Jump to content
Kaizer

Ingen golf til mig det næste stykke tid.

Recommended Posts

Jeg brækkede desværre mit venstre håndled i går.

image.thumb.jpeg.9df02bf3b0084d044b577541436c26db.jpeg

image.thumb.jpeg.340eb08dedb5cd5d2a1806de8964e239.jpeg

Efter en tur ved egen læge, den lokale skadestue og en 60 km. køretur til hospitalet i Randers (med dertilhørende ventetid), har jeg for første gang fået gips på. 

Tankerne går selvfølgelig på håndledets fremtid og ikke mindst golf. Hvordan kommer det til at gå, og hvornår kan jeg starte igen?

Er der nogle af jer der har prøvet det eller noget lignende og kan fortælle lidt om det?

Edited by Kaizer
Edit.
  • Sad 1

😢

øv! God bedring.

Min erfaring. Genoptræning = viljestyrke.  Et ekstremt eksempel er Tiger Woods. Det er de færreste der ville kunne følge med der.

Øv for Pokker.

Din fremtidige status afhænger fuldstændig af hvilken type brud, der er tale om.

Hvis der er tale om et simpelt brud, hvor knoglen reelt bare er brækket på tværs og ikke inddrager nogen vigtige dele (fx ledflade), så er det forventeligt, at du kommer tilbage til fuld funktion efter heling og genoptræning.

Hvis det er mere kompliceret (flere brudlinjer, skævt brud, inddragelse af ledflader), så er det mere usikkert.

Den eneste, som kan sige noget mere præcist om dette, er den læge, som har set dine røntgenbilleder, og dermed ved hvor kompliceret bruddet er.

Men at genoptræning bliver nødvendig er der ingen tvivl om. Husk også at holde resten af kroppen i form, mens du venter på at få gipsen af

God bedring!!

13 minutter siden, skrev Smut:

😢

øv! God bedring.

Min erfaring. Genoptræning = viljestyrke.  Et ekstremt eksempel er Tiger Woods. Det er de færreste der ville kunne følge med der.

Jeg kan nok ikke følge med Woods. Det var vist en ret omfattende operation han fik. 

Jeg skal røngtenfotograferes om 10 dage. Hvis det ikke sidder ordentligt skal det opereres. 

Jeg tænker jeg vil være meget nervøs når jeg skal slå til en bold igen.

På den positive side er det lang tid siden i mit 47 år lange liv at nogen har sagt: “Du er jo en ung mand.”

2 minutter siden, skrev Kitter:

Øv for Pokker.

Din fremtidige status afhænger fuldstændig af hvilken type brud, der er tale om.

Hvis der er tale om et simpelt brud, hvor knoglen reelt bare er brækket på tværs og ikke inddrager nogen vigtige dele (fx ledflade), så er det forventeligt, at du kommer tilbage til fuld funktion efter heling og genoptræning.

Hvis det er mere kompliceret (flere brudlinjer, skævt brud, inddragelse af ledflader), så er det mere usikkert.

Den eneste, som kan sige noget mere præcist om dette, er den læge, som har set dine røntgenbilleder, og dermed ved hvor kompliceret bruddet er.

Men at genoptræning bliver nødvendig er der ingen tvivl om. Husk også at holde resten af kroppen i form, mens du venter på at få gipsen af

God bedring!!

Heldigvis rent brud. Jeg fik ros for bruddet, så jeg kunne ikke sige andet end at “jeg gjorde hvad jeg kunne...”.

Lægen var tilfreds med at få sat det på plads. Fik taget billeder efterfølgende som han gennemgik med mig. Det så med lægmands øjne godt ud.

