Jump to content
Janp

App til det nye handicap-system

Recommended Posts

Jeg er vildt spændt på hvordan de vil regne banens sværhedsgrad ud.

I weekenden spillede i vores lille KiK på Trelleborg. Den blev vunder i 42 point - 6 spillere lavede 36 point eller mere og dårligste mand var på 25 point.
https://online.golfgamebook.com/leaderboard/2ul-tr24 (klik på side for stableford scores)

I golfbox bliver CBA 0 selvom scores og forhold var særdeles gode.

Vores gennemsnitlige Handicapscore var på 12,5, men hvis alle havde spiller til handicap (36 point) så skulle den have været på 10,0. Det vil sige at banen spillede 2,5 sværere end vores gennemsnitlige handicap. (der skal trækkes 2,5 fra handicapscoren for at få den forvendtede hcp-score). Hvis det er måden at regne det ud på, så bliver PCC noget over 0 i langt de fleste tilfælde. 36 point er langt fra gennemsnit på scores på en almindelig dag. (Medianen var forøvrigt 13,5)

Mit gæt er at de bruger samme udregning som til CBA - og så vil den i langt de fleste tilfælde være (tæt på) 0.

Edited by Pastorius

19 minutter siden, skrev Pastorius:

Jeg er vildt spændt på hvordan de vil regne banens sværhedsgrad ud.

I weekenden spillede i vores lille KiK på Trelleborg. Den blev vunder i 42 point - 6 spillere lavede 36 point eller mere og dårligste mand var på 25 point.
https://online.golfgamebook.com/leaderboard/2ul-tr24 (klik på side for stableford scores)

I golfbox bliver CBA 0 selvom scores og forhold var særdeles gode.

Vores gennemsnitlige Handicapscore var på 12,5, men hvis alle havde spiller til handicap (36 point) så skulle den have været på 10,0. Det vil sige at banen spillede 2,5 sværere end vores gennemsnitlige handicap. (der skal trækkes 2,5 fra handicapscoren for at få den forvendtede hcp-score). Hvis det er måden at regne det ud på, så bliver PCC noget over 0 i langt de fleste tilfælde. 36 point er langt fra gennemsnit på scores på en almindelig dag. (Medianen var forøvrigt 13,5)

Mit gæt er at de bruger samme udregning som til CBA - og så vil den i langt de fleste tilfælde være (tæt på) 0.

Fandt lidt mere nøjagtig information her:
https://www.usga.org/content/usga/home-page/handicapping/roh/Content/rules/5 6 Playing Conditions Calculation.htm

Der kan kun ændres i heltal fra -1 til +3 (ligner CBA)
Der er en eller anden for for buffer til Acceptable scores. 

18 minutter siden, skrev Pastorius:

Fandt lidt mere nøjagtig information her:
https://www.usga.org/content/usga/home-page/handicapping/roh/Content/rules/5 6 Playing Conditions Calculation.htm

Der kan kun ændres i heltal fra -1 til +3 (ligner CBA)
Der er en eller anden for for buffer til Acceptable scores. 

og lidt mere. Der vil nok blive ændret på nogle baners CR og Slope.

"PCC will also be used to identify if the Course Rating of a golf course needs to be reviewed by the local Authorized Golf Association. 

PCC is designed to be conservative, so if an adjustment is taking place 4-5 days a week, then the Course Rating may not be accurately representing the difficulty of the golf course. The ability to identify such courses will provide enhanced integrity to the system."

6 minutter siden, skrev Pastorius:

og lidt mere. Der vil nok blive ændret på nogle baners CR og Slope.

"PCC will also be used to identify if the Course Rating of a golf course needs to be reviewed by the local Authorized Golf Association. 

PCC is designed to be conservative, so if an adjustment is taking place 4-5 days a week, then the Course Rating may not be accurately representing the difficulty of the golf course. The ability to identify such courses will provide enhanced integrity to the system."

Her er lidt om hvordan det er implementeret i Australien:

How does the Playing Conditions Calculation (PCC) system work?

