Jump to content
Kaizer

Rating af bane

Recommended Posts

Hvordan er det lige med det?

Jeg har fået at vide at DGU skal komme ud og besigtige banen, og at der vist også kigges på statistik over hvordan der scores på de enkelte huller. 

Men hvad hvis der bare laves mindre ændringer?

Hjemmebanen er gennem tiden blevet ændret i det små. Lige fairways er blevet til doglegs (omend bløde doglegs; ikke 90 grader). Teesteder er blevet flyttet lidt, og der er også kommet et 3 teested. Skal DGU også ud i sådanne tilfælde? I løbet af sommeren vil et hul blive lavet om fra par 3 til par 4, og jeg tænker jo at det vil flytte rundt på en del af handicapnøglerne.

Mine spørgsmål bunder i et referat fra klubben, hvor i der står: Det er tidligere besluttet at HCP-index på hullerne skal tages op til revision. Det er sket og ændringerne bliver gennemført i løbet af maj måned (se scorekortet). Teestedsskiltene vil løbende blive rettet og ligeså baneguides, men det kommer senere.

Jeg har kigget på det nye scorekort, og der er blevet flyttet rundt på mange handicapnøgler. Det passer mit fint (især hvad angår banens tidligere letteste hul, hvor vi ofte enedes om at det ikke var det nemmeste hul), men spørgsmålet er om man kan flytte rundt på nøglerne som man lyster.

Kan det her bruges?

https://www.danskgolfunion.dk/artikel/golfbanen-og-usga-course-rating

Jeg har ikke lige nærlæst alle tingene, men har tidligere selv undret mig over rating af baner eller hvertfald visse huller og endte med, at jeg bare syntes det var dumt, fordi jeg ikke kunne/ville/gad acceptere, at sådan var det bare.

2 minutter siden, skrev Nicolai:

Kan det her bruges?

https://www.danskgolfunion.dk/artikel/golfbanen-og-usga-course-rating

Jeg har ikke lige nærlæst alle tingene, men har tidligere selv undret mig over rating af baner eller hvertfald visse huller og endte med, at jeg bare syntes det var dumt, fordi jeg ikke kunne/ville/gad acceptere, at sådan var det bare.

Ja, det er læst (ok, skimmet), og det tætteste jeg kommer på den ændring der er sket i klubben, er en skrivebordsrating. 

Jeg tænker, at med alle de små ændringer der sker i landets klubber, må det være lidt uoverkommeligt at sende 3-4 ratere ud, hver gang der sker lidt nyt. 

50 minutter siden, skrev Kaizer:

Ja, det er læst (ok, skimmet), og det tætteste jeg kommer på den ændring der er sket i klubben, er en skrivebordsrating. 

Jeg tænker, at med alle de små ændringer der sker i landets klubber, må det være lidt uoverkommeligt at sende 3-4 ratere ud, hver gang der sker lidt nyt. 

Jeg er også overbevist om at at mindst 2 hul på min gamle hjemmebane, var skrivebordsratet, for de spillede hvertfald meget forskelligt og det sværeste af dem var ratet lettest.

En bane som Holstebro (Råsted), gennemgår en del ændringer pt, så tror den skal rates påny.

så vidt jeg husker er det noget med hcp index er hulspil ift en scratch spiller, så derfor er det ofte de lange huller som har de lave nøgler som 1,2,3 osv. kan ikke huske præcist hvordan det hænger sammen. 

Men mht til rating 

Klubben er ansvarlig for opmåling
Stort set alle golfbaner i Danmark har en Slope Rating – rated af DGU efter USGA’s Course Rating System – og det er en forudsætning for at kunne spille tællende runder og dermed blive reguleret i handicap. I henhold til reglerne skal en bane genrates minimum 5 år efter første midlertidige rating og herefter minimum hver 10. år (med mindre banen bliver ændret markant). DGU har dog en højere frekvens for genrating for at sikre at alle baner altid har en gældende rating.

Ved permanente ændringer af banens længde og/eller sværhedsgrad skal klubben anmode DGU om at få foretaget en ny rating.
Golfklubben er ansvarlig for at banens længde i det daglige svarer til det opmålte, og sørge for at der er mulighed for at spille under handicapbetingelser. Handicapbetingelser foreligger ikke hvis banen er under 2750 meter for 18 huller og/eller længden afviger med mere end 100 meter fra den opmålte 18-hullers længde. Teestedsmarkeringerne bør ikke sættes mere end 10 meter foran eller bagved de permanente afstandsmarkeringer, og bør balanceres således den samlede længde passer med det opmålte.

2 timer siden, skrev Inu8D:

så vidt jeg husker er det noget med hcp index er hulspil ift en scratch spiller, så derfor er det ofte de lange huller som har de lave nøgler som 1,2,3 osv. kan ikke huske præcist hvordan det hænger sammen. 

