Jump to content
Fenton

Tape på grip

Recommended Posts

Har nogen herinde erfaring med om man kan lægge tape udenpå golf køllens grip, som man gør på en ketcher i badminton og tennis?

8 minutes ago, Fenton said:

Har nogen herinde erfaring med om man kan lægge tape udenpå golf køllens grip, som man gør på en ketcher i badminton og tennis?

Det er lovlig om man ikke med dette laver en facon som er ulovlig, men hvad skulle hensigten med den tape være? er det for å få en anden størrelse, så foregår det ved enten å købe et større grip, eller ved at man bygger op skaft diameteren med tape før grippet monteres. Er ønsket noget så stort at det minder om en tennis ketcher, ja så findes det også fra et firma der heder Jumbo max.

Nej jeg har aldrig lagt tape eller lignende på udsiden af et grip, jeg ser ikke det skulle tjene til noget, for vi finder grips i utallige modeller med hensyn til materiale og overflade samt størrelser og facon.

Tak for hurtigt svar. Mit spg skyldes, at jeg overvejer at købe en brugt Yonex kølle, som har grip med tungsten modvægt (hvis jeg har forstået det rigtigt), så grippet er måske ikke så ligetil at udskifte, hvis det er for lille.

41 minutes ago, Fenton said:

Tak for hurtigt svar. Mit spg skyldes, at jeg overvejer at købe en brugt Yonex kølle, som har grip med tungsten modvægt (hvis jeg har forstået det rigtigt), så grippet er måske ikke så ligetil at udskifte, hvis det er for lille.

Det er tydelig en PUTTER du taler om, og normalt er der et insert i selve skaftet som benyttes som Counterweight, og uanset grip kan det tages af.
Med hensyn til Counterweight, bør den tilpasses den enkelte spiller, vis ikke giver det IKKE mening, og det spiller ingen rolle om vi benytter et grip som i sig selv er tungt og i sum giver den vægt som passer, eller om vi tilfører vægt ved brug af en insert weight, eller ved å benytte blytape i spiral på selve skaftet før grippet monteres.

Det du bør gøre før du laver noget som helst, er å teste putteren som den er, for å se om den aktuelle grip weight / CW passer DIG, og det er meget simpelt.

TEST 1
Tag et almindelig A4 papir og leg det på gulvet med langsiden target line.
Placer proforma en bold i hjørnet nærmest dig selv, på target line siden.
Putterhovedet vil ved adressering være halvt inde på arket, halvt på udsiden - (arket er der af hensyn til KONTRAST så vi skal se hvad der sker.) 
Lav nå et for dig normalt putter stroke, og studer om putterhovedet går IND over dit A4 papir, eller kommer i en bue bort fra det.

Om Vægten IKKE passer (for lav CW), vil hovedet gå IND over arket, er vægten rigtig, vil hovedet aldrig gå ind, men starte i en bue bort fra arket.
Sådan ca vil det se ud om vægten er for lav i grippet. - Putter hovedet går ind på arket før den starter den kurven den skulle taget fra start.
image.thumb.png.071afa7a1edf7968dd14237ba9aa4e78.png

Passer vægten, vil putter hovedet helt fra start følge kanten af arket for så gå i en bue bort fra arket.
image.png

TEST 2.
Lad en HJÆLPER se på dine HÅNDLED når du putter. Er vægten for lav i grippet, vil dine håndled "knække" (vi klarer ikke å holde de låst). Det hele handler om "balance" mellem hoved vægt og grip vægt, og er helt personlig, og giver hovedet større modstand end grip siden (for dig), så vil grip siden "går for hurtig", og derfor klarer ikke håndleddene dine å holde sig låst. Når vi hæver vægten på grip siden, vil fornemmelsen af hoved vægt gå ned, mens det der egentlig sker er at dine hænders tempo roes ned grundet større vægt i den enden som skal flyttes på.

Så, benyt muligheden for å se om den aktuelle CW rent faktisk passer dig, og er den for lav, monter lidt vægt på toppen af grippet (en stak med mønter du taper fast), og juster til det hele føles rigtig, og din hjælper kan se at du har kontrol over dine håndled, samt at A4 ark testen siger "godkendt". Om du nå flækker af grippet (solid stanley belæg kniv), så skal du veje dette så du ved vægten, eventuelt med tillæg af de mønter du la til. Du er nå fri til å benytte det putter grip du vil, gerne et som allerede har den samlede grip vægt du søger, eller at den vægten tilpasses med blytape i spiral på skaftet alternativt en insert weight i skaftet.

