Jump to content
ReneN

Optimal Driver launch grader ?

Recommended Posts

39 minutes ago, osholm said:

Har netop hjulpet en igennem med dette!!! Han var engang blevet "fittet" til en driver og havde derfor opgraderet og golfbutikken havde så kortet køllen ned, så den havde samme længde som hans gamle driver... Han kunne ikke ramme hverken hund eller hest. Så begyndte jeg at tilføje vægt til hovedet, og da vi nåede 8 gram, så sad træffet konsekvent lige i zonen, hvor vi gerne vil have det. Jeg sagde så, at han skulle gå til golfbutikken hvor han havde købt driveren og bede om en tungere hovedvægt, så det passede med 8 grams vægtforøgelse. I butikken havde de kigget mærkeligt på ham og sagt, at det havde de aldrig hørt om... Senere på dagen bestilte vi en vægt fra amazon og et par dage efter, var den ankommet og blev monteret og vupti.... så var driveren kørende! Har med vilje ikke nævnt navnet på butikken, men kan sige at det ikke er en lille lokalshop!

Jeg fatter det bare ikke, dette er jo som jeg skriver BASICs, vi er ikke i nærheden af noget "avanceret", noget jeg IKKE forventer at de kan, men jeg troede at samtlige Golf shops burde forstå at hoved vægt er et fitting parameter. 

Til JERN set er det jo ingen nyhed at man tilbyder "B vægt" (7 gram lettere) hoveder for jern som skal spilles 0.5" tommer eller over, og selv om C-vægt (7 gram op i vægt), ikke er så vanlig i dag, ja så burde der ringe en klokke....Bly tape har i alt det væsentligste vært benyttet til justering af hoved vægt, og det har vært benyttet så længe at den er "Grandfathered" ind i USGAs regler som det eneste tilladte som "outside attachement", men selv bly tape vil det være vanskelig å finde en Golf shop som har hjemme.

Skruvægter er jo "helt normalt" på dagens drivere og weight kits har været på markedet siden Titleist 910 modellerne kom for 11 år siden nå, så de er pænt sagt langsomme i toppen når de ikke har fattet at dette rent faktisk er en nødvendig del af det hele. 

Jeg har omtalt det før, men siger det igen, dagens drivere er ligesom cowboy bukser var den gangen jeg var barn, man fandt den livvidde som passet, så blev længden tilpasset i forretningen af en sy-dame, og sådan er det med dagens drivere. De kommer som "standard" UDEN at længden er tilpasset, i den hensigt at man skal kunne benytte den samme standard vare for alle, kun ved å tilpasse længden og hoved vægten til den enkelte spiller, men de har stadig ikke fattet det, og tror at alle skal spille de i fuld længde.

Det er deraf ingenting galt med "standard længden", den er sådan for å give denne tilpasnings-mulighed, IKKE for at den skal spilles som den kommer, og jeg ved flere producenter har vurderet den samme tanke for jern, nemlig ved at "standard" bliver 0.5" længer, og grips u-monteret sådan at de set man har hjemme hurtig og enkelt kan benyttes af alle ved at de færdigstilles for længde og hoved vægt i forretningen der kunden handler. Dette ville effektivisere lagerhold, og sikre salg af varene de tager hjem så man undgår at man bliver brændende inde med set til specs som ikke passet, og deraf havnet på udsalg med tilsvarende dårlig økonomisk afkastning.

i de 13-14 år jeg har skrevet om det golf tekniske på Danske golf forums har det også sket en udvikling i spillernes kundskaber om det hele, dog er det ikke majoriteten af spillerne som frekventerer disse golf forums, men man skulle jo tro at noget af dette nåede frem hos de som lever af å sælge udstyr, blandt andet ved at flere kunder efterspørger disse muligheder, men det ser ikke sådan ud. 

13 hours ago, Kitter said:

Super! Det vil jeg se nærmere på, da resten af spillet faktisk er ok (som golf nu kan være...) 

