Jump to content
Kaizer

Rating af bane

Recommended Posts

11 minutter siden, skrev Christian SSGM:

Jeg kan nu heller ikke se logikken, det ekstra slag på det udfordrende hul giver jo netop muligheden for at spille det mere konservativt og stadig score.

Det kunne være det korte jern fra tee  på hul 5 som Nicolai beskriver, eller et layup til et hul beskyttet af vand og/eller bunkers. 

Jeg tænker sjældent stableford når jeg spiller, men håber ikke man spiller huller og tænker at der er “stor risiko for at strege”?  Det er ikke fordi jeg ikke streger et hul, det sker nærmest hver runde, men det er fordi jeg kvajer mig eller tager dumme beslutninger og ikke pga hullets sværhed

Går jeg en runde med en spiller med hcp i den høje ende, ser jeg nogle gange en total nedsmeltning, men det er fordi man hænger sig i dårlige stableford scores og ikke bruger de slag der er til rådighed og pludselig begynder man at jagte de 4 point og spille langt over evne 

Vi er med på at så længe man ikke laver "minuspoint" på nogen af hullerne, så er det fuldstændig ligegyldigt hvad hcp-nøglen er, ikke?

Herfra skal der lyde en anbefaling til at spille netto slagspil, så snart man kan gøre det uden at sinke spillet på banen unødigt. Der kommer ikke golfmæssigt noget godt ud af den tanke, at hvis jeg nu kan slå den her på pladen fra 180m og 1-putte, så får jeg mit point. Det giver langt bedre mening at have tanken (når man en sjælden gang laver en fejl), nå det kostede et (eller to) slag, nu må det ikke koste mere end det. Det bliver man en bedre golfspiller af i længden.

1 minut siden, skrev Pastorius:

Herfra skal der lyde en anbefaling til at spille netto slagspil, så snart man kan gøre det uden at sinke spillet på banen unødigt. Der kommer ikke golfmæssigt noget godt ud af den tanke, at hvis jeg nu kan slå den her på pladen fra 180m og 1-putte, så får jeg mit point. Det giver langt bedre mening at have tanken (når man en sjælden gang laver en fejl), nå det kostede et (eller to) slag, nu må det ikke koste mere end det. Det bliver man en bedre golfspiller af i længden.

Enig. Jeg spiller stort set altid slagspil. Jeg spiller nok mere forsigtigt/tager færre chancer, men det har hjulpet mig til at tænke mere over hvad jeg gør på banen.

3 minutter siden, skrev Kaizer:

Enig. Jeg spiller stort set altid slagspil. Jeg spiller nok mere forsigtigt/tager færre chancer, men det har hjulpet mig til at tænke mere over hvad jeg gør på banen.

...og frem for alt, kan man bruge den tankegang i hele sit golfspil - også når man ikke starter med at lave ballade.

18 minutter siden, skrev Pastorius:

Vi er med på at så længe man ikke laver "minuspoint" på nogen af hullerne, så er det fuldstændig ligegyldigt hvad hcp-nøglen er, ikke?

jo og min bemærkning kan misforstås - jeg spiller også altid netto slagspil, men gøres stableford scoren op, bliver der også smidt huller 

I appendix D til handicapreglerne, der omhandler hvordan man skal lave handicapnøglen skriver EGA følgende:

"It is an established fact that the stroke index allocation has virtually no influence on the Stableford result and therefore on handicap adjustments." 

Jeg må antage at de har undersøgt den påstand over rigtigt mange runder over mange forskellige typer spillere for at have etableret det faktum. Det kan vi være enige eller uenige om... 

https://www.danskgolfunion.dk/manualer/ega-handicapsystem/ega.systemet.2020/en/topic/appendix-d-appendix-d-handicap-stroke-index-allocation

• Like 1

19 timer siden, skrev Nicolai:

Det er her jeg falder af, for kan ikke se fordelen. Hullet før, som er sværere er risikoen større for at gå derfra med 0 end på hullet efter. Det "kan" neutraliseres ved at lave en god score på det "nemme" hul, men hvorfor så ikke bare udligne sværhedsgraden ved at lave omvendt nøgletal?

Jeg beklager det sene svar, men jeg kan se at lemmedaskeren svarede for mig.

Jeg er af den opfattelse at din stableford score bliver bedre hvis du har dine tildelte slag på huller hvor risikoen for at måtte samle op er lille.

