Jump to content
Janp

Driversvinget

Recommended Posts

Jeg ændrede for ca 4 uger siden mit grip med driveren til ultra stærkt. Jeg havde en frygtelig slice og det hjalp her og nu. Endvidere tordnede jeg bolden 25-30 m længere end normalt. Nu er det ligesom driveren igen har tabt pusten, uanset hvor meget jeg anstrenger mig. Tilbage ved den gamle længde eller endnu kortere. Nogen, der har oplevet sådan et mærkeligt fænomen?

49 minutter siden, skrev Janp:

Jeg ændrede for ca 4 uger siden mit grip med driveren til ultra stærkt. Jeg havde en frygtelig slice og det hjalp her og nu. Endvidere tordnede jeg bolden 25-30 m længere end normalt. Nu er det ligesom driveren igen har tabt pusten, uanset hvor meget jeg anstrenger mig. Tilbage ved den gamle længde eller endnu kortere. Nogen, der har oplevet sådan et mærkeligt fænomen?

Det er nemmere, hvis du optager en video - Det er umuligt at sige ud fra gripholdning, hvad der går galt. Et ultra stærkt grip er heller ikke løsningen på sigt, det er dit swing der skal kigges igennem.

3 hours ago, Janp said:

Som så mange andre, spiller du nok med en driver der er betydelig længere end hvad du egentlig behersker, og på det taber man distance og dispersion, samt at man oplever stor ustabilitet fra den ene dag til den anden eller slag til slag. JA det er selvsagt dit swing, og dit talent, men så længe køllen vi spiller udfordrer begge deler mere end hvad vi som spillere kan svare med, er løsningen en driver der er kortere i skaftet, og en justering af hoved vægten. Selv de bedre spillere gør det, og da bliver det uanset enklere å få swinget til å fungere.

Find ud hvad som er standard længden for din driver, og mål dig ned til 44.50" fra enden af grippet. Set et stykke tape der så du kan placere dine hender lavere end tape mærket og prøv igen. Bliver fornemmelsen af hovedvægt for lille, skal du ha en ruld bly tape og tilføre lidt af gangen til det passer. Er du en som passer "standard" længde jern, vil en matchende driver være 44.00" til 44.50" alt efter din øje til hånd koordination. De fleste drivere er som standard 45.50 og nogen er lengere, og der ligger hoved årsagen til dine variabler. Start derfor med å finde ud hvad for en længde din driver har, og mål dig ned på grippet til en længde af maks 44.50" og prøv igen.

Om du ikke kan finde data for din driver, skriv her i tråden hvad det er for et mærke og model, så skal jeg finde de data.

Det er en af ældre dato. Callaway Diablo. Jeg fik faktisk kortet den ca 2,5 - 3 cm ned for 1 1/2 års tid siden. 
og nu da jeg har fået rimelig kontrol over min slice overvejer jeg at gå den anden vej igen. Måske en dum idé? 🤔

Edited by Janp

3 hours ago, Janp said:

Det er en af ældre dato. Callaway Diablo. Jeg fik faktisk kortet den ca 2,5 - 3 cm ned for 1 1/2 års tid siden. 
og nu da jeg har fået rimelig kontrol over min slice overvejer jeg at gå den anden vej igen. Måske en dum idé? 🤔

Ja det er ingen god ide, men om der ikke blev lagt til vægt på hovedet efter den blev savet kortere, skal du skaffe dig en ruld bly tape og montere på lidt ad gangen, for en afkortning på 1 tomme eller mere, giver en kølle man ikke kan fornemme hovedet på som man skal.