Mine normale Trackman stats med min nuværende driver er 88-90 mph club speed, AoA 3-4 grader op, launch angle 13-15, spin 2500-2800. Dr. Scholl viser at jeg faktisk rammer ganske konsistent, 1-1,5 cm mod hælen, og ca. på højde med centrum af face. Så skaft længden skal der kigges på... 

Jeg har været rundt til forskellige demodage (Callaway, Taylormade, Mizuno), men får ikke bedre resultater, så jeg kan ikke købe mig fra det... 

Jeg tog en kig over dine tal igen, og det står tydelig klart at du har MEGET å hente, og du vil klare det....
Om vi stadig benytter 90 mph og 1.4 som smash, altså 126 mph ball speed, samt lægger ind 14* (snit for launch) og 2650 spin (snit for spin), så giver det.
191.4 yards carry (174 meter) og 219 yards total (199 meter)

Vi ønsker IKKE at spin skal lavere end 1750-1800, så impact højden skal ikke hæves mere end 10 mm max, og da taler vi minus 720 på spin og op 1* på launch, samt en ball speed som ved smash 1.5 giver 135 (du kan klare 137 om dit kølle hovede tillader det, men lad os være moderate)

135 ball speed, launch 15*, spin 1930 rpm giver
214.9 yards carry ( 195.5 meter) og total 246.5 yards (224 meter)

Forbedringen er ca 21.5 meter på carry, og 25 meter på total, og det er inden rækkevidde, med et vis potentiale for å nå 200 meter på carry og 230 på total på de bedste, stadig uden at du laver om på dit swing.

Om din driver er med limet skaft så du ikke kan måle hvor VCOG befinder sig, skal du helt enkelt måle dig 1 cm mod toe siden og 1 cm op fra center, og prøve å samle impact i det området, så skal du se de her tal jeg skriver ovenfor.

PS! om du er af de mange som spiller "standard" i JERN, vil driveren som passer være MAX 44.50", sandsynligvis 44.00", så kender du længden den har nå, skal du helt enkelt bare "tape dig ned" til 44.50" og starte testen derfra, men husk dette med bly tape, den er vigtig for å sikre at vi har tilstrækkelig feel af hoved vægt, men IKKE tænk "tal" for hvor meget du tilfører, naviger KUN på feel og resultat til du er der, så kan man bagefter rive af blytapen og veje den for å bytte den ud med en større skruvægt der den muligheden findes.

Husk å fortælle os hvordan det gik med det hele, og vurder samtidig om du opnåede bedre stabilitet på retningen da det jo ikke hæelper stort med 25 meter extra om de meter er ud i rougen eller OOB 🙂

Edited by LHW

8 timer siden, skrev LHW:

Jeg tog en kig over dine tal igen, og det står tydelig klart at du har MEGET å hente, og du vil klare det....
Om vi stadig benytter 90 mph og 1.4 som smash, altså 126 mph ball speed, samt lægger ind 14* (snit for launch) og 2650 spin (snit for spin), så giver det.
191.4 yards carry (174 meter) og 219 yards total (199 meter)

Vi ønsker IKKE at spin skal lavere end 1750-1800, så impact højden skal ikke hæves mere end 10 mm max, og da taler vi minus 720 på spin og op 1* på launch, samt en ball speed som ved smash 1.5 giver 135 (du kan klare 137 om dit kølle hovede tillader det, men lad os være moderate)

135 ball speed, launch 15*, spin 1930 rpm giver
214.9 yards carry ( 195.5 meter) og total 246.5 yards (224 meter)

Forbedringen er ca 21.5 meter på carry, og 25 meter på total, og det er inden rækkevidde, med et vis potentiale for å nå 200 meter på carry og 230 på total på de bedste, stadig uden at du laver om på dit swing.

Om din driver er med limet skaft så du ikke kan måle hvor VCOG befinder sig, skal du helt enkelt måle dig 1 cm mod toe siden og 1 cm op fra center, og prøve å samle impact i det området, så skal du se de her tal jeg skriver ovenfor.

