Jump to content

Driverbomben, der kom og gik

Recommended Posts

Jeg ændrede for ca tre-fire måneder siden mit greb på driveren fra neutralt til stærkt. Og det medførte en kæmpe forskel.  Min sædvanlige, forhadte slice blev "rettet ud" og jeg slog ca 25-30 m længere end ellers. Sendte bolden ned midt i fairway på 200+. Kunne endda lave en kontrolleret draw. Mine sædvanlige medspillere bemærkede det også beundrende.  
Men det viste sig at være en stakket frist. Efter ca 14 dage- tre uger i dette "paradis" forsvandt mine magiske slag igen. Og jeg kan ikke genfinde dem. Selvtilliden med driveren er pist væk. Boldene ryger i øst og vest. Fra slice til fæle hooks. Har ingen føling med i hvilken retning bolden går ved impact. 
Jeg undrer mig virkelig nu over, hvad jeg gjorde, som jeg så uforklarligt har mistet igen. Jeg forsøger mig nu med 3-eller 5 wood fra tee, men det bliver det bestemt ikke bedre af. 
Er der nogen her, der har oplevet noget i den retning? Jeg finder det virkelig weird. 
hov, finder ud af lige nu at jeg før har slået lignende op, mente bare det var i et andet forum. 

Edited by Janp

Hej JanP. Den oplevelse du beskriver her er nok nærmere reglen fremfor undtagelsen og det er ikke spor mærkeligt. Det er golf.

Når man finder noget der virker er det som regel hurtig væk igen. Kroppen føles forskellig.

Den aller vigtigeste evne i golf er at finde tilbage og kunne have nogenlunde styr på kurven etc.. Det er noget man skal arbejde hårdt med og ikke noget der falder ned fra himlen.

Der er flere forskellige måder at træne drives på. Jeg øver mig i at lave hook, slice, draw og fades på rangen. Det lærer min hjerne omkring at kunne slå boldkurvene og det at kunne justere ind. Under en runde skal jeg altid små justere undervejs. Og Nogle dage kan jeg bare ikke lave en draw. Så spiller jeg faden. Vice versa. Hvis jeg hooker den, kan det nogle dage lykkedes mig at justere lidt ind til en lille fade osv. 

Samme går sig gældende ved indspil etc.

Edited by Smut

ja, det ville være rart hvis man kunne pege på årsagen, jeg oplever det samme. I juni slog driveren langt og lige eller med blot en lille fade og jeg gik de suverænt bedste runder golf - men nu er det 50/50 om jeg sætter en bold som tiltænkt, får trukket den lige venstre, eller slicer

fik i hvert fald prøvet alle tænkelige outcomes i de 2 runder i weekenden :D 

Hej Smut. Tak for dit svar. Jeg prøver også på rangen, men det har jeg forlængst fundet ud af er en verden for sig. For der tør man eksperimentere. Jeg husker, jeg fik den der wow-oplevelse, da det endelig lykkedes mig på banen, og jeg struttede af selvtillid. En medspiller, jeg ofte går med udbrød også, "hold da kæft, du har fået gang i den der. Hvor er det pludselig kommet fra?"
Måske det hele bunder i selvtilliden, for jeg kan mærke, at når jeg får driveren i hånden, så "genkender" min krop ikke følelsen igen. Mit sving bliver frygtelig akavet og svinghastigheden måske 70-80%. 
Jeg havde på det tidspunkt, hvor den kørte i olie forudbestilt en lektion hos vores klub-pro, så han havde ikke det store at sige til mit drive. 
Mit yndlingshul 18, et par 5, som jeg suverænt har lavet flest pars på, er pludselig blevet et mareridt, som jeg streger 4 af 5 gange nu, netop pga et drive der ender med at bolden bliver hooked ind i en hazard, hvor det som at vinde i lotto at finde den, en modsat ditto slice eller en "tørvetriller" der når 40 m ned ad banen. Jeg satte driveren lidt i skammekrogen og forsøger nu med en 3 wood, men med den samme tøven i svinget som resultat. Den går måske mere lige, men har slet ikke længden, man kunne ønske. 
Der var en, der foreslog, at jeg gik nogle runder alene - altså uden hensyntagen til point. Måske man skulle prøve det. 

Christian ssgm. Der er mange, der har sagt, at golf foregår mellem ørerne, så når du og jeg pludselig taber pusten igen, kan det måske skyldes et par "smuttere" eller flere ovenpå vores aha-oplevelser. Det bliver så selvforstærkende og som ender op i mere tøven og usikkerhed, hver gang vi sætter tee’en i jorden. 
Og det er jo som bekendt de små forskelle, der gør det hele. 