Nordica golf har blytape
https://www.nordicagolf.no/lead-tape-254-m-254-m

“Tak” for det Lars. Har jeg tisset på noget, jeg ikke skulle have tisset på 🤔

• Like 1
  • Haha 1

10 hours ago, TLP said:

“Tak” for det Lars. Har jeg tisset på noget, jeg ikke skulle have tisset på 🤔

Ups...har du stadig din shop? og bly tape? ja det har du kan jeg se, BEKLAGER, det var ikke meningen å gå dig forbi her....
Jeg har selv benyttet Nordica golf på en del club making supplies, da det jo er sager man ikke finder alle steder, så det var på ren "reflex" jeg opgav de,

WOW, var inde å så på dine hjemmesider, det ser da MEGET godt ud med den shop, jeg var ikke klar over at du havde taget den heeelt ud den vejen 🙂
https://www.tlpgolf.dk/

Direkte link til BLYTAPE..
https://www.tlpgolf.dk/catalogsearch/result/?q=blytape

..til ALLE som læser det her, om du ikke har en ruld, bestil en, den burde være obligatorisk i en golf bag, for den har en nytteværdi på tuning af udstyr som ingenting andet har, og er stadig det eneste som tillades fra USGA da blytape som tuning er benyttet i over 100 år, og stadig benyttes af spillere på Touren.

For de som ikke rigtig forstår hvad det her er for noget, og hvad det kan og bør bruges til, så er den til finjustering af både skaft og hoved vægten på udstyret. Den er specielt velegnet til drivere vi saver kortere end standard, for da taber vi en del af fornemmelsen af hovedvægten selv om den jo stadig er den samme. Vi tuner den op igen ved brug af blytape til fornemmelsen/feel og impact sidder der det skal. Man skal ikke tænke på hvor meget, men bare tilføre "en stribe" ad gangen til det føles helt rigtig og impact pattern bliver godt. Vi både kan og bør gøre det her med SAMTLIGE køller i baggen, det er utrolig som det kan forbedre impact og deraf resultatet, så du kan aldrig få bedre afkastning på penge til "udstyr", end hvad en ruld blytape kan gøre for dig.

Eksempel, har du tendenser til å ramme toe siden på dine jern, så taber du kraftoverføring til bolden og deraf distance. Monterer du 1-3 striber blytape på bagsiden af jernet, vil du se at impact rykker sig mod center af face og både feel, distance og retning forbedres betragtelig. Man skulle ikke tro at 3-4 gram her kan give 20 meter bedret distance, men det ser vi meget tit, for det er hvad du kan tabe ved å ramme toe siden, så bly tapen er til tuning af impact pattern ved å fin justere hovedvægten så den passer DIG.

Når du monterer blytapen på, monter den et sted du ikke risikerer jord kontakt, da kan den flækkes af. Brug fingre, eller håndtaget på en skrutrekker til å "presse" den fast der du vil ha den, så holder den i lang tid. Har du en driver med skrue vægter, kan du efter du har tunet op, vælge om du vil blive ved med å spille med blytapen, eller om du skal rykke den af for å veje op hvor meget ekstra den skue vægt du har brug for skal være. Skru vægter på drivere er som oftest sat fast med Lock tite, så du skal bruge en hårføner og varme skruen lidt før du prøver å skru den fri. (lock tite er et slags gevind lim som giver sig når det varmes lidt)

IKKE lad forfængelighed stoppe dig, bly tape benyttes af stort set samtlige spillere på PGA touren, og vi som forstår golfudstyr siger det som det er, en bag der ingen køller har synlig på monteret blytape tilhører ikke en rigtig Golfspiller, da den rent faktisk er nødvendig for at udstyret skal fungere optimalt i dine hænder. Tiger har blytape på sin putter, ikke mange er bedre end han med putteren og bly tapen som tuning er det som gør det mulig, Phil Michelson har det på alle sine wedger, og ikke mange kan vise til de wedge slag han kan, bly tapen er en del af det...jeg kunne fortsat i det uendelige, så vis du IKKE vil benytte blytape til tuning, ja da forstår du ikke dit eget bedste, og så er det ikke god feel og en god score på banen som er vigtigst for dig, og du går deraf glip af meget mere end du er klar over.

https://www.google.com/search?q=PGA+tour%2C+lead+tape&tbm=isch&ved=2ahUKEwjow43enNvqAhXowsQBHck4DagQ2-cCegQIABAA&oq=PGA+tour%2C+lead+tape&gs_lcp=CgNpbWcQAzoECCMQJzoGCAAQBxAeOggIABAHEAUQHjoICAAQCBAHEB46BAgAEBNQ5boCWKPrAmDK8QJoAXAAeACAAewCiAGvH5IBCDEuMjMuMS4ymAEAoAEBqgELZ3dzLXdpei1pbWfAAQE&sclient=img&ei=ljwVX-igLuiFk74PyfG0wAo&bih=578&biw=1280