Under the PCC system, GOLF Link assesses a current course rating adjustment for you each day. This adjustment value is appropriate to the conditions you actually experienced. GOLF Link does all of the work and provides the PCC immediately after the scores are processed. Through GOLF Link, the PCC system establishes:

• The expected average Stableford score for each player in the competition, based on their Daily Handicap; and

• The actual Stableford score for each player in the competition.

Then GOLF Link establishes the proportion of players who scored below expectation by one, two, three, etc Stableford points and similarly for those who scored above expectations.

• Using statistical concepts, it is possible to determine from these proportions the likely level by which the conditions were different from what is normal.

• The greater the field size, the more likely it is that a given level of variation in scores will lead to the conclusion that the variation is beyond normal random movements.

• The PCC formulas are quite conservative – the PCC value will only be different to zero if the scores clearly suggest then an adjustment is warranted. (18-hole PCCs will always be whole numbers. 9-hole PCCs are permitted to range anywhere between -0.5 (ie easier conditions) and +1.5 (harder conditions); 9-hole PCCs can have decimal values of ‘.0’ or ‘.5’.)

Tak @Pastorius jeg kan se, at jeg virkelig skal læse op på det, for jeg fatter virkelig nul og nix af det, nok fordi jeg ikke har sat mig ind i det førhen. Og har aldrig været en hcp jæger som sådan - Drømmer da om single hcp, men så tror jeg også jagten stopper der. Jeg fokuserer på gå fra banen med en acceptabel score og ikke falde helt igennem, hvilket stadig er et stykke ude i horisonten, selvom de 2 seneste runder, faktisk har været ret stabile, uden det voldsomme udsving.

2 timer siden, skrev Pastorius:

er alle baner par 72?

Der var nogle steder hvor stableford og slagspil ikke passede sammen - og muligvis et par steder hvor Par heller ikke er ok.

Med de data giver den 14,9 (men jeg lavede lige en hurtig beregning af spillehandicap, og den kan godt være lidt unøjagtig (kan ikke huske om der ska rundes af eller bare tages heltal).

Anyway - dit handicap vil i det nye system ligge lige under 15. Den er god nok.

Din ustabilitet er ikke usædvanlig - den tror jeg gælder os alle, i hvert fald til vi kommer ned under 6-7 stykker i hcp.

Skærmbillede 2020-07-23 kl. 13.33.50.png

@Nicolai

Det er min forventning, at den stigning i handicap som @Pastorius har beregnet for dig vil være meget almindelig for langt de fleste handicapgolfere. 

Dine dårligste scores, der tæller til dit WHS handicap er 5 slag dårligere end dit nuværende handicap og du har endda 2 af dem. Det boner ud i det nye system, der i langt højere grad belønner stabilitet. 

Hvis du vil bevare dit nuværende handicap så er min vurdering at dine 3 dårligste scores skal udskiftes med nogle hvor du spiller til din neutrale zone (uden at de bedre scores ryger ud af de 20 seneste)

Det passer meget godt med en vurdering jeg lavede da jeg første gang stiftede bekendtskab med WHS. Hvis man skal være god nok til at bevare sit nuværende handicap i det nye system, så skal der ikke være nogle af de 8 bedste scores af de 20 seneste scores, der er dårligere end 2 - 3 point/slag fra det nuværende handicap og så skal man helst snige et par scores over handicappet også... 

44 minutter siden, skrev Bojoerge:

@Nicolai

Det er min forventning, at den stigning i handicap som @Pastorius har beregnet for dig vil være meget almindelig for langt de fleste handicapgolfere. 

Dine dårligste scores, der tæller til dit WHS handicap er 5 slag dårligere end dit nuværende handicap og du har endda 2 af dem. Det boner ud i det nye system, der i langt højere grad belønner stabilitet. 

