Jump to content
Kitter

Hvilken bane på Fyn??

Recommended Posts

Vi skal en tur til Jylland, men har på vejen hjem en overnatning i Odense.

Hvilken bane nær Odense er mest værd at spille?

Valgmulighederne (grundet køretid og logistik)  er primært Odense Golfklub, Odense Eventyr, Langesø, Blommenslyst...

Erfaringer høres gerne!

Odense Golfklub står rigtig flot lige pt., Langesø er også et besøg værd, men blandt de nævnte er Odense Golfklub min favorit. Odense Eventyr er efter min mining lidt kedelig, lidt bare frem og tilbage, men kun min mening, Blommenslyst kender jeg ikke.

• Upvote 1

Absolut Langesø. God variation, flot natur, mange skovhuller og lad dig ikke narre af længderne på scorekortet. 
Vores herreklub var på besøg for et par år siden og den “kloge” formand besluttede at den skulle spilles fra hvid tee. Det var ikke nogen god beslutning, når de fleste af os ligger i hcp. +10. 

Jeg er nok lidt farvet men vil klart anbefale Odense golf klub eller Nyborg hvis jeg skulle vælge.

Great Northern er selvfølgelig også en mulighed men hvis ikke den er med i ligningen synes klart de andre 2 har mest at byde på

Den 21.7.2020 kl. 17:32 , skrev AN:

Absolut Langesø. God variation, flot natur, mange skovhuller og lad dig ikke narre af længderne på scorekortet. 
Vores herreklub var på besøg for et par år siden og den “kloge” formand besluttede at den skulle spilles fra hvid tee. Det var ikke nogen god beslutning, når de fleste af os ligger i hcp. +10. 

Tak for tilbagemeldingen, specielt om tee-valg. Jeg går hellere en tee frem for at få en god oplevelse frem for at spille macho-mand...Jeg vælger som regel det tee-sted hvor jeg har cirka samme antal tildelte salg som fra gul på hjemmebanen...

1 time siden, skrev drdild:

Jeg er nok lidt farvet men vil klart anbefale Odense golf klub eller Nyborg hvis jeg skulle vælge.

Great Northern er selvfølgelig også en mulighed men hvis ikke den er med i ligningen synes klart de andre 2 har mest at byde på

Baseret på tilbagemeldingerne bliver det ente Langesø eller OG..

Som skrevet ovenfor så er valget kun mellem de fire nævnte pga logistikken.

Nyborg står på listen til en anden god gang. Great Northern er spillet allerede i åbningssæsonen, men står for tur igen. Det er en fantastisk bane, og hver en krone af det relatvt høje greenfee værd!

1 time siden, skrev Kitter:

Tak for tilbagemeldingen, specielt om tee-valg. Jeg går hellere en tee frem for at få en god oplevelse frem for at spille macho-mand...Jeg vælger som regel det tee-sted hvor jeg har cirka samme antal tildelte salg som fra gul på hjemmebanen...

Baseret på tilbagemeldingerne bliver det ente Langesø eller OG..

Som skrevet ovenfor så er valget kun mellem de fire nævnte pga logistikken.

Nyborg står på listen til en anden god gang. Great Northern er spillet allerede i åbningssæsonen, men står for tur igen. Det er en fantastisk bane, og hver en krone af det relatvt høje greenfee værd!

Spillede langesø forrige år, og medmindre den er kommet sig gevaldigt efter tørken, så ville jeg nok tage odense..

Layoutet var for det meste super spændende, men fairways var total ristede og greens ikke ret meget bedre.. Dog skal det siges at vi kørte derfra og spillede Great Northern dagen efter, så sammenligningsgrundlaget var måske heller ikke HELT fair :) 

Valget faldt på Langesø og det fortrød vi ikke et sekund.

Banen er meget naturskøn – noget af det flotteste jeg har spillet. Ganske kuperet uden at det er anstrengende. Der er mange træer, som gør, at man går uforstyrret, stort set uden at se andre spillere.

Banens stand var fin – som forventeligt af en bane, som vel hører til i mellemgruppen af danske baner. Greens er velholdte og rullede true, men lidt langsommere end jeg synes om. Men da hastighed på øvegreen og banegreens er den samme, så ved man det på forhånd. At banen under tørken i 2018 – som stort set alle andre baner - var afsvedet, ser man ikke (og sammenligningen ovenfor med Great Northern er ikke fair, da GN vander hele banen, ikke bare greens, hele tiden – GN står formentlig for halvdelen af Kertemindes samlede vandforbrug).

Vi blev i venligt modtaget og vejledt af medlemmer, og i Proshoppen. Besøgte ikke restauranten.

På driving range slår man hen over en sø. Først synes jeg, at det var mærkeligt, at de skulle dykke efter bolde, indtil en venlig mand fortalte mig, at range boldene er flydende bolde, så de kan bare samles op i den ene ende af søen.

Designet er udfordrende, da fairways ofte er smalle og en skævert vil ende i træerne. Nogle få blinde slag, men blinde af den slags, hvor man godt ved retningen, men bare ikke kan se landingsområdet - det var ikke generenede overhovedet. Banen til gengæld ikke er så lang.

Spillede fra tee 53 (svt. gul). Efter at have spillet de første fire huller på vanlig vis – frem med driveren og tordne den derud af – med fire streger til følge, skiftede jeg taktik. Egoet blev pakket ned, Macho-manden sat i skammekrogen og volumen skruet ned til 60% på alle slag. Pga banens længde kan man komme rundt med kortere køller (dem der slår lige) og så et kort jern op mod green og et kort pitch/chip ind med en god chance for par eller i hvert fald en bogey på kortet.

Det resulterede i 8 point på de sidste 5 huller på forni, og 17 point på bagni. De manglende point skyldes de vanlige fejl i form af chip, der enten ikke fik nok (så der skulle chippes igen) eller chips, der fik for meget og endte i den anden ende af green med 3-puts til følge.

Spillemæssigt var det en meget lærerig oplevelse, hvor det tydeligt blev dokumenteret, at en meget mere konservativ tilgang til spillet ofte kan resultere i bedre resultater. Ser frem til at prøve dette på hjemmebanen.

På hjemmesiden markedsfører Langesø Golfklub sig med:

Langesø er en skjult dansk golfperle, og […] der venter [...] en meget stor positiv overraskelse med 18 fantastiske huller oppe i Langesøskoven

Det kan jeg kun tilslutte mig – kommer gerne igen

• Like 1