PS! om du er af de mange som spiller "standard" i JERN, vil driveren som passer være MAX 44.50", sandsynligvis 44.00", så kender du længden den har nå, skal du helt enkelt bare "tape dig ned" til 44.50" og starte testen derfra, men husk dette med bly tape, den er vigtig for å sikre at vi har tilstrækkelig feel af hoved vægt, men IKKE tænk "tal" for hvor meget du tilfører, naviger KUN på feel og resultat til du er der, så kan man bagefter rive af blytapen og veje den for å bytte den ud med en større skruvægt der den muligheden findes.

Husk å fortælle os hvordan det gik med det hele, og vurder samtidig om du opnåede bedre stabilitet på retningen da det jo ikke hæelper stort med 25 meter extra om de meter er ud i rougen eller OOB 🙂

Første meget korte tilbagemelding:

- VCOG fundet. Metoden du beskriver er ligetil omend man skal forsøge sig lidt frem og tilbage for at få hovedet (driverens altså 😄) til at balancere. Jeg kunne ikke få pennen til at skrive det mindste på face, så jeg gentog processen med et lille stykke malertape på face. Så gik det fint med at få en markering.

- skulle direkte fra jobbet ud på en 9-hullers runde, så der var ikke tid til at ekspermentere på range. Men jeg havde hjemmefra monteret to 25-ører (3,6 g stykket, altså 7,2 g) bagest under driveren, og sat en elastik 3/4 tomme nede på grippet. Jeg foretrækker elastik frem for tape da a) man får meget følbar feedback på, om man holder for højt oppe, og b) den er nemmere at flytte lidt op eller ned end tape.

Jeg nåede således kun nogle få slag på range og 5 drives på banen (9 huller). Med så lidt grundlag kan der ikke konluderes noget præcist, men umiddelbart virker det, som om der er lidt bedre kontrol uden at miste længde. Jeg havde Dr. Scholl på face (igen driverens...😊), og havde et par rigtig gode træk (1 cm ovenfor og udenfor VCOG), og resultatet var derefter. Men også et par hæltræf, som dog ikke medførte større katastrofer.

Et spørgsmål:

Præcis hvor på køllehovedet sætter man bedst tapen eller som her mønterne. Jeg satte dem på undersiden bagest i midtlinjen, men de sad ikke rigtig godt fast. Kan man sætte dem ovenpå bagest uden at det skævvrider resultaterne....??

Vi kan reelt ikke lave den store ændring for COG med den vægt vi har i spil, så det handler egentlig om å bare finde et egnet sted man kan feste det hele uden at vi risikerer at det hele ryger af. Graffatape er hvad jeg benyttet for å sikre "lasten", som gerne kunne være lodde-tinn om jeg ikke havde blytape for hånden.
Om du skal placere de på toppen af hovedet, leg først et lag graffa tape på, så vægten, så ny tape over, så du ikke laver ridser i lakken, da mønter VIL rykke sig lidt.

Normal anbefaler jeg IKKE å resætte original SW, men så du skal ha en ide om hvor du skal hen, kan du bruge det her regne stykket.
For hver 0.5 tommer vi går kortere, taber vi 3 SW points, og for en driver er vi på ca 1.6 til 1.65 gram pr SWP, så tester du 1 tomme kortere, taler vi 6 SWP x 1.6 gram eller 9.6 gram. De fleste vil IKKE ha behov for så meget, som oftest er vi på 5-7 gram pr tomme kortere, så har du et start sted, så du ikke roder totalt i blinde.

Så du havde et par du ramte godt i det området jeg anbefalede? og de var tydelig længer ud end normalt?

Edited by LHW

1 time siden, skrev LHW:

Så du havde et par du ramte godt i det området jeg anbefalede? og de var tydelig længer ud end normalt?