Når Balancen OG Total vægten passer, vil du både ramme godt, og få bedre distance control, og det her rykker VOLDSOMT til det bedre for puttingen, jeg kan ikke tale varmt nok for det her. For nogle år siden kørte vi en tråd her på VMG der utallige lavede det her på sin egen putter, de fleste var totalt i sjok over hvor meget det betyder for resultatet.

Putterens balance er altså uhyggelig vigtig, men den skal passe DIG, så det duer ikke nogen af de CW balancerede puttere som er på markedet da ingen af de er tilpasset spilleren. Det er deraf kun held om den passer. Almindelige amatør spillere vil som oftest passe en samlet grip vægt på 90 til 160 gram. Ett standard grip til putter vejer 60 gram, så vi taler plus 30 til 100 gram som bly tape, insert, eller at grippet har den vægten i sig selv.

TEST 3 - LIE VINKEL
Når du har en hjælper, lad han stille sig på target, og se mod dig og din putter. Han skal se til at du er langt nok ind over bolden (dine øjne lige over bolden eller let på indsiden, men ikke meget). Det han nå skal se på er TOPLINJEN på din putter. Den skal være PLAN, vis ikke skal den justeres.
PS! Der findes putter design som IKKE har en plan top linje, og da kan vi ikke gøre dette så enkeltimage.thumb.png.4e45eba1b7bfbda64c7211f26aa702f0.png

Edited by LHW

Tak. Der er nu tale om en fairway wood som denne fra Golfbidder:
Features og fordele ved Yonex EZONE XP Fairway Wood:

• Revolutionerende Dual Tungsten Power [DTP] System leverer den ultimative power-production.
  • EZONE XP serien har YONEX Dual Tungsten Power [DTP] System – et innovativt teknisk gennembrud som producerer maksimal power og distance.
  • Det nydesignede DTP System har tungsten i både greb og køllehoved og virker i sammenhæng med letvægtsskaftet.
  • Resultatet er et sving som leverer et eksplosivt powergennembrud men med samme indsats som normalt, hvilket tilsætter endnu flere yards til dit spil.
  • Bemærk venligst at der ikke hører nogen skruenøgle til fairwayen som standard.

Fjern lortet, det der er hvad man omtaler som "bull shit", det er komplet latterlig å hævde hvad de gør, der findes ingen videnskabelig holdbar forklaring her, ALLE club specs skal passe den enkelte spiller, "one size fits all" eksisterer ikke for noget. Om man reducerer skaft vægten, men hæver den i begge ender er resultatet at man ikke kan fornemme skaftet i toppen af swinget og deraf overswinger man (stopper ikke i tide)

YONEX var en gang en seriøs producent, det her er useriøst, så om grippet i sig selv ikke passer, skift det ud med et som passer.
Det grip som er på køllen nå er tilført 20 gram, så det vejer 70 gram, et standard grip er 50, Mid size i snit 60 (mange variabler), og Jumbo ca 70 gram

Jeg spiller selv med 72 grams grips, men det fungerer altså IKKE på det vis Yonex hævder, jeg har det af hensyn til TOTAL vægt som er et personlig parameter.

• Upvote 1

Tak. Jeg tror, at jeg undlader at købe en Yonex kølle. Tak for hjælpen.

PS! du må IKKE benytte en Stanley belæg kniv med standard blad for å kutte af grips på grafit skafter, da risikerer vi å kutte i stykker selve skaftet, så der skal man anvende en med KROG BLAD som vi lægger fladt, med "krogen" i position under grippet i front. Hold kniven med den ene hånd, og køllen med den anden, og "drag fra hinanden", så kommer det af som en leg, og du skader ikke dig selv eller skaftet.

4 minutes ago, Fenton said:

Tak. Jeg tror, at jeg undlader at købe en Yonex kølle. Tak for hjælpen.

Om du ikke allerede har den, stå af her, for der en en mængde parameter som skal passe DIG før det fungerer.
Længden - Skaft vægten - Grip størrelse er basics.

Hvad slags JERN har du? '(skaft model), og passer de godt med hensyn til fornemmelse af vægt? Gør de det, kan jeg fortælle dig hvad for en skaft vægt du skal se efter i en wood, for passer ikke skaft vægten, passer ikke køllen.

Edited by LHW