Forestil dig en bane hvor alle par 3 hullerne er små ø-greens på 150-170 meters længde og de resterende 13-14 huller er uden risiko for at miste bolden, her ville jeg til hver en tid foretrække at have de tildelte slag på de nemme huller frem for de svære hvor jeg risikerer ikke at få point for mine tildelte slag.

12 timer siden, skrev Pastorius:

Helt enig. Hvis slagspil virker for uoverskueligt (grundet udsigten til et hul med 15 brugte slag), så kan jeg klart anbefale Hallington, som en rigtig fin mellemvej mellem stableford og slagspil. Du spiller stadig noget, der ligner slagspil, men kan samle op hvis de helt store katastrofer indtræffer. 

Jeg forstår ikke, at klubberne ikke gør mere for at spille Hallington-runder i begynderturneringerne etc. 

12 timer siden, skrev Abbifar:

Helt enig. Hvis slagspil virker for uoverskueligt (grundet udsigten til et hul med 15 brugte slag), så kan jeg klart anbefale Hallington, som en rigtig fin mellemvej mellem stableford og slagspil. Du spiller stadig noget, der ligner slagspil, men kan samle op hvis de helt store katastrofer indtræffer. 

Jeg forstår ikke, at klubberne ikke gør mere for at spille Hallington-runder i begynderturneringerne etc. 

Har jeg aldrig hørt om, noget du har et godt link til forklaring af?

I Hallington ganger du hullets par med 2 og trækker dine slag på hullet fra. Et par 4 hul hvor du bruger 5 slag giver 3 Hallington points og et par 5 hul hvor du bruger 7 slag giver også tre points. Et par 3 hul med en birdie giver 4 p. 
Efter runden lægger du dit SPH til dine Hallington points og den spiller som så har flest points er vinderen.

Et eksempel: Bogeys på alle hullerne på en par 72 bane med 4 par 3- og 4 par 5-huller giver 54 Hallington points. Har du 18 tildelte slag vil du opnå i alt 72 points. 
Spilleformen favoriserer lidt de spillere som spiller godt på par 5-hullerne.

Edited by AN
  • Like 1

1 time siden, skrev AN:

I Hallington ganger 2 hullets par med 2 og trækker dine slag på hullet fra. Et par 4 hul hvor du bruger 5 slag giver 3 Hallington points og et par 5 hul hvor du bruger 7 slag giver også tre points. Et par 3 hul med en birdie giver 4 p. 
Efter runden lægger du dit SPH til dine Hallington points og den spiller som så har flest points er vinderen.

Et eksempel: Bogeys på alle hullerne på en par 72 bane med 4 par 3- og 4 par 5-huller giver 54 Hallington points. Har du 18 tildelte slag vil du opnå i alt 72 points. 

ja, det er præcis som AN beskriver det. 

Generelt kan dette link anbefales: https://www.danskgolfunion.dk/manualer/ogg/2019/da/topic/9-dgu-vejledning-til-andre-spilleformer

Hallington er i øvrigt en dansk opfindelse, så det undrer mig, at ikke flere spiller det. 

• Like 1

1 time siden, skrev AN:

I Hallington ganger du hullets par med 2 og trækker dine slag på hullet fra. Et par 4 hul hvor du bruger 5 slag giver 3 Hallington points og et par 5 hul hvor du bruger 7 slag giver også tre points. Et par 3 hul med en birdie giver 4 p. 

Jeg går ud fra at man ikke kan få minus point og så er det vel reelt set det samme som det modificerede slagspil man ser mange steder hvor man max kan få det dobbelte af hullets par på de enkelte huller, jeg tror også nogle spiller det med par x 2 +2 som max.

Det ser i øvrigt ud til at være varianter som fjerner det problem Nikolai og jeg diskuterede, da man altid vil få fuldt udbytte af sine tildelte slag lige som i traditionelt slagspil.

• Like 1

Fordelen ved Hallington ctr. slagspil er at du kan samle op efter hhv. 9, 7 og 5 slag. 

13 minutter siden, skrev AN:

Fordelen ved Hallington ctr. slagspil er at du kan samle op efter hhv. 9, 7 og 5 slag. 

øh ja, det er det samme som jeg skriver ved det modificerede slagspil, der er det bare ved 6, 8 og 10 slag.

for mig at se er det den eneste forskel mellem de to.

På vores hjemmebane undrer vi os også over, at banens sværeste par 3 hul "ryger først ud" og et af par 4 hullerne på bag-ni. 
men i Danmark er det åbenbart sådan, at man skiftevis rater for- og bag-9, altså bag-9 de lige tal og for-9 de lige. 
Har egentlig tit undret mig over, det er sådan.