Jump to content

Blokeringer på banen - klubber i klubben

Recommended Posts

Nogen af jer der har regler som nedenstående, og hvordan fungerer det?

Spiller klubber i klubben med gunstart hos jer hver uge?

• Blokering af banen kræver min. 24 deltager

• Baglæns Gunstart kræver min. 36 deltager

• Almindelig Gunstart kræver min 54.deltager

Grunden til at jeg spørger er at vores klubber i klubben altid har brugt gunstart hver uge, og det er ved at være svært at booke en tid for et almindeligt klubmedlem hverdage efter arbejde i højsæsonen. 1/4 del af vores medlemmer er medlem af en klub-i-klub.

I min klub har herreklubben en gunstart om måneden. Hverken dame- eller seniorklubben har gunstarts. 

Bestyrelsen afskaffede for nogle år siden herreklubbens gunstart indtil en beslutning på generalforsamlingen besluttede det modsatte. 

Herreklubben oplevede i den periode hvor der ikke var gunstarts at det sociale liv døde ud. Ingen gad vente i klubben på en fællesspisning og præmieuddeling. 

Herreklubben har i forvejen 2 timers forrang om eftermiddagen og på den måde de sætter gunstarten op, hvor man kun starter forlæns så spærrer man ikke flere starttider end dem man i forvejen har til rådighed. Når man når hul 1 er det så sent på dagen at der er få bookede tider. Hvis der er en bold der booket så fletter man.

1 time siden, skrev Bojoerge:

Herreklubben har i forvejen 2 timers forrang om eftermiddagen og på den måde de sætter gunstarten op, hvor man kun starter forlæns så spærrer man ikke flere starttider end dem man i forvejen har til rådighed. Når man når hul 1 er det så sent på dagen at der er få bookede tider. Hvis der er en bold der booket så fletter man.

Så de starter f.eks. på hul 1-12? kl. 16:00

Vi gør det lidt anderledes hos os.

Tirsdags damerne spiller ikke gunstart. Der er 45 min. blokering midt på formiddagen og nogle gange en halv time om eftermiddagen. De kan indlevere scorekort til KIK'en hele dagen. Desuden et par gunstart turneringer årligt.

Onsdag herrerne har blokering fra 15-17. Ingen gunstart. Igen scorekort fra KIK'en hele dagen. 4-5 gunstart turneringer årligt. Nogle i andre klubber.

Torsdags seniorerne spiller altid gunstart. Både med start kl. 8 til 18 huller eller start kl. 10 til 9 huller. Alle slutter samtidigt med fællesspisning. Derfor spærring hele formiddagen og nogle gange til 13-13:30.

Onsdags herrerne, som er de eneste jeg har haft noget at gøre med, vil gerne have så mange forskellige deltagere med som muligt. Det var/er sat således op, at man kunne mødes før spærretid kl. 15. Især nye medlemmer i KIK'en eller klubben kunne møde op, og boldene ville blive fordelt af de gamle medlemmer. De brugte boldrende, så rækkefølgen var på plads. I stedet er det vist blevet til at tiderne fra 14-15 er godt fyldt op af 4-bolde; ofte med de samme spillere i de samme bolde. Jeg ved ikke helt hvor det social aspekt er i den fremgangsmåde, men det må de om. 

Jeg er dog fint tilfreds med at banen ikke blive spærret så ofte, da det er begrænset hvilke dage jeg kan spille.

Edited by Kaizer
Edit.

Generelt er det en svær debat. Vi har mange uofficielle kik'er og de har ingen fortrinsret på banen, men er hurtigt ude med at booke, så snart tiderne åbner i Golfbox.

Hvad er så bedst? At blokeringerne er lavet i god tid, så man ved hvad man har at forholde sig til, eller at man 13,5 dage inden finder ud af at der kan man ikke komme til at spille.

Det *er* svært at finde tider i Sorø, også i hverdagene, men tager man derud, er der huller, og man kan som regel liste sig ud efter aftale med golfmanageren, uden at være til gene for nogen andre.

Vores officielle Kik'er er ikke så store som andre steder (med undtagelse af seniorklubben) men de får ikke lov til at lukke banen helt, sådan generelt. Jeg tror herreklubben lukker forni i 1,5 time, og så starter de på de første 9/10 huller, og skal på hul 10, lige holde øje med at di ikke går ud lige før en bold der ike er blevet færdig med hul 9.