Men mht til rating 

Klubben er ansvarlig for opmåling
Stort set alle golfbaner i Danmark har en Slope Rating – rated af DGU efter USGA’s Course Rating System – og det er en forudsætning for at kunne spille tællende runder og dermed blive reguleret i handicap. I henhold til reglerne skal en bane genrates minimum 5 år efter første midlertidige rating og herefter minimum hver 10. år (med mindre banen bliver ændret markant). DGU har dog en højere frekvens for genrating for at sikre at alle baner altid har en gældende rating.

Ved permanente ændringer af banens længde og/eller sværhedsgrad skal klubben anmode DGU om at få foretaget en ny rating.
Golfklubben er ansvarlig for at banens længde i det daglige svarer til det opmålte, og sørge for at der er mulighed for at spille under handicapbetingelser. Handicapbetingelser foreligger ikke hvis banen er under 2750 meter for 18 huller og/eller længden afviger med mere end 100 meter fra den opmålte 18-hullers længde. Teestedsmarkeringerne bør ikke sættes mere end 10 meter foran eller bagved de permanente afstandsmarkeringer, og bør balanceres således den samlede længde passer med det opmålte.

De baner jeg har spillet er typisk ratet efter bogeyspilleren som repræsenterer flertallet. Par 3 huller er derfor som oftest ratet let, da bogeyspilleren spiller kort, chipper ind og to-putter for sine 2 point. De længere huller, par 4 og 5, kræver typisk et godt drive og 1-2 layup slag hvor bogey spilleren kommer til kort..

Handicapnøgle er klubbens ansvar. Når banen bliver ratet så laver DGU en anbefaling til nøgle, men klubben må selv bestemme om de vil bruge den anbefaling. Klubben kan også beslutte at lave nøglen om.

DGU anbefaler at nøglen som udgangspunkt er lavet til hulspil, men kan ikke gøre noget ved hvis klubben laver en nøgle tilpasset stableford. 

Nye tees og hullængder. Så længe det kun drejer sig om mindre ændringer så kan ratingen klares på skrivebordet. DGU har en regnemodell til hvordan nye tees vil påvirke ratingen.

For nogle år siden havde Hornbæk kun 2 teesteder  med banelængder på 5100 m og 6100 m. Så lavede vi en blanding af de to teesteder med en bane på 5500 m. Den bane blev lavet lidt om efter 2 sæsoner og sidste sæson fik et enkelt hul sit eget teested. På samme tidspunkt tog vi også en 4500 m bane i brug, der dog stadig er work in progress. Det sidste teested er nu etableret, men mangler lige lidt græs.

Alle disse større og mindre ændringer har DGU klaret på skrivebordet. 55 banen har i alt fået ny rating 3 gange. I sidste omgang fik jeg et halvt slag mere, da det nye teested på 9. hul. blev taget i brug midt i sæsonen og banen blev 35 meter længere.

Personligt mener jeg at Hornbæk burde rates på ny. De fleste mænd spiller nu 55 tees i stedet for 61 tees og der er flere elementer i designet, der ikke er i spil og som gør banen lettere end det som ratingen afspejler. 

Jeg har hørt fra en af mine faste medspillere at måden de har ratet på, er at tage gennemsnitsscoren for alle 3 tee steder, og ratet efter dem. 

Der er nogle steder det ikke giver meget mening. 

Hul 13 har nøgle 3: https://www.grenaagolfklub.dk/baneguide-3/hul-13/

Det er fair nok da det bør være et sted mellem 1 og 3. Der er potentiale for katastrofe ved stort set alle slag. Hvis man kommer på afveje er der vand mange steder, og ved siden af roughen er der nogle steder knæhøj græs/ukrudt; de resterende steder blot til skinnebenet. Endelig er der skov i højre side.

Hul 9 har nøgle 4: https://www.grenaagolfklub.dk/baneguide-3/hul-9/

Langt nemmere hul. Også høj rough i begge sider, men holder man sig fra det er der ikke de store problemer.

At de to huller skulle være så tæt på hinanden, kommer bag på mig.

Det er suverænt klubben som laver hcp nøglen, og i Ishøj har man lavet justeringer, baseret på ca 18.000 tællende runder, så par 3 hullerne har lavere hcp nøgle end par 5 hullerne.

3 timer siden, skrev Bojoerge:

Handicapnøglen bliver tit diskuteret, men er næsten umulig at fastlægge, så den er helt konsistent med DGU's anbefalinger og så nøglen passer uanset hvilket teested man spiller fra.

Enig. Men man skal altid huske at står du på index 1 hul, så er det ikke nødvendigvis det sværeste hul. For os hcp spillere er dette meget individuelt. Og index er som hovedregel kun baseret på hvor hcp spilleren skal have slag ifht til scratch spilleren. Men når vi ikke spiller hulspil burde det være ret ligegyldigt hvordan vi får distribueret vores tildelte slag over en 18 hullers bane.

