Jump to content

Tællende runder i Coronatid

Recommended Posts

17 minutter siden, skrev Kitter:

Min grundlæggende udfordring er længde. Derfor er det satset at slå efter green i 2 slag (Par 4)/ 3 slag (par 5), men skal prøves..

Når jeg gør det lander jeg jævnligt i bunkers. Men med mit hcp har jeg lov til en bogey på alle huller undtagen på nogen af par 3 hullerne.

Jeg kan uden store udfordringer spille nogenlunde til hcp ved at lægge op, chippe ind og to-putte for mine 2 stableford point, men det er da kedeligt.

Derfor risk-reward spillet, som har bunkers som resultat...

Ja, det kan være kedeligt, omend dét at få sine 2 point ikke er kedeligt i mine øjne, med mindre muligheden for at få mere end 2 er langt større end risikoen for 1 eller 0 point.

Når du siger at du er en rimelig habil bunkerspiller, så gå efter greenen. 

Jeg, der er rimelig ringe i en greenside bunker, spiller gerne kort for at sikre en sikker 2’er. Par er stadig ikke uden for rækkevidde, fordi man ikke når GIR. 

• Replies 69
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg ved da ikke hvad der er for nogle fattigrøvs klubber, i er medlemmer af....   Sådan her ser der ud hos os 

Var ikke-tællende rundt i 68 idag (-3) 5 birdies og 2 bogeys så det var meget fint.. Greens er stadig pisringe, der spilles med oplæg og jeg lagde også op i den ene bunker jeg fik spillet mig i..

Med 10 minutter mellem hver bold og 36 huller her på området køber jeg simpelthen ikke argumentet at fokus på hurtigt spil er grunden til at folk ikke lige får revet med foden i de her tider - Det er

Posted Images

2 timer siden, skrev Kaizer:

Ja, det kan være kedeligt, omend dét at få sine 2 point ikke er kedeligt i mine øjne, med mindre muligheden for at få mere end 2 er langt større end risikoen for 1 eller 0 point.

Enig, men når formålet med runden er at tage spillet til next level, altså hvor både GIR og par (i hvert fald på nogen ikke alt for lange huller) skal være standardresultatet, så skal der sparkes lidt ekstra til bolden med den risiko, som følger med.

Hvis der er noget alvorligt på spil, så er 10 m kort af greenside bunker og så muligheden for en 'ind og i' for 3p ellers to-put for 2p løsningen.

5 timer siden, skrev Kitter:

Hvis der er noget alvorligt på spil, så er 10 m kort af greenside bunker og så muligheden for en 'ind og i' for 3p ellers to-put for 2p løsningen.

Det er klassisk bogey spil. Det er fint og kontrolleret. Har selv praktiseret det tidligere. Problemet er bare, at du aldrig sætter dig selv op til en birdie mulighed og derfor aldrig rigtig har muligheden for at komme videre til næste niveau...

Edited by Smut

Det er lidt sjovt, at læse med her. Det lyder næsten som om i spiller ret stabilt til hcp, men kigger jeg på Jeres hcp, så ligger i samme sted som jeg selv, men jeg er slet ikke på det niveau, som i er på. Jeg kæmper for at komme til at ramme mine 36.

I får det til at lyde nemt, men hvad er det så der gør, at Jeres hcp ikke er lavere?

Personligt tager jeg langt færre chancer end førhen, men alligevel flytter jeg mig ikke, mon det er jeres shortgame der så er væsentligt højere end mit? 

41 minutter siden, skrev Nicolai:

Det er lidt sjovt, at læse med her. Det lyder næsten som om i spiller ret stabilt til hcp, men kigger jeg på Jeres hcp, så ligger i samme sted som jeg selv, men jeg er slet ikke på det niveau, som i er på. Jeg kæmper for at komme til at ramme mine 36.

I får det til at lyde nemt, men hvad er det så der gør, at Jeres hcp ikke er lavere?

Personligt tager jeg langt færre chancer end førhen, men alligevel flytter jeg mig ikke, mon det er jeres shortgame der så er væsentligt højere end mit? 

For mig er det ca her talentet og kroppen rækker til.. Fornuftig spil omkring scratch er helt fint til mig, og når der engang imellem titter en runde under par frem bliver man lige bekræftet i at det er et ret sjovt spil 😊

Mht dine scores - medmindre du slår en masse bolde væk eller out er det ret sikkert i dit short game du kan hente slag hurtigst. Prøv at før lidt statistik over dine runder i en periode, det er ret sjovt og ganske lærerigt og man kan hurtigt se om det er chip put eller indspil der sluger slagene 😊

48 minutter siden, skrev Nicolai:

Nej nej det er slet ikke nemt. De omtalte runder er dem, som går godt, og det er ikke 36 point hver gang (langt fra), men som regel i neutral zone eller lige under. Og så er der alle de andre runder.

