Jump to content
Janp

App til det nye handicap-system

Recommended Posts

1 time siden, skrev Nicolai:

De 113, hvor kommer de fra og er det et standard tal for alle baner? Jeg kommer frem til 11.2 med den formel og mine sidste tal fra sidste runde - Er det så den rundes hcp score iflg det nye system (jeg kan se det er identisk med det i din tabel, men skal bare lige have det helt på plads :) ) ?

Smart smart, nu tror jeg, at jeg er ved at fange den.

Det er desværre ikke alle der spiller slagspil, men enig i at det ser lidt mere overskueligt ud.

Det er superfedt, at folk herinde gider skære det så meget ud i pap, så man kan forstå det.
Jeg ledte nemlig efter formlen og kan glo mig fuldstændig blind på diverse finurlige udtryk og videoer, uden at forstå dem, men lige de 2 formler her, gør det hele noget nemmere.

Hvis Slope er 113 (og CR = Banens Par) så er spillehandicapet = dit handicap. Så ja, man kan godt sige det er standarden.

41 minutter siden, skrev Pastorius:

Hvis Slope er 113 (og CR = Banens Par) så er spillehandicapet = dit handicap. Så ja, man kan godt sige det er standarden.

Så tabte jeg tråden igen.

(Par - CR + Spiilehandicap + 36 - stablefordpoint) * (113/slope)
(72 - 71,8 + 16 + 36 - 39) * (113/133) = 11,2 Er det sådan? Hvis det kun er 133 eller 113, så får jeg et helt helt andet tal, som ikke giver mening for mig.

Regner jeg tallene sammen, så får jeg 0.8xx, som er det jeg blev nedskrevet med og trykker jeg enter, så får jeg 11.2xx, hvilket må være den nye hcp score?

Det er de 113, som jeg ikke forstår, hvor kommer fra.

40 minutter siden, skrev Nicolai:

Så tabte jeg tråden igen.

(Par - CR + Spiilehandicap + 36 - stablefordpoint) * (113/slope)
(72 - 71,8 + 16 + 36 - 39) * (113/133) = 11,2 Er det sådan? Hvis det kun er 133 eller 113, så får jeg et helt helt andet tal, som ikke giver mening for mig.

Regner jeg tallene sammen, så får jeg 0.8xx, som er det jeg blev nedskrevet med og trykker jeg enter, så får jeg 11.2xx, hvilket må være den nye hcp score?

Det er de 113, som jeg ikke forstår, hvor kommer fra.

Det er rigtigt.

113/slope er den faktor handicapscoren reduceres med. Hvis slope er  større end 113, så er banen sværere end en slope-113 bane og din handicapscore bliver lavere (du har spillet en runde svarende til et lavere handicap). Så 113 er bare det udgangspunkt som man har defineret som en middelsvær bane.

1 time siden, skrev Pastorius:

Det er rigtigt.

113/slope er den faktor handicapscoren reduceres med. Hvis slope er  større end 113, så er banen sværere end en slope-113 bane og din handicapscore bliver lavere (du har spillet en runde svarende til et lavere handicap). Så 113 er bare det udgangspunkt som man har defineret som en middelsvær bane.

Fedt, så er det det tal jeg fremover bruger, hvis jeg skal beregne udfra stableford og JanPs hvis der skal regnes brutto :D

De 113 stammer fra beregningen af spillehandicap/antal tildelte slag. 

Spillehandicap = (Handicap x Slope / 113) + Course Rating – Par

Som du kan se så er det de samme faktorer der indgår i beregningen af spillehandicap og handicapresultat.

Før runden skal vi finde ud af hvor mange tildelte slag du skal have fra dit handicap.

Efter runden skal vi finde ud af om hvilke handicap du så spillede til med det resultat du kom hjem med.

Husk at hvis du bruger slagspilresultater så er den højeste hulscore til brug for handicapregulering lig med en netto double boogie (0 point i Stableford)

Som jeg startede med at skrive helt i toppen af tråden så vil golfbox kunne udregne alt det her engang i september, så der ingen grund til at nørde med det selv, med mindre man altså ikke kan lade være 😁

27 minutter siden, skrev Bojoerge:

De 113 stammer fra beregningen af spillehandicap/antal tildelte slag. 

Spillehandicap = (Handicap x Slope / 113) + Course Rating – Par

Som du kan se så er det de samme faktorer der indgår i beregningen af spillehandicap og handicapresultat.

Før runden skal vi finde ud af hvor mange tildelte slag du skal have fra dit handicap.

Efter runden skal vi finde ud af om hvilke handicap du så spillede til med det resultat du kom hjem med.

Husk at hvis du bruger slagspilresultater så er den højeste hulscore til brug for handicapregulering lig med en netto double boogie (0 point i Stableford)

Som jeg startede med at skrive helt i toppen af tråden så vil golfbox kunne udregne alt det her engang i september, så der ingen grund til at nørde med det selv, med mindre man altså ikke kan lade være 😁

Kan du sætte det regnestykke op på de 113?

Jeg er med so far, at man kan kan regne det ud på både stableford og brutto. Der hvor jeg taber den igen, er at du nævner at jeg skal huske hulscoren, det giver ikke lige mening, når jeg bare bruger de 2 formler som nævnt før - Hvad skal jeg bruge det til og hvornår? Hvis det er noget dybere nørderi, så giver det mening, min hvis det bare er for at kende dagsformen i hcp osv, så er de 2 formler rigeligt til mig, samt det med Spillehcp :D

Det er sgu kringlet nok i forvejen :D

Det er mere for at få en forståelse for, hvad man regner med af formler og ikke bare taster noget ind og så kommer der et resultat.

14 minutter siden, skrev Nicolai:

Kan du sætte det regnestykke op på de 113?