De har før har fortrinsret på banen om mandagen, og det gav en del røg da det blev lavet om, men nu fungerer det fint synes jeg.

Jeg tør ikke tænke på, hvilket ramaskrig det ville udløse, hvis KIK’ere havde gunstart hver evigt eneste uge ude ved os :D det ville slet ikke blive accepteret af øvrige medlemmer og synes faktisk det er lidt vildt, at det stadig eksisterer - det tager bare alt for meget tid fra øvrige medlemmer, synes jeg.

Jeg er mere tilhænger af, som man gør ude ved os, at der er et tidsrum, hvor den pågældende KIK har fortrinsret til booking indtil 48 timer før. De ubrugte tider bliver så åbnet til øvrige medlemmer. Jeg ved at herreklubben stadig har fællesspisning én gang om måneden og det sociale virker ikke på nogen måde til at lide skade af de manglende gunstarter.. Men det er jo nok også hvad man er vant til :) 

• Like 2

Herredagen er suverænt størst og har altid haft blokeret 1. tee på tirsdage fra 13-15 eller 16 (og brugt tiderne, med boldrende). Med Coronaens dagsorden, har der i stedet skulle bookes tider og det har fungeret fint. Gunstart og spisning første tirsdag i måneden kl. 14.30 - 15.30 alt efter tidspunkt på sæsonen. Der er ca. 150 medlemmer i herreklubben og der deltager 100 +/- 10 stykker i gunstarterne. 1. tee blokeres fra omkring frokost tid. Der har nogle gange været spillere ude på de sidste huller under gunstarterne, og de spiller selvføgelig færdigt.

Tirsdage er derfor ikke den nemmeste dag at komme ud, andet end formiddag og sen eftermiddag, på gunstartsdage kun om formiddagen. Omvendt er der så mange i denne gruppe, så jeg tror der er forståelse for det.

Mandage har begynderne turnering, onsdage er der 2 dameklubber hhv. morgen og tidlig eftermiddag, torsdage har veteranerne nogle tider - men det er ikke nær i samme omfang som herreklubben og jeg har ikke indtryk af de blokerede tider (som frigives et par dage før) giver anledning til ballade. Så er der enkelte større grupperinger som har nogle tidlige blokeringer i weekenderne, men igen ikke i et omfang så det umiddelbart generer

Den 27.9.2020 kl. 00:21 , skrev Golfkid:

Jeg tør ikke tænke på, hvilket ramaskrig det ville udløse, hvis KIK’ere havde gunstart hver evigt eneste uge ude ved os :D det ville slet ikke blive accepteret af øvrige medlemmer og synes faktisk det er lidt vildt, at det stadig eksisterer - det tager bare alt for meget tid fra øvrige medlemmer, synes jeg.

Jeg er mere tilhænger af, som man gør ude ved os, at der er et tidsrum, hvor den pågældende KIK har fortrinsret til booking indtil 48 timer før. De ubrugte tider bliver så åbnet til øvrige medlemmer. Jeg ved at herreklubben stadig har fællesspisning én gang om måneden og det sociale virker ikke på nogen måde til at lide skade af de manglende gunstarter.. Men det er jo nok også hvad man er vant til :) 

Det omvendte kan nu også lade sig gøre, i min forhenværende klub er der to store senior KIK, som kører klubben, de kan mønstre 300 deltagere til generalforsamlingerne og bestyrelsen lever på deres nåde, men sådan er demokratiet osse 😁☺️

Denne uge er vores bane blokeret ret meget (tjek evt. Golfbox for Mollerup). Vi har mange medlemmer og kun 18 huller. Desuden er det normal praksis at banen skal forlades hvis der er gunstart. Så det betyder reelt set at hvis man booker ledige starttider, kan man måske nå at spille 9 huller (eller mindre). Har før fået decideret skældud da jeg stod på 18. Tee og der kom en gunstart ud (KiK), de fortalte mig at jeg måtte forlade banen og ikke kunne spille færdig.

Men det bliver jo lidt et spørgsmål om hvor galskaben stopper, overvejer kraftigt at melde mig ind i en KiK bare for at kunne booke en starttid i primetime. Når det er lyst til kl 22 tager jeg de fleste runder om aftenen, men kan man ikke mere.