Jeg havde et par stykker i den grønne Smiley placering, og de var lange og lige.😊 Jeg kan ikke sige præcist, hvor lange, da GPS uret var glemt hjemme og batteriet i både kikkert og mobiltelefon var løbet tør…Bare en af de dage ☹️

Din tilføjelse om SW justering giver mig en tanke.

Den driver, som jeg føler mig allerbedst tilpas med, er min søns Taylormade R9 Supertri med SW D4 og 45,75” skaft. Svingvægten føles helt perfekt, driveren svinger simpelthen sig selv, men jeg kan naturligvis ikke styre de 45,75”, som jo er fra dengang hvor alle skafter skulle være gigalange.

Jeg kunne jo godt tænke mig at forsøge, at få min egen Titleist 917 D2 med SW D2 og 45,0” skaft til at føles i retning af Supertrien.

Med 1,6 g bly per SW point og 4,8 g per 0,5 tommer længde, så regner jeg mig frem til:

• Halv tomme kortere kræver 4,8 gram

• Øgning fra SW D2 til D4 kræver 2 x 1,6= 3,2 g

Så med 8 g skulle jeg lande på SW 4 med ½ tomme kortere skaft for Titleisten.

Omvendt kunne jeg lege med Supertrien, så skaftet bliver 44,5”, dvs 1,25” kortere. Det må så være 7,5 SW point svarende til 12 g.

Som du selv skriver så slipper jeg for at rode totalt i binde, men i sidste ende skal det jo ”bare” føles rigtigt!

Jeg prøver at få tid i morgen men realistisk set bliver det nok først i weekenden. Men den umiddelbare reaktion på den meget simple og hurtige test, var at der nok er en del at hente.

10 hours ago, Kitter said:

Jeg havde et par stykker i den grønne Smiley placering, og de var lange og lige.😊 Jeg kan ikke sige præcist, hvor lange, da GPS uret var glemt hjemme og batteriet i både kikkert og mobiltelefon var løbet tør…Bare en af de dage ☹️

Din tilføjelse om SW justering giver mig en tanke.

Den driver, som jeg føler mig allerbedst tilpas med, er min søns Taylormade R9 Supertri med SW D4 og 45,75” skaft. Svingvægten føles helt perfekt, driveren svinger simpelthen sig selv, men jeg kan naturligvis ikke styre de 45,75”, som jo er fra dengang hvor alle skafter skulle være gigalange.

Jeg kunne jo godt tænke mig at forsøge, at få min egen Titleist 917 D2 med SW D2 og 45,0” skaft til at føles i retning af Supertrien.

Med 1,6 g bly per SW point og 4,8 g per 0,5 tommer længde, så regner jeg mig frem til:

• Halv tomme kortere kræver 4,8 gram

• Øgning fra SW D2 til D4 kræver 2 x 1,6= 3,2 g

Så med 8 g skulle jeg lande på SW 4 med ½ tomme kortere skaft for Titleisten.

Omvendt kunne jeg lege med Supertrien, så skaftet bliver 44,5”, dvs 1,25” kortere. Det må så være 7,5 SW point svarende til 12 g.

Som du selv skriver så slipper jeg for at rode totalt i binde, men i sidste ende skal det jo ”bare” føles rigtigt!

Jeg prøver at få tid i morgen men realistisk set bliver det nok først i weekenden. Men den umiddelbare reaktion på den meget simple og hurtige test, var at der nok er en del at hente.

Matematikken du stiller op er korrekt, men det er ikke heeelt så enkelt.....både længden og total vægten har roller af større betydning her, så SW værdier er IKKE noget vi bare kan rykke rundt med på det her vis, de er i realiteten totalt værdiløse når vi ændrer længde eller total vægt, så i bedste fald finder vi et startsted for testing den vejen, men IKKE hvad som passer bedst for DEN køllen, med den længde og total vægt den har.

