Jump to content
ReneN

Optimal Driver launch grader ?

Recommended Posts

8 hours ago, Smut said:

Har haft samme tendens.

Det kan også rettes af en pro.

Havde de samme tal som dig. Jeg slog for stejlt ned og ramte derfor ved hælen.

Proen lærte mig at komme mere fladt ned til bolden. Nemmere at finde sweet spot og club head speed gik op til 95 mph bare ved at slå mere effektivt. Nu kan jeg presse den op over 100 mph.

Jeg tror du misforstår her, Kitter har en AOA på plus 3-4, den er der ingen grunde for å lave om på, og det begrenser sig hvad PROen kan få til om driveren er for lang, så en modificering er vejen forover, IKKE swing træning med en driver som er for lang, samt at det her koster næsten ingenting, en rul blytape og et nyt grip. Først når udstyret passer bedre end hvad det gør nå, giver det mening med undervisning om han føler det også skal med.

Se denne video og hør hvad David Dickmeiss, landsholds-træneren og en af hans elever siger om tema. (det er hvad vi har gang i her)

https://www.golf.dk/instruktion/hvorfor-bør-du-overvejer-en-driver-fitting

15 timer siden, skrev LHW:

Jeg tror du misforstår her, Kitter har en AOA på plus 3-4, den er der ingen grunde for å lave om på, og det begrenser sig hvad PROen kan få til om driveren er for lang, så en modificering er vejen forover, IKKE swing træning med en driver som er for lang, samt at det her koster næsten ingenting, en rul blytape og et nyt grip. Først når udstyret passer bedre end hvad det gør nå, giver det mening med undervisning om han føler det også skal med.

Se denne video og hør hvad David Dickmeiss, landsholds-træneren og en af hans elever siger om tema. (det er hvad vi har gang i her)

Korrekt LHW. Mit sving er iflg Trackman på plan - hverken for fladt eller for stejlt. Har faktisk arbejdet en del med netop den problemstilling i det seneste år, fordi specielt mine jern blev svinget alt for fladt. At fåå et fladt svinge stejlere kan hos nogen give bedre træf, hos andre skal et stejlt sving gøres fladere, men det er altså ikke aktuelt for mig..

Hvad angår driverslag er det mest en udstyrsting,  (næsten) ikke en Pro-ting, men som Lars siger, så skal udstyret jo passe, for at få det optimale ud af svinget. Jeg løber jo heller ikke maraton i træsko....(eller i noget som helst andet fodtøj for den sags skyld 😁).

Erfaringerne fra igår og idag.

I går aftes på range grebet halv til trekvart tomme ned: Lidt bedre retningskontrol, men ikke bedre længde. Flightscope Mevo viste mine standard club speed i niveauet 88-92, launch er stadig ca. 14* og længde 165-175m, spin synes at være øget lidt med 100-200 til 2600-2900 med nogle få outliers. Dr. Scholl fortalte mig, at træffet er flyttet længere mod tåen, men kun lige til den lodrette midtlinje,- der mangler 1 cm i at komme ud til optimalt. Det hjlper ikke med klassikerne: stå længere fra bolden, adresser i tåen eller lad driverhovedet svæve bag bolden. Smash factor på Mevo var stadig i de høje ,30ere lave ,40ere. Højest målte var 1,44. Selv ved et par træf (iflg Dr. Scholl) i det optimale punkt var smash factor kun omkring 1,40 (kan en driver være punkteret 🙃 - kun min spøg). Gummitee'en på range var en smule højere end jeg normalt selv ville tee bolden op...

I dag - 18 huller (17 p på forni, 14p på bagni). Vi var ude lige i røven på et større tordenvejr, så banen var våd, så der var ikke meget rul. Længden på drives var klart ikke længere end normalt, men heller ikke kortere. med rul sjældent over 170-180m, selv ikke på hvad der føltes som rigtig gode træf.

Dog klart mere kontrol dvs en del ned midt i fairway (derfor 17 p på forni), og kun en enkelt total ulykke, som bare var et rigtig skidt sving - ikke udstyrets skyld!

Jeg overvejer at gribe lidt mere ned (og addere lidt ekstra vægt) for at flytte impact mod tåen - så må der leges med vægt og tee højde derfra.

14 timer siden, skrev LHW:

Meget illustrativ video. Og i øvrigt meget sigende, at forsøgspersonen fik kappet 1½ (een og en halv tomme! = 3,8 cm) af sin driver og derved vandt ekstra 10 meters carry!!