Men det er meget nemmere (læs mindre svært) at hente stabilt solide point ved at spille bogey golf, altså med lay up og chip in for to point (med mulighed for 3 ved et godt chip, og risiko for 1 ved et skidt chip, men yderst sjældent 0 point, fordi de risikable slag) end det er at score stabilt med risk/reward golfen.

Men med bogey golfen kommer hcp ikke længere ned, fordi man ikke får mange birdies, hvis overhovedet nogen, og dermed kommer de de rigtige gode scores, som rykker noget heller ikke.

Der er i min optik kun een vej frem - det er at udfordre sig selv med risk/reward delen og forsøge at gøre dette stabilt på et lidt bedre niveau.

Og så er jeg helt enig med @nAlen - hvis man skal bedre sit hcp, så er short game ekstremt vigtig. Vi lander jo ikke på green hver gang, så de gode scores i den situation kommer ved at få indspil tæt på pinden og ikke mindst at undgå de rigtige dårlige indspil - fx flække sin 60* henover green og ned i vandet.

Men godt short game er ikke bare et spørgsmål om teknik, men lige så ofte om køllevalg....Jeg har en spillemakker, som egentlig burde være længere nede i hcp, men han insisterer på at bruge sin mest loftede wedge hver eneste gang, han er i nærheden af green. Nogen gange ligner det TV-golf, men andre gange er mishits helt tossede, så han går fra hullet med 0 point. Hvis han lærte at bruge fx et 8-9 jern til at chippe, så ville han undgå nedsmeltningerne. Et chip med et 9-jern går meget sjældent galt...de gode slag er lige så gode som med lob wedgen, men de dårlige slag er ikke nær så dårlige.

Jeg oplever ikke golf så sort/hvid. Det er ikke sikkert at det er omkring greens, du skal forbedre dig, måske der er fra tee. Det er ikke alle huller hvor man går efter green, nogen spilles som bogey-huller, med lay-up kort af problemerne. Tricket er at lære at spille golf, lære at træffe de rigtige beslutninger, lære at forstå eget spil. Hvornår jeg skal ligge op/hvornår jeg skal gå efter den. Skal der kikses kort eller langt, højre eller venstre. Skal der chippes med en loftet kølle, eller et 8-jern, måske skal der slet ikke chippes, men putteren skal frem.

Træne ens svagheder, kan man ikke komme ud af bunkerens, så skal det øves, slår man 2/3 bolde OOB, så er det det man kigger på, bruger man 40 putte pr runde....

Der er ikke noget af det ovenstående, som jeg selv magter, jeg finder det uendeligt kedeligt at træne og går tit efter green, bare der er 2% chance, men det er det jeg ser de som er bedre end mig gør 🙂 

Gode indputs fra alle.

Jeg smider en del bolde væk ja, men så kan jeg hente de point andre steder. Hos os er en bold i rough oftest lig med lostball, men man får mig altså ikke til at slå 3x8 på et par5hul - NEVER gonna happen. Jeg er ikke specielt god fra tee, men heller ikke horribel dårlig, det er 110% fra >50m og ind jeg er håbløs. Jeg chipper som Phil på træningsanlægget, men chunker ALT, når jeg står på banen, om det så er med 7-9 jern, jeg kan bare ikke finde ud af det.

Jeg er tilfreds med at jeg 2putter, hvis jeg rammer GIR, men er virkelig ringe til at sætte den tæt på fra greenside, uanset køllevalg.

Er overbevist om at talentet, selv uden træning kan bringe mig ned i >10, for når man taber 5-10 slag per runde fra >50m, så er hcp10 indenfor rækkevide. Det lød bare som om, at det var "let" at spille bogeygolf, hvor jeg selv finder det pissesvært, trods for at jeg synes jeg selv tager nogle kloge beslutninger og har rimelig styr på mine længder vs vind/niveauforskelle.

De seneste runder har jeg spillet rigtig mærkelig golf. Par, trible eller værre på hullet efter, for så at lave par igen, for så endnu engang gå fra med en trible eller værre - Så det er ikke mentale breakdowns jeg længere får, for så så scorekortet endnu værre ud. Jeg accepterer mine fejl, slår bolden og prøver at få det bedste ud af det næste slag.

