Jump to content

Recommended Posts

Den 31.3.2020 kl. 20:43 , skrev Nicolai:

Jeg glæder mig til at komme ud, men forstår dog ikke at træningsanlæg fortsat skal være lukket, hvem er det der slikker på boldene?? Lad venligst være med det, så man kan få trænet også :)

Nu handler det jo ikke kun om boldene. Hvad med spandene, som du skal hente boldene med? Hvad med boldholderne, hvis i har sådan nogle? Hvad med boldmaskinen? Der er mange berøringsflader og det giver da ikke mening at åbne en driving range når man nu fjerner skraldespande fra banen osv. :)

Bliv hjemme - længere er den sådan set ikke. Eller gå en tur i skoven eller et andet sted, hvor du ikke rører ved noget som helst. Der er trods alt langt større chance for at røre ved noget på en golfbane end så mange andre steder. Uanset hvor meget afstand og hvor meget fri luft man så er i :)

Og vi tager den en gang til for Prins Knud:

Det er ikke farligt at røre ved noget. Du kan IKKE få corona af at få det på hænderne. Det er en primært luftbåren virus, og den skal ind i dine slimhinder for at smitte. Så hvis man vasker/spritter hænder efter berøring af fremmedelementer, så kan der ikke ske noget. 

Det er helt basalt i den panik, der er blandt mange folk, at de forstår epidemien som en bakteriel infektion. Det er det ikke!

Edited by Abbifar
  • Like 1

15 minutter siden, skrev Abbifar:

Det er ikke farligt at røre ved noget. Du kan IKKE få corona af at få det på hænderne. Det er en primært luftbåren virus, og den skal ind i dine slimhinder for at smitte. Så hvis man vasker/spritter hænder efter berøring af fremmedelementer, så kan der ikke ske noget. 

Det er helt basalt i den panik, der er blandt mange folk, at de forstår epidemien som en bakteriel infektion. Det er det ikke!

Der er vel. ikke nogen (heller ikke DGU) der påstår der er en kæmpestor risiko for at blive smittet ved at spille golf. Pointen er at golf ikke er livsnødvendigt, så der er ingen grund til at løe nogen som helst risiko for noget der, men blot støtte op om sundhedstyrelsens anbefaling om at blive hjemme så meget som muligt.

Nu er der så åbnet en dør på klem, og det gør at vi alle strømmer ud på golfbanerne, der bliver pænt fyldt op i påskedagene. 

23 minutter siden, skrev Abbifar:

Prins knud her...

Jeg fatter det stadig ikke. Hvis jeg får det på hænderne er jeg home free? Og i de 4 timer jeg spiller golf? Hvor mine hænder kun/altid er i lommen eller på en kølle?

Jeg fatter heller ikke hvorfor den bakterielle del kommer ind i din argumentation? Tegn og fortæl gerne.

(ironi kan være anvendt)

49 minutter siden, skrev Abbifar:

Blot for at rette en misforståelse i ovenstående....

Coronavirus er væskebåren, ikke luftbåren. Væsken er de snot- og slimdråber, som spredes ved host/nys. Derfor kan man smittes, når makkeren sender sine snotdråber ind i ansigtet på dig.

Du får ikke corona af at få virus på fingrene, hvis du vasker fingre, inden du berører dine slimhinder fx øje eller næse. Hvis du har virus på fingrene, når du berører dine slimhinder kan du smittes.

Den officielle version af information af smitteveje er denne:

"Virus smitter fra person til person via små dråber. Dråber spreder sig i luften ved hoste eller nys i en afstand på 1-2 meter, hvorefter de hurtigt falder til jorden. Virus bliver således ikke hængende i luften efter host og nys i mere end få sekunder, og smitten er derfor ikke luftbåren [min fremhævelse].

Virus kan ikke smitte gennem huden, og smitter kun gennem slimhinder, typisk i næse, mund og øjne. Virus kan ikke smitte via sved.
Typisk bliver man smittet ved, at man er tæt på en person, som udskiller små dråber ved hoste eller nys, hvorefter dråberne lander på ens slimhinder i næse, øjne eller mund, eller ved at man rører ved overflader (herunder huden) med virus på, og derefter rører sig selv i næse, øjne eller mund.

