Jump to content
claust

Blokering før match?

Recommended Posts

Hvad er praksis i jeres klubber?

Hvis der er en match med f.eks. 90 spillere der starter kl. 16, er banen så lukket i timerne op til kl. 16, eller kan i gå ud lige inden en match?

Nogen der har gode eksempler på hvad der virker for at alle får en god oplevelse?

Når det er en match med gunstart (jeg formoder gunstart, med start kl. 16) er banen typisk spærret i et par timer før start hos os. 

Hvis det er muligt, kan man bruge starthuller så der kan komme folk ud før matchen. Jeg har endda set at der var "hul" i blokeringen, så der var to tider ledigt i midten blokeringen. Det plejer dog ikke være så sjovt at komme ud til privat runde, med banen fyldt af turneringsspillere.

I de klubber, hvor jeg har været medlem, har der som udgangspunkt været åbent i golfbox, men med besked om, at banen skal forlades senest 10 minutter før gunstarten. Hvis nogen på den måde kan udnytte tiden til at gå 6-9 huller, synes jeg, at det er fint...

Jeg går ud fra du mener det er en match med gun-start.

I så fald skal banen jo blokkes 4+ timer før, da med så mange spillere er alle huller i brug.

Vores matcher af den størrelse er "altid" til start ca. kl 9, hvorfor alle tider før er blokeret. Dog altid med en kommentar om at banen skal være forladt (i dette tilfælde) 845. (edit: præcis som igangigen lige har skrevet)

Er der en match bør der lukkes huller så der ikke er spillere imellem match-spillerne.

Har oplevet een gang på en fremmed bane, hvor vi spillede en match med en ~6 flights, hvor vi pludselig blev møflet væk fra tee-stedet fordi nogle andre åbenbart også spillede match med start på de huller vi netop var på. Det var ikke rart for nogle parter. 

Edited by ronnow

32 minutter siden, skrev igangigen:

I de klubber, hvor jeg har været medlem, har der som udgangspunkt været åbent i golfbox, men med besked om, at banen skal forlades senest 10 minutter før gunstarten. Hvis nogen på den måde kan udnytte tiden til at gå 6-9 huller, synes jeg, at det er fint...

Samme hos os.

Har ikke oplevet problemer med dette.

Spillere midt i en turnering er no-go, det bliver ingen glade for.

90 spillere hos os vil ikke nødvendigvis blokere alle huller, men det er tæt på. Der kan laves dobbelt starter uden det bryder rytmen. På en god herredag har vi 110-120 spillere igang og der er også lidt ventetid, hvis der bliver slået skævt foran :D 

Der KAN så laves baglæns gunstart og 90 spillere kan sendes ud med start på hul 4-18 og banen være åben i det lille vindue på 35 minutters tid op til gunstarten, så der ikke når spillere når ud til eller forbi hul 4. .. men det giver kun mening før en morgen-turnering.

Rent praktisk giver det ikke mening at lave det kunst stykke om eftermiddagen for at 3-4 flights kan komme på banen inden gunstarten og ved en gunstart kl. 16 skulle banen så være lukket fra kl. 12.00-15.25 alligevel. Løsningen ville blive at lukke banen fra 12.30, så de sidste flights er nået forbi turneringen kl 16, der så kan starte på hul 1-14

*edit* .. ok ok, 110-120 spillere var at skyde over målet :D .. vi var 133 i april sidste år, ellers ligger vi i underkanten af 100

Edited by Christian SSGM

Den 28/1/2020 kl. 08:29 , skrev claust:

Hvad er praksis i jeres klubber?

Hvis der er en match med f.eks. 90 spillere der starter kl. 16, er banen så lukket i timerne op til kl. 16, eller kan i gå ud lige inden en match?

Nogen der har gode eksempler på hvad der virker for at alle får en god oplevelse?

For mange af den slags banelukninger giver en masse sure medlemmer... 

Måske kunne man gunstarte hele dagen? Gunstart kl 8 og Gunstart kl 12 og så Gunstart matchen kl 16. Så er der godt nok kun 3 starttider den dag, men banen kan bookes fuldt ud... For at holde tiden kunne man begrænse det til 3 bolde kl 8 og 12

3 timer siden, skrev Kitter:

er det jo en oplagt lejlighed til at få noget fremmed

Hmm. 🤔🤔🤔

• Upvote 1

Den 29/1/2020 kl. 14:00 , skrev Kitter:

Jeg ser ikke dette som noget større problem. Hvis man ønsker at spille samme dag som der er en gun start, så kan man jo bare melde sig til den pågældende turnering (der er meget få matcher i min klub, hvor man ikke kan deltage som almindelig dødelig).

Og ønsker man ikke at deltage i turneringen er det jo en oplagt lejlighed til at få noget fremmed - der er sikkert en naboklub, som gerne modtager et greenfee og sælger en kop fadøl i restauranten.

Jeg kan selvfølgelig kun tale for mine egne oplevelser fra min tidligere klub. Det var ikke ualmindeligt, at man havde company days hver 14. dag i højsæsonen. Så var der begynder dag, herredag og damedag, regionsgolf, danmarksturnering og klubturneringer. Kobler man det sammen med 1100 medlemmer der gerne ville ud og spille, så var det knap fedt. Ja, man kunne teoretisk komme ud når der var begyndere (og de kunne bruge 3 timer på 9 huller), herre og dame golf, men det resulterede i runder tæt på 5 timer med en masse ventetid og problemer med at nå rundt inden det blev mørkt - jeg har spillet mange huller i tæt på total mørke, fordi det tidligste man kunne komme til var kl 20. 

Det afhænger selvfølgelig af hvor mange medlemmer en klub har per hul, og hvor mange events de ligger ind. Jeg ser ikke enkelte gunstarter om eftermiddagen som et problem, men det er ikke en særlig effektiv måde at afvikle spillet på, fordi man skal lukke banen i 9 timer for at afvikle noget man kunne have gjort på knap 4 timer eller 4.5 timer med gunstart om morgenen. Klubben afskærer sig jo også fra at få greenfee spillere på de dage hvor de lukker.

Ja, jeg plejer også at tage ud og spille en anden bane hvis vores er lukket (hvilket den heldigvis sjældent er), men det er måske ikke alle der har råd til det.