Skal vi regne ud hvor vi skal hen, må vi starte med længde og total vægten, og allerede her løber vi ind i en svingdør....
Alt efter spiller, skal total vægt progression være 10.5 til 22 gram pr tomme (fra en kølle til den anden), de fleste af os passer noget i gaden af 14 til 18 gram pr tomme.
Om du nå vejer den TM driveren, og sammenligner den med din egen som de er, altså som 45.75" og 45.00" så taler vi 0.75 tommer, som så giver 14 x 0.75 = 10.5 gram op til  18x 0.75 = 13.5 gram. (din Titleist skal veje mest, altså 10.5 til 13.5 gram MERE end TM driveren)

Nå kan vi lægge de 3.2 gram for SW justering ind i regnestykket, altså din Titleist, PLUS 3.2 gram, og vi skal altså stadig være 10.5 til 13.5 gram OP fra TM driveren...Er vi der? ja så har vi en GO, falder vi udenfor, NO GO

Vi skal altså BÅDE ha den "rigtige" Total vægt progression og SW, og med hensyn til SW...skal den dupliceres korrekt når vi går kortere (ned 0.5 tommer i dit fald), så skal vi OP 0.66 SWP =  1 gram extra på hovedet, så de 3.2 gram bliver til 4.2 gram.

Nogen vil sikkert tro at det her er å splitte hår, men NEJ, det er sådan vi må lave det om vi skal ha 2 køller til faktisk å føles ens, ikke kun "næsten ens", og som du ser har vi altså KUN 3 gram (plus minus 1.5 gram*) som handlings-rom på total vægts progression, (mindre end 1% af total vægten) og deraf kommer vi tit i konflikt med "bagateller" som GRIP VÆGT der har en tolerance i sig selv som er plus minus 3.5 gram, så selv om vi benytter det samme grip, betyder det IKKE at vi har den samme vægt, og det var derfor alle grips i min shop var vejet og målet på 1/10 dels gram...

(* de 1.5 gram som plus eller minus kender vi til allerede i 1980 da Dynamic Gold sorterings standarden blev indført, da kom de i set med en vægt der alle skafter var inden for plus minus 1.5 gram, og senere fik vi "Tour Issue" sortering som er plus minus 0.5 gram....altså er dette med vægt tolerancer for hvornår det faktisk føles ens ca 40 år gamle nyheder de fleste har gået glip af, man så ikke hvorfor det blev lavet sådan, men nå har jeg forklaret den delen)

Men vi kan lave det, men må altså være åben om det faktum at for DIY vil vi møde nogle udfordringer vi ikke helt enkelt kan løse, men vi kan da prøve, og det starter altså med å veje total vægten for å se om vi i det hele taget har muligheden for å duplikere feel af vægt og balance fra den ene til den anden.

Vi kan relativt uproblematisk HÆVE vægt, men det er langt sværere om vi skal ned i vægt, og skal vi lave ALT rigtig, skal alle 3 - Hoved - Skaft - Grip være "rigtig", så du må også se på hvad for en skaft vægt vi har med at gøre i de 2 drivere vi stiller op mod hinanden her. Vi kan altså lykkes med rigtig Total vægt og MOI/SW, men om skaft vægten er mere end 5 gram i difference, vil IKKE køllerne føles helt ens, men vi kommer da nærme, så den delen koger ned til "hvor følsom er spilleren" for balance forholdet mellem hoved-skaft-grip...

Hold os opdateret på hvor dette går, dette tema burde ha interesse for ufattelig mange spillere, da de fleste spiller med en driver som slettes ikke giver det udbytte den kan give, men det er ikke derved sagt at den skal skiftes ud, vi kan som oftest lave noget som fungerer rigtig godt ved å modificere den vi har, og den delen kan faktisk de fleste lave selv om man bare følger de anvisninger jeg har givet i den DIY på GolfWRX.

