Jump to content

Tællende runder i Coronatid

Recommended Posts

@NicolaiNår det nu er ude på banen, det kikser, har du så overvejet en banelektion med din pro. Jeg har prøvet det nogle gange, og han ser altså nogen ting ude på banen, som man ikke fanger på træningsområdet.

Ikke helt billigt, men nogen gange kan man have proen med ude i en time med tre mand, som deler udgiften, og så svarer prisen til en almindelig 20 minutters lektion per mand.

• Replies 69
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg ved da ikke hvad der er for nogle fattigrøvs klubber, i er medlemmer af....   Sådan her ser der ud hos os 

Var ikke-tællende rundt i 68 idag (-3) 5 birdies og 2 bogeys så det var meget fint.. Greens er stadig pisringe, der spilles med oplæg og jeg lagde også op i den ene bunker jeg fik spillet mig i..

Med 10 minutter mellem hver bold og 36 huller her på området køber jeg simpelthen ikke argumentet at fokus på hurtigt spil er grunden til at folk ikke lige får revet med foden i de her tider - Det er

Posted Images

Det er jo nærmest en filosofisk samtale, der startede ud af ingenting, for hvorfor spiller vi egentligt en given runde golf? 

Er det resultatet (scoren) eller processen (at man kan blive en bedre spiller), der tæller mest? 

Jeg dyrkede atletik (løb) som ungt menneske, og det har gjort mig ekstremt kompetitiv når det gælder sport. Dengang trænede jeg 6 gange om ugen i et helt år for at toppe i en præsentation, der var ovre på et par mimutter, alt efter distance. 

Det kompetitive har jeg taget med ind i golfen. Ikke træningsindsatsen for der er et andet liv ved siden af i dag, men jeg kan ikke spille en runde golf, uden at ikke forsøger at få den bedste score med hjem.

Jeg tror ikke på, at jeg med de få slag jeg egentligt slår på en golfrunde, at jeg kan blive en meget bedre teknisk golfspiller. Hvis jeg skulle blive en teknisk set bedre spiller end nu, så er det på træningsbanen - alene og med en træner -  at jeg skulle bruge timerne. Fuldstændigt som jeg brugte de uendeligt mange timer på stadion, i skoven og på landevejen da jeg var ung. 

Det jeg til stadighed kan forbedre mig på selv nu hvor jeg har spillet golf i 12 sæsoner er det strategiske og i det taktiske. I dag kender jeg mine styrker og svagheder og kan spille efter det og så gælder det om at få den bedste score med hjem.

Det tog mig rigtigt mange år at komme frem til den konklusion og det har gjort at spiller meget mindre aggressiv golf end jeg gjorde for nogle år siden. Før tog jeg meget flere chancer og med det talent jeg har for spillet så endte oftere skidt end godt.

Det er meget sjældent det lykkedes med køllen ud af roughen så hvorfor ikke bare tage 7 jernet og hakke bolden videre. 

Der meste af sidste år slog jeg dårlige bunkerslag fra greenbunkers så deg blev en del af min mindset hvordan jeg kunne undgå bunkers. Enten ved at spille kort af, hvis risikoen var for stor, eller ved at spille bevist til den lange ende af greens. Det kostede måske point i ny og næ, men gav ikke en streg som et bunkerbesøg ofre betød.

1 time siden, skrev Bojoerge:

Det tog mig rigtigt mange år at komme frem til den konklusion og det har gjort at spiller meget mindre aggressiv golf end jeg gjorde for nogle år siden. Før tog jeg meget flere chancer og med det talent jeg har for spillet så endte oftere skidt end godt.

Det er meget sjældent det lykkedes med køllen ud af roughen så hvorfor ikke bare tage 7 jernet og hakke bolden videre. 

Der meste af sidste år slog jeg dårlige bunkerslag fra greenbunkers så deg blev en del af min mindset hvordan jeg kunne undgå bunkers. Enten ved at spille kort af, hvis risikoen var for stor, eller ved at spille bevist til den lange ende af greens. Det kostede måske point i ny og næ, men gav ikke en streg som et bunkerbesøg ofre betød.

Det er meget sådan jeg har det. 

Bold i rough, og med ringe mulighed for at få bolden godt ud. Hellere vælge noget udstyr hvor chancen for at komme godt ud er langt større. 

Eller de gange hvor man har en afstand til hullet man måske en sjælden gang kan nå. Så vælger jeg hellere at spille ud så jeg lander på en afstand til green som behager mig. Det er ikke sjovt at mangle 30 meter til hullet, hvis man er mere komfortabel med indspil fra 80 meter.   

