Jump to content
Tinaj82

Start udstyr

Recommended Posts

Jeg vil gerne til at begynde på at spille rigtig golf hver uge og tage det lidt mere seriøst.

Hvad anbefaler folket af start udstyr?

Som jeg ser det, kommer det lidt an på hvor seriøs og sikker på at golf er noget for dig.

Der er masser af gode handler at lave på brugt udstyr. Der kan også spares mange penge ved at købe sidste eller forrige års modeller der stadig er på lager i butikkerne. Der er desværre også nogle der forsøger at sælge brugt udstyr (10+ år gammelt) af en tvivlsom kvalitet, til en alt for høj pris. Så kig dig for.

Jeg startede selv med et nyt, billigt startsæt. Jeg var ikke interesseret i at købe brugt da jeg skulle have ændre længde og lie. Efter et år kunne det leveres tilbage til butikken, og jeg fik refunderet 60-70% af købsprisen.   

Først og fremmest velkommen til @Tinaj82

Jeg vil sige at det er meget svært at råde dig til hvad du skal have af udstyr, da vi jo ikke ved hvor meget du har spillet ind til nu. Umiddelbart ville jeg anbefale at købe noget brug til en start og måske kun jern og putter - vent med driver, da den nemt kan give for mange problemer at slå med når man er begynder og du kan jo altid tilkøbe efterhånden.

Hvis du har en veninde/ven som allerede spiller golf, så tag vedkommende med ud at prøve/se på udstyret.

Jeg møder det spørgsmål hele tiden, igennem mit arbejde i begynder udvalg, og svaret er altid individuelt.
Hvis du er helt ny, så vil jeg anbefale at du ikke går i en golf butik og køber et fuldt sæt, før du har spillet dig lidt ned i hcp og måske fået lidt rådgivning fra din lokale pro om udstyr.
I mellemtiden kan du købe et reduceret begyndersæt i de fleste shops, for omkring 1k og kan nok sælge det igen, når du er vokset fra det.

Hvis du har spillet dig til hcp54 og er ude af begynder forløbet, så prøv at finde et brugt sæt. Jeg mener at de største spørgsmål du skal tage stilling til er, om du skal spille med stål eller kulfiber skafter og længden på skafterne. De ting er svære at få på plads når man køber brugt, men som ny spiller har man alligevel meget lidt føling med sit udstyr og sving.

Og velkommen til :)

Tak for de fine velkomsthilsner :)

Jeg har ikke rigtig nogle jeg snakker så meget med i mit netværk der spiller golf, derfor jeg tænkte at jeg ville oprette mig herinde og se hvad folk kunne anbefale.

Har et budget på måske 5-8000kr at starte med?

Andet jeg bør vide ifht. opstarten af golf, som kan være med til at forbedre mit game hurtigere hehe?

Det er et temperamentsspørgsmål ..

Jeg købte et startsæt til et par tusinde i den lokale tømmerhandel (!)

Det spillede jeg under en sæson med det, og købte nogle andre jern, så en anden driver og derefter hybrid, putter, bag...

Et alternativ kan være et lidt bedre begyndersæt, ellers find sidste års modeller - det koster nemt en masse penge når det er helt fra bunden med vogn, bag, jern og køller...

21 timer siden, skrev Tinaj82:

Tak for de fine velkomsthilsner :)

Jeg har ikke rigtig nogle jeg snakker så meget med i mit netværk der spiller golf, derfor jeg tænkte at jeg ville oprette mig herinde og se hvad folk kunne anbefale.

Har et budget på måske 5-8000kr at starte med?

Andet jeg bør vide ifht. opstarten af golf, som kan være med til at forbedre mit game hurtigere hehe?

Forbered dig på du vælger forkert de første 2-3 gange du køber et sæt. Køb noget brugt indtil du selv har en ie om hvad der føles godt eller skidt - så spilder du ikke mange penge på din søgen.

Hvis du absolut vil bruge mange penge, så skal du have fat i @Rosenberg og få en rigtig fitting, men også det ville jeg lige vente en sæson med.

