Jump to content
Søren3600

HJÆLP er det ok eller skal jeg vælge Cobra king XL speed

Recommended Posts

Hej Alle

OK, nu er der sikkert nogen der tænker slap nu af du kan nøjes med det billige golf sæt fra Føtex...MEN :-).

Jeg var til åbendag i Søndags i min lokale golfklub og har nu meldt mig ind. I samme ombæring fik jeg lavet en aftale med klubbensbutik om et godt sæt til 5000 kr. bestående af nye men udgået/gammel overgang køler.

I dag var jeg så nede og købe det sæt som han havde lavet til mig.

Jeg er dog ikke helt sikker på om jeg har fået det bedste for pengene. Om jeg skal betale 500 kr ekstra er ligegyldigt, men jeg ligger omkring 5000 er mit max.

Det sæt jeg har fået består af følgende:

Jern 5-6-7-8-9-P Cobra King F8 Carbon

FW 3F 16grader-7F 23 grader Cobra F-MAX (rød)

Driver Cobra F-MAX Airspeed offset 11,5grader (blå)...Han har foreslået at måske erstatte denne med driver som ovenståend FW (rød) som kan justeres i vinkel osv.)

Putter TaylorMade OS Daytona 12 (Med tykt greb)

Sandjern har jeg ikke fået endnu, men jeg vil få et ret dyrt jern som har været brugt til demo.

Jeg var ude I søndags (åbendag) og slå nogle bolde med et 6-jern og jeg synes at de bolde IKKE havde en tendens til at slice, men relativ lige slag.

I dag var jeg så ude og prøve at slå en masse bolde med mit nye 7-jern, der var en STOR tildens til at de slicede til venstre langt størstedelen af dem. Jeg havde lidt til højre og lidt i midten.

Jeg vil sige det blev lidt bedre efter 6 spande og hvor jeg sat lidt af hastigheden og kraften i slaget ned.

OK hvor god er jeg så til golf og hvad vil jeg gerne have i et sæt.

Hmmm jeg er på alle måder nybegynder, men jeg kan da slå ca. +150m med 7 jern.

Jeg har været ude omkring 10 gange i mit liv og spille, jeg synes selv jeg har godt flair for det ,men klart at smedighed, masser af den rigtige teknik mangler.

Jeg mener jeg har styrke i mit sving (sagde ham i butikken efter han var ude og se mig nogle slag).

Nå hvad søger jeg så i mit sæt. Et sæt jeg kan bruge uden problemer om 2 år. Jeg vil gerne have et sæt der har tilgivelse og som kan give mig højde på boldene.

Jeg har søgt på nettet og set på Cobra King XL Speed komplet sæt som man kan få for omkring 5500 kr. (normal pris over 10.000 kr.).

Jeg ved ikke om det jeg har fået er godt nok og om det er godt nok til prisen.

Jeg håber i kan og vil hjælpe mig...Jeg vil ligge dette oplæg op andre steder på nettet, for jeg har brug for et hurtigt svar så jeg kan retunere det købte sæt (hvis det er det det ender med).

IMG_20200623_165240.jpg

IMG_20200623_165230.jpg

IMG_20200623_165221.jpg

IMG_20200623_165207.jpg

synes umiddelbart du er dækket ret godt ind med ovenstående de næste par sæsoner :) 

• Like 1

Jeg kender ikke meget til de jern eller andet udstyr du nævner (faktisk slet ikke), men det jeg vil sige er, at hvis du har en tendens til at slå alle jernene i venstre, så skal du måske have rettet LIE vinklen. Når du slår dem til venstre, så kan det tyde på, at du skal have buket LIE lidt ned, går de derimod til højre, så skal de bukkes op. Noget som klubbens shop (Pro) måske kan være behjælpelig med.

Jeg har ikke den store forstand på de to sæt. Men jeg ville nok vente lidt med at blive fittet/få bukket jern, da du skriver, at du lige er startet, og dermed kan dit sving ændre sig ret dramatisk på kort tid. Få noget undervisning/deltag på nogle hold og find årsagen til slice/hook. Eventuelle dårlige vaner er så meget nemmere at rette i starten fremfor når du har spillet med dem i et par år. Undervejs kan du snakke med proen om, hvad der vil være smart at gøre i din situation. Det kan være, at du forholdsvist nemt kan justere på teknikken og få den til at blive nogenlunde stabil/god. Når det er sket, så kunne det måske være godt at få rettet dit sæt til (hvis muligt?), så det kommer til at passe bedre til dig et godt stykke ned i hcp.