Hvis du vil bevare dit nuværende handicap så er min vurdering at dine 3 dårligste scores skal udskiftes med nogle hvor du spiller til din neutrale zone (uden at de bedre scores ryger ud af de 20 seneste)

Det passer meget godt med en vurdering jeg lavede da jeg første gang stiftede bekendtskab med WHS. Hvis man skal være god nok til at bevare sit nuværende handicap i det nye system, så skal der ikke være nogle af de 8 bedste scores af de 20 seneste scores, der er dårligere end 2 - 3 point/slag fra det nuværende handicap og så skal man helst snige et par scores over handicappet også... 

Det skal lige med at du kun har 17 tællende runder. Hvis du kan lave et par runder der er bedre end 18,9 og 18 i hcp-score, så vil dit handicap falde.

• Upvote 2

1 time siden, skrev Bojoerge:

Du får det næsten til at lyde som om, man selv kan vælge, hvilke runder der skal beregnes ud fra?

31 minutter siden, skrev Pastorius:

Det skal lige med at du kun har 17 tællende runder. Hvis du kan lave et par runder der er bedre end 18,9 og 18 i hcp-score, så vil dit handicap falde.

Så lavere end de to, så vil jeg falde?

Jeg bliver lidt forvirret over at have et link at gå efter, men dine beregninger viser noget mere, hvor kommer de tal fra?

Er det noget jeg skal læse her i tråden(links)?
billede.png.a36113ab9cb3c86ef1abc7ee06054e91.png

18 timer siden, skrev Bojoerge:

Som jeg skrev tidligere så har det nye system kort hukommelse. Hver 20. runde så har man et helt nyt handicap, hvor forhistorien har meget lidt betydning. 

Hvad mener du med hver 20. runde?

Begynder man “forfra” efter 20 runder? Jeg havde forstået det sådan at man blev reguleret løbende (med de 8 bedste runde ud af 20), således at når runde 21 spilles, kigges der på runde 2 til 21. Og så fremdeles.

38 minutter siden, skrev Kaizer:

Hvad mener du med hver 20. runde?

Begynder man “forfra” efter 20 runder? Jeg havde forstået det sådan at man blev reguleret løbende (med de 8 bedste runde ud af 20), således at når runde 21 spilles, kigges der på runde 2 til 21. Og så fremdeles.

Nej, det er en løbende udskiftning. Det er 20. seneste runder, hvor gennemsnittet af de 8 bedste handicapresultater udgør  handicap. 

Men når jeg har spillet 20 tællende runder fra et givet tidspunkt, så er der ingen af de runder, der tæller lige nu, der har nogen indflydelse på hvad jeg har i handicap. Så der kan mit handicap være helt anderledes end det er lige nu. Altså et "nyt" handicap. 

@Nikolai

Nej, du kan ikke selv vælge de scores, som dit WHS handicap beregnes ud fra. Som jeg har skrevet mange gange så indgår de 20 seneste scores i dit handicapindeks. Herfra er det så gennemsnittet af de 8 bedste handicapresultater, der udgør dit handicap. Da du ikke har 20 runder i dit handicapindex, så har du mulighed for at spille flere runder ind, inden at de ældste runder forsvinder igen. Så hvis du går en runde 

Hvad er så et handicapresultat? 

Det er det handicap som en given runde er spillet til med hensyn til sværhedsgraden af den bane/teested der er spillet. 

På DGU's hjemmeside er der en række videoer, hvor man kan blive klogere på det WHS og hvordan man beregner et handicapresultat. 

https://www.danskgolfunion.dk/sektionsside/world-handicap-system

Hvis jeg fra mit handicap på14,8 og scorer 36 point på min hjemmebanes 55 tee (CR/Slope 69.7/126) så får jeg et handicapresultat på 14,6

Her med grafik fra et dashboard vi bruger der viser hcp performance. Ved ikke om Golfbox vil lave noget tilsvarende.

Gennemsnittet af de 8 grønne prikker er dit hcp.

De 12 gule prikker tæller ikke med.

Ved næste runde ryger ældste runde A46B2FAB-31E9-4498-943D-3C8490C1FC97.jpeg

Hvis vi kigger tilbage på de seneste 50 scores, så er alle de blå historiske.