Mange tusind spillere verden over har benyttet den, og var det ikke for at jeg siger kontant NEJ, lå den som pinned topic på WRX (jeg gider ikke flere timer daglig der jeg må følge op med stadig nye forklaringer, tråden om det skaft flex kort jeg lavede har belslagt mig i næsten 9 år...det holder, de betaler mig jo ikke for min tid, og senest idag kom tråden med DIY driver tune up op igen uanset, og jeg er "forpligtet" til å besvare, så den kræver uanset rigelig af min tid, men det som er beskrevet der fungerer..)

Har du en kammerat med samme interesse, anbefaler jeg at man også læser post #8 i den samme tråd, den har kapitel navnet VISUAL FITTING. Der forklarer jeg hvordan vi kan SE om specs passer spilleren når han swinger, og trådstarteren her, @ReneN , er af de mange som med selvsyn har fået SE hvordan den delen fungerer da vi lavede fitting af jern til hans svigerfar for 7-8 år siden. Han vil sikkert huske hvordan vi kunne SE 2 gram for meget total vægt, noget de fleste club fittere vil overse, da de ikke kender den enkle metoden vi har for å teste den delen (one arm back hand stroke, og shoulder drop)

Edited by LHW

@Kitter

Om du kan få gang i dine GPS grejer, vil det stadig være en udfordring å kende CARRY, men det er her vi kan benytte formelen for ROLL OUT...(fra kortene ovenfor). Er fairway med god roll out, kan vi stipulere carry ved å benytte 12 % af total som roll out, så finder du bolden ved 220 meter siger vi at roll var 26 meter (12% av 220), og carry bliver da stipuleret til 194 meter...så har du en ide om hvor du er hen.

Edited by LHW

36 minutter siden, skrev LHW:

@Kitter

Om du kan få gang i dine GPS grejer, vil det stadig være en udfordring å kende CARRY, men det her her vi kan benytte formelen for ROLL OUT...(fra kortene ovenfor)
Er fairway med god roll out, kan vi stipulere carry ved å benytte 12 % af total som roll out, så finder du bolden ved 220 meter siger vi at roll var 26 meter (12% av 220), og carry bliver da stipuleret til 194 meter...så har du en ide om hvor du er hen.

Her i Sorø tænker jeg ikke det går med at udregne roll-out for tiden. Et groft estimat siger 60% carry og 40% roll out. Lidt regn vil gøre godt.

5 minutes ago, Pastorius said:

Her i Sorø tænker jeg ikke det går med at udregne roll-out for tiden. Et groft estimat siger 60% carry og 40% roll out. Lidt regn vil gøre godt.

LOL...så vi er i gaden "Tin Cup"....:-))))

4 timer siden, skrev LHW:

@Kitter

Om du kan få gang i dine GPS grejer, vil det stadig være en udfordring å kende CARRY, men det er her vi kan benytte formelen for ROLL OUT...(fra kortene ovenfor). Er fairway med god roll out, kan vi stipulere carry ved å benytte 12 % af total som roll out, så finder du bolden ved 220 meter siger vi at roll var 26 meter (12% av 220), og carry bliver da stipuleret til 194 meter...så har du en ide om hvor du er hen.

Der vil også være en rent praktisk måde at få et (upræcist) estimat. Hvis de forventede længder holder, vil jeg på nogle huller lande direkte i fairwaybunkers, som jeg ikke tidligere har haft i spil...Så er carry jo lige som meget præcist defineret på godt og ondt.

Desuden har jeg en Flightscope Mevo, som jeg bruger. Den præcise måling er bestemt ikke på Trackman niveau, men den kan bruges til at identificere forskelle, hvis man har et større data grundlag.

Jeg har flere gange haft den stående sammen med Proens Trackman, så vi kunne sammenligne (han var også interesseret!). Og det viste sig at Mevo konsekevnt var ca. 4% mere optimistisk på Club Head speed (fx Trackman 88mph, Mevo 91 mph). Nogenlunde samme afvigelse sås på carry. Men da afvigelsen var konstant over en række målinger kan man antage at en øgning på Mevo på fx 5% carry på 20 slag også vil være en ca. 5% øgning på Trackman over 20 slag. Man vil altså fra Mevo data kunne konkludere, at a) carry er belevet længere og b) at øgning er xx procent, men de helt præcise tal i yards/meter kan kun komme fra Trackman....