Du behøver ikke at være bange, du skal nok få brugt dit budget mange gange med tiden, men start med under 3.000 på brugtmarkedet.

Hvor er du fra i landet ? kunne jo være man kendte nogen som havde en ide om hvad de lavede så der kunne komme hjælp den vej i gennem :)

• Like 2

On 3/12/2020 at 12:27 AM, Tinaj82 said:

Jeg vil gerne til at begynde på at spille rigtig golf hver uge og tage det lidt mere seriøst.

Hvad anbefaler folket af start udstyr?

Velkommen til Tina, dette med Golfudstyr er en uoverskuelig jungel, men jeg skal prøve å vise hvad det handler om så enkelt jeg kan klare det.
De tekniske detaljer som er vigtig er nogle ganske få, og relative enkle at forholde sig til når man ved hvordan "kortet ser ud".

Længden på udstyret, det er her det hele starter, og dette er det vigtigste af alle parameter. Længden skal passe din fysiske størrelse, men det har ikke så meget med højden at gøre, men hvor vores hender befinder sig ift jorden, så en der er høj, kan ha lange arme, og en der er kort kan ha korte arme, og deraf kan 2 spillere som ser meget forskællig ud  passe det samme udstyr. Til en ny spiller benytter vi et mål vi omtaler som "Wrist to floor" eller på Dansk - "Håndled til gulv".

Vi skal altså lade os måle, vi kan IKKE klare den målejobben selv, men hvem som helst kan bistå, det er nemlig meget enkelt. Du skal tage på sko, gerne golfsko om du allerede har handlet det ind, så skal du stille dig op med ret ryg, samlede fødder, og dine arme hængende frit langs siden af kroppen. Hjælperen som skal måle skal se til at dine skuldre er "lige" (at vi ikke står skævt), så skal han måle fra rynkerne i dit VENSTRE håndled og ned til gulvet. (de rynker som er lige over selve håndfladen der under armen starter).

Dette mål kan vi så benytte for å finde længden på vores #5 jern, som er det længste jern man forventer at "alle" (også nybegyndere) skal klare å beherske. Alle tal her er henvisning til HERRE set, mens DAME er kortere som "standard", men jeg kommer tilbage til det om lidt.

image.thumb.png.277f8041694c183046ff6b28f9d1b2bb.png

Vi regner et HERRE set i standard størrelse til å være et #5 jern der er 38.00", og det er relativt til det mål tabellen viser. Det er derfor vigtig at det man ser på nyt eller brugt, passer med hvad tabellen viser. Målene i tabellen er altså "fra og til" mål for "håndled til gulv".

Skaft VÆGT er prioritet nr 2. Eftersom vi alle har forskællig fysisk styrke, skal nogen af os har "tungt udstyr" andre medium og atter andre til den lettere siden. Dame udstyrs modeller er generelt til den lettere siden, men er du af en fysisk styrke som ikke rigtig passer med en "vanlig dame" er det ikke den lettere enden som passer men noget med lidt mere vægt.

JERN sættet er det er altså det som er basic og der vi starter, og for en komplet bag skal altid JERN være de køller med mest skaft vægt, mens hybrider "lidt ned vs jern" og woods videre ned vs hybrider og driveren den køllen med lavest skaft vægt. Her er det mange som går forkert da man ikke var klar over at golfskafters vigtigste parameter er vægten.

Typisk ser vi at Jern set til damer starter helt nede ved lige over 50 gram (som er MEGET let), mens for herrer er vi som en øvre grænse lige over 130 gram. De fleste af os passer noget i mellem de her tal, og volumen for herre set ligger i dag på 95 til 110 gram, så det forventes at en Dame ligger lavere, altså et sted i mellem 50 og 95 gram, som oftest i mellem 50 og 75 gram for JERN.