Det kan også være, at du er ret låst i forhold til din teknik (fx begrænset bevægelighed i dele af kroppen eller lign), der gør at du bare vil have svært med at spille med et standard spec sæt uanset hvad du gør. Hvis det er tilfældet, kunne det være, at det var smart at kigge på sættet snart. 

Men igen - få noget undervisning og snak med proen om det og dit ambitionsniveau. Han er den eneste, der har set dig slå til bolden, og sammen kan I nok lægge en rigtig god slagplan.

Alle de store mærker har jernsæt med stor tilgivelse (og ganske givet høj launch) og de har haft disse modeller hvert år i mange år.

-> så, find et sæt fra 2017/2018/2019 og spar penge.

Jeg ville holde igen med investeringer i golfudstyr og i stedet bruge pengene på undervisning. 

VH

René

• Upvote 1

5 timer siden, skrev ReneN:

Alle de store mærker har jernsæt med stor tilgivelse (og ganske givet høj launch) og de har haft disse modeller hvert år i mange år.

Jeg er ret sikker på, at det jernsæt Cobra F8, som den lokale proshop vil sælge ham, er i den kategori.

Hej Alle

I skal have 1000 tak for alle jeres svar.

Jeg er stadigvæk meget i tvivl om det sæt jeg har fået sat sammen i shoppen er et bedre sæt end Cobra King XL. (prisforskel på 600kr. og jeg får en taske med Cobra King XL).

Hvis jeg skal have rettet LIE vinklen og sættet måske ikke passer mig allerede for start, så er det rigtig ærgelige penge og så skal jeg bruge endnu flere penge på at få rettet det til.

Jeg er helt enig i at et golfsæt ikke er det vigtigste for at blive bedre til golf, men træning er den eneste vej. Dog hvis et sæt ikke kan håndtere min teknik (som forhåbentlig ændre sig til det bedre), så kan jeg bare godt være bange for at bruge pengene og stå med et sæt jeg skal af med igen og også for at opstart på golf måske bliver en lidt for meget op ad bakke oplevelse, i stedet for det er sjovt. Jeg vil meget gerne træne og perfektionere min teknik, men jeg vil ikke også kæmpe med et sæt der ikke passer mig.

Jeg kan sige at jeg også fik en vabel på min højre langefinger (huden rev sig løs) mens jeg slog ud. Om det var fordi det var noget varmere i vejret og jeg slog 6 spande og til åbent hus kun 3 spande + 3 huller runde ved jeg ikke, Jeg kan se at skaftet på Cobra King XL er anderledes, men om det er min teknik der er dårlig og derfor det sker eller om det er sættet, det ved jeg ikke.

Edited by Søren3600

Jeg tror du overtænker det lidt, det er ikke jernene's skyld at du får vabler eller slår lidt i højre og venstre, den hænger på dig 🙂 

Kort sagt er forskellen på F8 og XL'erne, at XL er 100% begynder/hjælpe jern, hvor F8 også tilbyder hjælp, men ikke helt så meget, til gengæld kan du have glæde af det længere ned i hcp.

Et jernsæt bliver ikke dårligere af at være en model fra sidste år eller for 3 år siden. XL'erne har en gensalgs værdi på ca nul.

Føler du at du har brug for alt den hjælp du kan få, så vælg XL, mener du at du har talent/vilje til træning, så vælg F8.

Jeg ville også få vabler, hvis jeg slog 9 spande bolde på kort tid, så det er hvertfald ikke udstyrets skyld :)

I mine øjne har du fået et rigtig fint sæt til pengene og noget du sagtens kan blive tilfreds og en bedre golfspiller af. Og er din pro en ordentlig pro, så retter han selvfølgelig også dine jern til i lie u/b, det er trods alt ham der har solgt dig dem.

Det foreslåede sæt anføres mange steder som high-to mid handicapper.

For mig ser det ud, som om du har fået et sæt, som du kan anvende både som nybegynder, og som du kan udvikle dig med.

Vabler skyldes ikke udstyret, men mange bolde, der giver et uvant slid på huden. Hvis du bruger tid nok får du hård hud de rigtige steder 🙂

I overgangsperioden med tilvænning af hænderne kan du med fordel anvende Leukoplast på strategiske steder, som i øvrigt også er glimrende til hælene, hvis man har vabelproblemer med skoene.

