Jump to content
Sign in to follow this  
COP

Conforming Grooves

Recommended Posts

Jeg har endnu ikke fundet ud af, hvordan man ser om et jern har conforming grooves - altså lige bortset fra på Miura mærket er et"k" med en ring omkring.

De nye serier fra de store brands, såsom Callaway, Taylormade, Mizuno og Titleist, hvordan mærker de deres jernsæt, så alle og enhver kan se om de har conforming grooves. Os klubgolfere skal først spille med conforming grooves fra 2024, så der er jo ingen grund til at købe et sæt med CG de næste mange år.

Et sæt som jeg ved, at nogle spillere på bl.a. ECCO-touren kunne være interesseret i er Titleist MB 710, findes de kun med CG eller skal de bestilles specielt, så de kan bruges ved en evt. gæsteoptræden på Challenge touren?

Er dit sæt med Conforming Grooves? mit er ikke

Det er sådan set ikke så nemt at se forskel, hver producent har deres måde at vise det på. TaylorMade har på deres nye wedges med nye grooves, gjort insertet rødt, mens det gamle var neutralt. Mizuno har ingen forskel gjort, Titleist har skrevet CC (Condition of Competition). Det er altså ikke lige til at se :)

Fra 1/1-11 må producenterne dog ikke producere de gamle grooves længere, men nogle sælger dem stadig, for eksempel Cleveland, da de har lavet et stort parti og fyldt deres lagre op med de gamle grooves. Fra 2011 og frem, skal de nye grooves dog produceres :)

Det er sådan set ikke så nemt at se forskel, hver producent har deres måde at vise det på. TaylorMade har på deres nye wedges med nye grooves, gjort insertet rødt, mens det gamle var neutralt. Mizuno har ingen forskel gjort, Titleist har skrevet CC (Condition of Competition). Det er altså ikke lige til at se :)

Fra 1/1-11 må producenterne dog ikke producere de gamle grooves længere, men nogle sælger dem stadig, for eksempel Cleveland, da de har lavet et stort parti og fyldt deres lagre op med de gamle grooves. Fra 2011 og frem, skal de nye grooves dog produceres :)

Jeg er sikker på der ligger masser af udstyr hos producenter/grossister med nonconforming Grooves, men noget tyder på, at det kun er pro'erne som kan være sikker på at få udstyr med conforming grooves, hvis ikke mærkningen er tydelig det handler ikke kun om wedges. Jernene skal også være conforming.

Har hørt at hvis man spiller i kval rækken og op efter skal man spille med de "nye" grooves allerede i 2012-2013 er der nogen der ved om der er hold i det?

Fra 2014 rammer reglen også elitespillere, så vidt jeg husker så skal jern med mere end 25 gr. loft have conforming grooves i alle DGU's turneringer, hvor der deltager elitespillere.

Det er taget efter hukommelsen, så jeg er ikke 100 på at det også gælder i kvalrækken. Måske en DGU regelkyndig kunne byde ind?

COP, de store brands producerer ikke udstyr med non-conforming grooves længere. Alle nyheder fra denne sæson er conforming, derfor har de nok heller ikke ment det var nødvendigt at markere det.

På gamle modeller vil man nogle gange se markeringer, men kan faktisk ikke lige komme på et konkret eksempel som man vil se i butikkerne. Det er kun jern fra tour'en jeg kan give eksempler på, men det er fordi, det er sidste/tidligere års modeller de bruger.

Edited by Michael

http://www.golfmagasinet.dk/Instruktion.322.aspx?recordid322=76

Man ved endnu ikke hvornår det kommer til at gælde Danmarksturneringen - det burde komme ud i løbet af året :) Det er altså kun topeliteturneringer i Danmark såsom Ecco Touren, der rammes i 2014

http://www.golfmagas...?recordid322=76

Man ved endnu ikke hvornår det kommer til at gælde Danmarksturneringen - det burde komme ud i løbet af året :) Det er altså kun topeliteturneringer i Danmark såsom Ecco Touren, der rammes i 2014

Sådan læser jeg nu ikke Sidses artikel.

Topelite amatør turneringer må da være Danmarksturneringen,som minimum Elitedivisionen. Kvalrækken kan jeg godt forstå holdes udenfor stramningen, men intet er vist sikkert endnu.

Hej. Gammel tråd I Know. Prøver at finde ud af om jeg må spille mine gamle Callaway X-14ps jern i danmarksturnering eller elite turneringer under DGU. De er non conforming, men må gerne spilles til 2024 i ikke elite. Hvilket niveau er det gældende i dag mht til "elite" cut off på udstyr ?

DGU Rangliste er i hvert fald, jeg vil nok stille spørgsmål ved om kvalifikationsrækken er 🤔

• Like 1

1 time siden, skrev COP:

DGU Rangliste er i hvert fald, jeg vil nok stille spørgsmål ved om kvalifikationsrækken er 🤔

Kvalrækken er da en del af Danmarksturneringen, så mon ikke de er med i samme regelsæt ?

37 minutter siden, skrev Årgang63:

Kvalrækken er da en del af Danmarksturneringen, så mon ikke de er med i samme regelsæt ?

Også min tanke. 

Tak for hjælpen. Bruger de nye pinde i stedet 👍

39 minutter siden, skrev Årgang63:

Det er den, men jeg er ikke sikker på hvordan DGU fortolker, derfor jeg sætter spørgsmål ved det. Er du sikker i din udlægning @Årgang63

• Like 1

2 timer siden, skrev COP:

Det er den, men jeg er ikke sikker på hvordan DGU fortolker, derfor jeg sætter spørgsmål ved det. Er du sikker i din udlægning @Årgang63

Nej jeg er ikke sikker på noget, men det virker da mest logisk.

• Like 1