Jump to content
Janp

App til det nye handicap-system

Recommended Posts

1 time siden, skrev Bojoerge:

Det nye handicapsystem kan beregne handicapscores på grundlag af både stableford- og slagspilsrunder. 

Hvis man spiller slagspil så vil en hulscores - til brug for handicapregulering - max være netto DB (0 point i stableford) 

Den beregner jeg delte er nok lavet af en amerikaner. De bruger ikke det der stableford ret meget derovre... 

Den giver bare et noget andet hcp end det gamle. Har større nedskrivninger i år end opskrivninger og alle runder er meldt ind. Har så også nogle runder, hvor jeg VIRKELIG spiller dårligt.

19 minutter siden, skrev Nicolai:

Den giver bare et noget andet hcp end det gamle. Har større nedskrivninger i år end opskrivninger og alle runder er meldt ind. Har så også nogle runder, hvor jeg VIRKELIG spiller dårligt.

Med mindre man over 20 runder kan levere 8 runder til handicap så går man op i handicap. Der er ingen neutral zone. 

Som jeg skrev tidligere så har det nye system kort hukommelse. Hver 20. runde så har man et helt nyt handicap, hvor forhistorien har meget lidt betydning. 

De helt dårlige runder bør til gengæld ikke betyde noget, da de ikke bør tælle iblandt de 8 bedste af de sidste 20 runder. 

Der er to begrænsere i hvor meget man kan stige i handicap. Hvis handicappet indenfor det sidste løbende år er steget med 3 point så vil nye stigninger kun slå igennem med halv kraft. Hvis handicappet over det sidste løbende år er steget med 5 point, så kan det ikke stige mere. 

5 timer siden, skrev Nicolai:

Den er ligeglad med dine dårlige score. I princippet kan du have 12 runder til hcp 54 og stadig ligge i scratch hvis du har 8 til hcp 0.

Har boet i NZ det seneste års tid hvor vi spiller med dette system. Den store forskel mellem spillere er hvor mange scorekort man indlevererer. Og her er der meget stor forskel på folk - hvilket giver store udsving i hcp. Nogle aflevere 1-2 om ugen, andre 6-8 pr år. 

For nogle folk er hcp en status. Og de typer vil altid kigge på de 8 magiske scores i deres arkiv og hvornår de mister dem. Derfor er det vigtigt for dem at få en ny god score ind som tællende før der ryger ind ud. Så det bliver der skam spekuleret i.

I øvrigt står PCC (playing conditions) til 0 på alle mine runder. Tror kun det er noget man sætter til en turnering? Det er vel ikke noget der bliver sat på private runder?

3 timer siden, skrev Smut:

Den er ligeglad med dine dårlige score. I princippet kan du have 12 runder til hcp 54 og stadig ligge i scratch hvis du har 8 til hcp 0.

Har boet i NZ det seneste års tid hvor vi spiller med dette system. Den store forskel mellem spillere er hvor mange scorekort man indlevererer. Og her er der meget stor forskel på folk - hvilket giver store udsving i hcp. Nogle aflevere 1-2 om ugen, andre 6-8 pr år. 

For nogle folk er hcp en status. Og de typer vil altid kigge på de 8 magiske scores i deres arkiv og hvornår de mister dem. Derfor er det vigtigt for dem at få en ny god score ind som tællende før der ryger ind ud. Så det bliver der skam spekuleret i.

I øvrigt står PCC (playing conditions) til 0 på alle mine runder. Tror kun det er noget man sætter til en turnering? Det er vel ikke noget der bliver sat på private runder?

Som det er beskrevet gælder det alle runder.

9 minutter siden, skrev Pastorius:

Som det er beskrevet gælder det alle runder.

PCC vil blive beregnet hver dag på alle baner, hvor der indlevere minimum 8 scores. Justeringen vil gælde alle scores indleveret på den pågældende bane på den pågældende dag. 

Altså en slags CBA også uden for turneringer og gældende for alle. 

Igen: se de 1-minuts videoer, der er linket til tidligere i tråden - der findes svar på rigtig mange af de spørgsmål som stilles..... 

1 time siden, skrev Kitter:

PCC vil blive beregnet hver dag på alle baner, hvor der indlevere minimum 8 scores. Justeringen vil gælde alle scores indleveret på den pågældende bane på den pågældende dag. 

Altså en slags CBA også uden for turneringer og gældende for alle. 

Igen: se de 1-minuts videoer, der er linket til tidligere i tråden - der findes svar på rigtig mange af de spørgsmål som stilles..... 

ok tak. Kan se det samme er gældende her.

https://www.golf.co.nz/uploads/6 PLAYING CONDITIONS CALCULATION.pdf

Dog står der PCC = 0 ved alle mine scorekort. Tjekkede en håndfuld golf mates og deres score som også har PCC = 0.