Grip størrelse er akkurat som handsker, så det er størrelsen på vores hender og længden på vores fingre som afgør hvad som føles rigtig. På samme vis som "håndled til gulv" benytter vi her nogle mål på din hånd. Vi måler fra de samme rynker i håndleddet og til spidsen af din langfinger, samt længden på selve lang fingeren. (jeg havde ingen grip size kort for hånden, men om du kan måle din hånd skal jeg nok svare med hvad der anses som rigtig størrelse, og er du heldig passer det med "standard".

Skaft flex. Det er så mange misforståelser med hensyn til skaft flex at det er svært å skrive om det, men generelt, flex styrken og hvordan det føles fungerer som en "trigger" for hvor meget kraft vi benytter på den aktuelle køllen. Pointen er simpel, vi bør IKKE spille med skafter som føles stive, da det vil påvirke os til å give mere knald på end godt er, og resultatet bliver så at vi rammer dårlig som følge af mere brug af kraft end teknik, og det som flytter en golf bold længst er teknik, IKKE kraft, altså er det væsentlig at vi rammer godt, og deraf skal ikke skaft flex påvirke det negativt ved at skafterne er for stive.

Til en ny dame spiller er det flex bogstaverne L (Ladies) - A (Average/Senior) og R - (Regular) som er relevante mens S (Stiff) og X (extra stiff) skal man sortere fra alternativerne.

Set make up , eller "hvad består den samlede bag af". Eftersom en ny spiller har nok med å beherske de enkleste køller, skal man undgå udstyr som er for besværlig, og det er deraf bedre å IKKE ha en komplet bag med 14 stk om flere af de leder til fejl. Vi spiller bedre med "halv set" eller et reduceret antal køller, men der de vi har med ud er nogen vi lykkes rimelig med for det meste. Driveren er den sværeste å spille, mange anbefaler deraf at man venter lidt før man skaffer sig en, mens andre mener man bare skal hoppe i det fra starten af.

Om du kan vende tilbage her i tråden med dine mål for "håndled til gulv", samt din hånd, og fortælle lidt om dig selv som alder og en egen bedømmelse af din fysiske styrke og tilstand sammenlignet mod andre damer i samme alder, kan jeg lave et set up for hvad som burde passe dig på både længde, skaft vægt og grip størrelse,  og ser du noget på nettet eller i en forretning du vurderer, sig hvad det er, helst med link, så kan vi hurtig se om det vil kunne passe eller ikke.

Jeg anbefaler bestemt brugt markedet, det er der man får mest for sine penge, og man må ofte handle "lidt her og lidt der" for at det skal blive komplet, men starter man rigtig og vælger noget som passer rimelig fra starten af, vil du hurtigere opnå gode resultater og større glæde af å spille Golf, og det gør det også meget nemmere å tage imod undervisning som giver resultater.

Det tager deraf lidt tid og research for å få en god start, så ikke bare "hop i det" der man køber noget, det straffer sig og kan ikke betale sig, så lidt ro på og lidt tid, så skal du se du kan samle en god bag til langt under den pris grænse du har sat, og benytte differencen til undervisning og noget tøj som er egnet til å spille Golf i, for man skal ha mere en bare køller for å komme i gang, man skal også ha en Golf bag, en trolley, sko, egnet tøj og også noget om himmelen åbner sig og vandet står ned i stænger, golf bolde, tees, pitch fork....pengene skal sagten finde vejen ud af din tegnebog på et eller andet vis, så ikke brænd det hele af på nyt udstyr som bare ser flot ud.

Igen, Velkommen til, og brug dette forumet til at spørge å grave til hvad som helst der er relateret til Golf, alt fra udstyr til regler, Golf rejser, kursus, nogen at spille med,...you name it, er det relateret til Golf vil du få svar her om du spørger.  

Edited by LHW

Hej og velkommen til VMG.

Start i det små. Få nogle få køller/ jern og start der. Se om du kan lære f.eks at blive "tryg" med måske et 9 jern. Heller slå med et jern man kan styre end slå med det man " bør". Heller få bolden fremad end slet ikke få den afsted. Øv dig i at putte og aller vigtigste råd er at nyde dette fantastiske spil og få noget frisk luft. Pøj pøj med det 😊👍