Jeg forsøger at spille hullet bagfra. Jeg ved hvilken afstand der passer mig til indspil. Så når jeg ved hvor langt hullet er, ved jeg hvilke muligheder jeg har. Det er dog ikke ensbetydende med at det lykkedes...

Samme greenside bunker strategi, som jeg har. 

Edited by Kaizer
Edit

Var ikke-tællende rundt i 68 idag (-3) 5 birdies og 2 bogeys så det var meget fint..

Greens er stadig pisringe, der spilles med oplæg og jeg lagde også op i den ene bunker jeg fik spillet mig i.. Fortryder næsten at jeg ikke fik taget et billede af den, så man kan se hvordan en bunker ikke skal se ud :D :D :D 

Edited by nAlen
  • Like 2
1 time siden, skrev nAlen:

Var ikke-tællende rundt i 68 idag (-3) 5 birdies og 2 bogeys så det var meget fint..

Greens er stadig pisringe, der spilles med oplæg og jeg lagde også op i den ene bunker jeg fik spillet mig i.. Fortryder næsten at jeg ikke fik taget et billede af den, så man kan se hvordan en bunker ikke skal se ud :D :D :D 

Det er mig en gåde, hvordan man kan grave fødderne godt ned til sin stance, og så ikke bare lige glatte sandet en smule ud med fødderne efterfølgende.

Jeg har en teori om at man i bare arrigskab glemmer at glatte fodsporene ud når man har flækket bunkerslaget tværs over green ned i hazarden på den modsatte side!🤪 Ellers har jeg svært ved at forstå det... 😬

9 timer siden, skrev Smut:

Så er talentet og teknikken der. Måske skal du finde en måde at lægge pres på dig selv under træningen? Har en makker hvor man spiller ind-og-i om fad øl, hvilket er en favorit. Hvor man skiftes til at bestemme lie og kalde et hul. Først til 10 vinder. Solo, kan man chippe ind og putte mod et flag hvor man skal lave 8/10. Hvorefter man vælger et sværer lie eller en pind længere væk. Jeg har selv stået i mørke og kæmpet med at lave 8/10 (før jeg gav mig selv lov til at køre hjem) i min stædighed til efter solen er gået ned. Konen blev ikke imponeret da det var mørkt og der lå ubesvarede opkald på mobilen som lå på føresædet i bilen under træningen... 😛

Tæner desværre meget alene, da min makker bor i Aarhus, men synes selv jeg sætter noget pres på mig selv, netop sådan noget med, at jeg ikke må gå hjem, hvis jeg ikke har gjort sådan og sådan. På et tidspunkt chippede jeg i en æske derhjemme og for hvert miss, skulle jeg tage 5 gentagelser, af en eller anden fitness øvelse og jeg HADER fitness, så fik ret hurtigt styr på det, men igen, så virker det ikke, når jeg er på banen.

9 timer siden, skrev ronnow:

Det gør jeg næsten altid :) ... altså ligger >100m fra pinden... altså længere væk end 100m. Jeg tror du mener du ligger inden for 100m, og derfor bør det være "<"100. Sorry, men med noget matematik i uddannelsen... så forkert tegnbrug skuer i mine øjne ;) No harm done...

Jeg forstår dine frustrationer. Selvom min største udfordring(?) er længde, så ser jeg mig selv ofte bruge 4 slag på de sidste x, 10m <= x <= 40m. Det er aldeles frustrerende, men glæder mig altid til den næste runde jeg skal spille.

Haha.. Det er så modtaget og må se om jeg kan få lavet om på det, selvom det ser naturligt ud i mine øjne :D

8 timer siden, skrev Årgang63:

@Nicolai Man kan også vælge den den modsatte vej, altså istedet for at ligge pres på en selv under træning, så fjerne pres under spil. Acceptere udfaldet, inden du har slået og et godt trick kan være at bevidst slå dine chip for langt, selvfølgeligt ikke ud af greens for langt, men forbi pinden, det løsner det lidt op og hjælper på tempoet.

Sådan har jeg ikke lige set på det, men kunne da være det skulle prøves.

Normalt tager jeg et ekstra jern, så jeg slapper mere af og den del fungerer faktisk meget godt - fra distancen. Haha.. Problemet er jo at mine chips bliver duffet, så det er sgu svært at slå den for langt og gør jeg det, så er det fordi jeg flækkede den :)

8 timer siden, skrev Kitter:

@NicolaiNår det nu er ude på banen, det kikser, har du så overvejet en banelektion med din pro. Jeg har prøvet det nogle gange, og han ser altså nogen ting ude på banen, som man ikke fanger på træningsområdet.