Lige en side bemærkning. I din DIY foreslår du "dimes" som vægt når man tester. I europæsik sammenhæng er 1 eurocent 2,30 gram, hvilket svarer rigtig godt til en Dime (2,26 g) - det kan være lettere at få fat i eurocent end en dime... 🙂

Edited by Kitter

Club speed målinger er IKKE lige ud af landevejen som man skulle tro, specielt ikke på en driver.

Trackman, til og med model 3 hvad jeg har forstået, benytter det som kaldes "geometrisk center", altså tager man "omridset" af køllehovedet set fra bagsiden, og ud fra det, beregner center of gravity, som så bliver målepunktet for club speed. Trackman erkender at dette er problematisk, og giver en club speed til den konservative siden, da man kan bomme på faktum med indtil 3/8" tommer (nær 1 cm) og retning heel side.

Vi siger at 0.5 tommer = 2 mph club speed, så 3/8 deler er så 75% af det eller 1.5 mph lavere end faktum, og ved 100 mph giver det 1.5 mph, PLUS fejlmargin på 1, i sum 2.5 mph eller 2.5% om du vil...

Men...det geometriske center er IKKE det samme som hvor vi nødvendigvis rammer på face, og det er derfor Trackman kan levere os Smashfaktorer som passerer 1.495, men uden at de er gal af den grund, mens på Foresight som måler club speed der vi rammer, returnerer en smashfaktor som ser "ringe" ud, men uden at den er det.

Flightscope har som Trackman justeret noget på sin algoritme her de seneste år, med det resultat at for en 100 mph spiller, vil return values være 7-11 meter kortere end tidligere, så de 4% difference på club speed, vil IKKE give samme udslag på Carry og Total, men mere eller mindre udligne hinanden til et relativt ubetydelig niveau, så for distancen er MEVO mere en bare "god nok" for de fleste af os, den er virkelig god til prisen, og i sidste ende handler det om "side by side compare", enten af din egen kølle fra swing til swing, eller en kølle mod en anden, og da kan vi uproblematisk forholde os til DIFFERENCEN, som er den der betyder mest. Kan du se at du vinder 20 meter på din MEVO, ja så er det tallet temmelig nøjagtig, uanset om vi ikke heeelt kan stole på at "carry" eller "total" holder "Trackman standard".

På WRX har vi en profil som bruger navnet LEO MODE, en "rig Golf fanatiker", som helt enkelt har købt de fleste modeller af betydning i markedet, altså sidste top model Trackman, Flightscope, og Foresight, samt flere andre, og han har testet de til vejs ende mod hinanden. Hans konklusioner er at INGEN af de er "perfect" under alle forhold, så de har alle sammen en eller flere "svagheder" alt efter hvor de benyttes OG spillerens swing...han konkluderer med at MEVO burde være første valget for alle vanlige spillere, men anbefaler Quad til professionelt brug indendørs, og Trackman for udendørs brug...

De som sysler med tanken om hjemmesimulator bør søge efter han, og læse hvad han skriver, (Golfwrx, LEO MODE), da han er en kapacitet af de helt store på tema, og han er også en aktiv deltager på golfsimulatorforum.com

Denne her, (elendig illustration), viser hvordan Trackman (og Flightscope), måler club speed og Smash faktor. Eftersom kølle-hovedet har flere "club speed soner" lige som tidsoner på jorden, handler det om å ramme de områder der club speed er 100 eller højere (for en 100 mph spiller), og idealet er 102 linjen.
Club speed linjene er 0.5 tommer fra hinanden, og går 90* grader fra skaftet, eller ca 60* grader på face, så "højt heel side" er lav club speed, og low toe side den højeste, men når vi rammer for lavt falder launch og spin går op, og det er derfor vi skal op til VCOG men ud mod toe siden for å ramme nær 102 linjen.

image.png.fb99c3866df321142261fd6e038d2b67.png

6 timer siden, skrev LHW:

LOL...så vi er i gaden "Tin Cup"....:-))))

Præcis - selvom jeg ikke ramte fairway forleden, så  slog jeg et 5-jern over green i andetslaget på hul 10. Jeg havde 194 m ind, og hullet er 480m langt. Jeg vil tro min swingspeed er ca. 95mph. Det var lidt vind i ryggen også.