7177130E-9FE2-41B0-95A1-6B8B3545DCFE.jpeg

Edited by Smut
  • Like 1

Formlen på udregningen har jeg fundet et sted: Reguleret bruttoscore ( eks par fire med ét ekstra slag, hvor 7 slag er bruttoscore, med andre ord et "streget" hul) som golfbox automatisk registrerer, minus course rating x 113 divideret med sloap = hcp på runden. 

F eks 84 slag  minus CR 70,8 x 113 : SL 128 = Hcp 21,5

27 minutter siden, skrev Janp:

Formlen på udregningen har jeg fundet et sted: Reguleret bruttoscore ( eks par fire med ét ekstra slag, hvor 7 slag er bruttoscore, med andre ord et "streget" hul) som golfbox automatisk registrerer, minus course rating x 113 divideret med sloap = hcp på runden. 

F eks 84 slag  minus CR 70,8 x 113 : SL 128 = Hcp 21,5

Se NU kan jeg sgu være med :D

Er det så her man tager de 8 bedste ud af 20 runder og finder gennemsnittet af, som så vil udgøre ens hcp for de næste 20 runder?

• Upvote 1

Nej, det er de til enhver tid 20 sidste runder med de otte bedste. Den ældste bliver hermed "skubbet ud" og nyt gennemsnit beregnes. 
Derfor er det en god idé fremtidigt at skrive antal slag, i stedet for et streget hul, hvis man selv vil holde lidt hånd i hanke med sit hcp, da det nemmest udregnes i bruttoslag i stedet for stableford point. 

Edited by Janp

1 time siden, skrev Janp:

Nej, det er de til enhver tid 20 sidste runder med de otte bedste. Den ældste bliver hermed "skubbet ud" og nyt gennemsnit beregnes. 
Derfor er det en god idé fremtidigt at skrive antal slag, i stedet for et streget hul, hvis man selv vil holde lidt hånd i hanke med sit hcp, da det nemmest udregnes i bruttoslag i stedet for stableford point. 

Det er nemmere at bruge stableford, så slipper du for at skulle trække "minus"-point fra scoren. Hvis man fx ikke har slag på et par 3-hul, men scorer en 6'er, skal man stadig kun notere en 5'er for at få den score du skal bruge til at beregne handicapscoren.

For så at beregne handicapscore på baggrund af stablefordpoint, kræves det at man også kender spillehandicappet.

(Par - CR + Spiilehandicap + 36 - stablefordpoint) * (113/slope)

Edited by Pastorius

Pastorius. Det kan du selvfølgelig også. Jeg synes bare, det bliver lidt mere kringlet på den måde. Med bruttoslag synes jeg det er mere overskueligt. Også hvis du f eks skal introducere nye medlemmer for det. Men - det er jo smag og behag. 

Edited by Janp

7 timer siden, skrev Pastorius:

For så at beregne handicapscore på baggrund af stablefordpoint, kræves det at man også kender spillehandicappet.

(Par - CR + Spiilehandicap + 36 - stablefordpoint) * (113/slope)

De 113, hvor kommer de fra og er det et standard tal for alle baner? Jeg kommer frem til 11.2 med den formel og mine sidste tal fra sidste runde - Er det så den rundes hcp score iflg det nye system (jeg kan se det er identisk med det i din tabel, men skal bare lige have det helt på plads :) ) ?

8 timer siden, skrev Janp:

Smart smart, nu tror jeg, at jeg er ved at fange den.

1 minut siden, skrev Janp:

Pastorius. Det kan du selvfølgelig også. Jeg synes bare, det bliver lidt mere kringlet på den måde. Med bruttoslag synes jeg det er mere overskueligt. Også hvis du f eks skal introducere nye medlemmer for det. Men - det er jo smag og behag. 

Det er desværre ikke alle der spiller slagspil, men enig i at det ser lidt mere overskueligt ud.

Det er superfedt, at folk herinde gider skære det så meget ud i pap, så man kan forstå det.
Jeg ledte nemlig efter formlen og kan glo mig fuldstændig blind på diverse finurlige udtryk og videoer, uden at forstå dem, men lige de 2 formler her, gør det hele noget nemmere.