• Upvote 1
3 timer siden, skrev Brunchz0r:

Denne uge er vores bane blokeret ret meget (tjek evt. Golfbox for Mollerup). Vi har mange medlemmer og kun 18 huller. Desuden er det normal praksis at banen skal forlades hvis der er gunstart. Så det betyder reelt set at hvis man booker ledige starttider, kan man måske nå at spille 9 huller (eller mindre). Har før fået decideret skældud da jeg stod på 18. Tee og der kom en gunstart ud (KiK), de fortalte mig at jeg måtte forlade banen og ikke kunne spille færdig.

Men det bliver jo lidt et spørgsmål om hvor galskaben stopper, overvejer kraftigt at melde mig ind i en KiK bare for at kunne booke en starttid i primetime. Når det er lyst til kl 22 tager jeg de fleste runder om aftenen, men kan man ikke mere.

Sådan var det også engang hos os, og det kostede vist 30-50 medlemmer der flyttede, da der blev gjort op med det. For mig ville jeg det nok betyde at jeg begyndte at overveje om andre klubber i området kunne være en bedre samlet pakke.

Der er stadig run på hos os, men det er ikke kun Kik'ernes ansvar, og jeg har ikke hørt brok hvis man går ud når der er plads på banen, og sørger for ikke at være i vejen. Selv aftaler jeg det altid med golfmanageren, hvis jeg gør. Så er der i hvert fald ikke noget at komme efter.

1 time siden, skrev Pastorius:

Sådan var det også engang hos os, og det kostede vist 30-50 medlemmer der flyttede, da der blev gjort op med det. For mig ville jeg det nok betyde at jeg begyndte at overveje om andre klubber i området kunne være en bedre samlet pakke.

Der er stadig run på hos os, men det er ikke kun Kik'ernes ansvar, og jeg har ikke hørt brok hvis man går ud når der er plads på banen, og sørger for ikke at være i vejen. Selv aftaler jeg det altid med golfmanageren, hvis jeg gør. Så er der i hvert fald ikke noget at komme efter.

Meldte medlemmer sig ud, da der blev gjort op med meget spærring af banen?

1 time siden, skrev Kaizer:

Meldte medlemmer sig ud, da der blev gjort op med meget spærring af banen?

Det var inden jeg kom til, men som jeg har forstået det, så rejste 30+ medlemmer fra herreklubben til Skjoldenæsholm, fordi de var utilfredse med de vilkår de kunne få i herreklubben i Sorø. Dem der blev tilbage er sikkert upartiske, men de lød ikke ubetinget kede af situationen, udover de manglende kontingentkroner selvfølgelig.

De fleste er så tilbage hos os, Skovbo eller Ledreborg nu :)

1 time siden, skrev Pastorius:

Det var inden jeg kom til, men som jeg har forstået det, så rejste 30+ medlemmer fra herreklubben til Skjoldenæsholm, fordi de var utilfredse med de vilkår de kunne få i herreklubben i Sorø. Dem der blev tilbage er sikkert upartiske, men de lød ikke ubetinget kede af situationen, udover de manglende kontingentkroner selvfølgelig.

De fleste er så tilbage hos os, Skovbo eller Ledreborg nu :)

Ah. Lidt trist, men det må folk jo selv om. Det er selvfølgelig træls hvis noget man holder af ændres. På den anden side spærres der for alle andre end medlemmer i KIK’en.

Lige nu, skrev Kaizer:

Ah. Lidt trist, men det må folk jo selv om. Det er selvfølgelig træls hvis noget man holder af ændres. På den anden side spærres der for alle andre end medlemmer i KIK’en.

Jeg er forholdsvis usentimental. Folk må flyde derhen hvor de mener de får den bedste pakke når alt er gjort op. Man kan høre meget fnidder i en golfklub, men jeg synes stadig at det er meget sjældent at man har spillet en runde i så dårligt selskab, at man hellere ville have været fri - og det er da noget.

I min klub er der 3 KIK - seniorerne spiller tirsdag formiddag fra kl. 8 (mener jeg) på lukkede tider, ca. 80+/- per gang.

Herreklub (Smørgosserne) spiller maj-aug torsdag - lukkede tider morgen 2-3 stk, kl. 13 2-3 stk, kl. 15 ca. 8 stk. Dette er gennemsnit "sakset" fra turneringsdage i sommer.

Desuden er der også en 9-hullers række, med nogenlunde samme tidsblokeringer.

Efterår/vinter spiller alle 9 huller lørdag, med 2 tidsblokke (formiddag/eftermiddag).

Fordelen (hvis man synes det) hos os er, at vi har 18+9 huller, samt en rated 9 hullers intermediate bane, så der er flere muligheder.