Jump to content
Sign in to follow this  
LHW

Åben face angle - Wedge - hvordan gør du det?

Recommended Posts

28 minutes ago, Pastorius said:

Det kommer an på jernsættet. Nogenlunde jævnt fordelt fra PW - 60 grader. Det er egentlig ikke loft der er så afgørende for mit setup, som @LHW også er inde på. Der er hvilke wedges der kan spilles fra hvilke lejer. I tørkeperioder er Sorø næsten lige som at spille fra beton, men jeg spiller også mange andre baner med bløde fairways, så det skal også kunne lade sig gøre.

Som det er nu kan jeg spille fulde slag på omkring 95m med gapwedgen, og 65m med lop-wedgen. Resten bliver på feel. I de perioder hvor jeg spiller jævnligt er jeg ret god til det - bortset fra i år. Der er det helt forfærdeligt, i en grad så jeg hellere vil ligge med det fuldt p-8 end 50 meter til pinden.

30 til 50 meter er vel en af de sværeste distancer, det er nå min mening, for de fleste andre rammer jeg rimelig, mens på 30-50 kan resultatet blive "hvad som helst", der både 70 og 15 meter er "helt normalt" for mig, så jeg gør som bedst jeg kan for å få en anden distance på approach, enten ved å strække den lidt nærmere pinden med den risiko det er, eller spille "safe" så jeg har 90-100 meter til pinden som er der jeg er bedst.

Manden med 3D værktøj har på min opfordring lavet om på tallene, så vi også kan se dette som "minutter", da det vel for de fleste er tall vi enklere kan forholde os til, og når de er tilføjet, bliver tallene for LOFT vi har i spil som det her. Den viser hvad jeg antog efter den første, at jeg egentlig skulle klare mig meget godt med kun en 56* grader på top, da man kun skal åbne den 1 minut for å få 59* grader, og så kort jeg nå slår (driver og alt andet), så er det for mig i den lange enden jeg behøver alternativer, ikke egentlig i den korte. Jeg ser derfor for mig at de loft jeg nå spiller i jern, og som er ca 2* weak, laves tilbage til standard, så jeg ender med 46* PW,  52* Gap og 56* sand/lob på top, i den hensigt å få plads til en ekstra driver. Driveren jeg bruger har 11*, den jeg vil tilføre kun 7.5* (orme-dræber for mod vind og knald hårde fairways)

1628808743_Loftchangeopenfaceangleonwedge.thumb.JPG.e20dbe5d6e995b52ff903bd19af00258.JPG

Ja, enig. Bounce er også afgørende. Men syntes at hovedparten af de dansk baner jeg har spillet har en hård lerbund og egner sig til lav bounce.

1 hour ago, Smut said:

Ja, enig. Bounce er også afgørende. Men syntes at hovedparten af de dansk baner jeg har spillet har en hård lerbund og egner sig til lav bounce.

Husk at STATISK Bounce som det hele startet med, KUN er selve sål vinkelen, og at den i sig selv er afhængig at sål bredden med hensyn til hvordan den virker, så spiller man t.eks baner der som oftest har hårdt underlag, og deraf har en fordel av lav statisk bounce, så kan den samme wedge stadig fungere udmærket i blød sand, FORUDSAT at sålen har er stort sål areal.  Man skal deraf IKKE stoppe vurderingen eller foretage et valg baseret på Statisk bounce alene, men se på sål arealet og sål bredden.

Eksempelvis var de første Callaway C-grind wedger med 14 grader statisk bounce, og man kunne jo med det tro at her har vi en god sand wedge...NOPE, den er elendig i sand, da sålen er meget small, og arealet meget lille, så den 14 graders vinkel kan ikke bistå stort i sanden. Senere modeller af C-grind har betydelig større areal, og som oftest lavere statisk Bounce end 14

Den anden vej, en wedge jeg selv skal prøve nå da min LOB er nær slidt op, og derfor kunne jeg ikke give den bort til Pastorius, er en Scratch 1018 med kun 4 grader statisk bounce, men med et stort areal, og som kombineret med PM grind skal kunne klare "det hele", altså både de knald hårde underlag der man ikke ønsker bounce, eller den blødeste sand der arealet er det afgørende, IKKE sål vinkelen isoleret set.