4 timer siden, skrev Nicolai:

Det gælder om at gøre spillet simpelt og kunne sætte noget målbart op for ens spil udover nogle stableford point og en fornemmelse for hvor point forsvinder. Vi kan alle finde 3-5 slag på forrige runde. Problemet er bare at vi ikke rigtig kan ændre tilbage i tiden. Og det bringer dig ikke rigtig videre.

Jeg lå længe som Bogey spiller med en ambition om at bryde 80 og komme under 10 i hcp. Nu hvor jeg har opnået de to mål og kigger tilbage. Så har jeg taget en kæmpe omvej. Arbejdet for længe under fornemmelse og dertilhørende frustration.

For mig var nøglen at sætte mig nogle simple mål på:

Drives

Woods/lange jern

Indspil til green

bunker

chip

pitch

putt

I princippet skal du som minimum mestre ovenstående slag for at kunne sætte en god runde sammen. Så du bliver nød til at kunne kvantificere dine skills for at kunne forbedre dig selv og forstå de valg du træffer på banen. Samt kunne accepter hvorfor dit drive snap hookede OOB. Jeg gik så benhårdt efter at opnå kontrol af ovenstående på træningsanlægget. Samt have nogle målbare ambitioner for hver del af spillet.

På banen gælder det så om at slappe af og nyde runden. Acceptere fejl, være grådig og spille klogt. Når jeg stod under pres på banen, kunne jeg sige til mig selv. Nåååår det slag. Det er en 7/10 på træningsanlægget. Lad mig nu se om jeg kan gøre det her. Jeg fik en rigtig god fornemmelse for mit spil og var klar over et 10/10 stort set ikke eksistere i golf.

Med ovenstående tilgang til spillet kom resultaterne på banen helt af sig selv.

Jeg har også en rigtig god målbar ide om hvad der skal til for at kunne lave scores længere nede i 70erne. Så må vi se om talentet rækker då langt....

Edited by Smut
3 minutter siden, skrev Smut:

Problemet er bare at vi ikke rigtig kan ændre tilbage i tiden. Og det bringer dig ikke rigtig videre.

Og dog, for bliver man ved med at lave de samme fejl, så kommer man nemlig ikke rigtig videre.

3 minutter siden, skrev Smut:

ambition om at bryde 80 og komme under 10 i hcp

Har været under 80. 3 gange, men skrivebordsreguleret til 10.6, før jeg skiftede klub og mistede mit hcp, så skulle starte forfra igen. Jeg har så ikke flyttet mig siden 2018.

5 minutter siden, skrev Smut:

Jeg gik så benhårdt efter at opnå kontrol af ovenstående på træningsanlægget

Virkede det så?

6 minutter siden, skrev Smut:

På banen gælder det så om at slappe af og nyde runden. Acceptere fejl

Det prøver jeg på alle dage jeg er ude :)

6 minutter siden, skrev Smut:

være grådig

Hvad mener du her? For det er der jeg mister mine point, hvis jeg bliver FOR grådig.

For mig er det afgjort det korte spil der er styrken. Jeg kommer som regel på fra 90-100 meter og ned. Dog med de begrænsninger jeg ved jeg har. Der er nogle huller hvor det ikke kan svare sig for mig da jeg enten skal over træer, bunker og lign. Nogle gange både træer, og bunkers. Min succes rate er alt, alt for lav til at det kan betale sig for mig at komme på. Til gengæld er jeg komfortabel med chips omkring green. Slag med driveren er ikke godt.

8 timer siden, skrev Nicolai:

Og dog, for bliver man ved med at lave de samme fejl, så kommer man nemlig ikke rigtig videre.

Har været under 80. 3 gange, men skrivebordsreguleret til 10.6, før jeg skiftede klub og mistede mit hcp, så skulle starte forfra igen. Jeg har så ikke flyttet mig siden 2018.

Virkede det så?

Det prøver jeg på alle dage jeg er ude :)

Hvad mener du her? For det er der jeg mister mine point, hvis jeg bliver FOR grådig.

For mig har det været vigtigt at kortlægge mine egenskaber på træningsanlægget og derefter at kunne arbejde mere målrettet. Tidligere var min træningsindsats mere tilfældig. Nu kan jeg have en træningsindsats på 15 min der flytter mig helt vildt.