Man ved endnu ikke med sikkerhed, om smittede kan smitte andre, før de får symptomer. Den viden vi har viser, at det er personer med symptomer, som er årsag til i hvert fald langt størstedelen af de nye tilfælde.

Der er intet, der tyder på, at ny coronavirus kan overføres via myg og myggestik.

[Kilde er den officielle myndighedsfælles informationsside: www.coronasmitte.dk, afsnit 1, spørgsmål/svar 4]

Der er blandt de skriftkyndige dog en diskussion om, at denne virus eventuelt også kan være luftbåren, men på det punkt er juryen stadig ude. De interesserede kan læse mere om diskussionen i denne artikel fra Nature fra i dag. https://www.nature.com/articles/d41586-020-00974-w

Venlig hilsen Knud

PS! Da både bakterielle og viral infektioner kan smitte såvel luftbårent som væskebårent kunne jeg også godt tænke mig en uddybning af din mening om bakteriel versus viral infektion i denne sammenhæng, gerne med relevant kildeangivelse.

Edited by Kitter
tilføjelse af PS

1 time siden, skrev Golfkid:

Nu handler det jo ikke kun om boldene. Hvad med spandene, som du skal hente boldene med? Hvad med boldholderne, hvis i har sådan nogle? Hvad med boldmaskinen? Der er mange berøringsflader og det giver da ikke mening at åbne en driving range når man nu fjerner skraldespande fra banen osv. :)

Bliv hjemme - længere er den sådan set ikke. Eller gå en tur i skoven eller et andet sted, hvor du ikke rører ved noget som helst. Der er trods alt langt større chance for at røre ved noget på en golfbane end så mange andre steder. Uanset hvor meget afstand og hvor meget fri luft man så er i :)

Hvis man VIL gøre det besværligt, så bliver det også sådan. Jeg arbejder sammen med 75 håndværkere, som vel hører til den del af befolkningen, som ikke er de reneste af slagsen pga håndtering af værktøj og diverse kemikalier.  - Vi kan finde ud af at vaske/afspritte ting, inden vi tager det, hvorfor skulle en golfklub så ikke kunne finde ud af at gøre det samme? Hvorfor er indspilsgreen ikke åbne? Jeg bruger mine egne bolde, hvordan kan jeg smitte andre, ved at bruge mine egne redskaber? Hvis man er så bange for at det sker, så fjern flagstængerne og tegn i cirkel, som indikerer hullet. Jeg har ALDRIG nogen sinde oplevet pres på træningsanlægget, medmindre der er turneringer, så hvorfor skulle det pludselig ændre sig?

Det hele er delt op i 2 lejre og jeg hører ikke til den del, der støtter solidarisk nedlukning, som DIF egentlig gerne vil have, for det giver ingen mening. Nej, det er ikke livsnødvendigt, men det er heller ikke livsfarligt, medmindre en eller anden idiot slikker på boldene, flagstangen, hoster og hakker ind i ansigtet på folk, men det kunne ligeså godt ske på indkøbsvognen i Føtex, som pt er løbet tør for spritservietter i den jeg handler i. jeg kan ikke gøre andet end tage mit eget håndsprit og tørre af, holde afstand til folk, lade være med at pille ved tingene. Tørre tingene af når jeg kommer hjem, spritte af igen.. Jeg tager mine forholdsregler.

• Upvote 2

24 minutter siden, skrev Kitter:

Coronavirus er væskebåren, ikke luftbåren. Væsken er de snot- og slimdråber, som spredes ved host/nys. Derfor kan man smittes, når makkeren sender sine snotdråber ind i ansigtet på dig.

Uden at være expert... øh faktisk slet ikke ;) Men tænker det du mener ikke er at makkeren sender en stor snot-hakker mod dig - yikes. Men aerosoler, som også er i nys/hoste - men sågar ved alm. tale. Der er vist gevaldige mangfoldige meninger om hvordan corona smitter - aerosoler er vist 100% bekræftet. Og så er der alle de andre ting.... berøring af noget hvor vira måske måske ikke har overlevet... Take a chance?

1 minut siden, skrev ronnow:

Uden at være expert... øh faktisk slet ikke ;) Men tænker det du mener ikke er at makkeren sender en stor snot-hakker mod dig - yikes. Men aerosoler, som også er i nys/hoste - men sågar ved alm. tale. Der er vist gevaldige mangfoldige meninger om hvordan corona smitter - aerosoler er vist 100% bekræftet. Og så er der alle de andre ting.... berøring af noget hvor vira måske måske ikke har overlevet... Take a chance?