Du kan dog være opmærksom på måden, du holder køller/jern på. Man skal ofte holde betydeligt løsere end man lige tror.....Grebet er et overset område - mange kan have gavn af at lære den rigtige måde at holde køller/jern på fra starten

14 hours ago, Søren3600 said:

Hej Alle

I skal have 1000 tak for alle jeres svar.

Jeg er stadigvæk meget i tvivl om det sæt jeg har fået sat sammen i shoppen er et bedre sæt end Cobra King XL. (prisforskel på 600kr. og jeg får en taske med Cobra King XL).

Hvis jeg skal have rettet LIE vinklen og sættet måske ikke passer mig allerede for start, så er det rigtig ærgelige penge og så skal jeg bruge endnu flere penge på at få rettet det til.

Jeg er helt enig i at et golfsæt ikke er det vigtigste for at blive bedre til golf, men træning er den eneste vej. Dog hvis et sæt ikke kan håndtere min teknik (som forhåbentlig ændre sig til det bedre), så kan jeg bare godt være bange for at bruge pengene og stå med et sæt jeg skal af med igen og også for at opstart på golf måske bliver en lidt for meget op ad bakke oplevelse, i stedet for det er sjovt. Jeg vil meget gerne træne og perfektionere min teknik, men jeg vil ikke også kæmpe med et sæt der ikke passer mig.

Jeg kan sige at jeg også fik en vabel på min højre langefinger (huden rev sig løs) mens jeg slog ud. Om det var fordi det var noget varmere i vejret og jeg slog 6 spande og til åbent hus kun 3 spande + 3 huller runde ved jeg ikke, Jeg kan se at skaftet på Cobra King XL er anderledes, men om det er min teknik der er dårlig og derfor det sker eller om det er sættet, det ved jeg ikke.

I har focus på de forkerte sager her, og jeg skal prøve at være kort.

For en ny spiller er undervisning og egen træning på det du og din PRO bliver enige om at der skal trænes på helt essentielt, det kommer vi aldrig undenom, men i taler om selve udstyret som om vi har "begunder -viderekommende og elite", men det er en sandhed med enorme modifikationer.

Det der betyder MEST for om du vil lykkes godt eller dårlig med både undervisningen og dit spil på banen er helt BASIC specs for udstyret, og jeg ser de ikke omtalt i det hele taget. De Basic parameter som bør være "rigtig for den enkelte spiller" er meget enkelt å liste op.
- Spille Længden på hver enkelt kølle.
- Total vægten på udstyret, og her er SKAFT VÆGT det parameter der betyder mest. (typisk er standard Grafit skafter til den lette enden for jern)
- Balance - feel av skaft og hoved vægt.
- Grip størrelse og facon.

Det er de vigtigste, mindre vigtig er flex og lie vinkler, men de er en del af det hele, men i starten betyder de næsten ingenting, men det er absolut en fordel om JERN settet ses over, så man kan få justeret de "ens", for de er IKKE iht specs når de leveres, der vil altid være flere jern som IKKE er hvad de opgives til på både loft og lie vinkler, men å finde "den rette lie vinkel" for en helt ny spiller kan ikke lade sig gøre.

Det vi egentlig justerer for, er dine hænders position ved impact, og for en ny spiller vil den variere voldsomt fra swing til swing, altså er den en næsten umulig opgave og "justere de til", så om man skal gøre noget i det hele taget, få de alle justeret til standard. så de fungerer "ens"....

Det at boldene går venstre om er sandsynligvis dit swing, der du lukker for meget, og rammer bolden med det vi kalder "closed face angle". Da vil start retningen på bolden være venstre, og når det er helt galt, starter den venstre og skrur bolden videre ud mod ventre når du virkelig har lukket alt for meget i, og vi har det vi omtaler som hook.

Det her fænomen KAN skyldes GRIP SIZE, eller simpelt hent at dit "greb" med den laveste hånd er "for stærkt", men dette er sager du skal drøfte med din PRO, for han bør hurtig kunne se om du holder rigtig på køllen (dine hænder), og om diameter på grippet er for lille. De vabbler du har fået på dine hender skyldes at de nå laver noget de ikke har lavet før, samt du har for høyt grip tryk (kniber for hårdt rundt grippet), og det sidste leder typisk til at du lukker for meget til, og bolden flyver til venstre i steden for lige ud...slap af, den koniske facon grippet har er det som skal hindre at køllen forlader din hånd i swinget, IKKE det tryk du holder med, tal med din swing træner om dette med grip tryk, så vil han hjelpe dig med det.

