på sjælland:

http://hftc.dk/testcenter/golfscreening

Nu ved jeg godt overstående er fysioterapeueter, men har kendskab til at en PGA pro er TPI uddannet og det tror jeg vil give en del.

http://www.svingdoktor.dk/TPI-Testen.html

Jacob Nordestgaard er både PGA Pro og TPI uddannet.

Han har desuden en ganske udemærket hjemmeside hvor han har flere gode videoer med forklaringer der er målrettet golf.

Guest

Her kan du se hvad Trackman opgiver som optimale værdier ved forskellig club speed samt angrebs vinkel på bolden. Dine gode var lidt op i bolden med ca 2 grader, mens de fleste var lige ind på minus siden, så bruger vi tallene fra 0* angle of attack som reference, ligger svaret på længde begrensningen i mangel på club speed. Trening og bedret teknik bør kunne få dig op mod ca 90 i club speed, og da er længderne man kan opnå nogle helt andre. Det er mulig og hente hele 45 meter på og klare en club speed på 90 vs 80 .

Vi har jo en i dette forum som er close på 200 meter carry med 89,6 i club speed, og der op i mod vil en dygtig træner kunne få dig.

PS! Tabellerne er "prale meter" eller Yards som det også kaldes :-)

Her er forresten de lidt extreme trænings redskaber som Krank anbefaler, og som jeg fortalte dig om

http://www.speedchai...in-videos/golf/

At man ser stik tossed ut, når man trener med dette, kan jeg ikke gøre noget for :-)

Tak for jeres forslag og bidrag. Jeg har læst DGU bladet med Thomas Nørret. Ganske udmærket.

TPI har været oppe og vende tidligere, og er bestemt interessant. Om tiden tillader det, ved jeg dog ikke.....

Interessant Trackman tal. Det er bestemt noget at arbejde henimod. Meget interessant øvelse der fra Krank. Hmm :-)

Flere bidrag og tanker er meget velkomne.

Guest

Altså.. det ligner jo blot en avanceret fluefiskeøvelse??

Men spørgsmålet er vel, om man kan overføre et "sving", med denne øvelse som grundlag, til noget stabilt, der rammer det samme sted hver gang?? .. det ville jeg så ikke satse min sidste krone på.. men klart - hvis det virker for nogle - så.. GO FOR IT.. :thumbsup:

Dette er slig jeg forstår dette, KUN en muskel trænings sag, for om du studerer han i videoen, swinger han for anledningen som om bolden står på en meter høj tee, så det ser ikke fornuftig ud, men det er nå den videoen de har lagt ud på siden for dette.

Lance Reader som er ejeren af Krank og tidligere Long driving champion siger at dette her gør underværker for de musklerne som man på andet vis har svært ved og træne til eksplosiv bevægelse.

Når man ser hvad de som er i hans "staff" præsterer af club speed, kan nogen og enhver tabe motet, men denne kettingen er vis en obligatorisk del af de øvelser de træner http://krankgolf.com/krank-longdrive-team.php

Her er der flere som har 160 Mph Club speed, så til @TLP er det bare og sige, du har kun halv club speed nå, så potentialet er betydelig :-)

Guest

Om andreasW læser med, se på LOFT på driveren til Joe Miller, den er kun 4 grader - Det er en slig din kammerat burde spille om han kan præstere de 11* op i bolden, så "putter loft" som jeg foreslog kan altså leveres.

Mit mål er vist i første omgang "bare" at få den op på de ca. 90. Det ville jo gøre underværker, når jeg samtidig kan præstere en smashfaktor på 1.50

Du kunne prøve at gøre som Bubba (Video med Brian Manzella)

Alt om tilbagesvinget i den video, ligner den sikre vej til en rigtig lav fairwayprocent for de fleste af os.

Hmm. jeg har desværre ikke haft tid til at gøre særlig meget ud af dette med træningsøvelser og lignende. Jeg har heller ikke haft tid til at booke lektioner hos en Pro endnu.

På aftenens runde i Vallø prøvede jeg mig lidt frem og tilbage. Og jeg synes at have fundet et eller andet. Ihvertfald vil jeg sige, at jeg slog ca. 15-20 meter længere end jeg plejer. Jeg fik også bolden en del højere op og flyve end jeg plejer.

Mit fokus var at holde den venstre arm mere strakt i gennem hele svinget. Om det lige var det ved jeg ikke helt. Men jeg forsøgte samme model ved de almindelige jernsving - og slog ihvertfald 10 meter længere end normalt og fik også mere højde på mine jernslag.

Toppen af mine drives kom på 17. hul, hvor jeg lå ca. 1 meter fra åen. For dem der kender hullet, så er det et par 5 hul med 200 meter til forkanten af greenen lige før åen. Dvs. et drive på totalt 250 meter og det var snorlige med en fin højde på :)

Så jeg er lidt optimist efter dagens runde - selvom jeg spillede elendigt halvdelen af runden (ingen struktur - både rigtig skidt eller rigtig godt).

Edited by TLP

Hmm. jeg har desværre ikke haft tid til at gøre særlig meget ud af dette med træningsøvelser og lignende. Jeg har heller ikke haft tid til at booke lektioner hos en Pro endnu.

På aftenens runde i Vallø prøvede jeg mig lidt frem og tilbage. Og jeg synes at have fundet et eller andet. Ihvertfald vil jeg sige, at jeg slog ca. 15-20 meter længere end jeg plejer. Jeg fik også bolden en del højere op og flyve end jeg plejer.

Mit fokus var at holde den venstre arm mere strakt i gennem hele svinget. Om det lige var det ved jeg ikke helt. Men jeg forsøgte samme model ved de almindelige jernsving - og slog ihvertfald 10 meter længere end normalt og fik også mere højde på mine jernslag.

Toppen af mine drives kom på 17. hul, hvor jeg lå ca. 1 meter fra åen. For dem der kender hullet, så er det et par 5 hul med 200 meter til forkanten af greenen lige før åen. Dvs. et drive på totalt 250 meter og det var snorlige med en fin højde på :)

Så jeg er lidt optimist efter dagens runde - selvom jeg spillede elendigt halvdelen af runden (ingen struktur - både rigtig skidt eller rigtig godt).

Puha det lyder dyrt, nu har du ændret dit sving og speed så meget at du skal fittes forfra hos Lars :-D

Men dejligt at høre at du har fået lidt mere længde på dine slag.

Puha det lyder dyrt, nu har du ændret dit sving og speed så meget at du skal fittes forfra hos Lars :-D

Men dejligt at høre at du har fået lidt mere længde på dine slag.

Ja, men nu må jeg se, om det holder til næste gang. Det kunne jo blot være, at der var lidt ekstra aggresioner, som jeg skulle af med i dag :D