Læs mit foregående indlæg som henviser til både landets førende ekspertise og til et af de mest anerkendte videnskabelige tidsskrift. Du vil også her finde en beskrivelse af forskellen på spredning i droplets (væskebåren) og aerosoler (luftbåren). 

Og det er rigtig godt at coronavirus er væskebåren da luftbåren smitte kan spredes over langt større afstande. Så ville myndighederne ikke sige 2 meters afstand..... 

10 minutter siden, skrev Kitter:

Læs mit foregående indlæg som henviser til både landets førende ekspertise og til et af de mest anerkendte videnskabelige tidsskrift. Du vil også her finde en beskrivelse af forskellen på spredning i droplets (væskebåren) og aerosoler (luftbåren). 

Og det er rigtig godt at coronavirus er væskebåren da luftbåren smitte kan spredes over langt større afstande. Så ville myndighederne ikke sige 2 meters afstand..... 

Jeg vil bede dig om ikke at være så seriøs ;)

Men netop den artikel du henviser til antyder jo netop at man ikke helt har styr på det endnu. 

Og bevares, havde sgutte styr på droplets og aerosols ... men det er så bare "a matter of size" :D

8 minutter siden, skrev ronnow:

Og bevares, havde sgutte styr på droplets og aerosols ... men det er så bare "a matter of size" :D

Ja men "matter of size" er kritisk- de små aerosoler kan flyve langt i vinden, de store falder til jorden relativt hurtigt. Og det ser ud til - overvejende- at coronavirus bæres i de store droplets og derfor falder hurtigt til jorden. God ting!

Og ja der findes en række artikler hvor man definerer aerosoler versus droplets med størrelsen 5 mikrometer som grænsen, andre med 10 mikrometer, og atter andre ud fra størrelse plus egenskaber.

Men summa summarum - indtil videre - coronavirus er væskebåren med begrænset "flyvelængde" som resultat. Heldigvis!

Denne video (4 sekunder) viser meget tydelig hvor meget spredning din makkers nys kan give! Fantastisk hvad man kan med high speed optagelser og den rigtige lyssætning...🤧🤧

10 minutter siden, skrev ronnow:

Jeg vil bede dig om ikke at være så seriøs ;)

Fair nok 😄👍

Visse ting får lov at slippe igennem, men i den aktuelle, alvorlige situation er der så meget misinformation derude, at jeg finder det nødvendigt at give indspark med seriøse kilder. Når vi snakker golf kan vi tage de bløde argumenter uden kilder.

Når man som jeg har familie og venner (bl. a. en intensivlæge som golfmakker (dog ikke lige i disse dage!!), der er i frontlinjen i sundhedsvæsenet netop nu, så bliver man temmelig arg over misinformation og usaglig nedtoning af problemet! Så bær over med min seriøsitet  😄👍

Edited by Kitter
link indsat

2 timer siden, skrev Kitter:

Ja men "matter of size" er kritisk- de små aerosoler kan flyve langt i vinden, de store falder til jorden relativt hurtigt. Og det ser ud til - overvejende- at coronavirus bæres i de store droplets og derfor falder hurtigt til jorden. God ting!

Og ja der findes en række artikler hvor man definerer aerosoler versus droplets med størrelsen 5 mikrometer som grænsen, andre med 10 mikrometer, og atter andre ud fra størrelse plus egenskaber.

Men summa summarum - indtil videre - coronavirus er væskebåren med begrænset "flyvelængde" som resultat. Heldigvis!

Denne video (4 sekunder) viser meget tydelig hvor meget spredning din makkers nys kan give! Fantastisk hvad man kan med high speed optagelser og den rigtige lyssætning...🤧🤧

Fair nok 😄👍

Visse ting får lov at slippe igennem, men i den aktuelle, alvorlige situation er der så meget misinformation derude, at jeg finder det nødvendigt at give indspark med seriøse kilder. Når vi snakker golf kan vi tage de bløde argumenter uden kilder.