Statisk bounce som vi vurderer det parameter idag, er en kompensering for angle of attack, det samme er EFFEKTIV Bounce som er et udtryk for hvor meget den samme sål løfter eller hæver leading edge op fra jordplanet med square face angle, og jo lengere wedgen er fra leading edge (foran på face), til trailing edge (bag enden af sål), jo større bliver "løftet" på leading edge, og deraf "effektive bounce"....

Problemet med at vi reelt set taler om 2 adskilte sager, og omtaler begge som "bounce", er at nogen producenter opgiver statisk, altså vinkelen, mens andre benytter effektiv bounce, som repræsenterer højden på leading edge over jord. Man må derfor "fin læse" teksten og omtalen fra producenten, og står man i en shop, vend den op ned og prøv å se om det er sål vinkelen som er "stejl" eller flad, og stil den i adressering uden shaft lean i nogen retning, for å se "løftet" og højden leading edge har over jord, samt arealet den har, Bare da kan vi forstå hvad vi egentlig har med at gøre, papir dataene vild-leder ofte mere end de vejleder.

På ny er vi altså ude i det som er så typisk for det Golf tekniske, producentene har "sin egen standard og måle metode", de har næsten ingen der er fælles, og det er ikke langt fra fakta når man skriver at det i golf tech bare er 2 sager ALLE producenter er enige om, og det er at kølle-hoveder monteres altid i den tynde enden af skaftet, og grippet monteres altid i den tykke enden af skaftet, for alt det andet vil det variere, til tider voldsomt, og det er en kæmpe udfordring for en vanlig spiller når han skal orientere sig i udstyrs muligheder. 

@Pastorius, jeg er så dårlig orienteret om DAGENs udvalg, og har glemt en masse, men kom så lige i tanker om hvad er nå PM grind...jo PM står for PHIL MICHELSON, så det var noget i den gaden Bob Vokey lavede for han da Phil spillede Titleist, men så gik han over til Callaway, og Roger Cleveland har selvsagt krav på sig til å lave Wedger som passer til Phil Michelson, så du kan mulig finde en Callaway MacDaddy, som fungerer stort set som de du er vant til. Vokey M, mangler jo P kanalen (Phil), mens MacDaddy wedgene til Callaway skal ha en variant af den. Jeg har ingen begreber om hvilken generation af de som nå er i salg, men dette er 3.gen, og da kan du nok kende igen karakteristikaene med en konkav sål

image.png.313ae60ea4a486e2c31de3511f83b46b.png

Edited by LHW

Dejligt at Scratch er tilbage på banen. Jeg er super glad for mine 4 Scratch-wedges, som LHW lavede til mig. Desværre er blevet til 3 da jeg har mistet min 51°, men skønt at høre den nu kan erstattes af en ny.

On 7/15/2020 at 2:14 PM, ANE said:

Dejligt at Scratch er tilbage på banen. Jeg er super glad for mine 4 Scratch-wedges, som LHW lavede til mig. Desværre er blevet til 3 da jeg har mistet min 51°, men skønt at høre den nu kan erstattes af en ny.

Scratch gik jo ned, men folkene bagud er igang igen, og har skiftet navn til National Custom Works, og prisene.....MEGET STIVE, med fra 350 USD for hovederne alene....

Du har jo fået såpas med skolering herfra, at du kan skifte skafter og den slags selv, og passer DD grinds (digger - høy statisk bounce), kan jeg afse både 8620 og 1018 modeller som kan erstatte din tabte 51*, men jeg husker ikke lige hvad det var for en....Om jeg husker ret, var din 51* en 1018 DS grind, som ble lavet til 51/11*

Den ene jeg har som 8620 DD har jeg grindet til full shot og chip shot grind, den som er "selv justerende" til underlaget ved at sål er smallere og meget small på midten, så bounce effekten er næsten borte på hårdt underlag, mens de "brede skuldre" bistår om underlaget er blødt. Den har blunted leading edge, altså kraftig afrundet så den ikke skal kunne grave om man kommer lidt tidlig på den i et chip shot. En tilsvarende wedge findes IKKE i handelen fra nogen, men kan bestilles fra National Custom Works.