Tidligere spillede jeg et meget defensivt bogey spil. Hvor måler var at få point på alle huller og ikke risikere at skulle strege et hul. Så grådighed skal nok ses i det perspektiv. Problemer var at jeg aldrig rigtig fik sat birdie muligheder op. For mig er en GIR eller et kort simpelt chip (<10m) en reel birdie mulighed. Som jeg nu i forhold til tidligere jagter nu på hvert hul 😬

9 timer siden, skrev Smut:

For mig har det været vigtigt at kortlægge mine egenskaber på træningsanlægget og derefter at kunne arbejde mere målrettet. Tidligere var min træningsindsats mere tilfældig. Nu kan jeg have en træningsindsats på 15 min der flytter mig helt vildt.

Tidligere spillede jeg et meget defensivt bogey spil. Hvor måler var at få point på alle huller og ikke risikere at skulle strege et hul. Så grådighed skal nok ses i det perspektiv. Problemer var at jeg aldrig rigtig fik sat birdie muligheder op. For mig er en GIR eller et kort simpelt chip (<10m) en reel birdie mulighed. Som jeg nu i forhold til tidligere jagter nu på hvert hul 😬

Jeg er heller ikke den der går ud og slår en spand bolde eller 2 i øst og vest, bare for at slå, men gør det med et formål. Nogle dage visualiserer jeg et bestemt hul og spiller hullet fra start til slut.

Når jeg chippetræner er det oftest kun med 3 bolde, hvor jeg så putter dem i efterfølgende.

Igår var jeg ude og træne, men lige her gennemgik jeg bare bag'en, for lige at få banket rusten af, nu hvor det hele har været lukket. Driveren fik mest opmærksomhed, da den kun er 3 uger gammel og kun har spillet 3 runder, uden opvarmning, indkøring osv.

Mit fokus var mest på chip/pitch, da det er her jeg taber flest point og endnu engang var det en super session, hvor jeg 8/10 lavede nogle gode og acceptable slag. Men når jeg er ude og spille, så er tallene lige omvendt og det irriterer mig grænseløst, at jeg VED jeg kan, men når jeg skal, så kan jeg ikke.

Men nu hvor bunkers er waste areas, så er det slet ikke utænkeligt, at jeg ændrer gameplan, for når man har 130 strategisk placerede bunkere og 90% af dem er placeret omkring greens, så er man nødt til at tænke sig om. Jeg vil ikke sige jeg er en defensiv spiller, men jeg oversatser ikke længere, for ved at succesraten er for lav i mange tilfælde. Det er bare omkring greens den går helt galt og har UTALLIGE gange lagt med >100m til pinden i teeslaget, for stadig at bruge 4-6 slag derfra.

3 timer siden, skrev Nicolai:

Mit fokus var mest på chip/pitch, da det er her jeg taber flest point og endnu engang var det en super session, hvor jeg 8/10 lavede nogle gode og acceptable slag. Men når jeg er ude og spille, så er tallene lige omvendt og det irriterer mig grænseløst, at jeg VED jeg kan, men når jeg skal, så kan jeg ikke.

Så er talentet og teknikken der. Måske skal du finde en måde at lægge pres på dig selv under træningen? Har en makker hvor man spiller ind-og-i om fad øl, hvilket er en favorit. Hvor man skiftes til at bestemme lie og kalde et hul. Først til 10 vinder. Solo, kan man chippe ind og putte mod et flag hvor man skal lave 8/10. Hvorefter man vælger et sværer lie eller en pind længere væk. Jeg har selv stået i mørke og kæmpet med at lave 8/10 (før jeg gav mig selv lov til at køre hjem) i min stædighed til efter solen er gået ned. Konen blev ikke imponeret da det var mørkt og der lå ubesvarede opkald på mobilen som lå på føresædet i bilen under træningen... 😛

Edited by Smut
3 timer siden, skrev Nicolai:

UTALLIGE gange lagt med >100m til pinden i teeslaget

Det gør jeg næsten altid :) ... altså ligger >100m fra pinden... altså længere væk end 100m. Jeg tror du mener du ligger inden for 100m, og derfor bør det være "<"100. Sorry, men med noget matematik i uddannelsen... så forkert tegnbrug skuer i mine øjne ;) No harm done...

Jeg forstår dine frustrationer. Selvom min største udfordring(?) er længde, så ser jeg mig selv ofte bruge 4 slag på de sidste x, 10m <= x <= 40m. Det er aldeles frustrerende, men glæder mig altid til den næste runde jeg skal spille.

@Nicolai Man kan også vælge den den modsatte vej, altså istedet for at ligge pres på en selv under træning, så fjerne pres under spil. Acceptere udfaldet, inden du har slået og et godt trick kan være at bevidst slå dine chip for langt, selvfølgeligt ikke ud af greens for langt, men forbi pinden, det løsner det lidt op og hjælper på tempoet.