Jeg håber og tror du allerede er på bedringens vej, og at det her går meget bedre end du måske selv har tro på. Selv har jeg næsten skåret af 2 fingre på den venstre hånd, og har nå opgivet å få de til å fungere igen, for jeg gider simpelt hen ikke den lange process jeg skulle igennem,(2 år med operationer) og jeg har prøveswinget lidt for å se om jeg stadig kan holde en golf kølle, og det ser det faktisk ud til, dog ikke helt som før, men jeg var jo aldrig specielt god som spiller, så jeg tror ikke det betyder så meget. Så længe man ikke hæmmes stort i det daglige kommer man godt videre, bare med en erfaring rigere man ville klaret sig foruden.

Øv øv super træls.

Hvordan det ender ud, skal jeg ikke spå om, men blot sige, genoptræning, genoptræning og atter genoptræning, pas den og følg den, det er så vigtigt.

Håber du snart er tilbage på golfbanen.

Dælme træls. Hør evt. lægen hvornår du må belaste fuldt ud. Det ville være synd at ødelægge den igen...

Var der forøvrigt ikke engang en dansk pro der brækkede håndled/arm(?) men så trænede og spillede blot med et-arms sving? Det kunne du prøve ;)

Jeg skal gøre mit bedste for at tage det roligt. Jeg har i forvejen vanskeligt ved at slå igennem, fordi jeg ikke stoler helt på mit sving, så måske der går alligevel. Så når der er mulighed for at begynde med noget genoptræning, vil jeg slå igang med det.

Jeg vil helt sikkert konferere med lægen undervejs, og når gipsen skal af. 

Det er værd at prøve med en arm. Det virker faktisk ganske godt når jeg chipper, men så er der godt nok langt rundt. Jeg vil forsøge at aftale med mine medspillere det rimelige i at få det dobbelte antal ekstra slag, når jeg nu kun bruger halvt så mange arme.

Lige nu virker 5 uger som lang tid, og jeg forventer ikke at være funktionsdygtig til åbningsturneringen i april.

I slutningen af juli 2019 brækkede jeg mit højre håndled.
Ukompliceret brud (fraktur), tilsat en mindre flænge (fissur)

5 uger i gips, og derefter genoptræning. Fik god hjælp og sparing på Bispebjerg Hospital til genoptræningen.

Der gik i alt små 3 mdr. inden jeg var klar til at gå 18 huller.

Har ingen mén i dag, men jeg tog det også stille og roligt mht. belastning m.m. efter gipsen var fjernet.

Håber det bedste for dig. Som du skriver, snak med lægen. Mærk efter, og lad være med at overbelaste.

1 time siden, skrev Flyng:

I slutningen af juli 2019 brækkede jeg mit højre håndled.
Ukompliceret brud (fraktur), tilsat en mindre flænge (fissur)

5 uger i gips, og derefter genoptræning. Fik god hjælp og sparing på Bispebjerg Hospital til genoptræningen.

Der gik i alt små 3 mdr. inden jeg var klar til at gå 18 huller.

Har ingen mén i dag, men jeg tog det også stille og roligt mht. belastning m.m. efter gipsen var fjernet.

Håber det bedste for dig. Som du skriver, snak med lægen. Mærk efter, og lad være med at overbelaste.

Ok. Tak for svar.

Jeg må væbne mig med tålmodighed. 

Lige nu sidder jeg og venter i den lokale akutklinik, da jeg døjer med manglende følelse i fingrene.

Nå, så er der lidt nyt. Desværre ikke af den gode slags.

Bruddet har det iflg. kontrol røntgen fint, og jeg mærker ikke meget til det med mindre jeg kommer til at rotere håndleddet. Jeg har dog døjet en del med smerter fra håndryggen. Nærmere bestemt mellem tommel og håndled.

Da det blev for meget og jeg var bekymret for det, var jeg på skadestuen i lørdags. Jeg sagde at jeg havde en bekymring for fraktur på en af håndrodsknogleren; nærmere bestemt scaphoideum (bådbenet). Det var hvad jeg kom frem til efter en simpel googling af smerterne.

Det mente de umiddelbart ikke, efter der var blevet ringet til Randers hospital. 