Edited by Kitter
slåfejl

5 hours ago, Kitter said:

Højest målte var 1,44. Selv ved et par træf (iflg Dr. Scholl) i det optimale punkt var smash factor kun omkring 1,40 (kan en driver være punkteret 🙃 - kun min spøg).

Ja desværre er der en mulighed for at driveren du har ikke kan levere mere, (og mulig aldrig har kunne det). Det er langt i mellem de, men de eksisterer, og eftersom du har tilgang til en anden (TM Supertri), bør du sammenligne de for å konstatere.

Fra den blå, til og med den grønne linjen, SKAL vi se en Smashfaktor på 1.49 - 1.52 på Trackman og Flightscope, vis ikke er det aktuelle hovedet i den "slappe ende", og viser den kun 1.44 der....ja så er det selve face som ikke leverer hvad den burde.

image.png.0d7faa9e23b0b23b279db14485543395.png

En kort opfølgning. Smash factor testet med tre drivere (Titleist 917 D2, Taylormade R9 Supertri, Taylormde R11s) - alle i lidt forskellige opsætninger med skaftlængde og vægt på hovedet..

Min Flightscope Mevo viser konsekvent Smash Factor nede mellem 1,35 og 1,42/3, også når jeg kan se impact i det optimale område.

Jeg forsøger at finde fejlkilder - a) det var i regnvejr med våde bolde, b) range bolde, c) Mevoen er kendt for at vise en anden club speed end de dyre launch monitors (Trackman, Flightscope) Det kan have indflydelse på den beregnede smash factor.

Hvis Mevoen viser 2 mph for meget i ball speed, så kan forskellen se således ud

Målt 90 mph med ball speed 126 mph = smash på 1,40

Målt 88 mph med ball speed 126 mph = smash på 1,43

Jeg tager Mevoen med til næste Pro-session med Trackman senere i denne uge for at finde ud af hvor stor betydning denne forskel har...Indtil da arbejder jeg ikke med tallet for smash, men udelukkende med impact position på face...

En bivirkning ved dnene testning er desværre at mit sving bliver forvirret - jeg spillede 9 huller i gåt, hvor driveren ofte sendte bolden ind i nabopostnummeret - det ude til højre!

Edited by Kitter

Hmmm, det der har jeg ikke nogen god forklaring på, da det er usandsynlig at du står med 3 hoveder der ingen af de duer.
Ja job videre med impact, det er uanset væsentlig (samling) for alle launch data, og kan du komme til en "side by side compare", tag billeder med din mobil af alle data.
Vi kan jo ikke udelukke at din MEVO lider af en eller anden fejl, og for ball speed bør den klare jobben med mindre den ikke kan fange bolden rigtig af en eller anden grund.
Jeg ved der har været lidt problemer i starten, men det er sager som skal være bedret via updates af software, så se til at du har sidste version.

Flink mand fra Flightscope US forklarede:

Mevo måler club head speed lige FØR impact (højere speed), mens fx deres egen professionelle Fligthtscope (og Trackman) måler ved selve impact, hvor club head speed så er lidt lavere (mødet med bolden tager jo energi fra køllen). Regnestykket ovenfor er således en del af forklaringen.

Samtidig vil hastigheden pga range bolde være lidt lavere end med rigtige bolde, hvilket også influerer regnestykket, specielt hvis Trackman er sat til "normalize"

Endelig skal det bemærkes, at Mevo jo måler på range boldens reelle flight og hastighed. SÅ rangeboldens begrænsede rækkevidde betyder også, at Mevo vil vise fx lavere carry/total end en Trackman sat på normalize. Som den flinke mand sagde - hvis Mevo måler 190 yards carry, så vil præcis dette samme slag (hvis man kan slå det...) med en rigtig bold have en længere carry - men han kunne ikke sige præcis hvor meget (men det er jo det som Trackmans normalize funktion beregner ud fra en eller anden indviklet patenteret algoritme.

Hans konklusion var også 1) Mevo er et fremragende værktøj til prisen (det skal han jo sige 🙃, MEN 2) den kan ikke det samme som en Fligthscope/Trackman til 15-20.000 USD. Mevo skal derfor bruges til at følge ændringer i tallene, dvs om det bliver bedre eller værre, men IKKE til at bruge det konkrete tal til at sige at fx jeg har en carry på 190 yards præcis.

Firmware versionen i min Mevo er i øvrigt up to date - det gør den automatisk, men det kan jo svigte.

Jeg arbejder videre på impact position med skaftlængde/vægt/tee højde - og så må en præcisering vente til jeg har en Trackman session.