36 minutter siden, skrev Janp:

Hej Smut. Tak for dit svar. Jeg prøver også på rangen, men det har jeg forlængst fundet ud af er en verden for sig. For der tør man eksperimentere. Jeg husker, jeg fik den der wow-oplevelse, da det endelig lykkedes mig på banen, og jeg struttede af selvtillid. En medspiller, jeg ofte går med udbrød også, "hold da kæft, du har fået gang i den der. Hvor er det pludselig kommet fra?"
Måske det hele bunder i selvtilliden, for jeg kan mærke, at når jeg får driveren i hånden, så "genkender" min krop ikke følelsen igen. Mit sving bliver frygtelig akavet og svinghastigheden måske 70-80%. 
Jeg havde på det tidspunkt, hvor den kørte i olie forudbestilt en lektion hos vores klub-pro, så han havde ikke det store at sige til mit drive. 
Mit yndlingshul 18, et par 5, som jeg suverænt har lavet flest pars på, er pludselig blevet et mareridt, som jeg streger 4 af 5 gange nu, netop pga et drive der ender med at bolden bliver hooked ind i en hazard, hvor det som at vinde i lotto at finde den, en modsat ditto slice eller en "tørvetriller" der når 40 m ned ad banen. Jeg satte driveren lidt i skammekrogen og forsøger nu med en 3 wood, men med den samme tøven i svinget som resultat. Den går måske mere lige, men har slet ikke længden, man kunne ønske. 
Der var en, der foreslog, at jeg gik nogle runder alene - altså uden hensyntagen til point. Måske man skulle prøve det. 

Christian ssgm. Der er mange, der har sagt, at golf foregår mellem ørerne, så når du og jeg pludselig taber pusten igen, kan det måske skyldes et par "smuttere" eller flere ovenpå vores aha-oplevelser. Det bliver så selvforstærkende og som ender op i mere tøven og usikkerhed, hver gang vi sætter tee’en i jorden. 
Og det er jo som bekendt de små forskelle, der gør det hele. 

Træning kan være så mange ting. Jeg har gentagne gange oplevet (og kender mange i Sorø der har det på samme måde), at et eller andet er skredet i svinget, og man knapt kan spille golf længere. Efter uger eller måneders kamp med at få skidtet rettet til, giver man op, og booker en tid hos Pro'en. Så retter han en eller to små detaljer (ofte omkring grip eller hvor køllen sidder i tilbagesvinget), og bang, så sidder slagene igen. Andre gang er der noget mere fundamentalt galt, og så kræver det noget mere arbejde.

Generelt er min kommentar at det der med at rette et nogenlunde korrekt grip til noget stærkt er et quickfix, som måske kan hjælpe for en stund. I længden er det altid en fordel at prøve at gøre tingene på den autoriserede måde. Det gør det langt nemmere at spille golf - og da især, hvis man ikke bruger utallige timer på rangen. Man kan sagtens spille golf med en alternativ teknik, men hvis man skal være rigtig god til det, så kræver det bare langt mere træning på den måde.

• Like 1

Jeg har næsten altid kæmpet med fades/slices .. fades er jeg rigtig fin tilfreds med, hvis jeg kan regne med den, men der er så ikke altid plads i drivet til at slå venstre-højre kurven og man tvinges til at skulle slå det lige slag eller en draw. I spil - og hvis der er plads til det i luftlinjen - er jeg begyndt at tee op forholdsvist tæt ved højre tee-markering, så jeg rent visuelt er mere opmærksom på ikke at slå udefra og ind.

De få gange jeg har trænet på ikke at slice, har jeg på range placeret en bold tilbage og højre samt en bold frem og venstre om bolden som jeg slår til, så man er tvunget til at komme indefra og ud - pas på andre spillere på range :D  Samme princip som med kurvene illustreret nedenfor.

En anden øvelse jeg har prøvet med held, er at være opmærksom på at lade køllehovedet falde lidt ned efter tilbagesvinget

Gripmæssigt, så er jeg slem til at tage hele grippet i håndfladen og ikke i fingrene og når jeg får gjort det, kan jeg tydeligt mærke jeg ikke har styr på køllehovedet

grip.jpg

baskets.jpg

• Like 1

Gode tips, du kommer med der. Men jeg har altid taget mit grip med interlock, så lidt svært kun at gribe med fingrene. 

Jeg har endvidere prøvet at lure profferne af. Rigtigt mange, som Dechambeu f eks bruger et ultra stærkt grip med driveren. Og han bomber den jo nu på 300+ yards. Tillige med midt i fairway. 

49 minutter siden, skrev Janp:

Gode tips, du kommer med der. Men jeg har altid taget mit grip med interlock, så lidt svært kun at gribe med fingrene. 