En halv time efter ringede sygeplejersken, og sagde at min behandling var blevet udsat en uge. I stedet for at få gipsen af d. 23/3 skulle det udsættes en uge til d. 30/3, så det blev på i 6 uger. En time senere fik jeg brev i e-boks. Nu hed datoen 6/4!

Jeg var derfor forbi skadestuen i dag for at høre nærmere. De havde godt nok en tid d. 27/3, men når jeg i forvejen havde en tid længere ude i fremtiden, måtte hun ikke give mig en ny.

Jeg skulle også lige tale med en sygeplejerske da gipsen var blevet lidt løs. Hun kunne fortælle at der ville være en håndkirurg i huset d. 6/4, og at det nok var derfor jeg havde tid til den dag. Hun fortsatte, “at vi også har en mistanke om at du måske har brækket dit bådben”... Jeg kiggede på hende og tænkte hvor de mon havde det fra... Jeg fortalte hende, at det jo var det mulige problem jeg nævnte i lørdags, men det sagde hun ikke så meget til.

D. 6/4 vil der bliver taget billeder fra en vinkel der ikke er mulig med gips på. Jeg tænkte, at de bare kunne tage den af nu, og ligge den på igen efter billederne var taget (den går ikke hele vejen rundt), men det var ikke muligt.

Brud på bådben kan betyde gips i op til 3 måneder.

Edited by Kaizer
Edit
  • Confused 1
  • Sad 2

Nu er jeg ikke lige inde i privat sundhedsordning, men måske er det en mulighed at undersøge om du ikke kan komme på en privatklinik, hvis du har sådan noget. Jeg fik fremskyndet en undersøgelse med 6 måneder, fordi jeg ikke magtede at vente på det offentlige.

Jeg er lidt i samme situation, jeg brækkede mit håndled i starten af december, fik også først sat det på plads og i gips, men ved kontrol var havde brudet skubbet sig og jeg har fået en skinne opereret ind, som skal fjernes på et tidspunkt da den svæver. Desuden skal jeg på mandag have lavet en kapal tunnel syndrom operation da jeg har følelses forstyrrelse i fingrene, denne operation har jeg fået igennem sundheds forsikring, da jeg først kunne få den i april gennem det offentlige. Jeg går til genoptræning 1x om ugen men har stadigvæk meget begrænset mobilitet og stadigvæk smerter efter 3 måneder, så synes at golf sæsonen ligger meget langt væk endnu. Jeg har forsøgt med 1 arms sving, og kan nu slå 110m med et 8 jern 😜. Jeg er meget spændt på om jeg bliver i stand til at svinge ordentligt igen. 

17E07DAE-23B9-44D0-A1CC-CC5F3A08AE58.jpeg

1 time siden, skrev fitnessjanitor:

Desuden skal jeg på mandag have lavet en kapal tunnel syndrom operation da jeg har følelses forstyrrelse i fingrene, denne operation har jeg fået igennem sundheds forsikring, da jeg først kunne få den i april gennem det offentlige.

Det vil jeg gerne høre noget mere om. Jeg har selv fået karpaltunnelsyndrom og pt. benytter jeg blot en skinne til aflastning og HOLD NU K..T hvor har det hjulpet, men jeg er godt klar over at det nok ikke holder i længden, så jeg ender nok også med at skulle have en operation :( Men tænker at jeg vil se om ikke jeg kan holde den gående, så operationen først skal finde sted sent i november eller december.

Hvor lang ventetid var der på en sådan operation? Og hvad siger lægerne om eftervirkninger mm.?

Hvis jeg ikke havde fået den gennem sundheds forsikringen, skulle jeg vente i 1 1/2 måned. Bivirkninger kan være ømhed i de 2 muskler i håndroden som deler den sene der bliver klippet over, andre kan opleve at der skal yderlige tiltag til, men de fleste får ingen men. Som  jeg har forstået det er det bedst at få det ordnet hurtigts muligt, da det ellers  kan blive kronisk.