Jump to content
JimmyAntonsen

Garmin Z82 kikkert

Recommended Posts

Hej. Jeg overvejer at købe denne golfkikkert : garmin Z82.

Er der nogen der har den??

Hvor hurtigt er den ift. at tage den frem og “bare” måle en simpel afstand til pinden?

Hvor lang batteritid er der i den? Jeg går ikke ud fra, at man kan skifte batteri i den på en runde?

ser frem til at høre for og imod

z82

Langt udenfor mit budget, men jeg kan da smide et link 🙂 

Edited by Årgang63

Af hvilken årsag skal det være den?

Jeg har efterhånden haft hænderne i nogle forskellige og til dags dato vil jeg klart anbefale 2.

Easy Green 1300 (justgolf har den på tilbud), til omkring 1250,-
Eller en Tacklife MLR01, hvis du kan finde den på det tyske ebay til under 1000,-

Begge måler ligeså godt som en Bushnell V4 Slope edition, men koster som sagt en brøkdel af Z82. Og jeg har haft alle 3 modeller.

Hvis det er for at få baner med, så ville jeg virkelig aldrig købe en kikkert med det formål, men et ur. Og der kan kan anbefale Garmin Fenix 5 Sapphire, som kan det den skal og valget faldt alene på batteritid, sapphireglasset (S60/62 har ikke sapphireglas) og at den kan andet end bruges til golf.

Beklager, hvis det er et ligegyldigt skriv, men jeg kan bare slet ikke forsvare en pris der er SÅ høj, når der findes mange gode alternativer.

Ifølge Garmins hjemmeside holder batteriet op til 15 timer - Hvormeget den æder når den ikke er i brug tør jeg ikke spå om.

Jeg bruger selv Bushnell og i de 4 år jeg har haft min nuværende, har jeg skiftet batteri 1 gang og det var sidste efterår.. 

Personligt havde jeg ikke smidt 5K efter en kikkert medmindre jeg havde prøvet den først.. Den skulle godt nok kunne et eller andet urimeligt fedt før den var kommet med hjem (og umiddelbart kan jeg ikke helt se på specs listen hvad det skulle være)

Som udgangspunkt synes jeg at have oplevet noget ala: Jo flere finurlige ting og sager de kan - Jo langsommere bliver de i daglig brug. Nogle gange er det bare less is more :) 

Jeg tror simpelthen at dette bliver for besværligt, og der skal bruges for lang tid på at hive den frem og kigge.

Kikkert og GPS har forskellige anvendelsesområder i min bog. GPS ur (med fitness og smartur funktioner) på arm til et hurtigt check til bunkers/strafområder, kikkerten stort set kun frem til sidste slag ind til pinden.

Og i øvrigt vil der være to af de rigtig sjove funktioner, som ikke måbruges i tællende runder ( "plays like distance" (slope) , "pin pointer" (retning til flaget ved blinde slag))- og da vi alle sammen skal indrapportere så mange runder som muigt, så kommer man jo ikke til at bruge alle de smarte ting særlig ofte!

Min konklusion er ikke bare smart, men lidt for smart....Og specielt til prisen.

25 minutter siden, skrev Kitter:

Og i øvrigt vil der være to af de rigtig sjove funktioner, som ikke måbruges i tællende runder ( "plays like distance" (slope) , "pin pointer" (retning til flaget ved blinde slag))- og da vi alle sammen skal indrapportere så mange runder som muigt, så kommer man jo ikke til at bruge alle de smarte ting særlig ofte!

Min konklusion er ikke bare smart, men lidt for smart....Og specielt til prisen.

Mig bekendt må slope mv gerne bruges i private EDS runder, men er nok mest en trænings gimmick til hjemmebanen. Har en spiller makker hvis kikkert har funktionen, men det er nok aldrig noget jeg lige kommer til at savne :) 

14 minutter siden, skrev nAlen:

Mig bekendt må slope mv gerne bruges i private EDS runder, men er nok mest en trænings gimmick til hjemmebanen. Har en spiller makker hvis kikkert har funktionen, men det er nok aldrig noget jeg lige kommer til at savne :) 

NEJ. Slope må IKKE anvendes i tællende runder. 

Se  regel 4.3a samt under "don'ts" på denne side https://www.randa.org/RulesEquipment/Equipment/Distance-Measuring-Devices

Edited by Kitter
  • Like 1

5 timer siden, skrev nAlen:

men er nok mest en trænings gimmick til hjemmebanen. Har en spiller makker hvis kikkert har funktionen, men det er nok aldrig noget jeg lige kommer til at savne :) 

Slopefunktionen på min range finder har jeg (og junior da han spillede juniorelitegolf) egentlig kun haft gavn af ved spil af (ikke-tællende) prøverunder inden en turnering/match på fremmed bane. Så kunne højdeforskelle og dermed mer/mindre valg af jern noteres i baneguiden, inden selve matchen.

Ellers har jeg ikke haft noget at bruge den til.

Pinpointer funktionen kan jeg slet ikke se fidusen i, da den ikke må anvendes i tællende runder.

I øvrigt kan den være upræcis, da den jo altid peger mod midtgreen, ikke mod selve pinden.

I min klub har vi en green som er knap 40 m bred. Hvis pinden står helt ude i siden (som den gør når greenkeeperen har fået tæv af sin kone!😁), så vil pinpointeren jo pege >15m skævt....

Samme begrænsning har GPS afstanden - vores længste green er 35 m fra forkant til bagkant. Ved bageste pin placering vil GPS vise ca 15 meter (eller 1½ jern) for lidt!

Så GPS til noget brug, laser til andet....

• Like 1