I 1018 har jeg 50/14* altså på ny digger grinds, men helt standard som de kom fra Scratch uden modificering af den originale sålen. De må godt nok justeres til 51*, så de bliver så 51*/15* om det var. Den kan faktisk enkelt modificeres med en trailing edge grind, altså man bare tager bort ca 3 mm hele vejen af bagenden for å reducere effecten af bounce til full shots. Det tror jeg faktisk du er handyman nok til å lave selv om det var.

Utrolig du stadig spiller de, jeg antog de fleste havde slidt op det udstyr som kom herfra, men jeg ser stadig mange som spiller med alt fra drivere til puttere, så det var tydelig noget de fleste var godt tilfreds med.

Du giver bare besked om du har behov for hoveder, jeg kan altså afse både PW, GW og SW, men ingen LOB, da står jeg selv uden reserver som de her var ment som, men jeg har rigelig til fremtidig brug kan jeg se. Jeg husker ikke sikkert hvad vi lavede som wedger til dig, men se på hoselen, der står der en af 3 mulige, SS / DS eller DD, og det er altså KUN DD modeller jeg har liggende.  (SS var 6 bounce, DS var 10 bounce og DD var 14 bounce)

Folkene fra Scratch finder du nå her, men priserne er stive, og leveringstiden meget lang med mindre de har liggende lige det du søger, for nå laves alt i hånden af Jeff McCoy og Don White fra blanks, så ingen af de er fabrik produceret som Scratch var, og de har deraf heller ingen chrome, men leveres "raw" der man selv må vælge å behandle de med Black oxide eller bare lade de ruste som mange gør.

https://nationalcustomworks.com/collections/wedges

Edited by LHW

2 timer siden, skrev LHW:

Utrolig du stadig spiller de, jeg antog de fleste havde slidt op det udstyr som kom herfra, men jeg ser stadig mange som spiller med alt fra drivere til puttere, så det var tydelig noget de fleste var godt tilfreds med.

Jeg spiller stadig med driver (og den er ikke på vej til udskiftning, så længe den rammer ca 60% fairways og carry'er 220 meter), 3w, 5w (7w står herhjemme) og alle jern og wedges. Gap wedge er skiftet én gang og lop-wedge to gange. Jeg mener jeg fik jernene i 2013, og driver/woods året efter. Grips er skiftet nogle gange.

Det er ifølge golfshot 400 runder (De fleste 18 huller).

3 hours ago, Pastorius said:

Jeg spiller stadig med driver (og den er ikke på vej til udskiftning, så længe den rammer ca 60% fairways og carry'er 220 meter), 3w, 5w (7w står herhjemme) og alle jern og wedges. Gap wedge er skiftet én gang og lop-wedge to gange. Jeg mener jeg fik jernene i 2013, og driver/woods året efter. Grips er skiftet nogle gange.

Det er ifølge golfshot 400 runder (De fleste 18 huller).

Det burde vel vise andre at det kan betale sig å få lavet en fitting om levetiden er over 5 år, da mange har skiftet flere ganger på den tiden, ikke fordi udstyret er slidt op, men det passer ligsom ikke som de ønsker, så prøver de noget andet...for ikke rigtig å blive tilfreds med det heller.
Når jeg ser hvad enkelte på WRX har ejet av drivere alene de sidste 5 år tænker man sit...det har kostet de små formuer, men stadig vil de prøve noget andet..det kan jo være bedre end forrige års model....Driveren jeg spiller var en jeg samlet i 2012, den har fået nyt grip og nyt head cover, men leverer stadig hvad jeg kan opnå af distance, men jeg har jo for sjov swinget andre køller også men nej tak, jeg må jo lave om det på skal det fungere ligeså godt som det jeg har 🙂

1 time siden, skrev LHW:

Det burde vel vise andre at det kan betale sig å få lavet en fitting om levetiden er over 5 år, da mange har skiftet flere ganger på den tiden, ikke fordi udstyret er slidt op, men det passer ligsom ikke som de ønsker, så prøver de noget andet...for ikke rigtig å blive tilfreds med det heller.
Når jeg ser hvad enkelte på WRX har ejet av drivere alene de sidste 5 år tænker man sit...det har kostet de små formuer, men stadig vil de prøve noget andet..det kan jo være bedre end forrige års model....Driveren jeg spiller var en jeg samlet i 2012, den har fået nyt grip og nyt head cover, men leverer stadig hvad jeg kan opnå af distance, men jeg har jo for sjov swinget andre køller også men nej tak, jeg må jo lave om det på skal det fungere ligeså godt som det jeg har 🙂

Ja, det er vel et spørgsmål om mentalitet. Nogle finder fornøjelse i at købe og få nyt udstyr, jeg finder fornøjelsen i at få mest ud af det jeg har.

Udover hvad jeg ellers laver, er jeg også hobbymusiker (bassist) og jeg kan se at folk rask væk samler sig 5-10-15 basser at skifte imellem. Jeg har haft 4 i hele mit liv. En begynderbas, der bliv skiftet med en Fender, der efter 20 år blev stjålet, og erstattet af en Läkland. For et par år siden udvidede jeg arsenalet med en båndløs bas også. 

For mig tager det tid at undersøge og bestemme mig til at købe noget nyt, og kan jeg undgå at bruge den tid, så spiller jeg hellere en runde mere.

• Like 1

7 hours ago, Pastorius said:

Ja, det er vel et spørgsmål om mentalitet. Nogle finder fornøjelse i at købe og få nyt udstyr, jeg finder fornøjelsen i at få mest ud af det jeg har.

Udover hvad jeg ellers laver, er jeg også hobbymusiker (bassist) og jeg kan se at folk rask væk samler sig 5-10-15 basser at skifte imellem. Jeg har haft 4 i hele mit liv. En begynderbas, der bliv skiftet med en Fender, der efter 20 år blev stjålet, og erstattet af en Läkland. For et par år siden udvidede jeg arsenalet med en båndløs bas også. 

For mig tager det tid at undersøge og bestemme mig til at købe noget nyt, og kan jeg undgå at bruge den tid, så spiller jeg hellere en runde mere.

Ja da er vi nok på samme linjen, jeg mener jo stadig at man bør få lavet en god fitting, og skaffe det udstyret som fungerer for en selv, derfra og videre er det undervisning, træning og spil som man bør anvende tiden og pengene til, ikke jagte forbedringer via udstyret man ikke engang ved hvad går ud på om det man har rent faktisk fungerer.

Den 16.7.2020 kl. 16:26 , skrev LHW:

Scratch gik jo ned, men folkene bagud er igang igen, og har skiftet navn til National Custom Works, og prisene.....MEGET STIVE, med fra 350 USD for hovederne alene....

Du har jo fået såpas med skolering herfra, at du kan skifte skafter og den slags selv, og passer DD grinds (digger - høy statisk bounce), kan jeg afse både 8620 og 1018 modeller som kan erstatte din tabte 51*, men jeg husker ikke lige hvad det var for en....Om jeg husker ret, var din 51* en 1018 DS grind, som ble lavet til 51/11*

Den ene jeg har som 8620 DD har jeg grindet til full shot og chip shot grind, den som er "selv justerende" til underlaget ved at sål er smallere og meget small på midten, så bounce effekten er næsten borte på hårdt underlag, mens de "brede skuldre" bistår om underlaget er blødt. Den har blunted leading edge, altså kraftig afrundet så den ikke skal kunne grave om man kommer lidt tidlig på den i et chip shot. En tilsvarende wedge findes IKKE i handelen fra nogen, men kan bestilles fra National Custom Works.