Jeg har endvidere prøvet at lure profferne af. Rigtigt mange, som Dechambeu f eks bruger et ultra stærkt grip med driveren. Og han bomber den jo nu på 300+ yards. Tillige med midt i fairway. 

det er stadig et interlock grip, om det er stærkt eller svagt har ikke noget med placeringen i håndfladen/fingrene at gøre :)  

hvis du tager et stærkt greb, skal du passe på ikke at grippe højre hånd tilsvarende under, for så er det du risikerer at lukke hovedet endnu mere når du svinger. Håndfladen skal stadig pege mod target og ikke op i luften, hvis du forstår 

1 time siden, skrev Janp:

Ja, du kan også kigge på Dustin Johnson.

...men hvis du vil efterligne dem, så prøv at kigge et øjeblik på hvor mange træningstimer de lægger i det, for at kunne slå som de gør ;)

Jo. Til en vis grad. Men golfsvinget er jo noget, som foregår på 1-2 sek, så mange ting skal falde i hak for at lykkes. 
Har tit tænkt på, om det er noget, der kommer helt naturligt, når børn ned til 6-7 år forsøger sig med det. 
De tænker  ikke i den grad over tingene. 
De fleste, som i dag lever af det, er vel egentlig også begyndt i den alder, og så er svinget helt indgroet. Sidder i rygraden. 
Eller er nogen ligefrem født med talentet, mens andre aldrig lærer det?

2 minutter siden, skrev Pastorius:

Ja, du kan også kigge på Dustin Johnson.

...men hvis du vil efterligne dem, så prøv at kigge et øjeblik på hvor mange træningstimer de lægger i det, for at kunne slå som de gør ;)

Ja, de har jo nok slået et par millioner slag eller tre flere end vi andre 😊

18 minutter siden, skrev Janp:

Jo. Til en vis grad. Men golfsvinget er jo noget, som foregår på 1-2 sek, så mange ting skal falde i hak for at lykkes. 
Har tit tænkt på, om det er noget, der kommer helt naturligt, når børn ned til 6-7 år forsøger sig med det. 
De tænker  ikke i den grad over tingene. 
De fleste, som i dag lever af det, er vel egentlig også begyndt i den alder, og så er svinget helt indgroet. Sidder i rygraden. 
Eller er nogen ligefrem født med talentet, mens andre aldrig lærer det?

Ja, de har jo nok slået et par millioner slag eller tre flere end vi andre 😊

Børn tænker ikke teknik. De tænker resultat. Bolden skal derhen. Så gør de et eller andet, får et resultat, og tilpasser sig.

Min bedste råd er at tænker på udgangpositionen (at køllen sidder nogenlunde rigtig. Ikke lukket, ikke åben) og Slutpositionen (at du står i balance i slutstillingen hver gang).
Specielt det sidste kan være svært, men prøv at skrue ned for tempoet, og brug så for kræfter som overhovedet muligt i flere sving i træk. Mit bud er at du efter et stykke tid får bolden lige så langt ud som du gør nu, med fuld kraft på på svinget. Derfra kan man så stille og roligt begynde at bygge på, indtil du begynder at få problemer med at holde balancen.

Jeg begyndte først at slå langt, da jeg lærte at slappe af i arme og håndled.

Det er taget til efterretning. Noget, jeg absolut vil prøve mig frem med 👍

når jeg tænker over det, holder jeg faktisk alt for krampagtigt fast i driveren og får dermed ikke kroppen med rundt. 

11 timer siden, skrev Pastorius:

Bare fordi børn går naturligt til opgaven, så er det muligvis ikke altid den bedste tilgang:

hahaha - har set den igen og igen nu

han skal have bonus for stilen! Slipper ikke engang køllen 😂

4 timer siden, skrev Christian SSGM:

hahaha - har set den igen og igen nu

han skal have bonus for stilen! Slipper ikke engang køllen 😂

Bortset fra han ikke rammer bolden, ser det faktisk ret godt ud.

Det der også er med børn, er at de ikke er bange for fejl - så prøver de bare igen. Han skal nok blive en rigtig fin golfspiller, når han lige finder ud af at rotere hofterne i stedet for skuldrene.

Edited by Pastorius
  • Like 1

Hvad er specs på den omtalte driver? Længde og skaft vægt.
Opgiv gerne tilsvarende for dine Jern, og jeg spørger samtidig om de fungerer godt for dig?

Skudt fra hoften, er din driver med "standard" specs, betyder det kun at du var "hældig" når den fungerede, vi dødelige spillere har ikke det som skal til for å spille en driver så lang som dagens standard, så de er ment å tilpasses på længde og hoved vægt, med det sker knapt i praksis.

Med specs fra din driver og dine jern, eventuelt også "din favorit kølle" om du har en som nesten alltid fungerer, så kan jeg lave en beregning for din driver (modificering) som gør at den fungerer igen.