Ikke helt billigt, men nogen gange kan man have proen med ude i en time med tre mand, som deler udgiften, og så svarer prisen til en almindelig 20 minutters lektion per mand.

Den tanke har strejfet mig et par gange, men tror de er givet bedre ud i en chippe/pitche lektion, hvor han også kan få mig til at tænke anderledes, men banelektion er aldrig en skidt ting.

59 minutter siden, skrev Pastorius:

Det er mig en gåde, hvordan man kan grave fødderne godt ned til sin stance, og så ikke bare lige glatte sandet en smule ud med fødderne efterfølgende.

Samme her, men folk er vitterligt røvligeglade med alle andre end sig selv her :( 

52 minutter siden, skrev Nicolai:

Sådan har jeg ikke lige set på det, men kunne da være det skulle prøves.

Normalt tager jeg et ekstra jern, så jeg slapper mere af og den del fungerer faktisk meget godt - fra distancen. Haha.. Problemet er jo at mine chips bliver duffet, så det er sgu svært at slå den for langt og gør jeg det, så er det fordi jeg flækkede den :)

Ja men der er jo en grund til at du duffer dem, så slap af i skuldre og arme, lidt længere sving, sæt hænderne lidt, jævnt tempo og lad kroppen dreje lidt med mod pinden. Om du bruger en 9'er, PW, 50 eller 56° gør ikke den store forskel, et duff er et duff. Det er et forsøg værd 🙂  

20 minutter siden, skrev Årgang63:

Ja men der er jo en grund til at du duffer dem, så slap af i skuldre og arme, lidt længere sving, sæt hænderne lidt, jævnt tempo og lad kroppen dreje lidt med mod pinden. Om du bruger en 9'er, PW, 50 eller 56° gør ikke den store forskel, et duff er et duff. Det er et forsøg værd 🙂  

Jeg tror mit problem ligger mellem ørene, for når jeg træner det, så går det godt, ikke perfekt, men tæt nok til at jeg kan hole puttet, omend med lidt pres, men på banen duffer jeg 8/10 og de sidste 2 kommer slet ikke tæt nok på.

Men alle tips tages til efterretning, for på et eller andet tidspunkt, så finder jeg noget der virker.

Det er ikke sådan at jeg stiller mig på og tænker meget, jeg ser hvordan bolden ligger og tager en beslutning derfra, det er 100% lie'et der afgør, hvad jern jeg vælger.

2 timer siden, skrev Kitter:

Jeg har en teori om at man i bare arrigskab glemmer at glatte fodsporene ud når man har flækket bunkerslaget tværs over green ned i hazarden på den modsatte side!🤪 Ellers har jeg svært ved at forstå det... 😬

1 time siden, skrev nAlen:

Samme her, men folk er vitterligt røvligeglade med alle andre end sig selv her :( 

Jeg er (bevidst) naiv nok til at tro - i lighed med Kitter - at det må være ubetænksomhed, sikkert kombineret med fokus på hurtigt spil, så nogle folk måske føler sig pressede til at komme hurtigt videre. Men lige omkring nedslagsmærker, bunkers og at lægge turf på plads skal der altså være tid.

9 timer siden, skrev Pastorius:

Jeg er (bevidst) naiv nok til at tro - i lighed med Kitter - at det må være ubetænksomhed, sikkert kombineret med fokus på hurtigt spil, så nogle folk måske føler sig pressede til at komme hurtigt videre. Men lige omkring nedslagsmærker, bunkers og at lægge turf på plads skal der altså være tid.

Med 10 minutter mellem hver bold og 36 huller her på området køber jeg simpelthen ikke argumentet at fokus på hurtigt spil er grunden til at folk ikke lige får revet med foden i de her tider - Det er ren dovenskab :) 

Fuldstændig på linje med at 85% af weekendgolfernes holdning til nedslagsmærker er "jamen det er kun de gode der laver sådan nogen så jeg skal ikke bruge en pitchfork" (I hvertfald min opfattelse af hjemmeklubbens mindset).

Jeg slår ud igen om 5 kvarter - Skal nok lige nappe et billede af første bunker jeg møder :) 

• Like 2
9 timer siden, skrev Nicolai:

Mig, når jeg chipper på banen..

Ikke underligt at han shanker den. Han roterer jo slet ikke kroppen igennem. Men bruger udelukkende arme og flipper i bunden. Bound to go wrong... 😱

Edited by Smut
30 minutter siden, skrev Smut:

Ikke underligt at han shanker den. Han roterer jo slet ikke kroppen igennem. Men bruger udelukkende arme og flipper i bunden. Bound to go wrong... 😱

Nej, den er ikke god og nemlig dømt til at gå galt :)