I 1018 har jeg 50/14* altså på ny digger grinds, men helt standard som de kom fra Scratch uden modificering af den originale sålen. De må godt nok justeres til 51*, så de bliver så 51*/15* om det var. Den kan faktisk enkelt modificeres med en trailing edge grind, altså man bare tager bort ca 3 mm hele vejen af bagenden for å reducere effecten af bounce til full shots. Det tror jeg faktisk du er handyman nok til å lave selv om det var.

Du giver bare besked om du har behov for hoveder, jeg kan altså afse både PW, GW og SW, men ingen LOB, da står jeg selv uden reserver som de her var ment som, men jeg har rigelig til fremtidig brug kan jeg se. Jeg husker ikke sikkert hvad vi lavede som wedger til dig, men se på hoselen, der står der en af 3 mulige, SS / DS eller DD, og det er altså KUN DD modeller jeg har liggende.  (SS var 6 bounce, DS var 10 bounce og DD var 14 bounce)

Folkene fra Scratch finder du nå her, men priserne er stive, og leveringstiden meget lang med mindre de har liggende lige det du søger, for nå laves alt i hånden af Jeff McCoy og Don White fra blanks, så ingen af de er fabrik produceret som Scratch var, og de har deraf heller ingen chrome, men leveres "raw" der man selv må vælge å behandle de med Black oxide eller bare lade de ruste som mange gør.

https://nationalcustomworks.com/collections/wedges

Det lyder fantastisk!

Jeg er faktisk ikke helt klar over om det er 8620 eller 1018 jeg har. Hvordan konstaterer man det?

Min 47° og 60° er begge DD, mens mit sandjern (56°) er DS. Jeg er ret sikker på du har ret med hensyn til min bortkomne 51°. Den bøjede du fra 50° til 51°. Jeg er interesseret i både PW, GW og SW. Jeg husker stadig de fleste af dine instruktioner om montering af skafter, justering af swingvægt, montering af grips osv. Jeg har også de fleste ting jeg skal bruge, men mangler dog tungstenpowder og korkpropper, men det finder nok en løsning på.

For ikke at forurene denne tråd skal vi nok tage den videre dialog over på personlige beskeder.

1 hour ago, ANE said:

Det lyder fantastisk!

Jeg er faktisk ikke helt klar over om det er 8620 eller 1018 jeg har. Hvordan konstaterer man det?

Min 47° og 60° er begge DD, mens mit sandjern (56°) er DS. Jeg er ret sikker på du har ret med hensyn til min bortkomne 51°. Den bøjede du fra 50° til 51°. Jeg er interesseret i både PW, GW og SW. Jeg husker stadig de fleste af dine instruktioner om montering af skafter, justering af swingvægt, montering af grips osv. Jeg har også de fleste ting jeg skal bruge, men mangler dog tungstenpowder og korkpropper, men det finder nok en løsning på.

For ikke at forurene denne tråd skal vi nok tage den videre dialog over på personlige beskeder.

Trådstarter vil nok ikke brokke sig om vi ender lidt off topic. :-)))
8620 er sølvfarvet(krom) og med CNC micro riller på face , 1018 var "kobber farvet" fra ny, en farve som dog forsvinder med tiden og uden CNC micro riller på face.

sådan var 1018, en slags kobber brun farve, 8620 er helt sølvfarvet, så de kan enkelt identificeres den vejen.
image.png.59a282d748bbd4eeee8f4baf090fa775.png

Tip vægter er bedre end tungsten powder og korter, og eftersom du ikke skal lave det her så tit, også billigere...
Nordicagolf, har en del clubmaker supplies, alternativt Gamola.co.uk i Edinburgh, eller DiamondGolf.co.uk.
Den sidste af de er i dag ejeren af varemerket Tom Wishon, så de har "alt", fra køllehoveder via skafter og grips, samt både verkøyer og clubmaking supplies.

Send mig bare en PM om hvornår det passer dig, jeg er på adressen du kender, men er tit ude for å hente et eller andet....maler og sliber parket gulve denne ugen, så kan vi tage en kig på det jeg har liggende, samt genopfriske din kundskab om hvordan du skal "veje og måle" samt samle det hele rigtig.