Jump to content
Sign in to follow this  
LHW

PGA dilemma - Covid 19 - False negatives

Recommended Posts

PGA spilleren Nick Watney er ute av RBC Heritage etter at han før runde 2. testet positivt på Covid-19, og her er et kæmpe problem som knapt er omtalt.

Testene viser sig å ha op til 29% false negatives, så af 100 personer som testes, kan alle resultatene vise negativ, mens op til 29 av de rent faktisk er smittet.
Det giver en falsk tryghed, der man tror at så længe man er testet og fundet negativ, så er alt i orden, men det er langt fra sandheden, og her har vi et skoleeksempel på det.

Spilleren har altså symptomer FØR turneringen starter, men på grund av en test som viser negativ, tillades han å spille den første runden, mens han dagen etter tester positivt, og det er en skandale man selvsagt ikke kan laste spilleren eller PGA for, men spørgsmålet som melder sig er om ikke alle med symptomer, uanset test resultat skal hindres å starte ud?

Testen for Covid-19 er altså meget upålidelig, og giver en falsk tryghed, og jeg mener da at man ikke kan forholde sig til testene alene, men må inkludere symptomer.

https://www.pgatour.com/company/2020/06/18/pga-tour-statement-nick-watney-wd-rbc-heritage-coronavirus-covid-19.html

De  nedslående resultater med false negatives er knapt omtalt, men er en mega skandale, en skandale som nå har ramt PGA touren
https://www.theguardian.com/world/2020/may/25/doctors-condemn-secrecy-over-false-negative-covid-19-tests

19 minutter siden, skrev LHW:

PGA spilleren Nick Watney er ute av RBC Heritage etter at han før runde 2. testet positivt på Covid-19, og her er et kæmpe problem som knapt er omtalt.

Testene viser sig å ha op til 29% false negatives, så af 100 personer som testes, kan alle resultatene vise negativ, mens op til 29 av de rent faktisk er smittet.
Det giver en falsk tryghed, der man tror at så længe man er testet og fundet negativ, så er alt i orden, men det er langt fra sandheden, og her har vi et skoleeksempel på det.

Spilleren har altså symptomer FØR turneringen starter, men på grund av en test som viser negativ, tillades han å spille den første runden, mens han dagen etter tester positivt, og det er en skandale man selvsagt ikke kan laste spilleren eller PGA for, men spørgsmålet som melder sig er om ikke alle med symptomer, uanset test resultat skal hindres å starte ud?

Testen for Covid-19 er altså meget upålidelig, og giver en falsk tryghed, og jeg mener da at man ikke kan forholde sig til testene alene, men må inkludere symptomer.

https://www.pgatour.com/company/2020/06/18/pga-tour-statement-nick-watney-wd-rbc-heritage-coronavirus-covid-19.html

De  nedslående resultater med false negatives er knapt omtalt, men er en mega skandale, en skandale som nå har ramt PGA touren
https://www.theguardian.com/world/2020/may/25/doctors-condemn-secrecy-over-false-negative-covid-19-tests

Det er bestemt et problem, men jeg er ikke sikker på det er så stort igen. 

29% fejltests lyder jo slemt, men det skal jo ses i sammenhæng med at der - trods alt - er relativt få smittede og at der testes flere gange, hvilket forhåbentlig betyder at man kan fange positive alligevel, inden de bliver smittespredere. Ved to tests er sandsynligheden for en falsk positiv nede på 8%, og ved tre omkring 2%.

Endelig synes smittefaren ved udendørsgolf, med stor afstand mellem spillerne og masser af frisk luft ikke at være der hvor smittefaren er størst, selvom der skulle være en positiv med.

Jeg er helt enig i at man ved symptomer skal udvise ansvarlighed - uanset tests. Jeg er dog langt mere nervøs over åbning for tilskuere til fodbold fx og hvad der sker omkring fodboldkampene. Fx i Napoli. https://sport.tv2.dk/fodbold/2020-06-18-vilde-scener-ryster-italien-det-goer-ondt-at-se 

• Like 1

Vi er vist helt på linje her, og jeg mener bestemt at symptomer er rigelig, da bør den enkelte selv "kende sin besøgelsestid", og ikke tage for givet at testen afklarede faktum, DET er min pointe her. Spillere som IKKE har symptomer, og tester negativt kan vi ikke fange op, mens de med symptomer bør klare å vurdere dette sådan at de IKKE stiller til start, selv om risikoen for å smitte andre på golfbanen vel er minimal....Vi har jo karantæne bestemmelser bare fordi man passerer en landegrænse, så det undrer mig at man ikke helt har taget pointen og vurderer symptomer som grundlagt godt nok for å forstå at man skal isolere sig til faktum ER afklaret, og der kommer "vat pinde testene" til kort.

Norske VG omtaler sagen på et vis som hænger ud spilleren, de skriver han havde symptomer før turneringen, men nævner ikke med et ord at han ble testet og fundet negativ, så han fremstilles som uansvarlig, men det skyldes jo ikke andet en den falske tryghed disse testene giver som er totalt u-pålidelig, og ikke kan lastes spilleren, og derfor mener jeg at man kan ikke forholde sig til testene alene, men må inkludere symptomer efter en føre var holdning. Spilleren selv kan ikke ventes å kende til usikkerheden ved disse testene, og jeg antager han blev lettet over å høre at han ikke var smittet, mens faktum var det modsatte.

Det er her USGA må træde i karakter, og inkludere symptomer som grundlag for start nægtelse, samt anmodning om isolation, for vi bør kunne forvænte at USGA har kundskab om testenes upålideligehed, det kan vi ikke forvænte at alle andre ved.

Edited by LHW
  • Like 1

For en god ordens skyld synes jeg lige det skal nævnes, at testen som sådan ikke er mere usikker end alle andre laboratorieanalyser (den er faktisk ret specifik), men at den er meget afhængig af prøvetagningen, det kan sagtens ske, at man ikke får nok virusmateriale med ved podningen og dermed får et “falsk negativt” resultat.

Se evt. her http://www.dbio.dk/Nyheder/Sider/Blodprover-og-svaelgpodninger-afslorer-coronavirus.aspx