Mange er så glade over de kan slå så langt, jeg synes banen bliver umulig, for man ruller ud af alle fairways, og andetslaget er altid med stor risiko for en flyer. Når man skal ramme green, er man nødt til at flyve den helt ind, ellers er det umuligt at forudse, hvordan den hopper. Men greens er rigtig gode, og så kan man jo leve med meget.

• Like 1

så galt kan det ikke være her oppe i nord, jeg har ikke spillet banen i år, men kørte forbi i går, og fairways så da frodige og grønne ud, ja rigtig flot på den afstand, men mulig de ruller bedre end hvad jeg er vant til, men sååå galt kan jeg ikke tro det er. (Sæby). Nej det bliver ikke sjov når man ikke rigtig har kontrol over bolden, det er fedt nok med lidt ekstra roll out en gang i mellem, men ikke såååå meget, da straffes man mere end man tjener....for meget eller for lidt bliver galt i alle sammenhæng, så også her.

5 minutter siden, skrev LHW:

så galt kan det ikke være her oppe i nord, jeg har ikke spillet banen i år, men kørte forbi i går, og fairways så da frodige og grønne ud, ja rigtig flot på den afstand, men mulig de ruller bedre end hvad jeg er vant til, men sååå galt kan jeg ikke tro det er. (Sæby). Nej det bliver ikke sjov når man ikke rigtig har kontrol over bolden, det er fedt nok med lidt ekstra roll out en gang i mellem, men ikke såååå meget, da straffes man mere end man tjener....for meget eller for lidt bliver galt i alle sammenhæng, så også her.

Sorø er bygget på en gammel grusgrav, så specielt bagni bliver hård når det er tørt. Oveni har vi fået noget mindre regn end resten af Danmark så vidt jeg kan vurdere. Min vejrstation (3-4 km fra banen) har målt mindre end 40 mm siden 1. maj, og allerede i april var den ved at være tør. Der har ikke regnet siden 6/6.

1721599063_Skrmbillede2020-06-1815_53_44.thumb.png.a1a7bff1282f3a407fac117195961a36.png

Den 17.6.2020 kl. 08:01 , skrev Kitter:

Super! Det vil jeg se nærmere på, da resten af spillet faktisk er ok (som golf nu kan være...) 

Mine normale Trackman stats med min nuværende driver er 88-90 mph club speed, AoA 3-4 grader op, launch angle 13-15, spin 2500-2800. Dr. Scholl viser at jeg faktisk rammer ganske konsistent, 1-1,5 cm mod hælen, og ca. på højde med centrum af face. Så skaft længden skal der kigges på... 

Jeg har været rundt til forskellige demodage (Callaway, Taylormade, Mizuno), men får ikke bedre resultater, så jeg kan ikke købe mig fra det... 

Har haft samme tendens.

Det kan også rettes af en pro.

Havde de samme tal som dig. Jeg slog for stejlt ned og ramte derfor ved hælen.

Proen lærte mig at komme mere fladt ned til bolden. Nemmere at finde sweet spot og club head speed gik op til 95 mph bare ved at slå mere effektivt. Nu kan jeg presse den op over 100 mph.

7 timer siden, skrev LHW:

Sæby står faktisk bedre end den har gjort i mange år pt, deres greens er ret fine, men den er altså også ved at blive godt hård på fairways.. Spillede den i sidste uge :) 

• Upvote 1