Uanset, velkommen til, men husk nå til en anden gang, BASIC specs er det som er vigtig, IKKE vare mærker eller om det er "årets model", der er ikke rigtig nogen "bedst før dato" på Golfudstyr, det er "langtidsholdbart" så længe vi ikke smadrer det på banen eller i en bildør, så tro nå aldrig at "årets model" er "meget bedre" en forrige års model, det fungerer næsten aldrig på det vis, det handler om hvad der passer den enkelte spiller eller ikke, og det starter altså med BASIC specs....

Edited by LHW

Hej Alle

I skal igen have 1000 tak for alle jeres svar og sikke en ny verden med massere af ting man skal kende til.

Ud fra det i skriver så overtænker jeg nok om udstyret er godt nok, men sådan er jeg bare :-), vil gerne have noget godt fra starten.

Jeg glæder mig til på Lørdag hvor der er træning i langt spil + pitch.

I morgen skal jeg i shoppen for at hente mit sandjern og måske skifte driveren ud til en driver der kan justeres. Jeg vil lige nævne for ham, hvad min udfordringer var da jeg var ude og slå med mit 7 jern. 

Jeg vil helt sikkert tage mange af jeres ord med og lige huske det med grip size hvis det skulle være et problem. Det er virkelig fedt at i har gidet og bruge jeres tid på at komme med feedback til mine spørgmål.

Bedste hilsner

Søren 

12 hours ago, Søren3600 said:

Hej Alle

I skal igen have 1000 tak for alle jeres svar og sikke en ny verden med massere af ting man skal kende til.

Ud fra det i skriver så overtænker jeg nok om udstyret er godt nok, men sådan er jeg bare :-), vil gerne have noget godt fra starten.

Jeg glæder mig til på Lørdag hvor der er træning i langt spil + pitch.

I morgen skal jeg i shoppen for at hente mit sandjern og måske skifte driveren ud til en driver der kan justeres. Jeg vil lige nævne for ham, hvad min udfordringer var da jeg var ude og slå med mit 7 jern. 

Jeg vil helt sikkert tage mange af jeres ord med og lige huske det med grip size hvis det skulle være et problem. Det er virkelig fedt at i har gidet og bruge jeres tid på at komme med feedback til mine spørgmål.

Bedste hilsner

Søren 

De fleste Golf shops med respekt for sig selv og sine kunder har et udvalg af grips som er monteret på et tre eller plastic stykke, sådan at vi kan føle selve grippet i hånden. Typisk er de lavet som Undersize (ladies) - Standard size - Mid size og Jumbo, altså 4 størrelser som basic, MEN de kan alle sammen justeres med noget vi omtaler som "build up tape" altså benytter vi en special tape for å bygge op diameteren i hele eller deler af grippet.

Nogen føler standard er for lille, mens MId size er en tand for stor, og da benytter vi et standard grip, som kan "fodres op" til MID size om vi ønsker ved å benytte 4 lag BU tape, og til han som passet noget "midt i mellem", bruger vi et standard size grip med 2 lag BU tape.

Du skal også vide at selve størrelsen vi taler om, måles 2 tommer (ca 5 cm) ned fra enden af grippet, så 2 modeller begge "standard" eller "MID size" vil KUN på det punkt være i den samme diameter, men der er INGEN standard for selve taper shape, altså den koniske facon som de fleste grips har. Nogle modeller har en meget sharp taper, der diameter til den nedre hånd bliver meget lille, sammenlignet med en anden model, så det er vigtig at BEGGE HENDER har det godt med det grip vi vælger, men vi har altså muligheden å fordre de op, i hele længden eller deler af den så vi kan få det lige som vi vil.

Nye grips koster ofte en lille formue, så lad os håbe de du har er "god nok", og at det kun var metoden du folder dine hender rundt grippet der var lidt forkert, og skaber problemet med at du lukker for meget i og bolden går venstre om, det er det typiske for en ny spiller. Det føles jo helt unaturlig og holde "rigtig" de første mange swing, men når du har vennet dig til hvordan "rigtig greb om køllen" skal være, vil alt andet føles unaturlig, så det du oplever er bare en del av prosessen vi alle har været igennem.

Edited by LHW