Edited by Smut

@Smut
@Bojoerge

Forstår det stadig ikke :D

Jeg har 17 runder. 6 er i neutralzone, 4 er nedskrivninger med hhv 0.3, 0.3, 1.8 og 0.8. Så er der 7 runder, som er opskrevet, men den siger at mit hcp ligger på 14.8. Hvordan kan det så være?

Det er rimelig blandet, hvordan de dårlige, neutrale og gode er fordelt.

21 minutter siden, skrev Nicolai:

@Smut
@Bojoerge

Forstår det stadig ikke :D

Jeg har 17 runder. 6 er i neutralzone, 4 er nedskrivninger med hhv 0.3, 0.3, 1.8 og 0.8. Så er der 7 runder, som er opskrevet, men den siger at mit hcp ligger på 14.8. Hvordan kan det så være?

Det er rimelig blandet, hvordan de dårlige, neutrale og gode er fordelt.

Har du indtastet korrekt CR og Slope?
Kan du sende et screenshot af dine seneste 20 runder fra golfbox?

1 time siden, skrev Smut:

ok tak. Kan se det samme er gældende her.

https://www.golf.co.nz/uploads/6 PLAYING CONDITIONS CALCULATION.pdf

Dog står der PCC = 0 ved alle mine scorekort. Tjekkede en håndfuld golf mates og deres score som også har PCC = 0.

Det kræver jo at der er 20 indberettede scores på banen fra samme dag (og at de scores afviger fra normalen)

Edited by Pastorius

51 minutter siden, skrev Pastorius:

Det kræver jo at der er 20 indberettede scores på banen fra samme dag (og at de scores afviger fra normalen)

Der vil typisk være 20 indberettede scores da jeg spiller i weekenden.

De dage hvor de vælter ned med regn er der nok få der indberetter scores (mindre end 20). Da mange enten ikke gennemfører runden, eller dropper scorekortet efter 2-3 huller da de kan se at de kommer hjem med en skod score... 

Hvad er så normalen og hvor meget afvigelse taler vi om?

Edited by Smut

1 minut siden, skrev Smut:

Der vil typisk være 20 indberettede scores da jeg spiller i weekenden.

De dage hvor de vælter ned med regn er der nok få der indberetter scores (mindre end 20). Da mange enten ikke gennemfører runden, eller dropper scorekortet efter 2-3 huller da de kan se at de kommer hjem med en skod score... 

Hvad er så normalen og hvor meget afvigelse taler vi om?

Det vides ikke nøjagtig hvordan det bliver regnet ud, men hele systemet bliver bygget på at man regner ud, hvilket handicap din score på runden svarer til. så hvis spillerne gennemsnitligt spiller til deres handicap på den bane den dag, så er der vel ingen justering. Om der er en buffer eller lidt "gummi" i udregningen synes jeg ikke fremgår klart.

• Thanks 1

20 minutter siden, skrev Pastorius:

Nå, jeg kunne selvfølgelig bare sætte dit spillehandicap til 0, så regner den alligevel værdierne ud, og jeg kan så regne dine stablefordpoint ud efter det.
Hvis du ellers er sikkert på du ikke har "minus"-point i dine scores, så slagspilsscoren kan konverteres direkte til stableford, så passer de 14,8 fint.

Dine 8 bedste runder har spillet som om du havde hacp:

10,4 - 11,2 - 13,7 - 14,6 - 15,5 -16,3 - 18 - 18,9
Gennemsnitet er 14,8

Hvad er det for en tabel? Men sådan så det ud ved årskiftet. Alle er på hjemmebanen, pånær 2.

Slope og CR står i tabellen fra før.

billede.thumb.png.1c409d80a2aea49f3b27b9881ae02a8b.pngMen

Og ja, jeg svinger voldsomt i stabilitet :P

5 minutter siden, skrev Nicolai:

Hvad er det for en tabel? Men sådan så det ud ved årskiftet. Alle er på hjemmebanen, pånær 2.

er alle baner par 72?

11 minutter siden, skrev Nicolai:

Der var nogle steder hvor stableford og slagspil ikke passede sammen - og muligvis et par steder hvor Par heller ikke er ok.

Med de data giver den 14,9 (men jeg lavede lige en hurtig beregning af spillehandicap, og den kan godt være lidt unøjagtig (kan ikke huske om der ska rundes af eller bare tages heltal).

Anyway - dit handicap vil i det nye system ligge lige under 15. Den er god nok.

Din ustabilitet er ikke usædvanlig - den tror jeg gælder os alle, i hvert fald til vi kommer ned under 6-7 stykker i hcp.

Skærmbillede 2020-07-23 kl. 13.33.50.png

49 minutter siden, skrev Pastorius:

Med de data giver den 14,9 (men jeg lavede lige en hurtig beregning af spillehandicap, og den kan godt være lidt unøjagtig (kan ikke huske om der ska rundes af eller bare tages heltal).

Jeg havde glemt at CR - par til spillehandicappet. Så passer det igen med 14,8

Forøvrigt gør afrunding af spillehandicap, at selvom man spiller 20 runder i 36 point, så bliver whs-scoren en smule forskellig fra ens handicap.