Når man som jeg har familie og venner (bl. a. en intensivlæge som golfmakker (dog ikke lige i disse dage!!), der er i frontlinjen i sundhedsvæsenet netop nu, så bliver man temmelig arg over misinformation og usaglig nedtoning af problemet! Så bær over med min seriøsitet  😄👍

Det er nu hverken misinformation eller usaglig nedtoning. 

Det var et svar til Golfkid og jeg fik fejlagtigt ikke citeret hans indlæg, for formålet var egentlig at svare på hans indlæg om berøring. 

Mht. Bakteriereferencen, så er jeg helt klar over, at det var en forenkling. Men eftersom det ikke er et sundhedsfagligt forum, så tænkte jeg at holde det enkelt - derved blev det unøjagtigt. 

Bakteriel overførsel kan ske både luft og væskebåret - enig. Men den kan afhængigt af bakterie også krydse den dermale barriere, og dermed kan der være smitterisiko ved berøring. Desuden kan der ske bakteriel vækst uden for cellerne - det sker ikke for virus, hvorfor virus ikke opkoncentreres afsat på for eksempel en flagstang i et fedtet fingeraftryk. 

Budskabet er forsigtighed, men ikke panik og SLET ikke udskamning af folk, der tager et andet valg, sålænge det er indenfor myndighedernes anvisninger. 

og nu vil jeg overlade dig til læsning af Ugeskrift for læger, så du kan slå hårdt ned på eventuelle unøjagtigheder her, for de skal nok være der 😉

(Hey, det sidste er med et glimt i øjet)

• Like 1

14 timer siden, skrev Abbifar:

Det er nu hverken misinformation eller usaglig nedtoning. 

Det var et svar til Golfkid og jeg fik fejlagtigt ikke citeret hans indlæg, for formålet var egentlig at svare på hans indlæg om berøring. 

Mht. Bakteriereferencen, så er jeg helt klar over, at det var en forenkling. Men eftersom det ikke er et sundhedsfagligt forum, så tænkte jeg at holde det enkelt - derved blev det unøjagtigt. 

Bakteriel overførsel kan ske både luft og væskebåret - enig. Men den kan afhængigt af bakterie også krydse den dermale barriere, og dermed kan der være smitterisiko ved berøring. Desuden kan der ske bakteriel vækst uden for cellerne - det sker ikke for virus, hvorfor virus ikke opkoncentreres afsat på for eksempel en flagstang i et fedtet fingeraftryk. 

Budskabet er forsigtighed, men ikke panik og SLET ikke udskamning af folk, der tager et andet valg, sålænge det er indenfor myndighedernes anvisninger. 

og nu vil jeg overlade dig til læsning af Ugeskrift for læger, så du kan slå hårdt ned på eventuelle unøjagtigheder her, for de skal nok være der 😉

(Hey, det sidste er med et glimt i øjet)

Jeg er udemærket klar over, at det ikke smitter ved berøring, men vi rører altså vores ansigt voldsomt mange i timen helt ubevist! Derfor kan det smitte efter berøring... Og min pointe er bare, at hvorfor åbne en driving range hvor smittefaren er størst kontra spil på banen, hvor man har fjernet alle river osv? Det bliver jo fuldstændig ligegyldigt hvis man har rangen åben ;) 

Generelt er vi vanemennesker. 96% af de ting vi foretager os sker i underbevidstheden. Derfor vil jeg ikke selv kunne stole på, at jeg kan overholde alle retningslinierne - fordi vi gør så mange ting af vanens magt! Og så at skulle stole på at andre mennesker kan, som i forvejen ikke kan finde ud af at rette et nedslagsmærke op eller ligge turfs på plads? Nej tak ;) 

Min egen hjemmeklub åbnede for tidsbestilling i går... Efter 2-3 timer var der FULDT booket med 2-bolde fra 07:00 til 16:50. Det er fuldstændig vanvittigt i min verden og bestemt ikke meningen med tingene! 

Det kan være den direkte årsag til at åbningen af samfundet udskydes yderligere, hvilket koster indtægter og arbejdspladser for hver dag der går. At nogen så har et behov for at spille golf, synes jeg er voldsomt egoistisk! :( 

At golfsporten så ovenikøbet ligner idioter og folk udefra tænker at “de rige og forkælede golfspillere” bare gør som det passer dem, ja det gør kun det hele endnu værre. Det er et ry vi har kæmpet med i mange år og som vi nu får endnu sværere ved at komme af med ;)