Bestil den fra TLP Golf idag, han plejer å ha et godt lager af den, men vær tidlig ude, efter dette opslaget her kan det tænkes at selv han kan få leverings problemer midlertidig om på gangen bliver for stor, og kom gerne tilbage her i tråden og fortæl andre om DIN erfaring med det her, for blytapen er en slags "hemmelighed" man skulle tro var forbeholdt de bedste spillerne der ude, men mange af de er gode nettop fordi de har forstået at fin tuning med blytape er det som gør at det hele fungerer som det skal. Talent er ikke alt, udstyr som passer DIG er en vigtig del af det, og der er blytapen et must.

Edited by LHW
  • Like 1

@LHW 👍

Jeg har dog altid et lager af dem på ca. 100 ruller. Så ingen kommer vist til at lide nød lige med det samme 🙂

Og så er det 230 grams ruller jeg har, modsat andre som kun er på 55 gram. En væsetlig forskel på KG-prisen.

3 timer siden, skrev TLP:

@LHW 👍

Jeg har dog altid et lager af dem på ca. 100 ruller. Så ingen kommer vist til at lide nød lige med det samme 🙂

Og så er det 230 grams ruller jeg har, modsat andre som kun er på 55 gram. En væsetlig forskel på KG-prisen.

Hvad er vægten per centimeter/tomme? De findes i flere udgaver og hvis man skal have mange gram er den "tunge" udgave smart... 

3 timer siden, skrev Kitter:

Hvad er vægten per centimeter/tomme? De findes i flere udgaver og hvis man skal have mange gram er den "tunge" udgave smart... 

2,3 gram pr. tomme, da rullen er 100 tommer.

53 minutter siden, skrev TLP:

2,3 gram pr. tomme, da rullen er 100 tommer.

Det er den tunge - fint, det tager mindre plads op.... 

Hej Janp,

Som du ved er "The big dog/Driver" den sværeste golfkølle at styre stabilt (med max længde og min spredning).

Velkommen i klubben af golfere som har udfordringer med driveren. Vi har alle  været der og alle har problemer med driver-stabilitet af og til.

Par spm:

1. Ved du hvor på køllehoved du plejer at ramme bolden (tå/hel/oppe/nede)?

2. Er du blevet opmålt med Trackman?

Trackman opmåling af dit sving vil kunne hjælpe med at besvare om du har rigtigt loft, længde og vægt på din driver.

3. Har du besøgt en Pro for at kikke på dit driver-sving?

Nogle gange er der forskel på hvordan du syntes opstilling/stance/greb er i forhold til virkeligheden (har haft nogle gode aha--oplevelser med stance og greb justeringer efter besøg hos Pro, hvor han viser mit sving på skærmen)

Trackman/Flightscope (eller anden launch monitor) kan give dig værdifuld  viden om dit svingplan (udefra-ind eller i indefra-ud), køllehoved (åbent/lukket), hovedvinkel(nedadgående/opadgående), spin++

Hvad som har virket for mig er at lægge egoet tilside og forsøge at finde en driver med højere loft (12-14°) og kortere skaft (43-44"), som passer til min fysik, svingastighed, svingbane, tempo og køllehoved-vinkel (at "impact").

En kortere og højere loftet driver virker godt for mig og har tillid til min driver og jeg rammer driveren godt/meget godt 8 ud af 10 gange.

Kan godt anbefale TourEdge HL-4 (ca 2.000 kr) eller Wishon 919 driver (2.500-3.000 kr) som kan skræddersyes til dig.

Du kan læse mere på hjemmesiderne Made by Rosenberg.dk eller Golfsmeden.dk og de vil sikkert være glade for at bygge en driver til dig.

Kan også anbefale en gut (Robert Cooke) over i Nord-Irland hos Rocgolf.co.uk, som kan bygge en TourEdge driver (eller andre mere eksotiske varemærker) driver til dig

Held og lykke videre med dit golfspil

Mvh

Per