5 timer siden, skrev ronnow:

Enig. Men man skal altid huske at står du på index 1 hul, så er det ikke nødvendigvis det sværeste hul. For os hcp spillere er dette meget individuelt. Og index er som hovedregel kun baseret på hvor hcp spilleren skal have slag ifht til scratch spilleren. Men når vi ikke spiller hulspil burde det være ret ligegyldigt hvordan vi får distribueret vores tildelte slag over en 18 hullers bane.

Jeg er ikke helt enig enig med det sidste du skriver, jeg tror det er en fordel hvis man har slagene på de huller hvor det er mindst sandsynligt at lave katastrofer som OOB eller i vand.

7 timer siden, skrev Claus P:

Jeg er ikke helt enig enig med det sidste du skriver, jeg tror det er en fordel hvis man har slagene på de huller hvor det er mindst sandsynligt at lave katastrofer som OOB eller i vand.

Lad mig beskrive 2 huller, bare så jeg lige forstår, hvad du mener.

Hul 5:
Fra teested, kan du ikke se bunkeren i venstre.
OOB i højre nås meget nemt med et skævt drive (slår maximalt 5-6jern ud, for at undgå OOB. Generelt kan man ikke se, hvor bolden lander og slutter.
Store træer til venstre for bunkeren langs fairway.
Ligger man +100m fra pinden, kan du ikke se greenen.
Hele hullet spilles nedadgående mod greenen.

Hul 6:
Bunkeren i højre kan kun carrys af folk der slår relativt langt. Rough i højre fra bunker, men dog spilbart.
Greenen ligger højt placeret og hullet spilles opad hele vejen til green.
Lander man kort af bunker, kan man ikke se green eller flaget.

Som jeg forstår dig, så vil du have at man skal have et ekstra slag på hul 6? Det er det hul der er mindst sandsynligt, at lave fejl på.
I min optik giver det slet ikke mening, da hul 5 har langt større farezoner og er det ikke der man skal have noget hjælp?

Det er faktisk så slemt at en del spillere, helt bevidst slår indover hul 6 for at undgå alt den ballade, der er undervejs. Der har været snak om OOB på den ene side af "skellet", for at undgå den slags. Det skal dog siges, at jeg aldrig har set nogen slå derned bevidst, mens der har været andre på hul 6, som kan ses fra teestedet på hul5. Men bliver driveren taget frem, så ved man hvad hensigten er.

P.s havde sløret hcp nøglen, da det var meningen der skulle gættes, men da jeg afslørede, hvad nogle spillere gør, så var det ikke relevant at gætte alligevel :)

InkedHul5_LI.jpg

InkedHul6_LI.jpg

Du misser ClausPs pointe. I slag spil er det principielt ligegyldigt hvilke huller du har slag på. Man kunne lige så godt bare trække 10 slag eller hvor mange du nu har fra den samlede score. I stableford er situationen en lidt anden. Her kan det være en fordel, at have slag på et hul du er "sikker" på at score på, frem for et hvor der er stor risiko for du streger det ligegyldigt om du har ekstra slag eller ej.

Edited by lemmedaskeren

3 timer siden, skrev lemmedaskeren:

I stableford er situationen en lidt anden. Her kan det være en fordel, at have slag på et hul du er "sikker" på at score på, frem for et hvor der er stor risiko for du streger det ligegyldigt om du har ekstra slag eller ej.

Det er her jeg falder af, for kan ikke se fordelen. Hullet før, som er sværere er risikoen større for at gå derfra med 0 end på hullet efter. Det "kan" neutraliseres ved at lave en god score på det "nemme" hul, men hvorfor så ikke bare udligne sværhedsgraden ved at lave omvendt nøgletal?

Jeg kan nu heller ikke se logikken, det ekstra slag på det udfordrende hul giver jo netop muligheden for at spille det mere konservativt og stadig score.

Det kunne være det korte jern fra tee  på hul 5 som Nicolai beskriver, eller et layup til et hul beskyttet af vand og/eller bunkers. 

Jeg tænker sjældent stableford når jeg spiller, men håber ikke man spiller huller og tænker at der er “stor risiko for at strege”?  Det er ikke fordi jeg ikke streger et hul, det sker nærmest hver runde, men det er fordi jeg kvajer mig eller tager dumme beslutninger og ikke pga hullets sværhed

Går jeg en runde med en spiller med hcp i den høje ende, ser jeg nogle gange en total nedsmeltning, men det er fordi man hænger sig i dårlige stableford scores og ikke bruger de slag der er til rådighed og pludselig begynder man at jagte de 4 point og spille langt over evne