Jeg er med so far, at man kan kan regne det ud på både stableford og brutto. Der hvor jeg taber den igen, er at du nævner at jeg skal huske hulscoren, det giver ikke lige mening, når jeg bare bruger de 2 formler som nævnt før - Hvad skal jeg bruge det til og hvornår? Hvis det er noget dybere nørderi, så giver det mening, min hvis det bare er for at kende dagsformen i hcp osv, så er de 2 formler rigeligt til mig, samt det med Spillehcp :D

Det er sgu kringlet nok i forvejen :D

Det er mere for at få en forståelse for, hvad man regner med af formler og ikke bare taster noget ind og så kommer der et resultat.

De 113 er en definition. Der er ikke noget der kan udregnes eller forståes. Sådan er det bare.

What is a "Course Slope"?

The quick (and overly simplistic) answer is that it's a single number indicating the difficulty of a golf course to a "bogey golfer". The figure is used when calculating handicaps. 
cleardot.gif
The Course Slope value is a two- or three-digit integer, always between 55 and 155, with 113 being the average or "standard" value. 
cleardot.gif
Slope values increase with difficulty. But there is a catch that we'll discuss shortly. 
cleardot.gif
There will be one Course Slope for each Course Rating. The blue men's tees might have a Course Slope of 123. The white men's tees: 119 and the men's red tees perhaps a 114. 
cleardot.gif
These figures are almost always printed on the score card in the United States. Course Slope is a creation of The United States Golf Association and has been licensed to the Royal Canadian Golf Association. Courses outside of the United States and Canada (and their protectorates) will probably not have a Slope rating. 

http://www.leaderboard.com/abcs.htm

Edited by Pastorius
  • Upvote 1

3 minutter siden, skrev Pastorius:

De 113 er en definition. Der er ikke noget der kan udregnes eller forståes. Sådan er det bare.

What is a "Course Slope"?

The quick (and overly simplistic) answer is that it's a single number indicating the difficulty of a golf course to a "bogey golfer". The figure is used when calculating handicaps. 
cleardot.gif
The Course Slope value is a two- or three-digit integer, always between 55 and 155, with 113 being the average or "standard" value. 
cleardot.gif
Slope values increase with difficulty. But there is a catch that we'll discuss shortly. 
cleardot.gif
There will be one Course Slope for each Course Rating. The blue men's tees might have a Course Slope of 123. The white men's tees: 119 and the men's red tees perhaps a 114. 
cleardot.gif
These figures are almost always printed on the score card in the United States. Course Slope is a creation of The United States Golf Association and has been licensed to the Royal Canadian Golf Association. Courses outside of the United States and Canada (and their protectorates) will probably not have a Slope rating. 

Det var også sådan jeg forstod dig første gang, men så nævnte @Bojoerge at det var en beregning, så blev jeg igen i tvivl om det.

Men tak for opklaringen :D

1 time siden, skrev Nicolai:

Det var også sådan jeg forstod dig første gang, men så nævnte @Bojoerge at det var en beregning, så blev jeg igen i tvivl om det.

Men tak for opklaringen :D

Nej, læs lige hvad jeg skrev en gang til...Jeg skrev kun at 113 er en del af en beregning. Ikke at det skulle beregnes 😄

Godt at du har forstået det 👍

2 timer siden, skrev Bojoerge:

Nej, læs lige hvad jeg skrev en gang til...Jeg skrev kun at 113 er en del af en beregning. Ikke at det skulle beregnes 😄

Godt at du har forstået det 👍

Og derfor troede jeg der var en formel :)

Men ja, det er ved at hæfte sig fast :)

Den 22.7.2020 kl. 21:51 , skrev Bojoerge:

Det tror jeg vil være det mest almindelige... 

WHS har meget kortere "hukommelse" end det gamle system, så hvis man i en periode har svært ved at spille til handicap - og afleverer kort - så ryger man hurtigere op i handicap end nu. 

Dine 8 bedste scores - ud af de 20 seneste - skal ligge meget tæt på dit handicap for at du bevarer dit nuværende handicap. 

Nej nej... Den vil ha mig til at have +1.4....

1 minut siden, skrev nAlen:

Nej nej... Den vil ha mig til at have +1.4....

Hæ - det går vel over :)

Lige nu, skrev Pastorius:

Hæ - det går vel over :)

Vil jeg da godt nok håbe :D 

4 minutter siden, skrev nAlen:

Vil jeg da godt nok håbe :D 

Hvordan ligger dine scores på hjemmebane vs. på udebane? Mit indtryk er at jer lavhandicapere har langt større fordel af at spille på en bane i kender godt, end os andre.

6 minutter siden, skrev Pastorius:

Hvordan ligger dine scores på hjemmebane vs. på udebane? Mit indtryk er at jer lavhandicapere har langt større fordel af at spille på en bane i kender godt, end os andre.

ikke fordi jeg drukner i udebanerunder - jeg er blevet for gammel til at spille rangliste turneringer :) 

Men de udebanerunder der er derinde fra de sidste par år er faktisk ok..

Men du har fuldstændig ret - Overvejende set er jeg absolut bedst hjemme :) 

8 minutter siden, skrev nAlen:

ikke fordi jeg drukner i udebanerunder - jeg er blevet for gammel til at spille rangliste turneringer :) 

Men de udebanerunder der er derinde fra de sidste par år er faktisk ok..

Men du har fuldstændig ret - Overvejende set er jeg absolut bedst hjemme :) 

Jeg spiller lidt med en, der nu er i +1,3 og spiller til det med i hvert 20 tællende runder det seneste års tid. Senest 69 i Trelleborg (70 netto). Det kunne være sjovt at se om hans scores peger samme vej.